Welkom bij onze serie “Ask Dr. Paola”, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) brengen om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.
Of u nu een nieuwe ouder van huisdieren bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola is hier om antwoorden te geven op uw meest dringende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola is klaar om inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over verschillende onderwerpen die het belangrijkst zijn voor u en uw hond, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hondengezelschap kunt bieden. Heeft u een vraag? Stuur het hier binnen!
Hulp! Ik denk dat mijn hond stierf aan haar eten!
“Hallo Dr. Paola,
Mijn hond Luna stierf kort nadat ik haar hondenvoer veranderde. Is het mogelijk om haar eten te laten testen? Want als het de oorzaak was, zou het waarschijnlijk een terugroepactie moeten zijn en ik zou andere honden kunnen redden. ” – Amber
Amber, het spijt me zo voor uw verlies. Luna verliezen moet ongelooflijk pijnlijk zijn, en ik kan me alleen maar voorstellen hoe moeilijk het is om hier te navigeren terwijl ze zich afvraagt of haar eten een rol speelde. Uw zorg voor andere honden spreekt boekdelen over uw liefde voor dieren, en u kunt absoluut haar voedsel laten testen om mogelijke besmetting of toxiciteit uit te sluiten.
Om dit te doen, wilt u het resterende voedsel dat in zijn oorspronkelijke verpakking wordt opgeslagen, indien mogelijk, aangezien het lotnummer, de vervaldatum en de fabrikantgegevens belangrijk zijn. Een veterinair toxicologisch laboratorium of een universitair diagnostisch lab zou de beste plek zijn om te testen op verontreinigingen zoals schimmeltoxines, bacteriële pathogenen, zware metalen of onverwachte medicijnresiduen. Misschien wilt u ook uw bezorgdheid melden bij het FDA -Center for Veterinary Medicine, omdat deze potentiële problemen met huisdieren bijhouden. Als het overlijden van Luna plotseling en onverklaarbaar was, zou een necropsie (autopsie met dieren) uitgevoerd door een veterinaire patholoog de duidelijkheid kunnen bieden, bij het vinden van de doodsoorzaak.
Hoewel het natuurlijk is om naar antwoorden te zoeken, probeer dan in deze tijd kalm te blijven. Voedselgerelateerde sterfgevallen bij honden zijn zeldzaam, maar ze gebeuren wel, en als het voedsel het probleem was en andere honden worden gered, zou dat een zinvolle manier zijn om je Luna te eren.
Condoleances,
Condoleances,
Dr. Paola
Om nu online met een dierenarts online te praten, klikt u op de onderstaande afbeelding of knop:

Hulp! Mijn hond heeft vlooien!
“Mijn honden Mimi werd gediagnosticeerd met vlooienplaag – wat is ‘vlooienplaag’ en hoe krijgen honden het? Ik houd haar verzorgd en haar trimmer heeft nog nooit vlooien op haar gevonden, ik heb nooit vlooien gevonden, mijn huis is niet besmet met vlooien. Mimi is een Poolse herdershond, verwend, woont in het huis, potten buiten en heeft haar eigen bed (wat vlooien is).
Ze jeukte constant en ging in cirkels op beton om haar billen te krabben. (Het zou rauw worden). Ze neemt al 2 maanden oclacitinib; Ze jeukt nog steeds maar niet zoveel.
Is er nog iets dat ik kan doen om haar te helpen?‘ – Julia
Mimi’s constante jeuk en wrijven, vooral rond haar achterste, klinkt als een klassiek geval van vlooienallergie dermatitis; Een overgevoeligheidsreactie waarbij zelfs een enkele rommelbeet wekenlang intense jeuk kan veroorzaken. Een vlooienbepaling treedt op wanneer vlooien leven en zich voortplanten op een hond of in hun omgeving, zich voeden met bloed en het leggen van eieren die zich over het huis en de tuin verspreiden. Niet alle plagen zijn echter duidelijk. Vlooien zijn klein, snel bewegend en uitstekend in het verstoppen, vooral in een dikke Poolse herdershond als Mimi’s. Volvlooien vormen slechts ongeveer 5% van een besmetting, waarbij de resterende 95% (eieren, larven en poppen) zich verstopt in tapijten, beddengoed en buitengebieden.
