Mijn grasparkiet eet de helft van z'n voer niet op!

Gestart door Marielle14, november 02, 2008, 14:23:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle14

Hallo iedereen
Ik heb sinds 3/4 weken een grasparkietje. :-*
Ik geef hem elke dag XtraVital. Maar hij heet niet alles op.
Zelfs als ik hem 1 schepje geef eet hij alleen op wat hij lekker vind.
Ik blaas nu steeds de velletjes uit z'n bakje en ik doe er een klein beetje nieuw voer bij.
Maar nog steeds eet hij alleen het lekkere eruit. Maar hij tjilpt wel de hele tijd om eten. :(
Wat moet ik doen?
Hij eet ook nog steeds geen fruit. En ik geef het hem elke dag :(

Piknikki

Ik zou zeggen, blijf gewoon iedere dag 1½ schepje geven, niet minder.
Stel dat je parkietje nou wel eens echt honger heeft, dan moet dat kunnen.
Blijf maar doorgaan met fruit aanbieden, ook al eet hij het niet.
Blijven volhouden. :)
Maar hou het wel scherp in de gaten. Misschien dat er van binnen toch iets niet lekker zit, want een parkietje eet niet zomaar weinig. ???
En ook kun je beter niet de velletjes uit het bakje blazen Dit is niet zo hygiënisch.

Petr@

Citaat van: Piknicky op november 02, 2008, 15:28:36
En ook kun je beter niet de velletjes uit het bakje blazen Dit is niet zo hygiënisch.

Als je rustig blaast is het niet erg hoor.Dit wordt ook aangeraden als je wilt weten of je parkietje eet.Ja je moet er niet in spugen natuurlijk ;)
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Marielle14

Hij is wel heel actief! Maar ik maak me wel zorgen omdat hij niet alles eet.

Petr@

Kun je zeggen wat er blijft liggen in het bakje? Zijn het zaadjes op bijvoorbeeld het eivoer.

Je zou 1 schep kunnen geven en tussendoor uitblazen als hij er meer van eet kun je tegen de avond weer een halve schep bij geven. Maar niet minder dan 1 schep geven. Maar als je ziet dat er na het uitblazen nog zaadjes liggen zou ik niet bij vullen tenzij er maar 2 of 3 zaadjes liggen.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Marielle14

Als ik hem 2 schepjes geef, en de volgende dag blaas ik de velletjes er uit dan blijft er nog 1 schepje over..
Maar dan eet hij toch veelte weinig?

Piknikki

Citaat van: Petr@ op november 02, 2008, 15:38:27
Als je rustig blaast is het niet erg hoor.Dit wordt ook aangeraden als je wilt weten of je parkietje eet.Ja je moet er niet in spugen natuurlijk ;)

Excuses. Dit wist ik niet. :)

Marielle, geef je je parkietje ook trosgierst of snoepsticks? Als hij daar al veel van eet iedere dag, kan hij ook geen 'honger' meer hebben om zijn normale zaadjes op te eten. Als je iedere dag ook wat trosgierst geeft, kun je dit misschien beter doen als hij al zijn zaadjes heeft gegeten. Bordje leeg, en dan pas toetje, zeg maar. :)
Maar geef niet minder dan 1½ schep per dag, ook al eet hij het niet op. Je parkietje zal moeten leren een normale gezonde portie zaadjes te eten.

Petr@

Ik denk dat 2 schepjes gewoon teveel is voor jou parkietje.

Ik zou gewoon beginnen met 1 schepje in de ochtend ,tussendoor uitblazen(niet de volgende ochtend) zie je dat hij alles heeft op gegeten dat kun je een halve schep bij geven zo tegen de avond.

Heb hier zelf een parkiet die in het begin maar 1 schepje at en dat is langzamer hand meer geworden.Maar  wel even blijven uitblazen om het in de gaten te houden wat er gegeten wordt.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Caradow

Na het uitblazen van het bakje, als er nog zaadjes inzitten, NIET bijvullen met een verse schep. Zolang jij blijft bijvullen, blijft hij bedelen en de lekkerste zaden eruit pikken.
Hij zal moeten leren om zijn bakje leeg te eten.

De vraag van Mick over oud de vogel is en hoelang je hem hebt heb ik verwijderd, dat heeft niets met je vraag te maken. (en jou antwoord daarop ook weggehaald.)


Marielle14

#9
Ik geef hem wel trosgierst om hem tam te maken.
Maar hij is al bijna tam. Dus ik stop wel met trosgierst geven.
We geven hem geen snoepsticks.

Vanmorgen heb ik alleen maar de velletjes uit het voer geblazen, en gekeken hoeveel voer er overbleef. Dat was 1 schepje.
Verder heb ik geen nieuw voer erbij gedaan. Maar hij bleef de heletijd tjilpen en sprong van het ene stokje naar het andere.
Dat vond ik best wel zielig en toen heb ik een klein beetje voer gegeven. In de hoop dat hij misschien ook de rest ging opeten. Maar dat was dus niet zo :(
En uiteindelijk heb ik hem een half schepje gegeven.

