ruilen?

Gestart door marquancez, september 07, 2011, 21:41:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marquancez

Het klinkt misschien bot, maar wat denken jullie van ruilen?
Zal het meteen uitleggen waarom en hoe:
Ik heb vanaf 18 aug 2 grasparkietjes gekocht.
De man zij dat ze pas 8 weken oud waren, maar ze hebben al een blauwe snavel dus zijn ze ongeveer een half jaar volgens een vriend van mijn zus.(die blijkt ze te kweken).
Dus ben erg opgelicht ook werd er gezegd dat ze al tam waren, wat dus ook niet zo is.
Nu kan ik ze ruilen voor 2 tamme van 5 weken ofzo voor 20euro.
wat denken jullie ervan?

Spelling aangepast..... Groetjes, Kleintjes.

_White_

van 5 weken? is dat niet een beetje te vroeg voor een parkiet? :S

Kleintjes

5 weken is nog veeeeel te jong.

Daarbij, is toch niet erg dat ze al wat ouder zijn? Ze worden evengoed nog tam, als je er maar tijd aan besteedt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

marquancez

#3
Citaat van: _White_ op september 07, 2011, 22:06:08
van 5 weken? is dat niet een beetje te vroeg voor een parkiet? :S

Dan zijn ze misschien wat ouder, maar toch ze zijn ook misschien verkeerd gekortwiekt. Ik vind gewoon dat ik ben opgelicht. En de gene die ik krijg zijn wel al tam want deze lijken alleen maar achteruit te gaan in plaats van vooruit.

Tekst weer aangepast. Let er voortaan beter op.

BudgieMe

5 weken oud en gekortwiekt is niet tam!
Dat is zielig!

Ze moeten uiterlijk 6 a 7 weken bij de ouders blijven, liefst 8. En met vleugels.
Het is een fabeltje dat je ze op die andere manier beter tam krijgt.

Verder als de 2 die je nu thuis hebt naar een voliere kunnen dan is dat een optie.

Kleintjes

Ik krijg 't vermoeden dat je zelf geen tijd wilt besteden aan 't tam maken van je parkietjes. De vooruitgangetjes die je boekt zijn hartstikke mooi om mee te maken!

Als je er geen tot weinig tijd aan besteedt dan zul je geen tot weinig vooruitgang zien, dat klopt.

Parkietjes die 5 weken zijn of ietsjes ouder horen niet gewiekt te zijn, gewiekte parkieten -en andere gewiekte vogels- zijn niet tam. Ze blijven alleen zitten omdat ze geen andere keuze hebben.

Mijn mening is dat je beter geen andere kunt halen en die wat je nu hebt naar 'n voliere doet of naar iemand die er WEL de tijd aan wilt besteden brengt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

marquancez

#6
Oke, jullie begrijpen me niet echt. Zal het proberen iets beter uit te leggen.
De parkieten die ik heb zijn ongeveer een half jaar oud en gaan alleen maar achteruit kwa het tam maken.
Die zijn gekortwiekt, niet degenen die ik ga krijgen. (misschien wel verkeerd)

De parkieten die ik krijg weet ik niet van hoe oud ze zijn als ik ze krijg, maar zijn wel al tam.
Want die zijn van mensen die ik ken. Ze zijn ook nog niet geboren, dus vandaar.

De 2 die ik nu heb gaan naar een grotere kooi dus is alleen maar beter.
Ze blijven ook samen wat zijn flink gehecht aan elkaar.
Ze gaan namelijk naar die fokker en ik denk dat dit een mannetje en een pop is plaats misschien nog een foto.
Dus dan kan de kweker verder met deze 2 kweken.

gr stefan

ps hopelijk is het nu duidelijk.

(Leestekens en Hoofdletters geplaatst. Let hier svp op.)

Kleintjes

Dit is inderdaad 'n heel stuk duidelijker. Dat kon ik niet uit je eerdere verhaal halen, vandaar de reactie(s).

Deze grasjes gaan achteruit qua tam maken? In welke zin gaan ze achteruit (was ik eerder vergeten te vragen, excuses). Blijven ze niet zitten, vliegen ze weg, zijn ze bang?

Prettig dat ze wel terug kunnen en in 'n voliere kunnen wonen samen.

Wat ik me wel af vraag: Hoe weet je dat je andere parkietjes 100% tam zullen zijn als ze nog niet geboren zijn? Hoe tam ze worden hangt af van 't karakter en de tijd die besteedt wordt. Begrijp me niet verkeerd, is 'n beetje lastig uit te leggen soms zo via internet.

