Vraag het Dr. Paola: maandag 17 maart 2025

Welkom bij onze serie “Ask Dr. Paola”, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) brengen om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.

Of u nu een nieuwe ouder van huisdieren bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola is hier om antwoorden te geven op uw meest dringende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola is klaar om inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over verschillende onderwerpen die het belangrijkst zijn voor u en uw hond, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hondengezelschap kunt bieden. ‎Heeft u een vraag? Stuur het hier binnen!

Hulp! Mijn hond stopt niet met lip likken!

‘Beste Dr. Paola,

Mijn hond Pip likt haar lippen enkele minuten per keer. Het maakt haar zelfs wakker. Ze doet het als we aan het wandelen zijn, ze in haar bed ligt, enz. Het gebeurt ongeveer elk uur. Had ze iets mis met haar? ” – Shelley

Hallo Shelley,
Het is geweldig dat je zo oplettend bent over het gedrag van Pip. Frequent lip likken, vooral wanneer het de slaap van Pip verstoort of zo vaak als elk uur gebeurt, is meestal een teken dat iets niet helemaal klopt. Hoewel af en toe liplicking normaal kan zijn, zoals wanneer een hond iets proeft of zich een beetje angstig voelt, kunnen aanhoudende afleveringen zoals je beschrijft duiden op misselijkheid, zure reflux, tandheelkundig ongemak of zelfs een probleem dat haar keel beïnvloedt. Sommige honden likken ook hun lippen overdreven wanneer ze een onderliggend gastro -intestinaal probleem hebben, zoals een maagklachten of ontsteking. Als ze naast het likken veel slikt, kan dit suggereren dat regurgitatie of reflux suggereert.

Omdat dit zo vaak gebeurt en haar zelfs wakker maakt, zou het het beste zijn om PIP te laten controleren door een dierenarts. Een grondig mondeling examen, samen met het controleren op tekenen van misselijkheid, kan helpen de oorzaak te bepalen. Als dit recent begon en geleidelijk verslechtert, of als u andere wijzigingen opmerkt, zoals verminderde eetlust, snuffelen of kwijlen, zouden dat belangrijke details zijn om met uw dierenarts te delen. In de tussentijd kan het goed in de gaten houden wanneer het gebeurt, zoals het voor of na de maaltijd, tijdens bepaalde activiteiten of na het drinken, kan helpen bij het identificeren van patronen die aanwijzingen kunnen geven aan het onderliggende probleem.

Eerlijk,
Dr. Paola

Om nu online met een dierenarts online te praten, klikt u op de onderstaande afbeelding of knop:

Pangovet_mention-in-content algemene vragen dogster v2

Klik om met een dierenarts te spreken

Divider Dog Paws 3 okt 2024

Pug Dog die thuis eten van kom eet

Hulp! Wat heb ik mijn hond die aanvallen heeft?

Hallo Dr. Paola,

Gusgus is onze 5 1/2 lb Pomeraniaanse baby. Hij is 14 jaar oud. Sinds hij een baby was, heeft hij ongeveer twee per maand aanvallen gehad. Anders is hij behoorlijk gezond. Nu ouder, zijn achterste rechterbeen rillingen als hij staat, maar hij loopt goed. We hebben hem al een tijdje racheal raes klein brokken hondenvoer gevoed, maar zijn onlangs geïnformeerd dat haar huisdiervoedselbedrijf werd gekocht en ze bieden niet langer goed vlees. Wat is het beste droge hondenvoer, kleine kibbels voor onze Gusgus. Ik maak me zo zorgen over welke bronnen het eiwit/vlees worden gebruikt in droog hondenvoer. We zijn wanhopig om een ​​gezond voedsel voor hem te vinden, omdat we zo van hem houden. Bedankt” – Jeanette

Hallo Jeanette,
Ik begrijp uw bezorgdheid volledig over het vinden van het beste voedsel voor Gusgus, vooral met zijn geschiedenis van epileptische aanvallen en nu enkele trillingen in zijn been. Voeding speelt een cruciale rol in de algehele gezondheid en naarmate de honden ouder worden, worden hun voedingsbehoeften nog specifieker.

Bij het selecteren van hondenvoer is het essentieel om zich te concentreren op de kwaliteit van de ingrediënten. Zoek naar een product met duidelijk genoemde dierlijke eiwitten als het eerste ingrediënt (zoals echte kip, kalkoen of vis) in plaats van generieke “vleesmaaltijd” of bijproducten. Vermijd voedsel met ingrediënten zoals maïs, tarwe en soja, vooral als ze worden vermeld in de eerste 5 ingrediënten op het etiket en vermijd kunstmatige conserveermiddelen en kleuringen.

Als u dieper in labellezen wilt duiken, zijn er tal van educatieve bronnen beschikbaar die uitleggen waarnaar u moet zoeken in hondenvoer. Dogster heeft duizenden beoordelingen van andere ouders van huisdieren, die kunnen helpen inzicht te geven in ingrediënten en kwaliteit.

