wat is er mis met mijn parkiet?

Gestart door willem123, maart 24, 2013, 20:24:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem123

hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik een parkietje gekocht.
hij zag er normaal uit, maar vanaf het begin heeft hij niet kunnen vliegen.
En na twee weken viel zijn staart eraf (groeit een beetje aan) . De vleugels zijn wel helemaal intact.

Wat is er aan de hand?


Sara

Kan je een foto plaatsen van je parkietje waarop we de staart en vleugels kunnen zien? Vreemd dat de vleugels intact zijn en je parkietje toch niet kan vliegen. In dat geval is het eigenlijk aan te raden om je parkietje te laten nakijken door een vogelarts.

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

willem123

#2
de foto

willem123


*wendy*

Zitten er witte pennetjes / zwarte stipjes op z'n koppie? Dat denk ik nl. te zien? Er missen 1 of 2 vleugelpennen aan de vleugels. De staart ziet er normaal uit voor zover ik kan zien.

Ik denk dat je parkietje gewoon in de rui is.

willem123

het probleem is juist dat hij al 3 maanden aan het ruien is. :-\

*wendy*

Geef je eivoer? Groente? Fruit?

Heb je ruihulp al geprobeerd?

willem123

geen ruivoer maar wel fruit en groente. 

*wendy*

RUIvoer noem ik niet. ik noem EIvoer en RUIhulp.

Hoe vaak krijgen ze groente en fruit? Minimaal 3 à 4 keer per week is nodig.
Eivoer: 2 keer per week in een apart bakje aanbieden. Tijdens de rui kan je dit dagelijks aanbieden als hij het moeilijk heeft met de rui.
Ruihulp: heeft je parkietje het moeilijk met de rui, dan kan je dit gebruiken. Verkrijgbaar in de dierenwinkel.

Op deze manier kan jij je parkietje ondersteunen bij het doorkomen van de rui.

willem123

sorry ik tikte het verkeerd in  ;)

ik denk dat het fruit al op is wanneer hij het door heeft. (zit in een volière met 14 andere parkieten)

Is het beter als ik hem apart zet?
Dan kan hij ook groente en fruit eten en dan geef ik hem ook eivoer.

*wendy*

Eivoer dient elk parkietje te krijgen (2x per week).
Groente en fruit dien je in de voliere dus zoveel te geven, dat iedereen ervan kan eten.

Voor iemand met 14 parkieten, wil ik je toch ten zeerste aanraden je eens goed in te gaan lezen over het houden van grasparkietjes.

Silva

Hoe jong is het parkietje? Vallen alleen zijn staart en vleugel veren uit? Als je een uitgevallen veer pakt zit er dan een zwart puntje boven aan de veer pen? En is het een beetje ingedeukt?
Voor meer info: http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php
Mijn parkietje heeft namelijk de zo geheten 'kruipersziekte' en heeft hier ook last van gehad. Nu kan hij nog steeds niet geweldig vliegen, maar hij red zich prima met klimmen. Alleen is het niet slim om verder te fokken met zulke grasparkieten!

*wendy*

De foto duidt alleen absoluut niet op kruipersziekte...

willem123

hij is als het goed is anderhalf jaar.

*wendy*

Nou, wat mij betreft is er niet zoveel mis met je parkietje. Wat ik denk te zien, is dat hij gewoon in de rui is en het daar wat zwaar mee heeft. Het enige wat je kan doen, is hem helpen hier zo goed mogelijk doorheen te komen met behulp van de tips die ik je eerder al gegeven heb.

Echter: ik ben geen vogelarts, dus als je twijfelt over de gezondheid van je parkietje, dien je er even mee langs de vogelarts te gaan.

Verder kan ik je alleen maar aanraden zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het houden van grasparkietjes, vooral op het gebied van voeding, vitaminen en andere benodigde toevoegingen, zodat jij je parkietjes zo gezond mogelijk kan houden.

willem123

Ik heb speciaal vitamine voer gekocht en nu maar hopen dat hij opknapt.

Citaat van: willem123 op maart 26, 2013, 16:41:03
hij is als het goed is anderhalf jaar.
waaraan kun je dat zien?  vraag ik me af.

*wendy*

Wat bedoel je met "vitaminevoer"?

Over de leeftijd:
Dat is niet meer te zien.

Jonge parkietjes kun je herkennen aan:
- nog geen irisring (een enkele kleurslag krijgt geen irisring, maar de meesten wel): deze is met een maand of 3/4 vaak wel al goed zichtbaar
- zwarte streepjes op de kop: hoe verder deze doorlopen tot de neusdop, hoe jonger de vogel. Na de jeugdrui (3/4 maanden) zijn deze streepjes geheel verdwenen
- jonge popjes hebben bovendien nog geen bruine neusdop

Zodra er een irisring is en de zwarte streepjes weg zijn, is er niet meer te zien hoe oud een parkietje is (tenzij een parkietje de bejaarde leeftijd bereikt, dan is er vaak een mate van aftakeling te zien die aan een oudere leeftijd te koppelen is). De leeftijd is dan alleen nog te bepalen als het parkietje een ring draagt met gegevens.

willem123

sorry ik bedoel dat het geen kruipertje is (ik ben niet heel goed met de computer)

het vitamine voer is beaphar Xtra vital.
daar zit eivoer in en veel soorten zaden en natuurlijk extra vitamines

*wendy*

Oké, dat noemen ze gewoon het basisvoer hoor. Maar omdat het al eivoer bevat, hoef je dat inderdaad niet extra te geven.

Dat je niet goed bent met de computer, bepaalt niet hoe jij je zinnen formuleert. Gewoon even wat meer tijd aan besteden, dan is het in 1 keer duidelijk en hoef ik dus niet mijn tijd te besteden aan het beantwoorden van vragen die jij kennelijk anders bedoelt.

Over kruipertjes is heel veel te vinden, dus daar ga ik je niet mee helpen. Gewoon even de zoekfunctie gebruiken.

En nogmaals: ga je voor de gezondheid en het geluk van je parkietjes alsjeblieft eens goed inlezen. Gebruik de zoekfunctie van dit forum, google eens het woord 'grasparkiet' en je wordt al veel wijzer. Je kan niet 14(!) grasparkieten houden en er zo weinig vanaf weten als jij nu doet......