Welkom bij onze serie ‘Vraag het aan Dr. Paola’, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) geven om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.
Of u nu een nieuwe huisdierouder bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola staat klaar om antwoorden te geven op uw meest prangende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola staat klaar om u inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond zullen houden. Blijf op de hoogte voor deskundig advies over een reeks onderwerpen die voor u en uw hond het belangrijkst zijn, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hond kunt bieden. Heeft u een vraag? Stuur het hier in!
Hulp! Hoe weet je wanneer “het tijd is”?
“Beste dokter Paola,
Hoe weet u wanneer het tijd is om uw huisdier te laten inslapen? Boots is een Bischon en 16. Hij heeft artritis in zijn achterpoten en gebruikt dagelijks gabapentine. Hij kan zijn kak en plas niet ophouden en gaat gewoon naar binnen. Hij zeurt veel, maar ik weet niet zeker of hij pijn voelt of mij gewoon bij zich wil hebben. Hij springt niet meer op of neer van het meubilair. Ik wil niet de slechte persoon zijn die hem alleen maar naar beneden haalt.” – Pa
Hallo Pam, ik kan voelen hoeveel je van Boots houdt, alleen al door je vraag te lezen en ik begrijp hoe moeilijk deze beslissing voor je is. Beslissen wanneer het tijd is om afscheid te nemen van een geliefd huisdier is een van de moeilijkste keuzes waarmee we als ouders van huisdieren worden geconfronteerd, en het is duidelijk dat je de meest meelevende beslissing voor hem wilt nemen.
Ik stel voor dat u begint met het beoordelen van de levenskwaliteit van Boots. Dierenartsen gebruiken vaak raamwerken zoals de ‘Quality of Life Scale’, die factoren als mobiliteit, eetlust, hydratatie, pijnbeheersing, hygiëne en algeheel geluk evalueert. Uit wat u beschrijft (zeuren, incontinentie en verlies van mobiliteit), kunnen deze erop wijzen dat hij het moeilijk heeft. Zeuren kan een teken zijn van pijn, ongemak of verwarring, vooral bij oudere honden die seniele dementie ontwikkelen. Hoewel gabapentine kan helpen bij artritispijn, kan het zijn ongemak mogelijk niet volledig wegnemen als andere aandoeningen, zoals cognitieve stoornissen of achteruitgang van organen, hem ook beïnvloeden.
Een goed startpunt zou zijn om jezelf af te vragen:
- Geniet hij nog steeds van de dingen die hem ooit gelukkig maakten?
- Zijn zijn goede dagen in de minderheid dan slechte?
- Lijkt het erop dat hij meer lijdt dan bloeit?
En onthoud alsjeblieft dat het niet gaat om een “slecht persoon” te zijn; Kiezen voor euthanasie is een daad van liefde en mededogen als het langdurig lijden voorkomt. Een gesprek met uw dierenarts kan duidelijkheid bieden. Ze kunnen de fysieke en emotionele toestand van Boots beoordelen en u helpen af te wegen of zijn pijn en achteruitgang zwaarder wegen dan zijn momenten van vreugde. Misschien vindt u het ook nuttig om een online gesprek te plannen met een van onze dierenartsen bij PangoVet om u te helpen uw gevoelens te beheersen, de opties en consequenties te begrijpen en de behoeften van Boots beter te begrijpen.
Uiteindelijk vertrouwt Boots erop dat je in zijn belang handelt, en wat je ook besluit, het zal voortkomen uit liefde en zorg. Ik heb het gevoel dat je hem een geweldig leven hebt gegeven, en je bedachtzaamheid weerspiegelt nu de diepte van jullie band. Onthoud dat liefde en gehechtheid verschillend zijn: ware liefde geeft prioriteit aan het welzijn van de ander, terwijl gehechtheid zich richt op onze eigen gevoelens.
Beste wensen,
Dr. Paola
Om nu online met een dierenarts te praten, klikt u op de afbeelding of knop hieronder:

Hulp! Mijn hond blijft haar lippen likken!