Het is 2025, dus u kunt zelfs formules vinden die zich richten op de gezondheid van gewrichten en hersenen, die vaak omega-3-vetzuren, glucosamine en antioxidanten bevatten die gunstig kunnen zijn. Ik geef de voorkeur aan frisse, hele voedingsmiddelen op basis van traditionele brokken, omdat ze vaak eiwitten van hogere kwaliteit, minder koolhydraten en meer biologische beschikbare voedingsstoffen bevatten. Als u er open voor staat, wordt het opgenomen van licht gekookt vers voedsel of hoogwaardige gevriesdroogde opties omdat toppers ook extra voedingsstoffen kunnen bieden en de verteerbaarheid kunnen verbeteren. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je het voorbij Gusgus’s dierenarts uitvoert om ervoor te zorgen dat het een goede optie voor hem is.

Enkele laatste tips zouden zijn om de tijd te nemen om Gusgus geleidelijk over te schakelen naar zijn nieuwe voedsel; In het ideale geval, doe het meer dan 7-10 dagen om zijn spijsverteringssysteem de tijd te geven om spijsvertering van streek te maken en te voorkomen. Het in de gaten houden van zijn energieniveaus en de frequentie van aanvallen zal u ook begeleiden bij het maken van de beste keuze voor hem. Hij heeft het geluk dat hij zo’n liefhebbende familie heeft die uitkijkt naar zijn welzijn!

Veel succes,

Dr. Paola

Divider Dog Paws 2 okt 2024

Een Shih Tzu -hond die wordt gecontroleerd door twee dierenartsen

Hulp! Mijn hond heeft een mastceltumor!

“Hallo Dr. Paola,

Nikki werd onlangs gediagnosticeerd met een mastceltumor. Ze zetten haar op 50mg Benadryl (ze weegt 67 pond). Chirurgie werd aanbevolen, maar de tumor ligt op haar buik en heel dicht bij ribben, dus niet zeker of schone marges mogelijk zijn. Ik weeg holistische benaderingen versus chirurgie, maar de holistische route is erg overweldigend voor mij. Welke vragen moet ik mijn dierenarts stellen? En wordt een 2e mening voorgesteld? “ – Eadie

Hoi eadie,

Het spijt me zo dat Nikki wordt geconfronteerd met deze diagnose. Mastceltumoren kunnen sterk variëren in gedrag, dus het verzamelen van zoveel mogelijk informatie zal u helpen de beste beslissing voor haar te nemen. Aangezien een operatie is aanbevolen, gaat een van de belangrijkste vragen om uw dierenarts te stellen over de graad en het stadium van de tumor, omdat deze de prognose en behandelingsopties beïnvloeden. U wilt ook bespreken of extra beeldvorming, zoals een echografie of CT -scan, de omvang van de tumor kan verduidelijken en of schone marges realistisch haalbaar zijn. Als volledige verwijdering niet mogelijk is, vraag dan naar alternatieve strategieën, zoals straling of gerichte therapieën, om resterende kankercellen te beheren.

Een second opinion is altijd een goed idee, vooral als je je onzeker voelt over de chirurgische uitkomst. Een veterinaire oncoloog kan waardevolle inzichten bieden in de risico’s en voordelen van chirurgie versus holistische of integratieve benaderingen. Voor zover ik weet, is er beperkt wetenschappelijk bewijs ter ondersteuning van holistische behandelingen voor mastceltumoren (MCT’s) bij honden. Terwijl sommige natuurlijke therapieën, zoals medicinale paddestoelen (bijv. Ganoderma lucidum), omega-3-vetzuren en kurkuma (curcumine), kunnen ontstekingsremmende of immuun-modulerende effecten hebben, mogen ze geen conventionele veterinaire zorg vervangen. Als holistische geneeskunde overweldigend aanvoelt, hoef je niet het ene pad boven het andere te kiezen; Praat met je dierenarts. Veel gevallen profiteren van een combinatie van conventionele behandeling en ondersteunende therapieën zoals supplementen, medicinale champignons of voedingsaanpassingen. Overweeg gewoon dat het cruciaal is om de aanbevelingen van uw arts te volgen en te voorkomen dat u iets geeft zonder hun goedkeuring en kennis, omdat natuurlijke medicatie soms andere behandelingen kan verstoren. Uw prioriteit is om te zorgen voor het comfort en de kwaliteit van leven van Nikki, dus aarzel niet om te vragen naar pijnbeheer, mogelijke bijwerkingen en wat u thuis moet controleren. Je bent haar beste advocaat; Door uw observaties op te merken en alle beschikbare informatie en feiten te verzamelen, kunt u met vertrouwen verder gaan.

Eerlijk,
Dr. Paola