Vraag het aan Dr. Paola: maandag 6 januari 2025

Welkom bij onze serie ‘Vraag het aan Dr. Paola’, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) geven om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.

Of u nu een nieuwe huisdierouder bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola staat klaar om antwoorden te geven op uw meest prangende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola staat klaar om u inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond zullen houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over een reeks onderwerpen die voor u en uw hond het belangrijkst zijn, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hond kunt bieden. ‎Heeft u een vraag? Stuur het hier in!

Hulp! Mijn hond heeft verschrikkelijk gas!

“Hallo, mijn hond gaf heel stinkend gas door na het Thanksgiving-diner. Ik had haar wat kalkoenbouillon bij haar hondenvoer gegeven en haar ook het hambot gegeven. Ik ben bang dat ze er ziek van werd. Wanneer wordt gas een probleem? ” – Mercy (moeder van Lady Bella)

Hallo genade. Het spijt me te horen dat Lady Bella zich niet op haar best voelt. Indiscreties op het gebied van voeding zijn een veel voorkomende boosdoener voor stinkend gas en andere maag-darmklachten. Kalkoenbouillon is, als het puur is en vrij van kruiden zoals uien of knoflook, over het algemeen veilig. Het wordt echter afgeraden om gekookte hambotten met uw hond te delen. Ze kunnen problemen veroorzaken omdat ze veel vet bevatten, wat moeilijk te verteren is voor honden, en ze kunnen splinteren, waardoor verwondingen of zelfs perforaties aan de gevoelige mond en spijsverteringsorganen ontstaan. Hoewel het knagen aan veilige rauwe botten enkele voordelen kan hebben voor de tanden van een hond, raden de meeste dierenartsen aan deze te vermijden vanwege het risico van inslikken. Het is niet de bedoeling dat honden botten consumeren, omdat botten onverteerbaar zijn. Eenmaal in het lichaam van uw hond worden ze beschouwd als vreemde lichamen en kunnen ze infecties veroorzaken en zelfs noodprocedures tot gevolg hebben als gevolg van spijsverteringsblokkades.

Dus aangezien je weet dat ze het hambot heeft gegeten, kan het stinkende gas in haar geval een teken zijn van een ernstig probleem. Wanneer iets het spijsverteringskanaal gedeeltelijk blokkeert, zoals een bot, speelgoed of ander vreemd voorwerp, verstoort het de normale doorgang van voedsel en gas, wat kan leiden tot gisting en de ophoping van stinkend gas. Er zijn verschillende soorten en gradaties van obstructies, en deze vertonen meestal andere significante symptomen, waaronder braken, lethargie, buikpijn, verlies van eetlust en een gezwollen of gespannen buik. Als Lady Bella het hambot heeft geconsumeerd en stinkend gas ervaart, moet u niet aarzelen om onmiddellijk een dierenarts te raadplegen. Obstructies kunnen levensbedreigend worden als ze niet op tijd worden behandeld. Een dierenarts kan haar toestand beoordelen door een aantal röntgenfoto’s van de buik te maken om de situatie te evalueren en de beste aanpak te bedenken. In de meeste gevallen vereist de oplossing een operatie.

Veel succes,

Dr. Paola

scheidingslijn hondenpoten 3 oktober 2024

eigenaar wast een mopshond

Hulp! Wat is de beste vlooienbescherming voor mijn mopshond!

“Ik vraag me af wat u maandelijks voor mopshonden tegen vlooien/teken en hartworm aanbeveelt. Beste bescherming en VEILIG. Heel erg bedankt.” – Joan (moeder van Levi)

Hallo Joan, bedankt dat je contact met ons opneemt! In deze ruimte geven we geen specifieke productaanbevelingen of recepten omdat we niet in staat zijn een arts-patiëntrelatie met een bepaalde hond tot stand te brengen. Omdat u echter op zoek bent naar de beste en veiligste bescherming voor uw mopshond, raad ik u aan om naar uw dierenarts te gaan. Zij kunnen de specifieke behoeften van uw hond beoordelen en het meest geschikte product voor uw situatie aanbevelen.

Hoewel er veel producten te koop zijn, is de inbreng van uw dierenarts essentieel om de veiligheid van uw hond te garanderen. Testen zijn bijvoorbeeld vereist voordat preventieve medicatie tegen hartworm wordt gestart om de aanwezigheid van volwassen wormen uit te sluiten, wat de behandeling zou kunnen compliceren. Op dezelfde manier wordt tekenpreventie steeds complexer vanwege de verschillende soorten teken in verschillende regio’s en de groeiende resistentie tegen bepaalde medicijnen. Uw dierenarts weet welke producten het meest effectief zijn voor de teken in uw omgeving en kan zelfs wisselende producten aanbevelen om blijvende effectiviteit te garanderen. Hun begeleiding is de beste manier om de gezondheid van uw mopshond te beschermen.

Dr. Paola

scheidingslijn hondenpootjes 2 okt 2024

Pommeren hond geeuwen

Hulp! Mijn hond gaapt veel!

“Mijn hond Milo gaapt veel, heel veel, zelfs als hij niet moe is en midden in het spel zit. Is dit slechts een van die schattige hondeneigenaardigheden, of kan het iets betekenen voor zijn humeur of gezondheid? Bedankt! – Fernanda

Hallo Fernanda,

Milo’s frequente geeuwen kan inderdaad een schattige gril zijn, maar het kan ook diepere betekenissen hebben die verband houden met zijn humeur of gezondheid. Honden gapen vaak om verschillende redenen die verder gaan dan vermoeidheid. Op speelse of actieve momenten kan geeuwen een kalmerend signaal zijn; een manier voor Milo om de opwinding te reguleren of eventuele spanning tijdens het spelen te verminderen. Het maakt deel uit van de manier waarop honden communiceren en hun emoties beheersen.

Als Milo’s geeuwen echter buitensporig lijkt, kan dit een indicatie zijn van stress, angst of zelfs zenuwen. Let op de situaties waarin hij het meest gaapt. Als het gebeurt tijdens specifieke activiteiten of ontmoetingen, kan dit erop wijzen dat hij zich overweldigd voelt of zichzelf probeert te kalmeren. Bovendien kunnen sommige medische problemen, zoals milde misselijkheid, ongemak of pijn in de mond, zoals veroorzaakt door vreemde voorwerpen of tandheelkundige problemen, of zelfs ademhalingsproblemen, frequent geeuwen veroorzaken. Daarom is het belangrijk om kennis te nemen van de scenario’s, triggers en andere aanvullende ongebruikelijke signalen, aangezien al deze informatie waardevol is.

Omdat honden niet kunnen praten, vertrouwen we op gedragsveranderingen, signalen en de context van omgevingsscenario’s om te begrijpen wat er met hen aan de hand is. Jouw zorgvuldige observatie van Milo’s geeuwen weerspiegelt hoe attent en attent jij bent als zijn moeder; hij heeft geluk dat hij iemand heeft die zoveel aandacht aan zijn welzijn besteedt. Gefeliciteerd! Trouwens, leuk weetje: is het je opgevallen dat gapen besmettelijk is tussen mens en hond? Als je gaapt en Milo kijkt, zal hij waarschijnlijk ook gapen.

Succes!
Dr. Paola