Welkom bij onze serie ‘Vraag het aan Dr. Paola’, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) geven om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.
Of u nu een nieuwe huisdierouder bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola staat klaar om antwoorden te geven op uw meest prangende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola staat klaar om u inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond zullen houden. Blijf op de hoogte voor deskundige begeleiding over een reeks onderwerpen die voor u en uw hond het belangrijkst zijn, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hond kunt bieden. Heeft u een vraag? Stuur het hier in!
Hulp! Mijn hond is bang voor mijn huis!
“Gisteren hadden we een reparateur bij ons thuis en sindsdien durft onze hond niet door kamers te lopen waar de man was. Mijn man was daar de hele tijd en Arlo was niet met de man op de kamers. De ruimte waar de man werkte was afgesloten voor de hond, dus er was geen contact.” – Michelle
Hallo Michelle,
Dit is ongebruikelijk, tenzij Arlo niet gewend is onbekende bezoekers in uw huis te zien. Eén mogelijkheid is dat Arlo bang was voor harde of ongebruikelijke geluiden van hamers of machines die bij de reparaties werden gebruikt. Arlo reageert mogelijk ook op specifieke geuren die in verschillende chemicaliën worden gebruikt, zoals lijm, olie of verf. Je hebt de geschiedenis van Arlo niet genoemd, maar er is mogelijk een negatief verband met deze geuren. Omdat honden afhankelijk zijn van hun reukvermogen om door de wereld te navigeren, kunnen geuren angstreacties oproepen.
Hoe dan ook, het beste advies is om hem wat tijd te geven, en hopelijk zal dit voorbijgaan. Je moet dan proberen de exacte trigger te achterhalen en Arlo actief ongevoelig maken, zodat hij kan leren dat nieuwe stimuli (mensen, geluiden, geuren, enz.) Niets zijn om bang voor te zijn. Als de reparateur ooit terugkomt, grijp dit dan als een kans en laat hem Arlo wat lekkers aanbieden als hij je huis binnenkomt. Je kunt ook anticiperen op dagen met nieuwe bezoekers en vooraf enkele kalmerende technieken gebruiken.
Beste wensen!
Dr. Paola
![Bange chihuahua onder een bank](https://www.dogster.com/wp-content/uploads/2010/11/Scared-chihuahua-under-a-couch_p.s.stasya_Shutterstock.jpg)
Hulp! Mijn reddingshond is bang voor iedereen!
“Als Rosco, onze éénjarige redding, nieuwe mensen ziet, schudt hij. Met mannen rent hij weg. Onlangs werd mijn neef eruit gelaten, en toen hij hem weer binnen wilde laten, sprong Rosco over het 1,2 meter lange hek. De hond komt naar niemand anders dan mij en mijn nichtje. We hebben hem voor haar gehaald om haar te helpen met haar angst. Wij hebben één kat die niet meer in huis wil komen omdat Rosco die kat achtervolgt, maar de andere niet. Hij kan goed overweg met mijn 4 andere honden. Ik denk erover om hem terug te geven om te redden, ook al willen we dat niet. We zijn verliefd geworden op Rosco, maar dit gedrag moet indien mogelijk veranderen. Wachten op hulp.” – Diane
Hallo Diane, reddingshonden kunnen een uitdaging zijn, omdat hun verleden hun kijk op de wereld mogelijk heeft getekend. De grote uitdaging bij deze pups is om ze te leren vertrouwen, en afhankelijk van de geschiedenis van misbruik zullen sommigen van hen misschien nooit helemaal openstaan voor vreemden, terwijl anderen uiteindelijk zullen leren hen te tolereren terwijl ze op hun hoede zijn. Jouw voordeel is dat je de triggers, vreemden en mannen hebt geïdentificeerd. Je kunt langzaam beginnen te werken aan het veranderen van Rosco’s perceptie van mannen door een geschiedenis van positieve associaties met mannen te creëren. Zoek naar manieren om een man bekend te maken en Rosco positieve ervaringen te bieden. Je kunt je neef bijvoorbeeld op afstand het avondeten laten serveren. Dit zou een geweldig en gemakkelijk startpunt zijn. Geef hem de tijd om te begrijpen dat deze man goed nieuws bedoelt voordat je probeert meer nabijheid te bereiken.
Het is belangrijk op te merken dat een reddingshond hulp nodig heeft bij zijn eigen angst en ongerustheid en dat hij niet wordt aanbevolen als emotionele steun- of therapiehond. Die honden moeten zelf emotioneel stabiel zijn.
Eén kat wegjagen is een ander probleem. Maar lezend dat hij in een huishouden kwam met nog 4 honden en 2 katten, denk ik dat hij het heel goed doet voor een reddingshond. Je zult je op één probleem tegelijk moeten concentreren. En onthoud dat reddingsacties enige tijd nodig hebben om zich te settelen.
Veel succes!
Dr. Paola
![Hondentraining in de Grote Pyreneeën](https://www.dogster.com/wp-content/uploads/2024/10/Great-Pyrenees-Dog-Training_Andriy-Blokhin_Shutterstock.jpg)
Hulp! Mijn hond zal niet stoppen met het achtervolgen van zijn staart!
“Mijn hond heeft de hilarische maar enigszins verontrustende gewoonte om zijn eigen staart te achtervolgen, vooral als we gasten op bezoek hebben. In het begin is het schattig, maar hij draait minutenlang rondjes, en soms blaft hij zelfs tegen zijn staart en wordt daar zo intens van dat we hem uit de kamer moeten halen om hem eruit te halen. Ik weet niet of hij zich gewoon verveelt, aandacht zoekt, of zichzelf probeert te vermaken. Zit er iets achter deze ‘staartjagende manie’ en moet ik me zorgen maken, of is het onschadelijk?” – Dale, vader van Border Collie Hal
Hallo Dale! Trouwens, je beschrijft dit eerst als hilarisch, ik denk dat de mogelijkheid bestaat dat Hal versterkt werd omdat hij in het verleden zijn staart achtervolgde. Als je er vanuit zijn perspectief over nadenkt, komen er bezoekers binnen die de aandacht van zijn mens van hem afleiden. Het achtervolgen van de staart is misschien begonnen als een manier om met de angst om te gaan, en toen leerde Hal dat als hij zijn staart achtervolgde, hij de aandacht en de lach van zijn mens en zijn bezoekers kon trekken.
Het is mogelijk dat bezoekers zijn signaal zijn. Je moet beginnen met het gebruiken van positieve bekrachtigingstechnieken om Hal te leren kalm te blijven, met of zonder bezoekers. Als u daartoe bereid bent, kunt u hem misschien zelfs een paar trucjes leren om op een positievere manier indruk te maken op uw bezoekers. Het klinkt tenslotte alsof hij graag de ster van de show is!
Beste wensen!
Dr. Paola