Morgen ochtend geef ik hem 1 schepje XtraVital.
Maar wat moet ik doen als hij 's avonds nog steeds z'n bakkie niet leeg heeft gegeten? ???

Als hij z'n bakkie wel leeg heeft (wat ik niet denk) dan geef ik hem nog een half schepje.

Caradow

Hij krijgt vanzelf honger ;)

Parkieten zij heel goed in manipuleren. En zolang jij hem toch zijn zin geeft en er weer nieuw voer bij gooit zal hij dit blijven uitbuiten.

Morgenochtend neem je het bakje, gooi je al het ouder voer eruit. Doe er 1 verse schep in. Blaas het in de namiddag even uit en hang het terug.
Als de bak helemaal (of nagenoeg, kijk niet op 2 zaadjes) dan pas doe je er weer nieuwe in.
Op het moment dat hij die hele schep opeet, kun je s avonds nog een half schepje erbij geven. 
Door die hoeveelheid naar behoefte te verhogen, dwing je he wel dat ie alles echt op moet eten en niet kan/mag gaan snacken.

Het zal even duren, maar uiteindelijk snapt hij het heus wel ;)

Fruit mag je altijd blijven aanbieden, dat is ook een kwestie van leren eten en hij zal ook daarin een voorkeur ontwikkelen. Geef hem niet te grote stukken fruit, het zaad moet zijn hoofdvoeding blijven vormen.

Heeft hij savonds zijn bakje niet leeggegeten? dan heeft hij blijkbaar gene behoefte aan nog meer.. ook prima ;)


hillie

Ik laat het bakje meestal  met het laatste restje eten hangen.
En dan is het meestal de volgende dag wel leeg en dan krijgen ze weer 2 schepjes voer van me.
Of blaast het een beetje uit en doe er een klein schepje er bij en dan is het de volgende keer wel leeg.
Of is dat een verkeerde manier.
Ze krijgen allebei 2 schepjes voer per dag.

Marielle14

Nu heeft hij z'n voer nog steeds niet op gegeten!
Er zit nog steeds even veel in als gisteravond.
En er zit ongeveer nog een half schepje in z'n bakje. (zonder velletjes)
Ik heb hem geen trosgierst of iets extra's gegeven.
Eer gister woog hij 34 gram.
En eind van de week ga ik hem weer wegen.
Maar hij vraagt wel de hele tijd om eten :(
Moet ik hem nog steeds geen eten erbij geven?
24 uur met een half schepje vind ik wel heel weinig!

DarkWolf

Even een vraagje dat met dit onderwerp te maken heeft.
mijn vogels eten ook hun hele bakje niet leeg, ze eigenlijk enkel de zaadjes op en de rest (eivoer, rozijnen, die lange zaadjes,..) laten ze liggen. Kan dit kwaad of moet ik net zoals Marielle consequent zijn en niet meer bijvoeren tot ze alles hebben opgegeten??

DobbyFloppy

geef je hele stukjes rozijnen? anders moet je deze kleiner knippen.
en zelf mix ik het eivoer door het voer, zodat ze het zoiezo binnen krijgen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Petr@

Ik neem aan dat die halve schep is die je in de avond hebt gegeven.Om hoe laat heb je die gegeven als ik vragen mag?

Hier kregen ze altijd toen ze nog Xtravital kregen om 6 uur een schep erbij en dat ging helemaal leeg op de rozijnen en eivoer na dan.

Ik zou het toch  eerst bij 1 schep houden en uitblazen en op de tijd letten hoelaat de hele schep op is. Ik weet ook niet hoelaat je parkiet gaat slapen,als dat niet zo heel laat is ,dan is misschien die halve schep weer teveel erbij. Dan zou je een kwart schep erbij kunnen doen en dan zien of dat op gaat.



Hoe zijn de poepjes eigenlijk?
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

DarkWolf

Citaat van: DobbyFloppy op november 04, 2008, 14:26:08
geef je hele stukjes rozijnen? anders moet je deze kleiner knippen.
en zelf mix ik het eivoer door het voer, zodat ze het zoiezo binnen krijgen
Of ik de rozijnen nu in stukjes knip of niet, ze zijn er niet zot van en laten het gewoon liggen. Net zoals die lange zaadjes, die raakt Falkor met geen denken aan! Stel je voor dat het terug bijt of dat een of ander ding uitspringt ???
Ik mix het voer ook door elkaar,maarja ze zullen wel eivoer naar behoefte eten zeker of zit ik hier helemaal fout?? Het valt me gewoon op dat er altijd nog geel spul blijft liggen.

Marielle14

Ik heb 's avonds niets gegeven!
Bij mij laat hij ook de rozijntjes enzovoort liggen.
Er zat zelfs een zonnebloempitje in en dat at hij niet eens op. Ik dacht dat ze dat juist lekker vinden ???

ciske

veel parkieten vinden het moeilijk ze los te maken.....
maar welk voer geef je dan? want in normaal grasparkietenvoer van xtra vital zitten geen zonnebloempitten.

Marielle14

Ik geef ook
Maar ik denk dat het een verdwaald pitje was :D
Er zat er maar 1 in.