ruilen?

Gestart door marquancez, september 07, 2011, 21:41:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marquancez

Citaat van: Vogelliefhebber op september 09, 2011, 20:05:36
De vleugels groeien altijd weer terug. Mijn parkietje is in mei gekortwiekt en nu begint hij pas een beetje te vliegen.
Ik heb hem met de hand steeds de kooi in getild en hij leerde dat hij mijn hand op moest stappen om in z'n kooi te komen. Hij loopt nog steeds over de grond
maar als hij de kooi in wil komt hij helemaal naar mij toe zodat ik hem de kooi in kan tillen.
Zo is mijn parkietje tammer geworden. Je hebt ècht heel veel geduld nodig. Katten zijn roofdieren en zijn al snel minder bang voor mensen. Parkieten zijn prooidieren en zijn dus continu op hun hoede. Daardoor duurt het langer om ze tam te krijgen. Ze moeten je vertrouwen en dus kan het lang duren voor ze op je hand stappen. Je hebt echt geduld nodig.
En zoals hiervoor al vele malen is gezegd. De vleugels groeien echt weer aan. Bij mijn parkiet duurde het 4 maanden en ze zijn nog steeds niet volledig aangegroeid

dat heet anders maar ze kunnen niet meer vliegen waarschijnlijk en dat is zo.

Vogelliefhebber

Dan kan ik verder ook niet meer helpen. Al vind ik niet dat je ze moet ruilen ondanks dat ze niet kunnen vliegen

tash

kortwieken groeit altijd terug, met leeuwieken *iekkss haren recht overeind..* niet
of als het kruipertjes zijn heb je ook kans dat de vleugels niet terugkomen

nogmaals je moet het vertrouwen winnen van het beestje, het kan ook zijn dat het parkietje wat nog niet geboren is ook niet ''tam'' te krijgen is!
besteed gewoon een hoop tijd aan je vogeltjes, langzaam aan opbouwen, ik vind dat je het een kans moet geven!

Shannon

Mag ik vragen wat leeuwwieken ofzo is?

Groetjes shannon (:

_White_

google is zo handig he :D (in de volgende link word het een beetje uitgelegd);

http://users.telenet.be/ducksonline/leewieken.htm

Kleintjes

@Tash en anderen: Als er verkeerd gewiekt is kan 't inderdaad gebeuren dat de veren niet of onvolledig terug groeien.
Ik hoop dat iedereen begrijpt dat verkeerd wieken meestal in houdt dat de veren niet meer goed groeien, dus de parkiet 't onmogelijk maken nog te kunnen vliegen. Helaas heb ik dat zelf al regelmatig gezien dat door ondeskundig wieken de arme vogels nu tot 't voet-volk behoren.
Kortwieken ben ik geen voorstander van, ze er worden echt niet tammer hierdoor! Wiek alleen als er medische noodzaak bij is, anders niet.

Goed, dat gezegd te hebben: Blijf altijd goed opletten als je en vogels EN katten hebt. 't Gevaar zit in 'n klein hoekje. Toch vind ik 't jammer dat je de parkietjes wilt ruilen / terug brengen. (Is 't ruilen of terug brengen?)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

_White_

Dat over kortwieken ben ik helemaal met je mee eens nadat ik alle info hier heb gelezen en wat ik allemaal zlef meegemaakt heb hier. Want hoewel ik tegen ben tegen kortwieken heb ik alsnog 2 gekortwiekte pietjes :S wat ik dus niet fijn vind jah en deze 2 heb ik dus zo uit de winkel gekregen. Maar als ze eenmaal vleugels hebben kom ik er nooit meer aan! Want door te kortwieken dwing je een parkiet als het ware, want de parkiet heeft geen keus, want normaal gesproken is de eerste keus als er 'gevaar' dreigt weg te vliegen en als je dat niet kan geef je je over als het ware! En met Tam maken word er bedoeld het vertrouwen te winnen van zo een beestje en met kortwieken vind dat geen plaats jammer genoeg.

En dat was het een beetje  ???

MvG Mo...

marquancez

#27
Citaat van: Kleintjes op september 09, 2011, 22:31:59
(Is 't ruilen of terug brengen?)

Als ze goed zijn gekortwiekt ruilen en als het niet zo is terug brengen.
Want ik wil wel een vogel die kan vliegen. Ook zoals al eerder is vertelt gaan ze alleen maar achteruit en heb niet heel veel tijd om hem zelf tam te maken dat geef ik toe.
Negin nu net aan een nieuwe opleiding heb nooit echt huiswerk gehad en ga nu aardig veel krijgen.

(Hoofdletters gebruiken helpt. En dit staat los van taalproblemen.)

DobbyFloppy

#28
Als je 2 parkieten hebt is het sowieso moeilijker om ze makkelijk tam te krijgen omdat de 2 zich makkelijk aan elkaar gaan hechten.
Doe gewoon lekker wat voer op de hand en hou dat voor ze, ze hoeven niet gelijk op je hand of gelijk eten, zolang ze maar elk geval wennen eraan.
Als ze eenmaal uit je hand eten, steeds minder voer op je hand doen zodat ze ook je hand zien en eraan kunnen wennen.

En kijk het eerst een tijdje aan hoe de vleugels groeien ipv van nu al te zeggen wegdoen.
Elk beestje verdient op ze minst een kans, kijk het eerst gewoon een tijdje aan, andere parkietjes kopen kan later nog.

