Een Parkietje Voeren

Gestart door Budgie-buddy, augustus 23, 2005, 10:43:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Budgie-buddy

Ik heb sinds gisteren een nieuw parkietje. Mijn andere is na 6 jaar overleden na een lange verkoudheid. Mijn nieuwe parkiet is gisteren uitgevlogen en we hebben hem meteen van een kennis gekregen. Hij zit nu een dag in zijn kooitje en doet eigenlijk helemaal niks. Hij moet uiteraard nog wennen maar hij eet en drinkt niks. Ik wil hem eigenlijk voeren maar hoe pak ik dat het beste aan? Of ben ik wat te voorbarig? Gaarne jullie help.

Ingrid

#1
Hoi Budgie-buddy,

Allereerst welkom op het forum.
Je vogeltje moet inderdaad nog wennen en het is normaal dat ze de eerste paar dagen wat stil zijn. Het is ook niet niets zo'n verhuizing naar een nieuw huis.
Je hoeft je parkietje niet te voeren, hij moet nog aan alles wennen zo ook ontdekken waar zijn voer- en drinkbakjes zijn. Strooi voorlopig wat voer op de bodem, ze zoeken eten van nature op de grond, hang zijn voerbakje vlakbij zijn favoriete zitplekje en hang wat trosgierst in de kooi.
Drinken doen parkietjes erg weinig, maar ze moeten wel dagelijks voorzien worden van vers drinkwater.

Groetjes, Ingrid

P.S. Waarom zou je je parkietje willen voeren? Of is het beestje te jong bij zijn ouders weggehaald? Een parkietje van 6 weken of ouder kan zelfstandig eten.

Budgie-buddy

#2
CiteerP.S. Waarom zou je je parkietje willen voeren? Of is het beestje te jong bij zijn ouders weggehaald? Een parkietje van 6 weken of ouder kan zelfstandig eten.
[snapback]11910[/snapback]

Hi Ingrid. Dank voor het warme welkom.

Ik wil mijn parkietje graag voeren omdat A.) ik gewoon wat overbezorgd ben, en B.) van de 4 parkieten die ik hiervoor heb gehad 2 niet uit zichzelf gingen eten. Ik heb voedsel op de bodem liggen en een waterbakje. Daarnaast zit er voedsel in twee bakjes in zijn kooitje en heeft hij ook een hangende waterbak. Dus als Jippie (want zo heet hij) wat gaat zoeken zal hij gegarandeerd wat vinden. Ook ligt er trosgierst bij zijn bakje, en toen ik net beneden kwam was het op de grond gevallen, dus ik denk dat hij er al wat aan heeft lopen pikken, wat dus een goed teken is.

Ik houd jullie op de hoogte. Tips blijven welkom.

Ingrid

Hoi Budgie-buddy,

Een parkietje moet je niet zomaar zelf gaan bijvoeren, tenzij er een reden is waarom het moet. Bijvoorbeeld wanneer de ouders het kleintje niet meer verzorgen. Er komt heel veel bij kijken en is niet iets wat je zomaar kan doen. Bij ondeskundig handelen kan het vervelende gevolgen hebben.
Het overbezorgde is begrijpelijk, je wilt het allerbeste voor je gevleugelde vriendje. Maar het komt wel goed, let er wel op dat je lege zaadhulsjes vindt in het bakje of op de bodem. Dan weet je of je vogeltje eet of niet.

Veel plezier met Jippie!

Groetjes, Ingrid

Sonja

Hoi Budgie-buddy,

Als ik nog een tip mag geven: Je kunt, om het Jippie wat makkelijker te maken, eens wat zaadjes pletten (met de achterkant van een lepel). Zo zijn ze een beetje 'gekneusd', en wat minder moeilijk te pellen.
Ei-krachtvoer kun je er ook bij strooien, op de bodem van de kooi. Dat hoeft helemaal niet gepeld te worden.
Hou hem verder goed in de gaten, of hij inderdaad eet!

Succes, en plezier met je kleine vriendje! ;)

Groetjes, Sonja.

Budgie-buddy

Hoe lang kan het duren voordat een parkiet in een nieuwe omgeving op zoek gaat naar eten. Zoals ik al zei hebben we Jippie gisteren gehad maar hij heeft nog steeds niets gegeten. Er liggen geen lege zaadjes op de vloer. Hij is ook niet echt op zoek, hij slaapt alleen maar.

Ingrid

Hoi Budgie-buddy,

Meestal gaan ze de 2de of 3de dag toch wel eten. Als hij sinds gister echt niets heeft gegeten lijkt mij dat te lang.  
Weet je ook hoe oud jouw vogeltje is?
Als je Jippie zijn eten voor hem houdt, eet hij dan wel?

