binnenvoliere maken =D

Gestart door parkietengek12, maart 25, 2011, 19:03:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietengek12

Hoi,

Ik mag voor mijn parkieten (grasparkiet+valkparkiet) een kleine binnenvoiliere maken  ;D Het word dan 120x120x50 cm  :D
Ik ben zo blij :P
Mijn kamer word wel wat kleiner maar dat maakt niet uit xd.
Maar als ik er ooit een vogeltje bij wil.. Zou dat dan kunnen en wat kan er maximaal in? Gewoon nieuwsgierig hoor! En ik plaats vanavond nog wel een schets ;)
En hebben jullie misschien nog tips voor me? Hij word van hout en gaas En op de hoeken komen scharnieren zodat ik hem in zal kunnen klappen als ik hem moet vervoeren  :)

Ohja, Welke afmetingen zou ik kwa balkjes moeten nemen? 4x4cm of is 2x2cm ook al goed? Nee 4x4 toch?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne


KikiSorrie

Heel erg leuk dat je een volière in je kamer krijgt!! Nog meer ruimte voor je parkietjes dus ;D
Maar ik heb helaas niet veel verstand van volières, maar ik heb wel gehoord dat je beter en even aantal parkieten kunt hebben, 3 is niet heel goed volgensmij...
Groetjes en heel veel succes met het bouwen van je binnenvolière! ;)

Moppers

2x2 cm is inderdaad wel wat klein, ik zou voor 4x4 cm gaan.

Ik ben erg benieuwd hoe het verloopt en hoe je het aanpakt. Ik wil zelf namelijk al een tijdje een (liggende) binnenvoliere bouwen, maar het is er nog niet van gekomen. Dus als je een fotoalbum aanmaakt waar je foto's, bouwtekeningen, filmpjes etc plaatst, dan maak je mij blij (en weer wat wijzer ;))

StoneArch

#3
Citaat van: parkietengek12 op maart 25, 2011, 19:03:11
Maar als ik er ooit een vogeltje bij wil.. Zou dat dan kunnen en wat kan er maximaal in? Gewoon nieuwsgierig hoor!

Meestal wordt aangeraden om één koppel vogels per m³ aan te houden.
Dus in dit geval zou ik er niet snel nog een vogel bij doen.

BudgieMe

1.20x1.20 en 50 diep, is een mooie maat hoor, en het gaat om tamme vogels die er regelmatig uit mogen toch?
In dat geval zou ik voor beide vogels een eigen soortgenootje er bij zoeken.

JCS

Van Voileres zelf heb ik weinig kennis, maar let gewoon op de standaard dingen zou ik zeggen: randjes goed afschuren, zorgen dat de verbindingen niet scherp zijn en kijk of je iets makkelijks kan doen met een deurtje ofzo.
Ik weet dat mijn huisgenoot een soort lade in zijn kooi heeft zitten, dat is wel makkelijk met schoonmaken, misschien dat je ook zoiets kunt doen?

parkietengek12

oke, ja het wordt gewoon een leuke gezelschapsvoliere :)
Maar ik heb een hele domme fout gemaakt want de voliere komt nu over de schakelknop van mijn licht  ::). Dus hij word OF korter of ik moet de schakelknop op de een of andere manier gaan verlengen :P Het liefste het laatse maarja dat is ook zo ingewikkeld en m'n ouders moeten ook toestemming geven  ::).
Hier een foto van het onwerp


[verwijderd door de beheerder]

parkietengek12

hij klopt dus niet meer en ik zie nu dat ik de verkeerde heb geupload... :-\
de echte upload ik zo moet hem even ombouwen tot jpg bestand xd

parkietengek12

oke en alles is weer gewijzigd xD
M'n vader kwam ermee dat een buitenvoliere(tje) ook leuk is :)
Lijkt mij ook wel wat. Elmo zou dat denk ik geweldig vinden maar Goofy is echt aan mensen gewend en kan niet zonder dus die zal zich dan niet fijn voelen... Nu heb ik dus wat voorgesteld en dat idee word misschien goedgekeurd  ;D