Wat wil je van de parkietjes als ze tam zijn? Dat helpt ook soms om tips en dergelijke te kunnen geven.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

marquancez

ze gaan dan achteruit omdat ze eerst heel makkelijk op me hand gingen zitten en nu niet meer.
als ik eten in de kooi doe gingen ze er meteen naar toe maar van morgen gingen ze juist weg.

en ze worden tam omdat ze vanaf jongs met de hand worden opgevoed enzo ze hebben nu ook al 6 tamme parkieten die ik dinsdag ga zien.

en ik wil dat ik ze kan aaien en dat ze op mijn hand blijven zitten. en het liefst dat ze komen als ik roep.

Kleintjes

Parkietjes dingen leren, zoals komen op commando, kan bijvoorbeeld door clicker training.

Je zegt dat de nieuwe parkietjes van jongs af aan met de hand opgevoed worden. Heb je 'n idee vanaf welke leeftijd dit gebeurd?

Parkietjes houden eigenlijk niet snel van aaien, omdat ze prooidieren zijn. Heel soms, als 'n parkietje zijn verzorger genoeg vertrouwd, kunnen ze wel eens vaan aaien / kroelen houden.

Dat ze eerst op je hand gingen zitten is logisch, ze hebben geen andere keuze omdat ze gewiekt zijn / waren en dus niet of slecht konden vliegen. Je moet ook rekening houden met de puberteit, die kennen parkietjes ook. Ze kunnen dan anders doen dan anders ;) Net als bijvoorbeeld mensen-jeugd ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

BudgieMe

Ik denk dat je dan beter een kat of hond kan nemen, vogels aai je niet.
Mijn vogels zijn mega tam maar aaien hoort daar echt niet bij hoor.
Je moet elk dier wel in zijn waarde laten.

En weg met 5 weken, wieken, handopfok,....
Dat is in mijn boek een erg slechte kweker!

_White_

volgens mij word er bedoeld met aaien 'mens vs parkiet' kroelen(aaien) ik had ook eens een blauwe parkiet die zich liet 'aaien' dan kon je met je vinger de zwarte stipjes 'aaien' en alsnog niet elke parkiet laat je dat of  vind het niet prettig het hangt echt van de parkiet zelf.

marquancez

#12
Citaat van: BudgieMe op september 08, 2011, 22:57:58
En weg met 5 weken, wieken, handopfok,....
Dat is in mijn boek een erg slechte kweker!

Ik zeg net dat ik niet weet hoe oud ze zijn als ik ze krijg en dat die ik nu zijn gekortwiekt. Dus niet die ik ga krijgen.
Die ik NU heb zijn waarschijnlijk verkeerd gekortwiekt, dus ga er mee terug en ga me geld terug eisen.

Citaat van: Kleintjes op september 08, 2011, 17:05:39
Dat ze eerst op je hand gingen zitten is logisch, ze hebben geen andere keuze omdat ze gewiekt zijn / waren en dus niet of slecht konden vliegen.

Ze gingen er wel zelf op, ik zette ze er dus niet op. Ze stapten zelf op dus hadden ze wel een keus.

En ik wil ook een hond, maar dat mag niet en katten heb ik al.

Nogmaals, de tekst aangepast. Let er toch eens op. Groetjes, Kleintjes

BudgieMe

Ok, katten en vogels rond laten vliegen straks is niet de meest iedeale situatie, hè, hoop dat je dat goed in de gaten houdt,...

Kleintjes

Parkietjes en katten samen is geen slim plan. Dit gaat meer fout dan goed, 't aantal parkietjes dat door de kat(ten) gevangen is of verwondt is vele malen groter dan de keren dat 't wel goed gaat.

Katten zijn en blijven jagers. Al is de kat nog zo lief, 't roofdier instinct blijft aanwezig. Katten en vogels kun je beter niet samen in 1 ruimte laten, als je ze al per se beide wilt.

't Helpt trouwens ook als je iets duidelijker bent. Ik kon nergens uit op maken dat ze vrijwillig op je hand stapten. Excuses voor dit misverstand.

De parkietjes die je gaat krijgen, met welke leeftijd worden die met de hand gevoed?


