ei uit broedblok en kapotgemaakt gepikt 'wraak!'

Gestart door karin v h, juni 21, 2006, 16:01:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Vervolg van het vorige verhaal. :-\
Sara heeft 8 eieren gelegd, Meisie heeft gisteren 1 ei gelegd dit allemaal bij hetzelfde mannetje Poekie.
Buffy (mannetje 4) heeft geen behoefte om iets te doen, is alleen vernielzuchtig. >:(
Meisie en Buffy zitten tijdelijk in 1 kooi en Sara en Poekie zitten in 1 kooi.
Nu heeft Buffy het ei van Meisie eerst open gepikt en vanmiddag toen ik thuis kwam was het verder open gepikt en uit het broedblok gegooid. :'(
Wat moet ik nu doen, Buffy ziet dus het broedblok als zijn speelplaats en gooit er alles uit (ook het nestmateriaal), Meisie wordt er ook uitgejaagd.
Moet ik nu Buffy tijdelijk maar apart zetten tot dat er een paar eitjes zijn gelegd en daarna weer terugzetten? 8)
Het lijkt natuurlijk zielig maar als ik thuis ben zijn ze allemaal uit de kooi, het is alleen ter bescherming van Meisie en haar eieren. :o

Safrena

Hey Karin

Ben je wel zeker dat het mannetje Buffy het eitje stuk geeft gebeten en uit de kooi heeft gegooid
Een popje durft dat ook doen

Als het inderdaad het mannetje is die voor deze problemen zorgt kun je hem inderdaad het beste apart houden.
Zorg dan zelf wel voor een schaaltje met eten in het broedblok van je popje

vele groetjes

Annika

Citaat van: karin v h op juni 21, 2006, 16:01:38
Moet ik nu Buffy tijdelijk maar apart zetten tot dat er een paar eitjes zijn gelegd en daarna weer terugzetten? 8)
Het lijkt natuurlijk zielig maar als ik thuis ben zijn ze allemaal uit de kooi, het is alleen ter bescherming van Meisie en haar eieren. :o

dan zal weinig zin hebben, aangezien de eieren die gelegd worden dan niet bevrucht zullen zijn ... Daarvoor is meer nodig dan een popje alleen en samen rondvliegen. Daarbij komt dat wanneer het popje gaat broeden het mannetje haar in principe van eten voorziet.

Hoe oud is Buffy eigenlijk? misschien is hij nog niet volwassen genoeg.
Of het eitje was onbevrucht.
Of wat safrena al zegt : een ander heeft het ei kapot gemaakt ...

karin v h

Hoi allemaal,
Ik weet zeker dat het mannetje het gedaan heeft, de leeftijd van het mannetje is 1 jaar en 4 maanden.
Heb ondertussen met een van mijn twee dierenartsen contact gehad maar of hij veel van vogels weet betwijfel ik soms (ook aan eerdere behandelingen maar de andere dierenarts was er niet). Hij zegt dat ik het vrouwtje de eerste tijd apart moet houden maar het mannetje wat het ei kapot heeft gemaakt in een kooi ernaast moet zetten en als het vrouwtje echt gaat broeden het mannetje er weer bij moet laten komen (eerst onder mijn controle).
Misschien verdedigd het vrouwtje dan haar eieren. Dit mannetje heeft vanaf het begin het broedblok in beslag genomen, in geslapen, de wand (het board) helemaal afgeknaagd iedere keer al het nestmateriaal eruit gegooid etc.
Wat Safrena zegt dat kan ik aardig volgen maar gaat er geen vervuiling optreden in het broedblok als je er zaad/water bij zet?
Groetjes van een ongelukkige parkietenvriendin

Annika

maar waar je dan wel mee blijft zitten is het feit dat je popje hoogstwaarschijnlijk op onbevruchte eieren gaat broeden  :(  een koppel dat een nestje voorbereid heeft tussen het leggen van de eitjes door regelmatig 'gemeenschap' en dat zal dus niet kunnen als het mannetje apart zet ...
Echt een heel vervelende situatie.
Is het niet mogelijk om het blok eruit te halen totdat het mannetje misschien wel klaar is om goed voor zijn vrouwtje en de nakomelingen te gaan zorgen?


karin v h

de 'gemeenschap' die heef ze wel met het andere mannetje (het mannetje dat bij Sara al 8 eitjes heeft verwekt!) en het is zo dat ze zeker 8 uur per dag los vliegen in de kamer. In de tijd dat Meisie geen eitjes had gelegd was ze jaloers op Sara, nu ze zelf een eitje had, was dit ineens veel minder.
Het mannetje krijgt bij Sara niet veel gemeenschap meer want daar heeft ze op dit moment niet zo'n zin omdat ze haast niet van haar nest afkomt dus daarom is hij gevlucht naar het andere vrouwtje!
Misschien kan ik hem beter laten castreren lost veel problemen op!!! ;D

