Gewond parkietje gevonden in de tuin!

Gestart door Laura, april 10, 2012, 21:22:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laura

Ik ging een uurtje geleden de eitjes uit het kippenhok gaan halen en ik zag onze poes doodbraaf achter de poort van de kippenren zitten. Dat op zich is al vreemd, want Filou komt meestal meteen af als er iemand de tuin in loopt. Enkele seconden later werd mij duidelijk waarom: achter de poort zat ook een klein, felgekleurd volgetje. Ik dacht eerst dat iemand een postuurtje in de tuin had gezet en kon mijn ogen amper geloven toen ik zag dat het een "echte" parkiet was!

Hoe geraakt zo'n parkietje in onze tuin? Weggevlogen? Ontvoerd door onze katten? Een wilde parkiet?

Het beestje heeft twee bloedvlekjes (het ziet er erger uit dan het is), die waren echter al mooi opgedroogd. Ik kreeg hem makkelijk te pakken, maar hij heeft mij ook goed te grazen gehad.. :) Maar goed ik zou ook eens flink doorbijten in zo'n situatie.  ;)


We hebben hem/haar binnengebracht en in een konijnenhokje te slapen gelegd voor vannacht. Als hij/zij wil kan hij/zij waarschijnlijk wel door de tralies, maar hij/zij is heel rustig, zit in het hoekje maar is wel oplettend en kijkt klaar uit de oogjes. Het poetst af en toe zijn/haar veertjes.

Hebben jullie nog tips om dit diertje op te knappen? Ik moet morgenvroeg opnieuw gaan werken, maar wat kan ik hem ondertussen te eten geven dat we in huis hebben? Kippengraan? Kuikenmeel? Gewoon brood? Dan kan ik 's avonds wat inkopen gaan doen voor hem/haar. Momenteel staat er een kommetje water en kuikenmeel in zijn/haar tijdelijke onderkomen.

Het is alleszins een mooi diertje (wij denken een jong beestje, nogal aan de kleine kant en niet zo'n uitgesproken parkietentekening?), we willen hem/haar graag een permanent huisje aanbieden als hij erdoor geraakt!

Ik heb helaas weinig verstand van parkietjes.. alle "depanagetips" zijn welkom!

esmmar

Hi, allereerst super dat je de parkiet probeert te helpen.
Vogels verliezen veel energie omdat ze warm moeten blijven. Je kunt de gewonde vogel helpen door een warmtelamp te geven. Wellicht heb je die voor je kuikens. Als je beschuit of brinta hebt dan kan je een nattig papje maken. Pas morgenochtend bij daglicht zal je parkiet pas gaan eten. En Door de schik van de verplaatsing kan het gerust twee dagen duren voordat de parkiet gaat eten. De foto is wat donker, maar ik denk dat het inderdaad een jonge vogel is. Lopen de strepen op het hoofd door tot aan de neusdop?
Super actie van je, ik hoop dat het gaat lukken.  8)

Laura

Dankjewel voor de snelle reactie! Een warmtelamp heb ik helaas niet, wij doen enkel maar aan natuurbroed. Ik heb een handdoek over de kooi gehangen, ik herinner mij dat een tante dat vroeger ook deed bij haar parkietjes om het a) donker te maken en b) ietsje warmer. Hopelijk klopt dat?

Beschuitjes hebben we geloof ik wel... dat ga ik zo meteen klaarzetten!

Ik heb geen streepjes gezien, maar het is hier inderdaad nogal donker en ik wil het vogeltje niet doen verschieten door nu opeens de grote lichten aan te doen.. ;D Dat bekijk ik morgenvroeg!

Snappie

Ik vind het een heel mooi parkietje ! Super dat jullie dit doen !
Ik weet niet of het parkietje het pakt, maar misschien heb je ook groenvoer in huis: worteltje, witlof, o.d.
Geen rabarber ! Misschien kun je een kijkje nemen op de website of je zoiets hebt en wat ze mogen...
Succes ermee !