Groetjes, Ingrid

Budgie-buddy

Beste Ingrid,

Hij heeft vanmiddag geprobeerd trosgierst te eten maar het lukte niet. Ik heb hem net uit zijn kooi gehaald en gemalen pitjes geprobeerd te voeren maar hij keek me alleen maar verbaasd aan.  :) Ik weet niet precies hoe oud hij is. Hij is gisteren uitgevlogen en mijn zus denkt dat hij pas 4 weken oud is. Dat lijkt me echter een beetje jong. We weten het dus niet precies.

Ingrid

Hoi Bugdie-buddy,

Als Jippie echt nog maar 4 weekjes is, dan zou ik hem terugbrengen naar de parkietenouders om bijgevoerd te worden. Dat is beter dan zelf bijvoeren.
Kun je die kennis niet bellen en vragen hoe oud Jippie precies is? Want 24 uur zonder eten kan echt niet...Jippie zal snel verzwakken op deze manier.

Groetjes, Ingrid

Chantalleke

Hey Budgie-buddy,

Vaak hebben jonge parkietjes nog een hele donkere snavel. Toen we Billy kregen had die ook nog een grote zwarte punt. Hij bleek achteraf precies 6 weken te zijn en hij at wel zelf. Echter toen bleek dat Billy ziek was en hij stopte met eten ging hij hééél erg snel hééél erg hard achteruit. Gelukkig hebben wij nog een parkietje, Sjef, en ik moet er echt niet aan denken wat er was gebeurd als Sjefke Billy niet was gaan voeren.  :unsure:

Ben het dus helemaal met Ingrid eens, als Jippie vandaag niet zelf gaat eten zou ik hem zo snel mogelijk terugbrengen zodat zijn papa en mama hem kunnen voeren, voordat hij echt te zwak wordt. Dan kan Jippie altijd weer bij jullie terugkomen zodra hij wel zelf kan eten.

Succes!!
Groetjes,
Chantal

Sonja

Hoi Budgie-buddy,

Ik sluit me aan bij Ingrid. Vier weken is echt veel te jong, om al zelf te eten.
Een parkietje wat net is uitgevlogen, wordt nog een week of 2 bijgevoerd door (meestal) vader-parkiet.
Soms lijkt het of ze wat eten, maar meestal is dat nog niet zo. Probeer hem dus maar zo snel mogelijk weer (tijdelijk) bij zijn parkietenouders te zetten.
Niet mee wachten, maar doen hoor!

Laat je nog horen, hoe het verder gaat?

Groetjes, Sonja.

Budgie-buddy

Jippie heeft inderdaad een donkere snavel. Hij probeert wel trosgierst te eten maar hij weet zich er geen raad mee. Gelukkig woont onze kennis een straat verderop dus ik denk dat we hem straks maar terug gaan brengen zodat hij bijgevoerd kan worden.

Dank voor de hulp.

Chantalleke

Lijkt me een verstandig besluit. Als het parkietje echt nog maar 4 weekjes is heeft hij zijn papa en mama nog heel erg hard nodig :) Daarna kan Jippie natuurlijk gewoon terug komen bij jullie als ie zelf kan eten.

Laat je nog weten hoe het verder gaat?

Groetjes,
Chantal

Budgie-buddy

Beste allemaal,

Ik zou nog even later weten hoe het verder gaat dus dat doe ik bij deze. Gisterenavond was ik niet thuis maar, bezorgd als ik was, heb ik om het uur telefooncontact met mijn ouders gehad. Ik had tegen mijn moeder gezegd dat ze de overbuurman moest spreken om Jippie terug te nemen, maar die buurman kwam pas laat thuis. Ik ben toen weg gegaan en mijn vader is later van zijn werk thuisgekomen. Die is toen hard aan het werk gegaan om het beest te laten eten, met papjes en spuitjes, maar niets werkte. De trosgierst bleef hij echter interessant vinden. Deze lag op een etensbakje met daarin voornamelijk krachtvoer. Hij begon eraan te pikken maar natuurlijk viel de trosgierst weer op de grond maar rond 8 uur ontedekte hij dus warempel  dat er wat in het bakje zat er is toen gaan eten. Ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ze bij het krachtvoer ook geperste of gekraakte trosgierst pitjes moest doen.

De situatie is nu dus als volgt. Jippie eet weer. Hoeveel hij eet is moeilijk te zien. Hij eet voornamelijk eten dat geen pelletjes heeft of als is voorgepeld. Maar zijn poep is veranderd van een waterig plasje in redelijk normale poep. Hij heeft dus wat gegeten. Mijn vraag aan jullie, hoeveel eet een jonge parkiet vergeleken met een volwassen exemplaar? En kan het kwaad dat hij nu voornamelijk krachtvoer eet?

Vanochtend zat Jippie weet te eten en ik was blij dat hij het bakje dus zelf had gevonden. Maar dat bleek dus niet zo te zijn. Mijn moeder had hem op het bakje gezet want zelf komt hij er niet, en hij gaat niet op de grond zitten. Als je hem dus op het bakje zet gaat hij eten. Dat is tenminste iets lijkt me.

