Welkom bij onze serie “Ask Dr. Paola”, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) brengen om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.
Of u nu een nieuwe ouder van huisdieren bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola is hier om antwoorden te geven op uw meest dringende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola is klaar om inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over verschillende onderwerpen die het belangrijkst zijn voor u en uw hond, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hondengezelschap kunt bieden. Heeft u een vraag? Stuur het hier binnen!
Hulp! Mijn hond heeft een pijnlijk achter zijn oor
‘Beste Dr. Paola,
Teddy is ongeveer 10 jaar oud. Hij was een drop -off toen ik hem vond, ik dacht dat hij stierf! Hij had zweren die zich over zijn hele lichaam uithaalden. Ik werkte de hele tijd aan hem en hij krijgt nu eindelijk zijn haar terug, maar hij heeft een pijnlijke achter zijn oor die zo groot is als de helft van zijn hoofd. Ik was twee maanden in het ziekenhuis geweest en toen ik thuiskwam, vermist hij. Hij was zes weken weg; Gelukkig vond ik hem in mijn voortuin. We hebben hulp nodig. Hij is een jager. Hij houdt ervan om naar buiten te gaan en in de zon te zitten en heeft een groot hart. Kan iemand ons helpen? We hebben je nodig! Bedankt,” – Teddy & Karen
Hallo Karen,
Bedankt voor het delen van Teddy’s reis. Het is ongelooflijk ontroerend, en het is duidelijk hoeveel liefde en toewijding je in zijn zorg hebt gegoten. De manier waarop je hem terugbracht uit zo’n fragiele toestand spreekt boekdelen over je medeleven en vastberadenheid. Het is hartverscheurend om te horen dat hij tenslotte heeft meegemaakt, hij nu te maken heeft met een andere serieuze pijn, vooral een zo groot als je achter zijn oor beschreef. Gezien de grootte en locatie kan dit een ernstige infectie, een abces of iets complexer zijn, zoals een groei of immuun-gemedieerde toestand, met name bij een oudere hond met een geschiedenis van huidproblemen.
Teddy’s kracht en geest zijn bewonderenswaardig. Maar in dit stadium is het belangrijk dat hij zo snel mogelijk door een dierenarts persoonlijk wordt gezien. Hij heeft mogelijk een specifieke behandeling nodig, zoals wondzorg, antibiotica of diagnostiek om te begrijpen wat er onder de oppervlakte gebeurt. Ik begrijp dat dit met uw ziekenhuisopname op dit moment een uitdaging kan zijn. Als geld de grootste zorg is, zijn hier “15 organisaties die helpen bij dierenartsrekeningen” en “crowdfunding voor dierenartsrekeningen: 12 tips hoe het te doen.” Hopelijk kunnen sommige van deze ideeën u helpen om Teddy te helpen. Je hebt al zoveel gedaan om hem een tweede kans te geven; Het nu om hem de juiste medische hulp te krijgen, kan ervoor zorgen dat hij blijft genieten van de zon die zich koestert en het leven dat hij duidelijk koestert.
Beste wensen,
Dr. Paola
Om nu online met een dierenarts online te praten, klikt u op de onderstaande afbeelding of knop:

Hulp! Mijn honden hebben een vergroot hart!
‘Mijn Yorkie, Katie, is 5,5 pond en 12,5 jaar oud. Onlangs gediagnosticeerd met vergrote hart door cardioloog. Er werden geen recepten gegeven, maar ons werd verteld dat ze ‘geen zout in haar dieet had moeten hebben’. Ik ben van plan Dogster’s recept te gebruiken voor rundergehakt en groenten gemengd met een beetje Dr. Marty Nature Blend omdat ze van het eten van Dr. Marty houdt en haar vasthoudt, haar heldere ogen, laag gewicht en energie geeft. Ze is haar hele leven op Dr. Marty geweest. Ik belde het bedrijf van Dr. Marty en sprak met een deskundige persoon die zei dat zout het laatste item op de ingrediëntenlijst is, en er is zeer minimaal zout (0,02). De dierenarts zei dat hij hondenvoer in blik zou gebruiken.‘ – Agnes
Hallo Agnes, bedankt voor het delen van die details over Katie. Op 12,5 jaar oud is het duidelijk dat je diep toegewijd bent om doordachte keuzes voor haar te maken, vooral nu met haar recente diagnose van een vergroot hart. Hoewel er geen medicatie werd voorgeschreven, is het beheren van haar natriuminname inderdaad cruciaal voor de gezondheid van een hond, vooral als de veterinaire cardioloog dit aanbeveelt.