“Beste dokter Paola,
Mijn hond Pip likt minutenlang haar lippen. Ze wordt er zelfs wakker van. Ze doet het als we aan het wandelen zijn, als ze in bed ligt, enz. Het gebeurt ongeveer elk uur. Heeft ze iets mis met haar? Wat moet ik doen?” – Shelley
Hoi Shelley, bedankt dat je contact hebt opgenomen over Pip. Lippen likken bij honden, vooral als het vaak gebeurt en haar slaap verstoort, kan erop duiden dat haar iets dwars zit. Dit gedrag is vaak een teken van misselijkheid, ongemak of zelfs angst. In sommige gevallen kan het ook wijzen op gebitsproblemen, orale irritatie of een onderliggend maag-darmprobleem, zoals zure reflux.
Omdat het gedrag zich zowel in rust als tijdens het wandelen voordoet, is het minder waarschijnlijk dat het een situationele oorzaak heeft (zoals stress of angst) en eerder iets lichamelijks of medischs. Misselijkheid kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat honden herhaaldelijk hun lippen likken als een manier om overtollig speeksel of een onrustige maag onder controle te houden. Op dezelfde manier kan orale pijn, zoals een pijnlijke tand, irritatie van het tandvlees of zelfs iets dat in haar mond vastzit, tot dit gedrag leiden.
Om Pip te helpen kun je haar het beste zo snel mogelijk door een dierenarts laten onderzoeken. De dierenarts kan een grondig mondonderzoek uitvoeren, controleren op tekenen van ongemak en mogelijk tests uitvoeren om maag-darmproblemen uit te sluiten. Als je kunt, probeer dan een korte video op te nemen van het likken van haar lippen om aan de dierenarts te laten zien; dit kan zeer nuttig zijn bij het diagnosticeren van de oorzaak.
Houd in de tussentijd eventuele andere tekenen in de gaten, zoals veranderingen in haar eetlust, braken of overmatig kwijlen, en probeer haar op haar gemak te houden. Als u niet zeker weet of u moet wachten of dringend actie moet ondernemen, kunt u in overleg met onze dierenartsen van PangoVet onze online veterinaire teletriagedienst begeleiden bij de beste volgende stappen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Pip zich met de juiste verzorging snel beter zal voelen!
Hulp! Mijn hond blijft boeren!
“Hallo dokter Paola!
Mijn hond Lucy is het afgelopen jaar extreem burpy geworden. Ze boert nooit echt en het lijkt de laatste tijd alsof ze de hele dag voortdurend boert, maar eigenlijk alleen als er andere mensen in de buurt zijn (Lucy houdt wel van aandacht lol). Ze gebruikt medicijnen tegen epilepsie en dat is het enige dat voor haar veranderd is. Is dit normaal?” – Kacey
Hallo Kacey, bedankt voor je vraag over Lucy. Haar toename in boeren, vooral met haar epilepsiemedicijnen in de mix, is het onderzoeken waard. Hoewel sommige boeren bij honden normaal kunnen zijn – net als wij slikken ze soms lucht in tijdens het eten, drinken of tijdens opwinding, kan een merkbare toename in frequentie of intensiteit iets anders signaleren.
Medicijnen tegen epilepsie kunnen soms het maag-darmstelsel beïnvloeden. Bepaalde medicijnen kunnen milde zure reflux veroorzaken of de manier veranderen waarop voedsel door de maag beweegt, wat kan leiden tot boeren. Lucy’s gedrag waarbij ze voornamelijk in de buurt van mensen boert, kan er ook op wijzen dat ze heeft geleerd aandacht te trekken. Het is niet ongebruikelijk dat honden gedrag herhalen dat een leuke reactie van hun mensen uitlokt!
Het is echter belangrijk om te beginnen met het uitsluiten van medische oorzaken. Overmatig boeren kan duiden op problemen zoals milde zure reflux, gastritis of zelfs het inslikken van extra lucht als ze opgewonden zijn (aerofagie). Omdat haar medicatie de enige recente verandering is, zou het een goed idee zijn om haar dierenarts te raadplegen om te zien of haar medicatie haar spijsvertering zou kunnen beïnvloeden of dat er mogelijk een ander onderliggend probleem een rol speelt. Uw dierenarts kan aanpassingen aan haar medicatie of haar dieet aanbevelen, of iets toevoegen om haar maag te kalmeren.
Probeer haar in de tussentijd kleinere, frequentere maaltijden te geven en zorg ervoor dat ze rustig eet om het inslikken van lucht te minimaliseren. Misschien wil je een slowfeederkom voor Lucy proberen.
Beste wensen,
Dr. Paola