Pellets, maar welk merk dan?

Gestart door emceeelwee, augustus 21, 2006, 21:00:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

emceeelwee

Hoi

Waarschijnlijk gaan Pien en Kiki over een paar weekjes over op Pelletvoer. Nou ben ik even aan het surfen geweest om wat info op te doen. Ik kom een aantal merken tegen: Prettybird, Mainline, Ecobird, Harrisson, Kaytee, Nutri-bird... Ik word er niet echt wijs uit wat nou de verschillen tussen deze pellets zijn. Is de een beter dan de ander, prijsverschil, verschil in samenstelling?... Weet iemand dit?

Groetjes,

Maartje

karin v h

Hoi Maartje,
Ik weet niet de verschillen tussen de pellets-soorten. Ik weet niet hoe oud jouw parkietjes zijn maar ik heb het indertijd geprobeerd heel voorzichtig, ze hadden mij aangeraden om het heel langzaam om te bouwen. Nou van dat ombouwen kwam niet want ze keken er niet naar om. Toen heb ik het zaad uit de kooi gehaald, nou ze hadden nog liever honger dan dat ze het aten. Uiteindelijk ben ik er maar meegestopt.
Later vertelde ze in de dierenwinkel dat je er heel jong mee moet beginnen omdat anders best moeilijk kan zijn.
Dus.... succes.
Groetjes karin

emceeelwee

Hoi Karin,

Okay, bedankt voor je reactie. Het is op aanraden van de dierenarts die Pien en Kiki vandaag heeft onderzocht. Pien is 5 a 6 jaar oud en Kiki 2,5. Ik ben benieuwd.

Groetjes, Maartje

budgie

Ik heb zowat alle merken pellets geprobeerd, ook in combinatie met alle denkbare trucjes en diverse smaaktoevoegingen. Maar het is ook bij mij niet gelukt. Zelfs dwangvoeding bij de vogelarts kon niet voorkomen dat mijn parkiet tijdens de poging om hem over te zetten op pellets een kwart van zijn lichaamsgewicht verloor. Hij sterft nog liever van de honger.
Sjakie wil geen pellets, hij wil (zaadjes) pellen!
Er zouden door een fabrikant eigenlijk onweerstaanbare (natuurlijke) geur- en smaakstoffen aan pellets toegevoegd moeten worden!

Chantalleke

Om nog even op je vraag terug te komen over de verschillen.
Er is er eentje die met kop en schouders boven de rest uitspringt. Dat is namelijk de Harrisons. Harrisons is denk ik ook het duurste. Het is over het algemeen alleen te verkrijgen bij de dierenarts zelf (al was er iemand van het forum die wist dat de vogelkelder in Den Haag (??) het ook verkopt). Harrisons kent na opening van de verpakking een beperkte houdbaarheid (3-4 weken. Met twee parkietje kom je binnen die tijd echter een heel eind) Harrisons zou je wel in kunnen vriezen. Caradow kan je daar meer over vertellen en er is daar zelfs al eens een topic over geweest.

De rest lijkt volgens mij heel erg op elkaar (Nutribird, Happybird, Prettybird en Kaytee etc) Meestal zijn pellets niet zo maar te verkrijgen in de dierenwinkel maar is men in sommige gevallen wel bereid het voor je te bestellen.

Succes!

Chicowen

De pellets van Harrissons zijn inderdaad in de Vogelkelder in Den Haag te koop.
Als je er meer over wilt weten dan moet je Meltjuh even vragen, die werkt er namelijk  :-X

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

De verschillen tussen de meeste merken pellets zijn volgens mij de toevoegingen en met name van kleur geur en smaakstoffen, maar eerlijk gezegt heb ik mij daar persoonlijk nooit zo in verdiept...Ik zelf heb de keuze gemaakt naar aanleiding van ervaringen van eigenaren op andere vogelfora.

Harrisons is, wel de duurste inderdaad, maar ook de beste (vind ik). Mijn vogels zitten er nu al 2 jaar op en doen het super. Vooral bij Coco was ook een jaar na het overstappen het verschil in verenkleed hele duidelijk, veel mooier en gezonder.

Een kleine zak Harrisons is ongeveer 6 weken houdbaar als je het bewaard in de originele verpakking. 2 parkietjes doen daar ook ongeveer 5/6 weken mee. Ik zelf koop altijd een grote zak en vries het inderdaad in. Dit is voordeliger en ik vind het handiger omdat je dan niet zo vaak bij de DA langs hoeft voor nieuwe.

Sommige vogels zijn heel erg moeilijk over te zetten, sommige vogels zijn ook nog eens heel kieskeurig in welk merk pellets ze willen. Zo ken ik ook mensen van wie de vogel de neus optrok voor Nutribird, maar wel Harrisons makkelijk ging eten en andersom. Gelukkig is dat hier nooit ene probleem geweest en kostte het bijna geen moeite om de vogels hier om te zetten.

Succes in het maken van je keuze en met het overzetten!

Karin

Citaat van: Chantalleke op augustus 22, 2006, 08:58:15
Er is er eentje die met kop en schouders boven de rest uitspringt. Dat is namelijk de Harrisons.