Safrena

Citaat van: Annika op juni 21, 2006, 19:31:05
maar waar je dan wel mee blijft zitten is het feit dat je popje hoogstwaarschijnlijk op onbevruchte eieren gaat broeden  :(  een koppel dat een nestje voorbereid heeft tussen het leggen van de eitjes door regelmatig 'gemeenschap' en dat zal dus niet kunnen als het mannetje apart zet ...
Echt een heel vervelende situatie.
Is het niet mogelijk om het blok eruit te halen totdat het mannetje misschien wel klaar is om goed voor zijn vrouwtje en de nakomelingen te gaan zorgen?


Hey Annika

En waarom denk je dat de eitjes onbevrucht zouden zijn ???

één paring is voldoende om alle eitjes te bevruchten. Dus als er inderdaad een paring geweest is, is het goed mogelijk dat ze wel bevrucht zijn.
Het mannetje kan de eitjes kapot gemaakt hebben uit jaloezie of omdat hij een eier-eter is. Dan mag hij ook niet meer bij het popje komen

Het is inderdaad wel een mogelijkheid om het blok weg te halen en een jaartje te wachten. Hopend dat het dan wel goed zal gaan.
Dan moet Karin er wel voor zorgen dat het koppeltje het ander broedend koppeltje niet kan gaan storen.

Of ze houd het mannetje apart zoals in voorgaand bericht geschreven ;)

Vele groetjes

Annika

even niet aan gedacht dat het andere mannetje de eitjes zal bevruchten.

Ik wist natuurlijk niet dat ze zoveel uur per dag samen los zijn.

Hier hebben Kleintje en Vledder echt veel keren per dag 'gemeenschap', dus vandaar dat ik ervanuit ga dat bij bijv een uurtje per dag los vliegen er geen bevruchte eitjes gelegd zouden worden.

Hoe kan 1 paring nu alle eitjes bevruchten? Het gaat toch per eitje? Anders zouden ze toch niet zovaak 'seksen' ? of zie ik dat nu helemaal verkeerd?  :-[

inderdaad, castreren haha, maar dan krijg je niet meer van die lieve kleine ET-hummeltjes ;)

karin v h

Helaas, als ik 1 jaar ermee moet wachten is het vrouwtje volgens jullie beschrijvingen te oud, ze is nu bijna 4 jaar.
Nu zit op 10 cm afstand het voer en drinken buiten het broedblok is dit dan nog te ver!
Wat een problemen om 4 parkieten, zo gaat het gelukkig in de natuur niet! :P
Misschien moet ik het mannetje maar gewoon in een kooi apart zetten naast de 2 vrouwtjes en maar kijken waar het schip gaat stranden en hopen dat het geen 8 eieren gaan worden!
Kortom ik weet niet meer wat goed is en eerlijk ik wordt er zelf ook onrustig van.
Groetjes hopeloos vrouwtje van Sara, Poekie, Meisie en Buffy
P.s. Van die kleine ET-hummeltjes hoef ik ook niet!!!

Cutie_lover

Met ET hummeltjes bedoelt ze kleine parkieten, en als je die niet hoeft, had je geen broedblok opgehangen ;) Kijk maar eens in het albumdaar bij de foto van zeer kleine joey ;)

Annika

geen ET-hummeltjes? zo zien ze er allemaal uit als ze net geboren zijn hoor, naakt met grote donkere 'doppen' waar de oogjes zitten  :-X

Safrena

#11
Citaat van: Annika op juni 21, 2006, 19:46:35
even niet aan gedacht dat het andere mannetje de eitjes zal bevruchten.

I...

Hoe kan 1 paring nu alle eitjes bevruchten? Het gaat toch per eitje? Anders zouden ze toch niet zovaak 'seksen' ? of zie ik dat nu helemaal verkeerd?  :-[
...

Hey Annika

Neen een paring is in principe al voldoende voor het volledige legsel  te bevruchten
De cellen van het mannetje blijven lang genoeg in het lichaam van het popje om alle levende en rijpe eicellen te bevruchten.

Dat ze het zo vaak doen is omdat ie het gewoon graag doen hihi maar niet omdat het echt nodig is ;)

vele groetjes

Citaat van: karin v h op juni 21, 2006, 19:50:48
...
Helaas, als ik 1 jaar ermee moet wachten is het vrouwtje volgens jullie beschrijvingen te oud, ze is nu bijna 4 jaar.
....