@BudgieMe: Dat heeft Stefan inderdaad niet zo gezegd. Hij schreef dat de parkietjes die hij nu heeft gewiekt zijn en te jong.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

BudgieMe

#15
Citaat van: Kleintjes op september 09, 2011, 13:09:46

@BudgieMe: Dat heeft Stefan inderdaad niet zo gezegd. Hij schreef dat de parkietjes die hij nu heeft gewiekt zijn en te jong.

Verkeerd gewiekt las ik inderdaad maar niet te jong, want ik dacht dat ik ergens gelezen had dat de winkel ze voor 8 weken oude vogels had verkocht maar ze ouder waren daar de doppen al blauw waren en hij ze daarom niet tam krijgt,....weet even zo snel niet meer waar daar Stefan meerdere draadjes heeft gestart over de zelfde vogels,....

Citaat van: marquancez op september 08, 2011, 14:33:53

De parkieten die ik heb zijn ongeveer een half jaar oud en gaan alleen maar achteruit kwa het tam maken.
Die zijn gekortwiekt, niet degenen die ik ga krijgen. (misschien wel verkeerd)

De parkieten die ik krijg weet ik niet van hoe oud ze zijn als ik ze krijg, maar zijn wel al tam.
Want die zijn van mensen die ik ken. Ze zijn ook nog niet geboren, dus vandaar.


Hier dus, haha.

Berichtjes samengevoegd ;) De verander knop is tot 5 min na posten te gebruiken :)

marquancez

ik weet niet met welke leeftijd ze met de hand worden opgevoed.
ik dacht als ze uit gevlogen waren.

en me katten zijn alleen in de kamer als ik er ben dus geen paniek.
en als ze los vliegen is er echt geen kat te bekennen mogen ze 1 keer proberen.(kunnen hun ook opeens vliegen:P)

en me kat heeft inderdaad al een keer haar poot uitgestoken naar de kooi toe vloog ze me kamer uit.
nu ook als ze hun poot ook maar optillen krijgen ze een douche. en dan vliegen ze uit zich zelf een paar meter de lucht in.

tash

als je nu gewoon eens goed luistert naar alle adviezen die hier worden gegeven. Je moet voldoende tijd besteden naar je parkieten toe.
Lees je eerst eens goed in over hoe & wat! Niet ieder diertje houd ervan om aangehaald/opgepakt/hoe je het wilt noemen!!!
Ieder dier heeft een eigen karakter, en dit zou je moeten respecteren ;)

Wat bedoel je met verkeerd gewiekt??? Veren groeien weer aan, en na de rui hebben ze weer complete vleugels waardoor ze weer kunnen vliegen... niets verkeerds aan dus;)

marquancez

Citaat van: tash op september 09, 2011, 17:34:25
als je nu gewoon eens goed luistert naar alle adviezen die hier worden gegeven. Je moet voldoende tijd besteden naar je parkieten toe.
Lees je eerst eens goed in over hoe & wat! Niet ieder diertje houd ervan om aangehaald/opgepakt/hoe je het wilt noemen!!!
Ieder dier heeft een eigen karakter, en dit zou je moeten respecteren ;)

Wat bedoel je met verkeerd gewiekt??? Veren groeien weer aan, en na de rui hebben ze weer complete vleugels waardoor ze weer kunnen vliegen... niets verkeerds aan dus;)

er is een manier waardoor het niet goed gedaan is dus niet goed terug groeit ofzo.

Vogelliefhebber

De vleugels groeien altijd weer terug. Mijn parkietje is in mei gekortwiekt en nu begint hij pas een beetje te vliegen.
Ik heb hem met de hand steeds de kooi in getild en hij leerde dat hij mijn hand op moest stappen om in z'n kooi te komen. Hij loopt nog steeds over de grond
maar als hij de kooi in wil komt hij helemaal naar mij toe zodat ik hem de kooi in kan tillen.
Zo is mijn parkietje tammer geworden. Je hebt ècht heel veel geduld nodig. Katten zijn roofdieren en zijn al snel minder bang voor mensen. Parkieten zijn prooidieren en zijn dus continu op hun hoede. Daardoor duurt het langer om ze tam te krijgen. Ze moeten je vertrouwen en dus kan het lang duren voor ze op je hand stappen. Je hebt echt geduld nodig.
En zoals hiervoor al vele malen is gezegd. De vleugels groeien echt weer aan. Bij mijn parkiet duurde het 4 maanden en ze zijn nog steeds niet volledig aangegroeid