Aangezien MIMI twee maanden op oclacitinib is geweest en nog steeds krabt, is het waarschijnlijk dat de blootstelling aan vlooien niet volledig is gecontroleerd. Oclacitinib helpt ontstekingen en jeuk te verminderen, maar voorkomt geen vlooienbeten, wat kan blijven activeren. Om haar ongemak echt te beheren, heeft ze een snelwerkende orale vlooienbehandeling nodig die vlooien doodt voordat ze bijten, samen met een langetermijnvlo-preventieplan. Diepe reiniging van uw huis is een essentieel onderdeel van de uitroeiingsbehandeling. Dit omvat stofzuigende tapijten, het wassen van beddengoed, stomende meubels en het behandelen van buitengebieden. Dit helpt om vlooienieren en larven te elimineren voordat ze zich ontwikkelen tot volwassenen.
Omdat ze zich nog steeds ongemakkelijk voelt, is Julia, een andere optie om te overwegen een langwerkende jeukverlichting geïnjecteerde behandeling. Dit werkt door de specifieke jeuksignalen in haar lichaam te blokkeren en wekenlang verlichting te bieden in plaats van dagelijkse medicatie nodig te hebben. Dit kan vooral nuttig zijn voor honden met allergische aandoeningen zoals die van Mimi. Als ze blijft krassen ondanks vlooiencontrole en jeukbeheer, is het misschien tijd om andere daders te verkennen, te beginnen met potentiële allergie -triggers, zoals milieu- of voedselallergenen. Het is een beetje detective combineert huishouden, maar met de juiste combinatie van behandelingen zou MIMI zich comfortabel en jeukvrij moeten voelen.
Ik wens je veel geluk,
Dr. Paola

Hulp! Hoe stel ik mijn pups voor aan verzorging?
‘Hallo Dr. Paola!
Ik heb twee Yorkie-pups, Aurora en Orion, die +/- 15 weken zijn. Kun je me alsjeblieft begeleiden hoe ze ze kunnen voorstellen om verzorgd te worden (ze thuis voorbereiden) en op welke leeftijd? Bedankt” – Rekening
Ah Lucky You, DM, ik heb altijd al een Yorkshire Terrier gewild en je hebt er twee! Aurora en Orion zijn op de perfecte leeftijd om thuis met zachte verzorgingsintroducties te beginnen. Felicitaties voor het proactief zijn en ze hebben opgezet voor een leven lang positieve ervaringen. Geloof me als ik zeg dat zowel jij als hen hier enorm van zullen profiteren.
Yorkshire Terriers hebben fijne, zijdeachtige jassen die regelmatig onderhoud vereisen, dus het vroegtijdig maken van verzorging zal later stress en weerstand voorkomen. In het ideale geval zou hun eerste professionele verzorgingssessie moeten plaatsvinden rond 4 tot 6 maanden oud, maar uw voorbereiding van het huis zal het verschil maken.
Begin door ze desensibel te maken om de hantering mogelijk te maken. Je doet dit door regelmatig hun poten, oren en gezicht aan te raken om ze gewend te krijgen aan aangeraakt worden in gevoelige gebieden. Gebruik een zachte borstel, zoals een gladder of pinborstel, en laat ze het snuiven voordat ze het voorzichtig door hun jas lopen voor korte, positieve sessies. Houd het licht en speels en biedt traktaties en lof om een positieve associatie te helpen creëren. Je kunt ze ook laten wennen aan de geluiden van knipper en föhn, door deze geleidelijk te introduceren. Je kunt beginnen met ze op afstand in te schakelen en het geluid te koppelen met traktaties.
Baden moet worden geïntroduceerd met lauw water en een milde puppyshampoo, waardoor sessies kort en stressvrij blijven. Een zachte handdoek en een laagverwarmingsdroger kunnen helpen hun jas te drogen terwijl ze comfortabel blijven. Aarzel trouwens niet om te investeren in een hondendroger, deze hebben gecontroleerde temperaturen en decibel om te voorkomen dat je je pups pijn doet of bang maken.
Nagelknijpen is een andere essentiële stap; Begin met eenvoudigweg om met hun poten te hanteren en ga dan door met het tikken van de knipper tegen hun klauwen zonder eerst te snijden om ze aan de sensatie te laten wennen. Door ze op je schoot of op een veilig, niet-slipoppervlak te plaatsen tijdens deze sessies, kunnen ze zich stabiel en zelfverzekerder voelen.
Met consistente, zachte praktijk zullen Aurora en Orion leren dat verzorging gewoon een andere vorm van binding en zorg is. Haast er niet op en probeer in plaats daarvan een paar keer per dag op korte en positieve sessies te concentreren. Tegen de tijd dat ze een professionele trimmer bezoeken, zullen ze zich al op hun gemak voelen bij het proces, waardoor de ervaring voor iedereen veel soepeler wordt!
Nogmaals gefeliciteerd,
Dr. Paola