Lily heeft parasietjes (denk ik).. :(

Gestart door Robintje, augustus 18, 2006, 20:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robintje

Vanavond zat ik even met onze beide parkietjes te kroelen, eerst met Robin, maar die vond 't na tien minuutjes wel genoeg en ging zichzelf vermaken met onze spiegelende onderzetters op de tafel.

Daarna haalde ik ons jonge popje Lily uit de kooi op m'n vinger (na ongeveer 10 pogingen, ze vind 't nog een heel klein beetje eng), en daarna heb ik even zitten ladderen, totdat ik iets raars in haar veren zag. Kleine zwarte puntjes, en ze leken te bewegen. :o
Ik heb haar even over haar borstje kunnen aaien op de plekjes waar ik het zag en ik kon nogmaals echt zweren dat ze bewogen.
Lily heeft daarna nog even gevlogen, maar ging vrij snel haar kooi weer in waar ze zich een beetje bol maakte en ging dutten.

Ik heb dus meteen maar even de dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt voor morgenochtend. Gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen. Het zou namelijk ook kunnen dat het kleine stukjes van pelletjes van haar zaadjes zijn. Ze heeft een apart bakje voer op de bodem omdat ze nog niet goed bij de etensbakjes durft, dat bakje is plat en dus drentelt ze daar ook doorheen.
Maar ze poetst regelmatig (net nog) en daarna zijn de puntjes niet weg. Dus vandaar toch maar mijn telefoontje naar de dierenarts.

Ik heb gelijk ook Robin's oude kooi uit de kast gehaald en schoon gemaakt en daar Lily weer in gezet. Vervolgens ook de nieuwe kooi (terwijl ie braaf op mijn schouder zat) schoongemaakt en Robin erin gezet. Vanavond gaan er dus ook om beide kooien apart een witte doek om te kijken of dat wat oplevert. Dan weten we ook gelijk of Robin er ook mee besmet is.

Jekkie. Arme Lily, net bij ons, krijgt ze zoiets...  :(

Ik hoop maar dat 't goed afloopt en dat ze, als ze parasietjes heeft, goede medicijntjes krijgt van de da. Het is zo'n aandoenlijk en lief beestje...  :-*

Safrena

Hey Robintje

Het lijkt me ook het beste om even langs de dierenarts te gaan
De parasietjes (mijt) zal zeker weg zijn met een medicijnen behandeling.
Meestal worden er dan druppeltjes in de nek gedaan

En het is zoals je al deed heel belangrijk om de kooien te onstmetten
Dettol is een heel goed ontsmettingsmiddel

Succes bij de dierenarts morgen
vele groetjes

Jippie

Tuurlijk loopt het goed af! Altijd positief blijven natuurlijk!

Heel veel succes bij de dierenarts morgen en laat even weten hoe het was!

Groetjes, Ilse

P.S. Die onderzetters hè, dat zijn toch niet die van de Ikea, daar zijn ze hier ook helemaal dol op (sorry, héél even off-topic...)!
Toeter en Dafne!

Robintje

Thanks, en natuurlijk ga ik morgen laten weten hoe 't gegaan is.
Dan gaan we ook gelijk Dettol halen (dat hebben we niet standaard in huis), dus dan gaan de pietjes in de oude kooi van Robin mee naar de dierenarts en wordt de nieuwe kooi die voor Robin en Lily samen is ontsmet met Dettol en kunnen ze misschien daarna weer gezellig saampjes in huis mooie kooi. :)

PS. Ilse, ja, dat zijn wel die van Ikea. Haha.  :P

Chantalleke

Hè Getsie!!! Dit vind ik nou helemaal niet leuk om te lezen. Doen we jullie een tweede parkietje cadeau en blijkt het dat ze nog meer beestjes meeneemt :( Dat was dus niet de bedoeling  :-[ We hebben er ook echt niets van gezien toen we haar meenamen. Sorry!!
We hopen maar heel erg dat Robintje er geen last van heeft en dat het snel voorbij is.

Chan

Robintje

Citaat van: Chantalleke op augustus 18, 2006, 21:12:15
Hè Getsie!!! Dit vind ik nou helemaal niet leuk om te lezen. Doen we jullie een tweede parkietje cadeau en blijkt het dat ze nog meer beestjes meeneemt :( Dat was dus niet de bedoeling  :-[ We hebben er ook echt niets van gezien toen we haar meenamen. Sorry!!
We hopen maar heel erg dat Robintje er geen last van heeft en dat het snel voorbij is.