Er komt buiten dan een voliere(tje) met Elmo en dan nog een parkietje. Dan zouden we eventueel ooit nog een nestje kunnen nemen (dan eerst inlezen etc. ik weet het  ::) ) en dan die jonkies echt aan de hand laten wennen en dan 1 parkietje bij Goofy ook binnen en dan het nestkastje eruit en dan houden we in totaal 4 parkietjes buiten en 2 binnen waarvan 1 valk en 1 grasparkietje. Wat vinden jullie? En weten jullie misschien een site met ontwerpen voor voliere's? Want ik heb inspiratie nodig :P Het word gewoon een recht toe recht aan voliere met een geisoleerd binnenhokje voor de nacht die erin hangt als het ware. Ik zal nog wel het een en ander plaatsen. Misschien steken er hier ook nog mensen wat van op en ik ook hopelijk  :P. Dus heb je ontwerpen van voliere's en/of binnenkooien/voliere's zou je dit dan willen sturen? Want het moet een beetje een simpele voliere zijn die makkelijk toegankelijk moet zijn en niet loeizwaar en ook nog vogelsafe natuurlijk...

Geertje

Een voliere, SUPER!!!!

En vogels binnen EN buiten zou natuurlijk helemaal te gek zijn.
Hou er wel rekening mee dat dat betekent dat je ook in de wintermaanden elke dag moet zorgen voor voer, drinkwater etc...
Dat is wat mij een beetje tegenhoud tot nu toe.
In de zomer lijkt het me geweldig! Maar om hartje winter 's morgens om 6 uur ( ik vertrek vroeg naar m'n werk)  voerbakjes te vullen en water te verversen... brrrr :P

De loslopende katten van omringende buren werken bij mij ook niet echt mee trouwens..

Een klein ding om nog even over na te denken. Ik ben ooit begonnen met een houten binnenvoliere.
Mijn parkieten bleken echte slopers te zijn en in no time was de kooi aan alle kanten finaal stuk geknaagd.
Ik heb nu een stalen kooi en laat ze zich uitleven op dennenappels, cocosnoten en sloopspeelgoed.
En nog proberen ze altijd even de houten sierlijsten langs mijn muren/ plafond uit :(

Misschien lag het aan het soort hout dat voor mijn voliere gebruikt was, maar laat je daarover in ieder geval goed informeren.

SUCCES!!!

Een buiten voliere... wow.. cool hoor!




BudgieMe

Hele leuke plannen!!!! ;D

Maar ik blijf er bij dat je voor je grasje en valkje beter een echt eigen soortgenootje kunt nemen.

Dus ik zou je grasje in de buiten volière doen en eventueel een nestje gaan plannen ( mits inderdaad heel goed nazoek werk en voorbereiding ).

En niet een jonkie ervan binnen doen voor je valk, maar je valk een valken maatje geven.

parkietengek12

Ja dat hout is wel een probleem en daar dacht ik later ook aan. Want Wij zouden dan gewoon ja ik weet niet, standaard hout kopen van de bouwmarkt en dit dan bewerken zodat het weerbestendig is. Je ziet ook op internet van die volières en dat  lijkt mij ook gewoon dood normaal hout.. Hoe doen ze dat dan allemaal met het gaas verbinden? Ik vind het nogal ingewikkeld want ik heb lekker gegoogled maar er zijn zoveel soorten dat je er gek van word  ::).  Verder nog over dat gras+gras en valk+valk. Elmo krijgt hoe dan ook een soortgenootje maar Goofy weet ik niet. . . Ze is met de hand opgevoed en alles behalve sociaal naar bijvoorbeeld Elmo toe. Zoekt altijd mensen op en Elmo niet bijvoorbeeld... En ik ben bang dat als ik een valkje erbij neem dat deze dan eenzaam word als Goofy niks met hem haar doet... En gras + valk.. ja dat parkietje kan ik dan van jongs af aan tam maken en dan heb ik echt een tamme parkiet + Goofy die dan samen van mensen gek zijn en dat dat grasparkiet al van jongs af aan met Goofy omgaat dus dat het meteen klikt..  :) Nou ik moet ook nog nadenken over dat soort dingen eerst moet die voliere nog maar komen  :-X

Verder over die katten. Wij hebben hier ook wel katten maar de voliere komt op het terras en daar ben je er zo bij en er komen bijna geen katten op het terras en er komt een opstaand randje onderaan en ik denk niet dat de katten wat doen en dat is dan een risico... IK denk dat dat risico er altijd wel is eigenlijk.
En ik wil daarom ook een goed en makkelijk klein deurtje voor het eten en drinken zodat dat snel gedaan kan worden want ik moet dat s'ochtends om half 8 doen dan en ik ben al zo'n ochtendmens haha  :P (NOT)

