Vraag het aan Dr. Paola: maandag 16 december 2024

Welkom bij onze serie ‘Vraag het aan Dr. Paola’, waar we elke maandag deskundig advies rechtstreeks van Dr. Paola Cuevas (MVZ) geven om onze lezers te helpen de gezondheid en het welzijn van hun hond beter te begrijpen.

Of u nu een nieuwe huisdierouder bent of een doorgewinterde hondenliefhebber, Dr. Paola staat klaar om antwoorden te geven op uw meest prangende vragen. Van voedingstips en preventieve zorg tot het oplossen van veel voorkomende gedragsproblemen, Dr. Paola staat klaar om u inzichten te bieden die uw harige vriend gelukkig en gezond zullen houden. Blijf op de hoogte voor deskundig advies over een reeks onderwerpen die voor u en uw hond het belangrijkst zijn, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen en de best mogelijke zorg voor uw hond kunt bieden. ‎Heeft u een vraag? Stuur het hier in!

Hulp! Ik wil beginnen met het maken van mijn eigen hondenvoer!

“Hé dokter Paola, ik vraag me af wat de beste manier is om zelfgemaakt hondenvoer te maken voor mijn hond Bowdoin. Waar moet ik beginnen? ” – Drew

Hé Drew!

Zelfgemaakt hondenvoer maken voor Bowdoin is een bevredigende manier om zijn dieet te beheren en hoogwaardige ingrediënten te garanderen, maar het is van cruciaal belang om volledige en uitgebalanceerde voeding te bieden. Honden hebben specifieke voedingsbehoeften, waaronder essentiële aminozuren, vitamines en mineralen zoals calcium, ijzer, vitamine E en vitamine B12. Het belangrijkste punt dat u hier moet begrijpen, is dat het voldoen aan deze vereisten een uitdaging kan zijn zonder zorgvuldige planning en professionele begeleiding. Grote inspanningen kunnen dus ongelukkige gevolgen hebben als ze niet goed worden uitgevoerd.

Om ervoor te zorgen dat Bowdoin een veilig en uitgebalanceerd dieet krijgt, begint u met recepten die zijn goedgekeurd door een dierenarts of veterinaire voedingsdeskundige. Een professional kan zijn voedingsbehoeften beoordelen op basis van zijn ras, leeftijd, gewicht, activiteitenniveau en eventuele gezondheidsproblemen. In veel gevallen zullen supplementen die specifiek zijn ontworpen voor huisdieren, zoals die van BalanceIT of The Farmer’s Dog, nodig zijn om aan de voedingsnormen te voldoen.

Thuis koken vereist ook aandacht voor de kwaliteit van de ingrediënten en de veiligheid in de keuken. Goede hygiëne- en hanteringspraktijken zijn van cruciaal belang om het risico op besmetting te minimaliseren tijdens het bereiden, bewaren en serveren van Bowdoin’s maaltijden.

Hoewel het meer moeite kost om zelf hondenvoer te bereiden, kan het voor zowel u als uw hond heel mooi zijn. Beste wensen op uw culinaire reis met hondenvoer!

Dr. Paola

scheidingslijn hondenpoten 3 oktober 2024

Gouden labrador hond snuiven persoon handen in besneeuwde winterpark

Hulp! Ik wil mijn hond warm houden in de winter!

“Mijn grote zwarte laboratorium heeft vreselijke artritis in zijn heupen en benen. Hij is pas 7 jaar oud en heeft het al sinds hij een puppy was, toen hij snel en groot begon te groeien. We wonen in de uitlopers van centraal Californië, waar de temperatuur tot het vriespunt is gedaald. Kunnen we wat advies krijgen over hoe we warm en comfortabel kunnen blijven tijdens de wintermaanden? Hij wil zijn jas niet dragen, of er komt niets anders binnen als hij ziet dat we hem er een proberen in te stoppen?’ – Ma

Hallo Mo,

Het spijt me te horen dat uw laboratorium ontwikkelingsproblemen heeft sinds de puppytijd. De pijn en het ongemak van artritis worden verergerd door de koude temperaturen. Enkele van de alternatieven die u kunt onderzoeken, zijn hem voorzien van een verwarmd bed of een verwarmd hondenhok. De meeste honden zullen van nature naar hen toe aangetrokken worden als het koud wordt.

Houd er ook rekening mee dat laboratoria een dikke dubbele laag hebben en zijn ontwikkeld in de koude provincie Newfoundland en Labrador, Canada. Hun natuurlijke wintervacht beschermt ze behoorlijk goed tegen koude temperaturen. Het is voor veel honden niet vanzelfsprekend om het dragen van een jas te accepteren, maar het kan wel worden bereikt als u, in plaats van ze te dwingen, ze geleidelijk ongevoelig maakt en traint om de jas te dragen. U moet dit doen door gebruik te maken van positieve bekrachtigingsmethoden.

Wij wensen u hierbij het beste en hopen op een gemakkelijke winter voor uw hond.

Dr. Paola

scheidingslijn hondenpootjes 2 okt 2024

Dwergschnauzerhond die naar camera kijkt bij dierenartsonderzoek

Hulp! Mijn hond heeft hoge ALK-fosfatasewaarden!

“Hallo, mijn hond Izzy heeft perfect bloedonderzoek, behalve dat haar ALK-fosfatase 421 is. Ze is een 11-jarige minischnauzer die 16 pond weegt. Ze is gezond en gelukkig en heeft momenteel geen problemen met artritis. Klopt het dat een minischnauzer een hogere ALK-fosfatase kan hebben dan andere honden? help alstublieft met deze vraag.” – Zandig

Sandi, het is waar dat Dwergschnauzers een verhoogde ALKP kunnen hebben. Het is ook waar dat deze marker een lage specificiteit heeft, wat betekent dat dit enzym door veel celtypen wordt geproduceerd en kan worden aangetroffen in de lever, het bot, de nieren en de darmen. Daarom zijn andere biochemische tests nodig om de betekenis ervan te interpreteren.

ALKP wordt meestal opgenomen in de leverpanels omdat het wordt aangetroffen in levercelmembranen en in de levercellen rond de kleine kanalen waardoor gal vrijkomt. Een waarschijnlijk scenario is dat ALKP in het bloed vrijkomt wanneer de galstroom wordt vertraagd (de medische term hiervoor is cholestase). Vetinfiltraties van de lever kunnen mogelijk tot cholestase leiden. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met de resultaten van andere tests, waaronder TSBA, GGT, ALT en AST, en heel belangrijk om de serumtriglyceridenconcentraties te controleren.

Volgens een studie gepubliceerd door de American Veterinary Medical Association suggereren anekdotische observaties dat sommige Dwergschnauzers met hypertriglyceridemie leverinsufficiëntie zouden kunnen ontwikkelen als gevolg van de pathogene uitzetting van de levercellen. Dierenartsen werken met verschillende scrum-chemiepanels wanneer ze bloedtesten uitvoeren, dus als je zegt dat al haar bloedonderzoek perfect was, kan ik niet begrijpen wat er werd getest. Praat met uw dierenarts om erachter te komen of aanvullende diagnostische tests passend zijn, of als u meer gedetailleerde ondersteuning wilt, raden wij u aan een online consultatie te boeken met een van onze ervaren dierenartsen bij PangoVet. Zij zullen u nog enkele vragen stellen, u helpen informatie te verstrekken en u helpen een actieplan op te stellen.

Beste wensen!
Dr. Paola