Chan

Hey, daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Niet jullie fout hoor, it just happens sometimes. We weten ook nog niet zeker of 't wel echt zo is.
Laat 't jullie over een uurtje of anderhalf weten.

Robintje

#6
Ik zie geen icoontje meer om mijn vorige berichtje te editten, dus maar een nieuwe (verdwijnt dat icoontje na een bepaalde tijd of zo?):

Dierenarts vond dat onze beide vogeltjes er erg gezond uit zagen, vooral Robin. Lily had geen parasietjes aan de buitenkant, maar waarschijnlijk aan de binnenkant (wormpjes). De zwarte puntjes die ik zag gisteravond waren heel donker groene (ik ben kleurblind en zag dat overgangsverschil niet). Nu waren ook wat nieuwe groene stipjes te zien. Waarschijnlijk heeft ze dus een beetje moeite met ontlasting en heeft ze dat met 'r pootje weggehaald en daarna met 'r pootje haar veertjes geraakt.
Ze zit dus gewoon onder de poep (jekkie). Maar gelukkig zijn 't maar een paar hele kleine puntjes.

De dierenarts heeft deze week al veel parkietjes op bezoek gehad met wormpjes zei ze, dus ze was helaas door haar medicijn-voorraad heen, maar verwees ons naar de dierenspeciaalzaak, waar ze ook vaak hebben. Dus daar zijn we gelijk maar langs gegaan en jaaaaa, daar hadden ze 't nog.
Dus Robin en Lily krijgen (Robin uit voorzorg) een paar druppies in hun nekjes vandaag en hopelijk zijn ze er dan over een paar dagen (een weekje ongeveer volgens de da) vanaf. 't Komt dus allemaal goed!  ;D

Bedankt voor jullie berichtjes allemaal in ieder geval!


Het edit icoontje verdwijnt inderdaad als iemand na jou een reactie geplaatst heeft. ;)
Gr. PF

Josephine

Fijn, dat je er nu medicijntjes voor hebt! Hopen dat het helpt, maar dat is vrijwel zeker.

Chantalleke

Gelukkig valt het allemaal mee.  ;D Maar ik blijf het wel vervelend vinden hoor!  :-[
Ik wist trouwens niet dat ze in de dierenwinkel ook medicijntjes mochten verkopen...  ??? Anti-worm-middelen zullen daar dan wel een uitzondering op zijn.

Robintje

Ik vertrouw alleen de medicijntjes van de dierenwinkel niet zo. We kregen daar zo'n pipetje met druppels voor in de nek, terwijl de dierenarts het had over druppels de we ze oraal moesten laten innemen (dus via hun snaveltje).

Eigenlijk wacht ik liever even tot maandag om te vragen aan de dierenarts of dit een goed medicijntje is... (de dierenkliniek is al weer gesloten (maar open tot 12u op zaterdag).

Chantalleke

Onze medicijnen tegen wormen heb ik net 2 maanden geleden weggegooid omdat ze over de datum zouden gaan. Maar inderdaad, dat was voor orale toediening 1 dosis per week en na een weekje 1 keer herhalen.
Het heet Iverquantel drops. De dosis is voor parkietjes extreem laag! (we kregen een extra kleine spuit mee)
De dierenkliniek hier is wel open tot 16.00 geloof ik ....maar ja....hoe gaan we dan die medicijntjes bij jullie krijgen.... En heeft de dierenarts geen naam van de medicijnen die zij had willen geven genoemd?

marretje

Toen wij met Cosmo naar de dierenarts ging kreeg hij ook druppeltjes in zijn nekje tegen wormen en verschillende parasieten. Dus het kan wel volgens mij.

Robintje

Nog een dubbel berichtje (echt raar, soms krijg ik wel dat icoontje voor editten te zien, maar andere keren weer niet), sorry daarvoor.

We hebben daarnet Chantalleke (Chantal is mijn beste vriendin) nog even aan de telefoon gehad en het gehad over het medicijn dat zij had gekregen van de dierenarts voor Billy en Sjefke. Dat was dus een middel dat oraal ingenomen diende te worden. Maar na een gesprekje bleek dat in beide medicijnen (dat van haar en dat van ons) hetzelfde werkzame stofje zit. Alleen bij Chan zat 't in een kleinere dosis, want direct ingenomen via de bek, en bij ons in wat grotere mate omdat het via de huid gaat.

