Zebravinkje en een Grasparkietje samen?

Gestart door lotteke, februari 08, 2009, 14:12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lotteke

Je leest het al aan de titel wat mijn vraag is. Want het komt zo. Mijn vrouwtjes parkiet Grizzy is doodgegaan en ik wil misschien een nieuwe kopen weten jullie misschien ofdat er een zebravinkje bij past?

Lotte

Ingrid

Het antwoord op deze vraag is met de zoekfunctie vrij makkelijk te vinden: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search2
Nu heb ik even gezocht, maar een volgende keer verzoek ik eerst zelf de zoekfunctie te gebruiken en daarna de vraag te stellen wanneer die onbeantwoord blijft.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=2542.0
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=19375.0
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=13492.0

Piknikki

Ik heb die linkjes ook eens bekeken. Maar voordat er verwarring ontstaat: zebravinkjes en grasjes samen in een kooi is geen goed idee. Maar in een ruime volière kunnen grasjes en zebravinkjes best samen.

lotteke

Dankje wel. IK heb ze alledrie gelzen en er zijn veel mensen die zeggen dat ze goed samen gaan.
Toch bedankt voor de link  :)
Ik zal in het vervolg eerst de zoekmachine raadplegen voor ik een nieuw topic open

ibi

Hallo

Ik heb hier al de zoekfunctie voor gebruikt maar heb een andere vraag hierover.
Ik heb dus 4 parkieten en 2 zebravinken.
het is in een kooi maar dan gescheiden van elkaar.
2 van de parkieten ( allebei mannetjes) Kruipen welleens door een gleufje naar beneden om bij de zebravinken te zitten.
Dit levert geen problemen op en ze parkieten doen ze niks.

Ik was dus misschien van plan om de kooi open te gooien.
Maar de parkieten zijn in de meerderheid dus ik weet niet als ik dit wel durf.
En het is ook zo dat mijn pop Sweety dominant is en graag alles voor zichzelf heeft.

zou ik de kooi open kunnen gooien?
zodat de zebravinken samen met de parkieten kunnen zitten.

groeten

Piknikki

Ik weet wel dat grasparkietjes en zebravinkjes het in een ruime volière goed met elkaar kunnen vinden. Maar het blijven verschillende diersoorten (ik meen dat zebravinkjes ook behoefte hebben aan een nachthokje), die verschillende verzorging nodig hebben.
Als de kooi/volière ruim genoeg is, zodat de zebravinkjes of grasparkietjes zich kunnen terugtrekken om te rusten zonder 'last' te hebben van elkaar, en als ze beiden aan hun nodige verzorging kunnen komen, lijkt me het eventueel kunnen.
Er bestaat natuurlijk altijd de kans dat het de mist in gaat, dus zul je wel heel goed moeten blijven opletten. Ze zullen in zekere mate al aan elkaars gezelschap gewend zijn, en dat lijkt me een voordeel.

Misschien dat iemand anders je nog een duidelijker antwoord kan geven, want ik zou het niet op m'n geweten willen hebben dat het straks helemaal misloopt!

ibi

De kooi is zo'n 1 meter 30 hoog als ik mij niet vergis.
De parkieten zitten meestal boven en de zebravinken zullen onder zitten.
maar ik ben bang omdat de zebravinken in de minderheid zijn dat de parkieten ze iets doen.
Ik weet niet als dit wel gebeurd, Maar er is sowieso genoeg ruimte in de kooi.


groeten

Piknikki

Tja, grasparkietjes kunnen flink mot hebben, maar zebravinkjes kunnen ook best van zich af bijten. Ik denk dat het bij jou wel gaat lukken als je ze bij elkaar zou laten, maar nogmaals - die garantie durf ik niet te geven. ???

ibi

Het is wel zo dat Pidgey ( meisjes zebravink)  flink van zich afbijt soms en dat de parkietjes
die soms beneden op bezoek komen echt bang worden.
Dit is soms wel goed zodat de zebravinken niet word aangevallen.
Maar zou het ook gewoon 2 zebravinken tegen 4 grasparkieten kunen  :-\
Ik weet het echt niet.
Ik wacht maar op de reacties

groeten

DarkWolf

Op mijn stage hadden ze ook een voliere met 2 grasparkieten, 1 kanarie en 2 zebravinkjes.
Over de grasparkiet en de kanarie had ik eerst mijn twijfels, maar in die maand dat ik daar stond hebben ze nooit iets naar elkaar gedaan.
En de zebravinkjes + de grasparkieten leverde ook geen probleem. Ze zaten elk aan een andere kant van de voliere (maar dit was eerder door gebrek aan zitstokjes). Jou parkieten zijn al gewend aan de zebravinkjes, en omgekeerd..Dus je kan het eens proberen, op een dag dat je thuis bent. En goed observeren of het lukt.

