Publieke consultatie over dierentransport: burgers willen overwegend beter beleid

Lees de samenvatting van de resultaten van de openbare raadpleging hier.

In 2023 kondigde de Europese Commissie aan dat ze de Transportverordening zou updaten als onderdeel van de volledige herziening van de wetgeving inzake dierenwelzijn. Kort daarna publiceerde ze haar eerste voorstel voor de update, waarop ze Europese burgers uitnodigde om feedback te geven via een openbare raadpleging.

Het responsniveau was erg hoog. De openbare consultatie, die gedurende een periode van meer dan vier maanden (tussen 8 december 2023 en 12 april 2024) openstond, verzamelde meer dan 5.000 bijdragen voor analyse.

Binnen dit cijfer kwam een ​​groot deel van de belangrijke input uit Spanje, Duitsland, Frankrijk en Italië, wat aantoont dat er in deze lidstaten veel publieke belangstelling is voor dit onderwerp.

De resultaten lieten zien burgers zijn overweldigend voorstander van strengere regels om het dierenwelzijn te beschermen in deze sector, onder meer door:

  • Het verbieden van bepaalde vormen van transport en export. Met inbegrip van een verbod op langeafstands- en zeetransport en de export van levende dieren naar derde landen;
  • Verbetering van de transportomstandigheden. Er is behoefte aan voldoende ruimte, ventilatie, voedsel en water, en aan verkorting van de transporttijden;
  • Bescherming van kwetsbare dieren. Oproep tot een verbod op het transport van ongespeende en kwetsbare dieren, en tot het handhaven van strenge temperatuurcontroles;
  • Ondersteuning van strengere weersbescherming. Het opnemen van aanbevelingen voor strengere maatregelen om dieren te beschermen tegen extreme weersomstandigheden;
  • Schadelijke methoden veroordelen. Tegen het gebruik van elektrische prikstokken;
  • Het aanpakken van overgangsperiodes. Er werden vragen gesteld over de lengte van de overgangsperiodes voor de implementatie van nieuwe welzijnsregels;
  • Hulp voor pluimvee en konijnen. Met suggesties om de transporttijden voor deze dieren verder te beperken, op basis van hun specifieke behoeften en aard;
  • Mogelijk overstappen naar een geheel ander soort handel. Er is brede steun voor het overschakelen op het vervoeren van vlees en karkassen in plaats van levende dieren. Dit wordt gezien als een humaner alternatief dat het lijden aanzienlijk zou kunnen verminderen.

Stakeholders uit verschillende sectoren, waaronder landbouw, overheidsinstanties en NGO’s, gaven ook feedback op verschillende gebieden van het voorstel, zoals de huidige reikwijdte en wat het zegt over reistijden en temperatuurcontroles. Deze resultaten waren gemengd, met enkele meningsverschillen tussen de groepen. Bijvoorbeeld, stemmen uit de industrie en boeren uitten zorgen over het beperken van reistijden tijdens transport, terwijl NGO’s stelden dat reistijden aanzienlijk zouden moeten worden verkort, voor het welzijn van de dieren die eraan worden blootgesteld.

Het transportvoorstel heeft enkele wijzigingen nodig om echt voor dierenwelzijn te werken

Zoals uit de reacties op de openbare raadpleging blijkt, moet het huidige vervoersvoorstel verder worden herzien. Ons whitepaper worden diverse maatregelen beschreven die beleidsmakers kunnen gebruiken om op dit gebied een zo krachtig mogelijk beleid te formuleren. Hierbij wordt rekening gehouden met de behoeften van de dieren in deze sector, maar ook met de zorgen van Europese burgers die hun steun hebben uitgesproken voor de bescherming van hun welzijn.

Het is geweldig om te zien dat het publiek opnieuw zo betrokken is bij het onderwerp van het transport van levende dieren, en dat met name Europese burgers willen dat er meer wordt gedaan voor dierenwelzijn. Deze sector is erg complex en veroorzaakt elk jaar leed bij miljoenen dieren, zowel in de EU als daarbuiten. Het huidige transportvoorstel moet veel sterker zijn als het echt impact gaat hebben op het welzijn van dieren, en veel van de meningsverschillen die in de consultatie naar voren kwamen, zouden kunnen worden aangepakt door een bredere transitie naar een ‘vlees- en karkassenhandel’, waarin geen levende dieren meer aan deze lange en moeilijke reizen hoeven te worden onderworpen.

Inês Grenho Ajuda, programmaleider boerderijdieren, Eurogroep voor Dieren