Hey Karin

Dan zou ik er toch voor kiezen om het popje zonder haar mannetje verder te laten broeden en zelf zorgen voor een schaatlje in het broedblok zodat ze altijd eten in haar buurt heeft ;)
volgend jaar zou nog net kunnen maar er komen dan al heel wat meer gezondheids risico's bij

vele groetjes



Annika

Citaat van: Safrena op juni 21, 2006, 19:55:10
Hey Annika

Neen een paring is in principe al voldoende voor het volledige legsel  te bevruchten
De cellen van het mannetje blijven lang genoeg in het lichaam van het popje om alle levende en rijpe eicellen te bevruchten.

Dat ze het zo vaak doen is omdat ie het gewoon graag doen hihi maar niet omdat het echt nodig is ;)

vele groetjes

??? dat wist ik dus echt niet, weer wat geleerd (sorry voor de verkeerde info dan)  :'(

Misschien tijd om na het eerste ei Kleintje ook apart te zetten, laat ie Vledder tenminste rustig broeden  ;)  8)

karin v h

Ik 'had' 4 schattige parkietjes die het goed met elkaar konden vinden. Nu is er 1 pootje ondertussen geamputeerd, mijn muren zitten onder het bloed, ze vlogen elkaar niet in de haren maar in de veren etc.....
Ik wil dolgraag ET-hummeltjes ik 'vond' het hardstikke leuk maar nu begint bij mij de moed te zakken omdat ik eigenlijk niet goed een oplossing weet, ja, voor mijn gevoel weet ik hem wel maar of fst goed is dat is de vraag.
Dus daarom kwam ik bij jullie terecht
Ik wil het beste voor mijn vogeltjes en ik kan mij goed voorstellen dat het ene vrouwtje jaloers is op het andere en dat was nu mooi opgelost tot het 2 e mannetje roet in het voer ging gooien ;D
Kortom wat is wijsheid.

karin v h

Heb vanmorgen het mannetje maar apart gezet 8) want hij zit meer in het broedblok dan het vrouwtje en ik denk dat het toch omgekeerd moet zijn :D.
Het zal de sfeer wel tijdelijk verpesten maar als ik vanmiddag thuis zijn is alles er weer uit en zet ik mijn politiepet maar weer op.
Kijken hoe het dan gaat! ???
En.....veronderstel dat toch het vrouwtje het eitje eruit heeft gegooid, wat ik niet geloof zullen we dat in de komende dagen wel merken of ze het weer doen.
Groetjes Karin :(

Annika

jammer dat het zo moet, maar nu dan even toch beter. Ik hoop dat het nu gewoon goed gaat en je de politiepet snel weer af mag zetten  ;)

karin v h

Ondertussen heeft Meisie weer een ei gelegd in principe dus het tweede ei, ziet zij dit nou als haar 1 e ei of als haar 2 e ei (het eerste ei is door buffy uit het nest gegooid). :D
Ze zit heel rustig op haar nest. Buffy zit nu apart toen ze er vanmiddag uit waren had ze geen behoefte om naar de kooi van Meisie te gaan. ::)
Je weet nooit hoeveel er om gaat in die koppie's maar ik denk dat ze meer weten dan wij denken, ze zijn zo gek nog niet! ;)

Safrena

Hey Karin

Ik denk dat ze dit gewoon als haar tweede eitje ziet ook omdat ze al mooi in haar broedblok bijft zitten broeden

Een parkietje begint meestal pas te broeden vanaf een tweede eitje ;)

Hoop dat alles goed verloopt en dat er binnenkort ook van haar kleintjes mogen komen
Heb je ook een schaaltje met eten voor haar in het blok gezet
En zorg voor beide dames wat extra eivoer

vele groetjes

karin v h

Hallo Safrena,
Heb het bakje eten naast het broedblok gehangen met het water omdat ze er  toch nog uitkomt.
Verder krijgen de dames volop eikrachtvoer en 'gekweekt' zaad!
Dus... ik denk dat de dames nog niet echt te klagen hebben en als ze praktisch niet meer van uit het broedblok komt ga ik het eten in het broedblok zetten. ;)
Safrena, ga ik het broedblok dan niet vervuilen, want schoonmaken kan dan niet!!! :-\
Groetjes karin en bedankt voor je adviezen.

Safrena

Hey Karin

Je mag het broedblok vooraan waar het eten staat hee af en toe wel schoonmaken met een droge doek of een klein borsteltje.

Het broedblok zal niet veel vuiler worden dan anders. Zaadjes (schilffertjes) maken niet zoveel vuil ;)

Vele groetjes