Katie heeft het jarenlang goed gedaan met Dr. Marty’s eten, en omdat het haar spijsvertering, energieniveaus en gezond gewicht ondersteunt, is het begrijpelijk waarom je het als onderdeel van haar routine wilt houden. Zelfs als zout echter als laatste wordt vermeld op de ingrediëntenlijst en de vertegenwoordiger vermeldde dat het ongeveer 0,02 is, is het nog steeds belangrijk om te verduidelijken of dat cijfer 0,02% van het totale voedsel (zoals gevoed) of van de droge materie vertegenwoordigt. Omdat natriumniveaus niet altijd worden gepubliceerd op verpakkingen voor huisdieren, raad ik aan het bedrijf rechtstreeks te e -mailen om het exacte totale natriumgehalte aan te vragen (in Mg per 100 kcal of als percentage op basis van droge materie). Zodra u die informatie hebt, brengt u deze terug naar uw dierenarts. Dit stelt hen in staat om te beoordelen of het voedsel van Dr. Marty binnen het aanbevolen natriumbereik past voor honden met hartveranderingen, die vaak minder dan 100 mg per 100 kcal is voor een dieet met een laag natrium.
Veel dierenartsen zijn het meest bekend met specifieke therapeutische diëten en kunnen aarzelen om alternatieven buiten die merken te onderschrijven, vooral zonder gegarandeerde voedingsstoffen. Met een beetje extra inspanning en transparantie van het merk is het echter absoluut mogelijk om goed geïnformeerde, op maat gemaakte beslissingen te nemen. Zelfgemaakte maaltijden zoals de mix van rundvlees en groenten die je van plan bent, kunnen een uitstekende basis zijn, maar omdat ze een medische toestand heeft, moeten ze speciaal worden geformuleerd voor haar specifieke casus door een veterinaire voedingsdeskundige en eerst door haar cardioloog goedgekeurd. Dan kan het combineren met een voedsel dat Katie al liefheeft, kan helpen haar eetlust en algehele welzijn te behouden.
Ik wens haar een goede gezondheid,
Dr. Paola
Hulp! Mijn hond is misschien hiv -positief!
“Hallo Dr. Paola,
Als een moederhond naar verluidt hiv -positief is en ze puppy’s levert, kruist het bloed dan aan de puppy’s? Zullen ze het hebben? “ – Betty Joe
Hallo Betty Joe,
Bedankt voor je vraag. In de eerste plaats, Honden kunnen niet aansluiten of hiv dragen (Human Immunodeficiency Virus). HIV is specifiek voor mensen en infecteert geen honden of andere niet-menselijke soorten. Dus zelfs als iemand heeft gezegd dat een moederhond ‘mogelijk hiv-positief’ is, is dit waarschijnlijk een misverstand-ofwel een verwarring in terminologie of verwarring met een andere toestand.
Om verder te verduidelijken, zijn de soorten virussen die problemen met het immuunsysteem bij honden kunnen veroorzaken, volledig verschillend van HIV. Honden kunnen bijvoorbeeld hondenverschilvirus of hondenparvovirus contracteren, maar deze zijn soortspecifiek en hebben geen verbinding met HIV. In termen van het oversteken van moederlijke bloed naar puppy’s, is het waar dat sommige virale infecties van de moeder zoals herpes virus, hondenparvovirus-1 en distemper (hoewel zelden) door de placenta en infecteren foetussen kunnen passeren, wat leidt tot embryonale dood, abortus, abortus of neonatale ziekte op het stadium van de gestatie wanneer de moeder ziek wordt. Het is ook mogelijk dat als de moederhond een overdraagbare aandoening had, de ziekte ook door verpleegkunde of na de geboorte kan worden doorgegeven, niet alleen door gedeeld bloed.
In dit geval is er geen risico dat puppy’s hiv van hun moeder verwerven, omdat honden gewoon geen hiv krijgen. Als er bezorgdheid is over de gezondheid of blootstelling van de moeder aan een ziekte die honden treft, kan een dierenarts passende tests uitvoeren om ervoor te zorgen dat de puppy’s de beste start in het leven krijgen.
Ik hoop dat deze informatie u nuttig is.
Dr. Paola