Sara

Super dat je dit parkietje opvangt!
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest over de verzorging en opvang van het parkietje.
Maar ik zie best duidelijk dat het parkietje een bruine neusdop heeft, dus het is geen jong parkietje. Als ik het juist gezien heb (en het dus inderdaad een bruinrode neusdop is), is het een popje van minstens een jaar oud.

En over het willen houden van het parkietje... Ik zou toch even de vondst van het parkietje melden op bijvoorbeeld Amivedi (http://www.amivedi.nl/), en op andere plaatsen. Grasparkieten komen niet zomaar in het wild voor hier (op sommige plaatsen wel, zoals bijvoorbeeld in Brussel), dus dit parkietje behoort waarschijnlijk tot eigenaars die wellicht hun parkietje kwijt zijn.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Laura

Bedankt voor de tips! Er zit een appartementsgebouw in de buurt, misschien komt hij daar wel vandaan. Ik hang morgen een postertje in hun inkomhal. Ik hoop stiekem dat hij niet geclaimd wordt, moesten ze maar beter opletten.. :-X Maar goed, is het zo dan is het zo.
Meer nieuws later.. :)

Sara

Nou, beter opletten... Als jij een huisdier had zou jij bijvoorbeeld ook willen dat als je hond een keer ontsnapt of je parkietje (het is zo snel gebeurd, en ik spreek uitervaring), dat de vinders er alles aan doen opdat jij je eigen huisdier terugvindt.  Dus zou het zeker ook op de site van Amivedi plaatsen en misschien op andere plaatsen postertjes hangen dan in het appartement...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Laura

Citaat van: Sara op april 10, 2012, 22:57:39
Nou, beter opletten... Als jij een huisdier had zou jij bijvoorbeeld ook willen dat als je hond een keer ontsnapt of je parkietje (het is zo snel gebeurd, en ik spreek uitervaring), dat de vinders er alles aan doen opdat jij je eigen huisdier terugvindt.  Dus zou het zeker ook op de site van Amivedi plaatsen en misschien op andere plaatsen postertjes hangen dan in het appartement...

Vele groetjes,

Sara

Ja natuurlijk, dat snap ik wel hoor, kan altijd wel eens gebeuren. Omgekeerd kan dit beestje ook uit een mindere situatie komen, of wordt ze geclaimd door mensen die haar gewoon leuk vinden.. Ik laat sowieso in de buurt (en op Amivedi) weten dat we dit diertje gevonden hebben, maar ze gaat zeker niet mee met de eerste de beste.

Parkieten-Freak

#8
Heel goed van je dat je dit vogeltje opvangt!
Ik zou haar ter overbrugging wat kuikenmeel, brood- en beschuitkruimels geven en laten we hopen dat ze er wat van eet. Drinkwater ook uiteraard.
Morgenvroeg een stukje fruit (appel of zo). Wel belangrijk om zo snel mogelijk parkietenzaad te gaan geven, want parkieten zijn nogal kieskeurig qua voeding.
Ik zou toch oppassen dat ze niet tussen de tralies van het konijnenhok kruipt. Misschien kun je er tijdelijk wat kippengaas voorzetten zodat het moeilijker wordt om er doorheen te kruipen. (Een stuk oude vitrage ervoor hangen vitrage kan ook).
Veel succes en hou je ons op de hoogte?


esmmar

Hoe gaat het met de wondjes? Gaat het ontsteken? Denk je dat er ontsmet moet worden?
Een kattebek is nu eenmaal niet de meest frisse plek om in te hangen voor een parkiet :'(

Laura

Het gaat - om het met een Nederlandse uitdrukking te zeggen - hartstikke goed met haar!  :)

Ik kwam thuis en trof mevrouw (?) aan in een luxueus optrekje.. de zus (die thuis was vandaag, examens, yes!) was naast een zakje parkietenvoedsel ook meteen om een kooitje gegaan om het diertje in te huizen! 't Was blijkbaar een noodzaak want deze morgen was ze uit haar konijnenhokje ontsnapt en zat ze al in de gordijnen en de luster.  ::) Nu is het zeker hopen dat ze niet geclaimd wordt, ze past zo mooi in ons huisje..  :-X En dan kunnen we leuke dingetjes in haar optrekje hangen! Ze is springlevend, eet en drinkt, fladdert van de ene kant naar de andere, laat af en toe met een zacht geluidje van zich horen.

