rare snavel

Gestart door miekie, juni 17, 2007, 18:18:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

miekie

Wij hebben op dit moment een parkietje te logeren die een behoorlijk lange, lelijke snavel heeft. De snavel groeit heel snel en moet om de 7 weken geknipt worden. Maar hij ziet er ook heel lelijk uit, het lijkt wel schurft. De dierenarts heeft er niets van gezegd, maar weet hij alles van parkieten? Wij vragen ons af of het besmettelijk is. Onze vogel vliegt vrij rond en wil natuurlijk wel even bij zijn buurman kijken en snavelen. Is dat verstandig? Wij wonen in Steenwijk en waar vinden we eventueel een dierenarts die echt verstand heeft van parkieten?

Safrena

#1
Hey miekie

schruftmijt is inderdaad besmettelijk.
Beginnend schurft is makkelijk te behandelen met vaseline

Een dierenarts met een beetje kennis van vogels zou dit wel moeten zien/opmerken.

Op onderstaande link kun je er meer over lezen

http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Als je twijfelt kun je beste even bij een vogelarts of dierenarts met kennis van vogels gaan

Vele groetjes

Editt:
Adressen van vogelartsen en dierenarts met kenis van vogels vind je op onderstaande link
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

miekie

en hierbij dan een foto van de snavel van Joepie. Wie kan zien of dit daadwerkelijk schurft is? Hoop dat de foto voldoende duidelijk is.Groetjes, Miekie

miekie

nogmaals, hoop dat de foto er nu wel bij zit. Wie kan zien of dit schurft is?
(hoop dat de foto duidelijk genoeg is). Groetjes, miekie

[verwijderd door de beheerder]

Scotty - Keecko

#4
Hoi Miekie,

Dit ziet er niet goed uit... :o
De snavel is veel te lang en er is inderdaad schurftmijt te zien.

Ga zo snel mogelijk naar een vogelarts toe met dit parkietje, want de snavel is echt te lang en kan problemen geven bij het eten. Ook de schurftmijt moet worden behandeld.

Groetjes, Ilse

Idske

Ik weet haast wel zeker dat dit schurft is, in een vergevorderd stadium. :o :(
Ook omdat de snavel er vreemd uitziet zal ik als ik jou was hier zo snel mogelijk mee naar een dierenarts gaan voor een kuur en om de snavel bij te laten werken.

Ik denk dat in dit geval vaseline niet meer zal helpen? Beheerders verbeter me als ik ongelijk heb!

Groet Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

miekie

Ik was er al bang voor   :o. Het is de parkiet van mijn schoonouders, hij logeert hij deze week. De snavel is drie weken geleden nog geknipt en kwam mijn schoonvader thuis met de mededeling dat het 'erfelijk' is en dat de snavel iedere 2 maanden bijgeknipt moet worden. Verder niets over schurft of zo. Stelletje eik...... Ik hoop morgen een afspraak te maken bij een vogelcentrum in Meppel. Als ik de site mag geloven zijn ze daar zeer deskundig. En het trieste is is dat de vogel erg bang is door het knippen van de snavel. Een en al stress...... Bedankt voor jullie reacties.  Wordt vervolgd

Safrena

#7
hey Miekie

Dat is inderdaad helemaal niet goed.
Die snavel is veel te lang, het is eigenlijk een wonder dat het diertje nog kan eten

En er is inderdaad schruftmijt bij.
Het beste kun je morgen naar een vogelarts gaan of dierenarts met kennis van vogeltjes. Want zoals Idske al zei, vaseline kan hier niet meer bij helpen, er is een andere behandeling nodig.
Mensen met ervaring van vogeltjes weten ook hoe je een bang vogeltje moet aanpakken.
Meld er ook bij dat je nog een parkietje hebt en dat ze al samen in contact geweest zijn ;)

Ik zou het diertje in zijn vertrouwde kooitje meenemen, maar let wel op dat hij geen wind of tocht krijgt.
Leg er eventueel een doek over, als je naar de auto gaat

Veel sterkte

Vele groetjes

Ps hou je ons op de hoogte

Mars

Een doorgroeiende snavel kan duiden op voedings- of leverproblemen en de oorzaak moet dus zeker onderzocht worden. Vreselijk dat deze snavel zo enorm doorgroeid. De snavel van Winky groeide ook door (leverproblemen), maar gelukkig niet zo extreem. Ik merkte overigens aan Wink al dat ze moeite had met eten af en toe, dus ik wil niet weten hoe dat met dit vogeltje is.