MissDorien

Hout weerbestendig maken betekent beitsen, dit lijkt me niet verstandig in verband met knagende parkieten. Ik raad je aan om dat de hele volière van ijzer te gaan maken. Of onbewerkt hardhout, maar dat is duurder en moet dan ook om de zoveel jaar vervangen worden.

parkietengek12

Dus houten voliere's moet je dus altijd om de zoveel vervangen ???
En dan nog even iets wat ik me afvraag. Vrienden van ons hebben al een paar jaar een hele kleine hoek voliere met daarin 2 zenbravinkjes en 1 kanarie.. Zij hebben geen nachthok niks en dan vraag ik me dus af. Is een nachthok wel echt nodig en zoja waarvoor dient het dan precies?.. Ja voor de nacht maar het is daarin denk ik meestal toch even warm als buiten...

MissDorien

Citaat van: parkietengek12 op maart 31, 2011, 15:58:21
Dus houten voliere's moet je dus altijd om de zoveel vervangen ???
Nee, je leest niet goed. Ik bedoel dat je met gebeitst hout en knagende parkietjes een risico loopt.
Dus als je er dan voor zou kiezen onbewerkt hout te gebruiken, dan moet je het hout eens in de zoveel jaar vervangen ja.

BudgieMe

Hout wordt vaak gebruikt voor volières, en giftige beits of verf moet je niet nemen maar er zijn alternatieven, hoor;

http://www.dierverblijven-methorst.nl/informatie%20pagina.htm

Deze gebruikt geïmpregneerd hout en waxt het.

Verf op waterbasis kan ook niet zo heel veel kwaad, geen terpentine basis nemen.

De Ikea heeft biijv ook beitsen die een natuurlijke basis hebben, van lijnzaad.

Maar blijft zo dat houten volières meer onderhoud nodig hebben en je er ook altijd goede controle houden op knaagplekken, dat ze zich er niet uitknagen op den duur zeg maar.

Dus zou ik eerder voor zoiets gaan;

http://lowbudgetvoliere.come2me.nl/507122/Klanten-Zelfbouw-1

En voor wat meer ideetjes,...

http://www.volierebouwvanmierlo.nl/vogelvolieres.htm


StoneArch

Citaat van: parkietengek12 op maart 31, 2011, 15:58:21
[...] Is een nachthok wel echt nodig en zoja waarvoor dient het dan precies? [...]

Een nachthok wordt toegepast, zodat de vogels 's nachts droog en uit de wind kunnen zitten.
Meestal worden nachthokken ook geïsoleerd, zodat het in de winter boven nul blijft.

Maar mijn ervaring met grasparkieten is, dat ze prima zonder isolatie in het nachthok kunnen.
Maar een nachthok, waarin ze droog en uit de wind kunnen zitten, is wel aan te raden.

StoneArch

Citaat van: MissDorien op maart 30, 2011, 23:24:48
Hout weerbestendig maken betekent beitsen, dit lijkt me niet verstandig in verband met knagende parkieten. Ik raad je aan om dat de hele volière van ijzer te gaan maken. Of onbewerkt hardhout, maar dat is duurder en moet dan ook om de zoveel jaar vervangen worden.

Heb mijn volière 'gewoon' van hout en met blanke lak afgelakt.
Heb de parkieten wel is aan het hout zien knagen, maar heb echt nog nooit problemen gehad.

Zou verder aanraden voor voldoende afleiding te zorgen door bijv. een dode boom in de volière te plaatsen.
Daar knagen de parkieten bij mij volop aan en dat kleedt de volière wel leuk aan ...

parkietengek12

Oke bedankt voor de uitleg  :)
En wat voor hout heb jij dan gebruikt StoneArch?

En ik vind die aluminium volières ook wel mooi maar ik vind het wel erg duur met wat ik wil hebben voor een voliere voor 2 a 4 parkietjes...
Maar op lange termijn is het wel weer goedkoper misschien..

Ik ga waarschijnlijk vandaag even kijken bij de bouwmarkt met de prijzen van gaas en hout enzo om te vergelijken   ;D

Moppers

De prijzen van materiaal bij bouwmarkten schelen nogal. Bij Hornbach ben je het goedkoopst uit, daarna de Gamma. Bij de Karwei en de Praxis betaal je je blauw.