Ik heb voor de zekerheid toch even gebeld naar de dierenarts, die raadt aan het nog even aan te kijken aangezien het eet en zich normaal gedraagt. (nog) geen antibiotica geven, gezien dat een aanval op haar weerstand kan zijn. Zij raadt ons wel aan om het gewoon te ontsmetten met isobetadine, en verder af te wachten hoe het evolueert.

Vogeltje in actie:








Komisch hoe ze zo graag ondersteboven hangt! Mij lijkt het alleszins een gezond beestje.. :) Is er al uitsluitsel over het geslacht/de leeftijd? Het bloed is al mooi opgedroogd, ze heeft blijkbaar flink zitten poetsen vandaag. Ze lijkt wel weinig staartveren te hebben, maar dat is waarschijnlijk door de poes..

P.S.: Ik wou ze ook op Amivedi zetten maar dat is blijkbaar een Nederlandse site. Wij wonen in België.. :)

daniel :D

Wat een mooie parkiet :o Goed dat het al beter gaat :) Hopelijk voor jullie wordt hij niet opgehaald ;) En dan hoop ik dat zij een vrolijk vogeltje wordt. Ik denk inderdaad ook dat ze al ouder dan een jaar is, omdat de neusdop al helemaal bruin is ;) Succes ermee :D

Parkieten-Freak

Heel mooi parkietje en wat fijn dat het zo goed met haar gaat!  ;D
Hou haar goed in de gaten en ik hoop voor jullie dat niemand zich meldt!  ;)


Wouter

Geweldig dat jullie haar hebben opgevangen, ze was er duidelijk aan toe en het heeft haar zichtbaar goed gedaan!
Tja, je kan het ook van de andere kant bekijken; Als iemand haar echt mist zal hij/zij zelf wel actie ondernemen om haar terug te krijgen. Tot die tijd heb jij een geweldig mooi huisgenootje!

esmmar

Ik zou ook koppeltje duiken als ik zo goed werd opgevangen   ;D

Jip en Juultje

Wat een prachtig parkietje en inderdaad: de vrolijkheid straalt van hem/haar af!!
Fijn dat je zo goed voor haar zorgt!!!

Wouter

Oh, en trouwens, het is 100% een vrouwtje. Leeftijd is moeilijk vast te stellen, maar ze ziet er nog niet erg oud uit. Haar neusdop is nog niet zo ruw als die van veel popjes, dus ik denk dat ze niet ouder dan twee jaar is. Na de jeugdrui is het echter wel steeds moeilijker te zeggen.

marquancez

ze is als ik het goed heb niet zo heel oud want ze heeft vrij grote pupillen.
En ik zelf denk dat het ook een mannetje kan zijn maar ik zelf heb niet zo heel veel ervaring met vogels.
Ik wist het bij die van mij ook pas toen ze bijna een half jaar was :P .

Sara

@marquancez:
Ik begrijp niet waarom je zegt dat het ook een mannetje kan zijn. ???
De neusdop is bruin en dan is het gewoonweg zeker een popje.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

lovesbudgies

#19
Laura to the rescue! Wat gaaf dat jullie die mooie parkietje zo liefdevol opgevangen hebben!
Het is trouwens zeker weten een popje, de leeftijd is zo moeilijk te schatten zo.. ze is in ieder geval ouder dan 3 maanden. Sommige parkietjes hebben dan al een mooie bruine neusdop (vooral als ze met meerdere parkietjes zijn opgegroeid dan krijgen ze eerder 'last' van de hormonen) en ik zie nog geen irisring dus ik zou haar niet veel ouder schatten. Maar het is zo moeilijk te zien zo, dus we weten het gewoon niet!
Ze is wel aardig mager, ik hoop dat ze weer helemaal opknapt en lekker van haar zaadjes gaat eten!