Sterkte en laat even weten way ze zeggen bij de vogelarts.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Je vogeltje is inderdaad geïnfecteerd met schurftmijt. Daarbij wordt de kiemlaag van het hoorn van de snavel aangetast, waardoor de snavel scheef gaat afgroeien.
Vaak zie je dan dat de snavelhelften niet meer goed op elkaar passen: met andere woorden: de boven- en ondersnavel komen dan scheef te staan ten opzichte van elkaar. Door deze scheefstand kan de bovensnavel te lang worden.


miekie

Ach, wat toch vreselijk naar voor dit lieve vogeltje. Schoonouders lopen beide tegen de 80 en staan niet open voor suggesties van ons. Wij hebben maanden geleden al geroepen dat ze met het vogeltje naar de dierenarts moeten gaan. En nu logeert hij bij ons.... maar wij laten 't er niet bij zitten. ik ga nu bellen naar de vogelkliniek en horen of zij nog iets voor hem kunnen doen. Dank jullie wel voor de reacties, ik laat jullie weten hoe dit afloopt. Het gekke is toch wel dat het vogeltje, ondanks dat hij zo bang is, verder geen last lijkt te hebben van die lange snavel. Ook zie ik niet dat hij er jeuk aan heeft of andere klachten. Gisteravond zat hij zelfs lekker te snavelknarsen..... Ik ben zo benieuwd wat dit gaat worden. En hij zit ook gewoon te eten... tenminste zo lijkt het.  :-\
Nogmaals bedankt, Miekie

Safrena

Citaat van: Mars op juni 17, 2007, 23:12:31
Een doorgroeiende snavel kan duiden op voedings- of leverproblemen ...

Hey Mars

Een doorgroei snavel staat volgens mij helemaal los van de lever.
Mijn parkietje flo had leverproblemen maar heeft nooit last gehad van een doorgroei snavel
Ook zijn er mensen die hun parkietje ook met regelmaat de snavel moeten laten bijknippen, verder is  het diertje gezond .

Het diertje van Miekie heeft ernstige schruft, en vermoedelijk is dat ook de oorzaak van die snavel.

Maar goed, we gaan niet gissen en gewoon wachten tot ze terug is van de vogelarts

Vele groetjes

Mars

Hey Safrena,
Het is een van de kenmerken van een slecht functionerende lever. Mijn DA had het er al over en ook op die Duitse site (waar ook de info over blinde parkietjes staat) staat er een heel stuk over geschreven.

Maar het hoeft natuurlijk niet altijd op die manier tot uiting te komen en zoals eerder al geschreven, kan het nog veel meer andere oorzaken hebben. Laten we inderdaad gewoon het oordeel van de DA afwachten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Citaat van: Mars op juni 18, 2007, 11:15:30
..........
Het is een van de kenmerken van een slecht functionerende lever...................

Een te lange snavel kan inderdaad voorkomen bij b.v. leververvetting, maar de washuid is dan niet aangedaan.
Dat is hier wel het geval: dat is de reden waarom een infectie met schurftmijt zeer voor de hand ligt.


miekie

Vanmiddag om half drie kunnen we terecht bij de enige vogelkliniek in Nederland, en wel in Meppel. Wat een gelukje dat dit zo dichtbij is, wij wonen in Steenwijk (15 km. van Meppel). Het is spannend hoor.... wat zal de dierenarts zeggen. Mijn schoonouders zelf zien behandeling niet als optie, want dan wordt het vogeltje nog banger dan hij al is, en dat is 't ie. :( Jullie horen hoe 't afloop.De assistente gaf wel aan dat spoed is geboden, en daar schrok ik dan wel weer van :o.