Hoofdletters en leestekens svp.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

marquancez

Citaat van: DobbyFloppy op september 11, 2011, 20:56:22
Als je 2 parkieten hebt is het sowieso moeilijker om ze makkelijk tam te krijgen omdat de 2 zich makkelijk aan elkaar gaan hechten.
Doe gewoon lekker wat voer op de hand en hou dat voor ze, ze hoeven niet gelijk op je hand of gelijk eten, zolang ze maar elk geval wennen eraan.
Als ze eenmaal uit je hand eten, steeds minder voer op je hand doen zodat ze ook je hand zien en eraan kunnen wennen.

En kijk het eerst een tijdje aan hoe de vleugels groeien ipv van nu al te zeggen wegdoen.
Elk beestje verdient op ze minst een kans, kijk het eerst gewoon een tijdje aan, andere parkietjes kopen kan later nog.

Hoofdletters en leestekens svp.

daarom komt er een kweker kijken hoe het is. en op me hand zitten doen ze met eten maar ze rennen wel weg.

DobbyFloppy

Heeft tijd nodig voordat ze gaan eten.
Ze zullen nog wel eerst even moeten wennen aan je hand.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Kleintjes

Citaat van: marquancez op september 11, 2011, 21:51:51
daarom komt er een kweker kijken hoe het is. en op me hand zitten doen ze met eten maar ze rennen wel weg.

Dat snap ik even niet hoor.
Wat moet die kweker komen kijken hoe 't is?

Is de shift toets verkocht trouwens? Hoofdletters aan 't begin van de zin leest makkelijker.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DobbyFloppy

Citaat van: Kleintjes op september 11, 2011, 22:51:57
Dat snap ik even niet hoor.
Wat moet die kweker komen kijken hoe 't is?



Ik denk dat dat gaat over dat de vleugels zijn kortgewiekt
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

BudgieMe

#33
Citaat van: marquancez op september 11, 2011, 19:31:23
Als ze goed zijn gekortwiekt ruilen en als het niet zo is terug brengen.
Want ik wil wel een vogel die kan vliegen. Ook zoals al eerder is vertelt gaan ze alleen maar achteruit en heb niet heel veel tijd om hem zelf tam te maken dat geef ik toe.
Negin nu net aan een nieuwe opleiding heb nooit echt huiswerk gehad en ga nu aardig veel krijgen.

(Hoofdletters gebruiken helpt. En dit staat los van taalproblemen.)

Als je vogels wilt die kunnen vliegen moet je ze gewoon niet gewiekt kopen. Punt.
Een tamme vogel kopen is een fabel, dat moet je zelf doen, heb je er geen tijd voor zoals je zegt; begin er dan helemaal niet aan!

Citaat van: DobbyFloppy op september 11, 2011, 20:56:22
Als je 2 parkieten hebt is het sowieso moeilijker om ze makkelijk tam te krijgen omdat de 2 zich makkelijk aan elkaar gaan hechten.

Hoofdletters en leestekens svp.

Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens en heb dit veelvuldig bewezen, zowel met vogels bij mij zelf thuis als middels mijn eigen kweek jongen die per 2 zijn weggegaan.
Ze hebben steun aan elkaar in hun nieuwe omgeving en zijn daardoor vaak dapperder. En wat de 1 niet durft durft de ander weer wel en zullen ze elkaar volgen.
Het is dus beter voor de vogels zelf en leuker voor jou.

Mirjam

Ik ga hier ook even op in..

Ik vind ook dat als je weinig tijd hebt, je het aanschaffen van parkieten even moet uitstellen.
Ik ben bang dat je weer teleurgesteld zult worden, want parkieten worden niet vanzelf tam. Bovendien is het zo dat je ook tijd moet blijven steken in de parkiet om ervoor te zorgen dat hij/zij ook tam blijft.

Maar mag ik vragen waarom je perse een parkiet wilt ondanks dat je weinig tijd hebt?
Ik kan die 2 dingen niet goed met elkaar rijmen, eerlijk gezegd.

marquancez

Citaat van: Mirjam op september 12, 2011, 18:30:51
Maar mag ik vragen waarom je perse een parkiet wilt ondanks dat je weinig tijd hebt?
Ik kan die 2 dingen niet goed met elkaar rijmen, eerlijk gezegd.

omdat ik de hele avond in me kamer zit en het dan niks vond om alleen te zijn.

foxie13

Tamme vogeltjes kunnen zonder aandacht ook weer niet tam worden. Ik zou er nog maar eens goed overnadenken, want zelf moet je er natuurlijk wel tijd in steken.

Kleintjes

Citaat van: marquancez op september 13, 2011, 16:59:58
omdat ik de hele avond in me kamer zit en het dan niks vond om alleen te zijn.

Daarom heb je parkeitjes? Tegen 't alleen zijn?
Eerlijk gezegd is 'n ander dier zoals 'n hamster dan eerder geschikt. Hamsters vinden 't geen probleem als ze 'n tijdje alleen zijn. Grasjes vinden dat, zoals je al ondervonden hebt, maar niks.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Ik weet een nog veel betere oplossing, waar geen dieren de dupe van hoeven te worden: zet een radio op je kamer. Scheelt ook in onderhoud, want een radio hoeft niet te eten en kan niet ziek worden.

BudgieMe

Citaat van: Moppers op september 13, 2011, 19:54:27
Ik weet een nog veel betere oplossing, waar geen dieren de dupe van hoeven te worden: zet een radio op je kamer. Scheelt ook in onderhoud, want een radio hoeft niet te eten en kan niet ziek worden.



Of anders deze;

http://www.toysxl.nl/thema/fur-real-friends