Gewond parkietje gevonden in de tuin!

Gestart door Laura, april 10, 2012, 21:22:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laura

#20
Pipa (jawel, we konden het niet laten het beestje toch al te dopen.. ;D) is nog steeds bij ons en niet geclaimd, wij blij... hopelijk blijft dat zo!  :-*

De eerste dagen was ze nogal gefocust op ontsnappen (en maar knagen aan dat kooitje!) maar ondertussen is ze een stuk rustiger geworden. Ze babbelt zachtjes, knabbelt van haar knabbelstokje, maakt zich kwaad op haar spiegeltje en schommelt zachtjes heen en weer op haar schommeltje. Ze kreeg ondertussen ook nieuwe houten stokjes, ik vond die plastieken stokjes niet zo prettig voor een vogeltje. Gisteren hebben we haar voor het eerst vrijwillig losgelaten (haar eerste ontsnappingspoging uit de konijnenkooi dus niet meegerekend  ;D) in het bureau, zodat ze toch eens de vleugeltjes kon strekken. Het was even spannend voor ons maar na een paar uurtjes besliste ze geheel zelf terug naar haar huisje te gaan! Wij blij.. :) Ze zat voornamelijk in de luster, ons in de gaten aan het houden, haha.

Een paar foto's van het kleine vogeltje:










Zulke mooie kleurschakeringen!




Geven deze foto's "uitsluitsel" over de leeftijd? Wat denken jullie?

Het valt mij nu opeens op dat ze nieuwe witte veertjes rond haar bekje krijgt. Is het de bedoeling dat al haar wit zo mooi wit is? In dat geval is ze een klein vuil vogeltje! Aangezien je zegt dat ze zo mager is, dan heeft ze waarschijnlijk een paar dagen buiten geleefd. Zou ze een badje op prijs stellen?  :) Hoe weet ik wanneer ze weer mooi op gewicht is?

daniel :D

Ik vind het nog steeds een mooie vogel ;D Het gewicht zit ongeveer rond de 40 maar het scheelt ook wat voor een vogel het is ;) Van de leeftijd weet ik niks (sorry :-[ )  Waarschijnlijk zal ze een badje wel op prijs stellen :P

lovesbudgies

Ze is ongeveer 3 maanden oud, de irisring komt nu tevoorschijn en de streepjes op haar voorhoofd zijn langzaam aan het verdwijnen. Ze te zien komt ze nu in haar jeugdrui. Het geel zal nu feller gaan worden.
Met de witte veertjes bedoel je denk ik de paars/witte strepen langs haar kopje, de 'wangvlekken'. Het is normaal dat deze feller van kleur zijn dan de rest van de kopveertjes, dit zal zo blijven en waarschijnlijk blijven ze een stuk witter dan de rest. Al weet je nooit precies wat de kleur van een vogeltje zal worden na de jeugdrui.
Al met al een mooi jong popje!

Het juiste gewicht hangt af van de grootte van de parkiet, meestal is dit tussen de 30 en 40 gram. Als je haar het juiste voedsel geeft (per dag 1,5/2 schepjes Xtravital of pellets) zal ze vanzelf op het juiste gewicht komen, mits ze natuurlijk ook elke dag een paar uurtjes lichaamsbeweging krijgt.
Doe rustig aan met de knaagstokken en trosgierst, ze worden er alleen maar dik van. Een paar centimeter trosgierst per week is genoeg.

Een badje vinden ze vaak heerlijk, zoek even met de zoekfunctie naar topics over badderen, dan vindt je genoeg tips om ermee te beginnen.

Succes!