Ik heb ook nog even gezocht op 't forum naar de naam van ons medicijntje (Anti-parasiet 10) en ik kon 1 topic vinden, waarin stond dat het slecht zou kunnen zijn omdat het wel de parasietjes weghaalt, maar ook via het bloed van de parkiet gaat. Dat vond ik echter maar een slecht argument, omdat ALLE medicijnen ook in het bloed terecht komen. Denk bijvoorbeeld maar aan een aspirientje tegen de hoofdpijn: die stop je niet direct in je hoofd. Die gaat via je je maag en dan wordt het werkzame stof in je bloed opgenomen en getransporteerd door je lichaam heen.

Anyway, na het telefoontje met Chan hebben we dus besloten om 't medicijn toe te dienen en nu zitten ze allebei met een natte plek achter in hun nek. Ze waren gelukkig erg vergevingsgezind ook al heb ik ze dus vast moeten pakken: Lily kwam nog steeds op m'n vinger zitten zonder te schrikken en Robin sprong, nadat ik 'm los liet, meteen weer terug op m'n hand om een beetje troost te zoeken. Lief he. Ze zijn zo schattig.  :-*

Nu vliegen ze een beetje rond om even wat afleiding te hebben.
Ik zal nog wel een berichtje posten als we meer nieuws hebben.

budgie

Citaat van: Robintje op augustus 19, 2006, 13:49:14omdat ALLE medicijnen ook in het bloed terecht komen.

Volgens de vogelarts in Utrecht blijft het medicijn dat je een parkiet toedient alleen in het maag darmkanaal van de vogel en komt het niet in de bloedbaan. Dit kreeg ik te horen op mijn vraag of het antimycoticum dat Sjakie krijgt,
bijwerkingen heeft. Hij moet het nl. nogal lang gebruiken en ik ben niet zo kapot van medicijngebruik, hoewel het helaas soms noodzakelijk is. Het medicijn dat Sjakie krijgt, zou bij mensen (het is eigenlijk een voor mensen bedoeld geneesmiddel) wél bijwerkingen veroorzaken. Ik weet niet of andere parkieten geneesmiddelen ook alleen maar in het maag darmkanaal blijven. Ik had er eigenlijk bij de vogelarts wat dieper op moeten ingaan.

Chantalleke

@Budgie
Naast dat mijn parkietjes wormpjes hadden (en niet in de darmpjes maar in de longetjes trouwens) Kregen zij ook een bacteriele infectie in hun luchtwegen. Ik vraag me dan toch wel af hoe een medicijn dat alleen in het maag-darmkanaal blijft kan werken in de longen... Dus als je jouw dierenarts nog spreekt....ik ben zeker nieuwsgierig geworden nu!
Of weet Parkietenfreak dit misschien ook toe te lichten??


Parkieten-Freak

#15
Dat kan parkietenfreak wel toelichten, een en ander heeft met opname te maken. Als een geneesmiddel niet goed opgenomen wordt via de bloedbaan, kan het niet in de longen werken. (tenzij je het inhaleert).
Ik zal het een beetje uitleggen maar hou het eenvoudig. Onderstaand stukje is namelijk verre van volledig.
Er zijn veel meer processen van belang dan dat ik hier aangeef!!!
(Mocht er belangstelling voor zijn, dan zal ik er wel een keer een uitgebreider stukje over schrijven).

Heel veel geneesmiddelen worden goed opgenomen in het lichaam. Via het maag-darmkanaal, huid of slijmvliezen kan het na inname na langere of kortere tijd opgenomen worden in het bloed.
Er zijn echter geneesmiddelen die niet of niet zo gemakkelijk opgenomen worden.
De zuurgraad in het maag-darmkanaal kan ervoor zorgen dat sommige geneesmiddelen al in de maag omgezet worden in niet werkzame bestanddelen.
Dan heb je nog te maken met o.a. de biologische beschikbaarheid van een geneesmiddel. De biologische beschikbaarheid is de maat voor de hoeveelheid van een geneesmiddel dat na toediening uiteindelijk in de bloedbaan komt en tevens de snelheid waarmee dit gebeurt.
Dan spelen er nog andere zaken mee:
Sommige geneesmiddelen moet je bijvoorbeeld met vet voedsel innemen, het vet in het eten maakt het mogelijk dat het geneesmiddel oplost en alsnog in de bloedbaan terecht komt.
Andere geneesmiddelen kunnen slecht opgenomen worden als je er bijvoorbeeld melk bij drinkt, zoals bij ijzer preparaten en het antibioticum tetracycline.
Het calcium in de melk bindt met het geneesmiddel, waardoor een verbinding ontstaat die niet meer kan worden opgenomen.
Het kan dus zijn dat een geneesmiddel nauwelijks opgenomen wordt in het bloed, maar wel werkt in de darm (lokaal)! ;)