miekie

We zijn terug, na wel een uur bij de vogeldokter te zijn geweest! Een hele ervaring. Dachten wij dat het vogeltje goed af is als er euthanasie wordt gepleegd, de vogeldokter dacht er anders over!
Heel veel informatie gekregen en veel gezien! Deze vogeldokter aait!!!! de vogels over hun koppie en knuffelt ze als zijn het mensen!!!! ::) Wat bijzonder.
Schelpenzand is uit den boze, beukensnippers zijn beter, en het gewone voer uit de dierenzaak is niet goed! En gierst, 't zelfde als een kilo patat eten. Met name omdat er zoveel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt! Bestrijdingsmiddelen die 15 jaar geleden in ons land verboden zijn.
Tja, dan denk je eerst, nou ja, een verkooppraatje voor zijn eigen voer.
Maar dan..... dat bange vogeltje pakt hij wel zo uit de kooi. Natuurlijk protesteerde hij wat, maar van angstig rondvliegen door de kooi was echt geen sprake.
De snavel onderzocht, het is inderdaad shurft. Druppels in de nek, over 10 dagen nog een keer, da's de hele behandeling. Maar.... wel moet hij ander voer gaan eten, zodat hij weer in goede conditie komt. Ook kreeg Joepie een injectie met vitaminen en andere medicijnen met name tegen botontkalking....Ja, hij liet ons zien hoe dat te constateren is... We stonden steeds weer met onze oren te klapperen. Maar het feit dat Joepie zo rustig bleef, terwijl de man razend enthousiast zijn visie aan ons vertelde.... Parkieten zijn super intelligent, je kunt ze het begrip nul leren. Hun intelligentie is vergelijkbaar met een kleuter van een jaar of 5. Dus..... We hebben 2 boekjes meegekregen en die ga ik eens goed bestuderen. De liefde voor vogels straalde zo van de man af, heel bijzonder. Hij nam de tijd, legde alles duidelijk uit en liet ons zijn gastenkamer zijn. Daar zaten 2 vogels die daar voor gedragstherapie zijn. Een valkparkiet en een grasparkiet, op een prachtige hele grote speelboom. Ze waren totaal niet bang, hij pakte ze op en aaide ze gewoon over hun kopjes. Hij knuffelde ze of het mensen waren. Ze lieten het gewoon toe en vonden het fijn. Dat wil ik ook kunnen met onze parkiet.... werk aan de winkel.
Ik ga de info bestuderen en laat jullie binnenkort meegenieten via dit forum.
Wij gaan goed zorgen voor het vogeltje van opa en oma, voorlopig blijft hij bij ons.



Caradow

Tja, dan ben je ook wel bij Hooimeijer geweest he ;)

Maar even het volgende: Je hebt waarschijnlijk Harrisons pellets meegekregen om op over te stappen qua voer?
Zo ja, lees dan heel goed even op het forum en de website over pellets en het overstappen op pellets...
Zo nee,  en heb je gewoon ene zaadvoeding, vergeet bovenstaande zin ;)


Parkieten-Freak

Citaat van: Caradow op juni 19, 2007, 17:11:09
Tja, dan ben je ook wel bij Hooimeijer geweest he ;)

Je haalt me de woorden uit de mond........ :P


Mars

Enne... voor de nieuwsgierigen onder ons... Wat kostte dat uur? Ik ben zo nieuwsgierig naar die man... (en zo ver weg is het nu ook weer niet vanaf Leeuwarden).

En ja, je hebt waarschijnlijk harrison meegekregen, dus goed inlezen op de site, want het is wel even doorzetten en goed het gewicht van je parkietje in de gaten houden. Typ maar pellets in en weet waar je aan begint. Maar ook: vogeltjes die veel mooier in de veren zitten en als het goed is, gezonder zijn. Mocht je vragen hebben over overzetten op pellets of geestelijke bijstand (hihi) nodig hebben, dan kun je altijd even een PB sturen. Maar eerst gewoon even de zoekfunctie gebruiken, dan kom je al duizend en een tips tegen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

miekie

Nu word ik wel nieuwsgierig naar dat voer.... Maar jullie kennen het dus..? Is het werkelijk waar wat dr. Hooimeijer zegt over dat voer? Dat geeft de burger moed om door te zetten dan.
Dat uur, was iets langer dan 60 minuten, ik denk bijna 80 minuten.
Kosten:
injectie 4 euro 87, behandeling 2 euro 15, gram kleuring 2,75, medicijn 50 gram 4,87, en pak voer 11,05. consultatie en adviezen 26,34, 80 minuten. Komt op een totaal van 61,92. Tja, da's een heel bedrag, maar dus niet alleen consult. Ook medicijn en voer. Enne..... een gedegen portie vogelliefde!
Het was in ieder geval een hele belevenis die zeer, zeer zeker de moeite waard was.
Ik ben er een soort ondersteboven van hoor. Mensen die maar een beetje in de buurt wonen zou ik van harte aanraden bij ziekte van hun vogeltje maar dr. Hooimeijer te gaan.
Nu ga ik het nieuwe voer bestuderen en er alles over lezen. Ik denk dat onze parkiet Bobbie, een zeer eigenwijs beessie met een heel eigen karakter, wel hardnekkig dit voer zal weigeren... zijn we al voor gewaarschuwd. En het zieke vogeltje, ach, ik hoop maar dat hij er lekker van gaat smullen en snel weer wat op knapt. Wordt vervolgd.