Klopt. Dat wordt ook wel goed samengevat in het volgende stukje:
"The best diet is a varied one.
I use The Foundation Formula. The only other pelleted diets that I would personally recommend are Harrison's & Breeder's Blend ; all of these diets are 100% organic, preservative free, artificial coloring free, and artificial flavoring free.

Nearly all the pellets you can buy in a pet store, contain a lot of artificial coloring, flavoring, and preservatives. Beware of foods containing ethoxyquin; ethoxyquin has has been linked to birth defects, cancer, tumors, and liver problems in dogs, cats, birds, and rats. The FDA won't even allow it in HUMAN foods so...if you absolutely MUST go through a pet store to get your pellets or seed be sure to read the label carefully. Avoid the brightly colored pellets.

In addition to that, many pellets, especially the brightly colored type, add a TON of extra sugar to their food. This can cause your bird to become a picky eater, and only want very sweet foods. It makes it very hard to get your bird to try new foods like greens, fruits, other seed, or healthier pellets because of this."

emceeelwee

Okay, dus ik zou eigenlijk voor Harrisson moeten gaan  ;)

De dierenartsassistent vertelde me, toen ik zei dat er ook pellets te koop zijn in de dierenwinkel, dat deze gemaakt zijn van de "gewone" zaadjes uit het perkietenvoer. Deze zouden bespoten en geconcerveerd zijn en daardoor niet eetbaar voor mensen (volgens de regels). Dus dat geven we dan vrolijk aan onze vogels. Ze zei dat Harrisson puur natuur was zeg maar.
Ik weet er zelf natuurlijk weinig van, maar op de websites van andere merken kan ik er (natuurlijk) niks over vinden.

Deze assistente vertelde me dat een pak zo'n 14 euro kost en dat ik daar met twee parkietjes twee maanden mee zou doen. Dat is dus 7 euro per maand, en 3,50 euro per parkietje per maand. Nou, dat valt dan nog wel mee. En daarbij mag zo'n beestje ook wel wat kosten natuurlijk.

Bedankt voor jullie reacties. Andere reacties (en ervaringen) blijven natuurlijk welkom  ;D

Jippie

Hoi!

Hier zijn ze ook aan de Harissons en alles gaat prima met ze! Niets dan lof voor dat voer.

Ik haal alleen geen 2 maanden met een kleine verpakking, ik heb 2 parkietjes en die doen er ongeveer 4-5 weken mee. Dan zou het ongeveer €14,- per maand gaan kosten. Het is natuurlijk helemaal aan jezelf of je dat te duur vindt of niet! Ik vind het in ieder geval topvoer!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Karin

Op de website van de Kliniek voor Vogels (dr Hooijmeijer) kun je ook wat meer info vinden over de voordelen van Harrison's vergeleken met ander voer.

http://kliniekvoorvogels.nl (klik op 'Waarom Harrison's Bird Foods?')

Caradow

Hooijmeijer is de arts die Harrissons in Nederland heeft geintroduceerd en die de importrechten heeft

budgie

Ik heb vanmiddag daar maar weer een ander soort Harrison's besteld: High Potency Superfine. Eens kijken of meneer Sjakie dit lust. Het schijnt een variant te zijn in de vorm en met het formaat van parkietenzaadjes. Ik heb voor de zekerheid gevraagd naar de houdbaarheid van het spul. Na opening is het voer nog een half jaar te gebruiken als je het in de diepvries bewaart.

Caradow

het enige verschil tussen high potency fine en high potency superfine is het formaat van de brokjes.

budgie

Citaat van: Caradow op augustus 22, 2006, 20:02:12
het enige verschil tussen high potency fine en high potency superfine is het formaat van de brokjes.

Nou jou, misschien ligt het formaat hem lekkerder in de mond. Men zei mij vanmiddag niet dat het door mij bestelde voer dezelfde smaak had als de High Potency Mash. Ik heb er nog naar gevraagd.

Caradow

klopt, de samenstelling is hetzelfde

budgie

Ik heb het vandaag binnen gekregen en het zelf geproefd. Het smaakt inderdaad hetzelfde als de mash.
Ik geloof dat ik begrijp waarom mijn parkiet er niks aan vindt. Het heeft absoluut geen smaak. Je kunt net zo goed een gemalen schoenendoos eten. Hopelijk hebben die kromsnavels een andere smaaksensatie dan mensen!
Het voer kost trouwens 11,05 euro. Daarboven moet ik 3,60 euro administratiekosten en 6,20 euro verzendkosten betalen. Hierbij komt ook nog eens de BTW. Het totaalbedrag is 23,63 euro.
Er zat een uitgebreide handleiding in het pakketje over hoe het overzetten naar pellets in zijn werk gaat.

Caradow

jeetje, moet jij het van ver weg bestellen dan? dat drijft de prijs nog eens extra op!

Heb je wel eens een hap zaad gegeten? smaakt ook naar schoenendoos :-X

Parkieten-Freak

hihihihi, ik denk dat ik eens even wat XtraVital ga proeven.


budgie

Ja, daarin zitten heel erg lekkere stukjes fruit die Sjakie niet lust, dus ........