Chantalleke

Hartstikke bedankt voor de toelichting Anneke!!! ;D

Dan is het waarschijnlijk zoals Robintje en ik al bedacht hadden. Via orale toediening wordt ivermectine sneller opgenomen in de bloedbaan (het gaat dan via het maagdarm-kanaal). Het werkt dan gedurende 1 week, vandaar de lagere dosering als toediening via de huid.

Voor belangstellenden: In de bijsluiter van mijn iverquantel drops staat dat ivermectine niet alleen tegen maagdarmwormen is, maar ook tegen longwormen en zelfs ectoparasieten (denk aan mijten) Iverquantel drops, bevat daarnaast ook een tweede effectief bestanddeel, namelijk praziquantel. Praziquantel bestrijdt lintwormen. De iverquantel drops worden dus ingezet tegen heel veel parasieten.



smartie

Weer iets bijgeleerd!

Wat ik ook nooit helemaal begrepen heb is waarom die druppel tegen wormen in het nekje gegeven wordt. Ja, omdat ze dat vervelend vinden plakken en zich dan proberen schoon te maken. Krijgen ze op deze manier meer medicijn binnen dan direct toedienen? Of heeft het ook iets te maken met dat ze er niet goed bijkunnen en dan regelmatig wat binnenkrijgen zonder dat wij mensen ze moeten vastpakken (wat stress oplevert)? Komen mijn eigen ideeen in de buurt? Wie weet het met zekerheid waarom dit op deze manier wordt toegediend??

Parkieten-Freak

#18
Ook hier zijn meerdere redenen voor aan te geven, Smartie, ik zal de meest voor de hand liggende redenen noemen.
(Ook hier geldt dat mijn uitleg niet volledig is, er komt meer bij kijken).

Via transdermale toediening (dat is toediening via de huid) kan de biologische beschikbaarheid (zie boven) van een geneesmiddel beter zijn omdat het niet door de lever hoeft.
Het is een voordeel als een geneesmiddel niet door de lever hoeft: het hoeft dan niet omgezet te worden. Medicijnen moeten namelijk soms eerst omgezet worden in werkzame stoffen, dat proces vindt plaats in de lever.
Je kunt dus met een lagere dosis geneesmiddel volstaan. :)

Voor vogels vind ik dit een keurige oplossing, die druppels in de nek.
Het is vrij gemakkelijk toe te dienen, en de hoeveelheid van het geneesmiddel dat de parkiet in het lichaam krijgt, ligt lager omdat het niet omgezet hoeft te worden in de lever.
Het is dus eigenlijk op alle fronten minder belastend voor de parkiet, ook lichamelijk! ;)


Parkieten-Freak

Citaat van: Chantalleke op augustus 20, 2006, 14:00:32

Dan is het waarschijnlijk zoals Robintje en ik al bedacht hadden. Via orale toediening wordt ivermectine sneller opgenomen in de bloedbaan (het gaat dan via het maagdarm-kanaal). Het werkt dan gedurende 1 week, vandaar de lagere dosering als toediening via de huid.

Dat kun je zo niet zo stellen. De hoogte van een dosering kan mede afhankelijk zijn van de indicatie, de onderliggende ziekte dus.
Voorbeeldje: een mens kan 30 mg aspirine slikken als bloedverdunnend geneesmiddel, maar van hetzelfde middel moet je 500mg nemen om je hoofdpijn te bestrijden.
Je kunt ook niet stellen dat een geneesmiddel per definitie sneller door het bloed dan door de huid opgenomen wordt. De opname hangt af van factoren die ik zojuist beschreven heb. ;)