ibi

Bedankt voor de reactie Darkwolf

2 van de parkieten zijn inderdaad. gewend aand de zebravinken maar 2 nog niet.
Al weet ik wel dat 1 van de 2 die niet gewend aan hun zijn heel nieuwsgierig is.
Kan dit dan problemen opleveren?
Het mannetjes zebravinkje is nog wel wat angstig en springt direkt weg al de parkiet dichtbij komt.
Is dit gewoon een kwestie van wennen? of blijft dat zo?
en meisje is niet zo bang en bijt wel van zich af.

groeten


DarkWolf

Hoe lang heb je die 2 parkieten al, die nog niet gewend zijn aan de zebravinkjes?
En hoe is je voliere gescheiden? Door een doorzichtig gaas, zodat de vogels elkaar zien?
Ik denk dat je het toch eens kan proberen, maar enkel op een dag dat je de hele dag thuis bent zodat je kan observeren & ingrijpen wanneer nodig :)

ibi

Het is zon rekje die op de bodem zit.
Die heb ik er dus tussen gedaan zodat ze elkaar wel zien.


groeten

ibi

Hallo

Ik heb het vandaag geprobeerd.
Kooi helemaal opnieuw ingericht met takken en de zebravinken vonden dit toch leuk : ;D
De parkieten waren wat nieuwsgierig.
Ik zie toch wel dat de zebravinken steeds naar de parkieten toe gaan om samen met ze te zitten.
Digi de jongens zebravink heeft zelfs al een rondje kunnen vliegen met ze ( eigenlijk ontsnapt)
hij ging vanzelf de kooi weer in, maar hij is nog wat angstig voor de parkieten.

Tot nu toe gaat het top  ;D

groeten

Milo-Pixel

Hou je er wel rekening mee dat ze allebei een hele andere voeding hebben? Hoe wil je dit op gaan lossen? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat de grasjes aan de tropenzaad zitten en de vinkjes aan de parkietenzaad.

Mars

Citaat van: Marit· op februari 19, 2009, 11:01:20
Hou je er wel rekening mee dat ze allebei een hele andere voeding hebben? Hoe wil je dit op gaan lossen? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat de grasjes aan de tropenzaad zitten en de vinkjes aan de parkietenzaad.

In veel buitenvolieres zitten ze ook samen en gebeurt dit ook veel. Waarschijnlijk zul je toch zien dat ze bij elkaar gaan snacken, maar dat is dan ook meteen een 'risico' van het samen zetten, ik neem aan dat Ibi dat voor lief neemt en weet dat het voor kan komen dat beide vogelsoorten hierdoor niet helemaal de juiste voedingsstoffen binnen zouden krijgen. ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

hallo

het is dus niet goed gegaan tussen de parkieten en de zebravinken  :(
Mijn zebravink pidgey heeft een klein wondje nu bij haar pootje.
Ik heb de vogelarts gebeld en die zei dat ik het even kont schoonmaken met wat water en wat isobetadine.
Dat had ik dus niet in huis.
Ik belde nog een vogelarts die zei dat ik het gewoon even moest schoonmaken en kijken als het ernstig was.
Ik moest het goed in de gaten houden.
Ze zei dat er wel een korstje op zou komen dus moet ik het laten rusten.

Ik heb dus weer de kooi in 2en verdeeld wat ik erg jammer vind :(
maar het leven van mijn zebravink gaat toch voor  :)

groeten

Jasper88

hallo,

ik heb ook een tijdje zebravinkjes bij mijn parkietje in de kooi gehad, dit is een tijdje goed gegaan maar na paar weken ging het nie goed.. de parkiet had door dat de zebravinken een makkelijk doelwit waren... soms had ie gwoon een zebravink in zijn snavel...

conclusie... samen in een kooi, geen slim plan!


DarkWolf

Citaat van: Jasper88 op februari 22, 2009, 19:37:11
hallo,

ik heb ook een tijdje zebravinkjes bij mijn parkietje in de kooi gehad, dit is een tijdje goed gegaan maar na paar weken ging het nie goed.. de parkiet had door dat de zebravinken een makkelijk doelwit waren... soms had ie gwoon een zebravink in zijn snavel...

conclusie... samen in een kooi, geen slim plan!


Het blijft altijd een risico, maar soms klikt het wel. Zoals ik al zei, stond er op mijn stage een voliere met 2 grasparkietjes & 2 zebravinkjes (en zelfs een kanariepietje). Die zaten al 2 jaar samen, en het was nog nooit fout gelopen.

Piknikki

Citaat van: Jasper88 op februari 22, 2009, 19:37:11
samen in een kooi, geen slim plan!

Citaat van: DarkWolf op februari 22, 2009, 20:59:37
een voliere met 2 grasparkietjes & 2 zebravinkjes (en zelfs een kanariepietje).

Natuurlijk zijn er altijd gevallen waarin deze combinatie goed samen kunnen leven, en waarin niet. Ruimte maakt daarin een belangrijk verschil - kooi en volière. ;)