Voor de rest ziet Jippie er gezond uit. Hij heeft een mooi verenpakket en kan redekijk vliegen. Gisteren wist hij maar liefst twee keer terug naar zijn kooi te vliegen terwijl ik hem probeerde te voeren. Vliegen is echter nog geen prioriteit maar hij heeft dus wel kracht in die vleugeltjes. Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken en on-line kan plaatsen.

Verder blijft het een jonkie, dus hij slaapt veel, maar af en toe fluit ie iets leuks en hij is heel ijdel want hij wast zijn veren vaak. Het plan is gewijzigd. We kijken vandaag aan hoe het gaat en of hij regelmatig eet. Anders kan hij alsnog terug natuurlijk, maar het lijkt goed te gaan.

Chantalleke

Hoi Budgie-Buddy,

Het is fijn dat er toch wat vooruitgang in lijkt te komen! :)  Kijk het inderdaad vandaag maar goed aan, en als blijkt dat het toch niet gaat dan kun je altijd nog de nodige stappen ondernemen. Als een parkietje net verhuisd is, vindt ie alles eng, wat ook logisch is. Dan kan het best voorkomen dat hij niet gelijk eet. Maar zoals Ingrid zei, 24 uur niets eten is wel erg lang.

Naast krachtvoer heeft je parkietje ook gewoon voer nodig voor de nodige bouwstoffen. Ik zou Sonja's tip eens proberen. Plet de zaadjes voor hem met de achterkant van een lepel. Maar dat hij nu eet is wel het voornaamste. Probeer hem dus wel zo snel mogelijk ook 'normaal' voer te laten eten.

Je zou eens kunnen proberen een voerbakje op te hangen bij zijn favoriete zitplekje, misschien gaat hij er dan wel uit zich zelf naar toe.

Veel succes!
Groetjes,
Chantal

Budgie-buddy

Hoi Chantal,

Ik heb de voerbak al bij zijn favoriete plekje gezet. Hij weet ook hoe hij van het bakje terug op het stokje kan komen, maar uit zichzelf naar het bakje gaan doet ie nog niet. Hij heeft overigens twee bakken, en de andere vindt hij nog te eng. Overigens betrapte ik hem er net op dat hij op de grond aan het scharrelen was. Dus hij is op het moment zelf op zoek.

Gr,
Budgie-buddy

Caradow

inderdaad een parkiet MOET binnen 24 uur gaan eten, anders is de kans groot dat hij het niet red. Drinken is veel minder belangrijk... Vaak vergissen mensen zich hierin omdat het bij bijv Kanaries andersom is. Voor kanaries is water weer veel belangrijker dan voedsel.
Wat jou vogel op dit moment eet is niet zo van belang, als hij maar iets eet. Als het nodig is om hem steeds bij zijn bakje te zetten, dan moet dat maar. Doordat hij toch al een tijdje niets had gegeten heeft ie nu even de tijd nodig om wat bij te komen, om wat energie te krijgen, daarna zal hij zelf als het goed is wel aktiever worden en op zoek gaan naar eten. Veel succes!

Parkieten-Freak

Ja, ik zou hem ook een paar keer per dag op het voerbakje zetten.
Hij zal snel genoeg doorhebben dat hij daar voedsel kan vinden!
Hopelijk gaat het allemaal goed verder nu, want je parkiet is eigenlijk te jong bij de ouders weggehaald.


Sonja

Hoi Budgie-buddy,

Fijn, dat je toch wat vooruitgang boekt met je parkietje. :)
Wat voor voerbakjes heb je? Met of zonder kapje erover?
Want een jong parkietje eet eerder uit een 'open' voerbakje, dan eentje met zo'n kapje erop. Dat kun je misschien ook nog eens uitproberen. (als je dat al niet gedaan hebt. ;) )
Het op de grond scharrelen is inderdaad ook een teken, dat hij op zoek is naar eten. Blijf daarom voorlopig daar ook nog maar zaadjes en trosgierst leggen, in ieder geval tot hij uit zichzelf uit zijn voerbakje eet.

Ik hoop van harte, dat het steeds beter zal gaan, met dit kleine lieverdje. ;)

Veel succes.

Groetjes, Sonja.

Budgie-buddy

Ik heb een bakje met en een bakje zonder kapje. Hij eet uit het bakje zonder kapje. Ik heb op de grond gekraakte pitjes gelegd en voor zover ik heb gezien heeft hij ze allemaal op.

Of mijn parkiet te jong bij de ouders is weggehaald weet ik niet zeker. Mijn zusje zegt vier weken, maar zij weet er niks van hoor. Ik vind dat Jippie op het moment een gezonde indruk maakt. Hij maakt zichzelf schoon, verkent zijn kooitje (en probeerde te ontsnappen), fluit af en toe een liedje en eet nu dus ook. Ik ga straks wat foto's van de digitale camera helen en hier plaatsen zodat jullie hem kunnen zien. Bedankt voor jullie hulp. Ik blijf jullie op de hoogte houden.