Mijn grasparkiet eet de helft van z'n voer niet op!

Gestart door Marielle14, november 02, 2008, 14:23:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle14

Ik heb een foto gemaakt van wat er nu in het etensbakje zit..
En ik heb hem geen trosgierst of andere lekkere dingen gegeven.
Hij doet nu al 3 dagen met 1 schepje voer waarvan hij de helft heeft opgegeten.


[verwijderd door de beheerder]

roha

Ik snap t niet helemaal meer, is dit het schepje voer wat je hem geeft, of is dit over, wat hij niet wil eten?
Is dit echt wel xtravital voor grasparkieten?
Je moet t voer wel elke dag verversen, hoor.
Kan zijn dat ie er daarom niet meer van eet.

DarkWolf

Mijn parkieten laat ook dat deel van het voer over..die cornflakes, rozijnen,..blijven altijd liggen.

Marielle14

Dit is wat hij NIET op eet!
En het is XtraVital voor grasparkieten ;)

marian

Rocky laat die rozijntjes meestal ook links liggen, zelfs als we ze klein snijden.
Rocky eet ze wel op als ik er een papje van maak, met brinta en roosvicee (hij zit nu in de rui, dus extra vitamines kunnen geen kwaad!)

DobbyFloppy

ik denk dat het er ook aan ligt wat je vogeltje wel of niet lust.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Piknikki

Die dingetjes eten mijn vogels ook niet op.
De rozijnen worden er altijd uit gegooid, en die rare gele stukjes laten ze ook staan.
Ik zou zeggen dat het geen kwaad kan dat overgebleven spul weg te gooien en 'n verse schep voer te geven. ???

Petr@

Nou wat er in het bakje zit valt mee hoor,jij had het over hele schepjes.Deze dingen lieten mijn parkieten ook liggen ik haalde ze zelfs op het laatst zelf uit. Gewoon elke dag een verse schep geven en als dat op is in de avond nog een halve schep erbij.

Als hij ook het eivoer laat liggen kun je vers eigeel geven 2 of 3 keer in de week.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Marielle14

Dus ik kan eigenlijk net zo goed 'gewoon' voer geven.
Hij heet namelijk alleen maar de zaadjes, en die zitten ook in andere merken grasparkieten voer.
Joep is nogsteeds heel erg levendig. Moet ik wachten tot hij z'n bakje leeg heeft, of steeds het niet opgegeten voer weggooien en nieuw voer geven? ???

Petr@

Nou dat wil ik je niet aanraden hoor ander zaad.Xtravital is gewoon een goed zaad mengsel waarin heel veel verschillende zaden zitten.

En vers fruit en groente aan blijven bieden.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mars

Nee, er zit veel meer variatie aan zaden in XtraVital!
De stukjes zijn niet zo belangrijk: het lijkt me wat eivoer (honing) en wat cranberries en rozijnen.
Als dat overgeslagen wordt, geen probleem.

Zeker niet gaan wachten, dit gaat ie gewoon niet opeten. Alle zaden missen er tussenuit, dat is het belangrijkste.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Marielle14

#31
Hij eet ook nog steeds geen groente en fruit :( Maar ik blijf wel XtraVital geven :)
Beestje lijkt op z'n baasje! Ik lust zelf ook niet zoveel :-[

Moet ik hem geen extra dingen geven omdat hij niet alles op eet?
Ik heb hem net eten gegeven. Wat heeft hij een honger.

Piknikki

Volgens mij (heb ik vaker gelezen hier) kun je ook de Prestige Premium geven,
En dan twee of drie keer in de week een half geprakt hardgekookt eitje met beschuitkruimels.
Dat zou even gezond zijn als XtraVital, en scheelt ook in de kosten. :)
Soms meng ik het zelfgemaakte eivoer ook met vruchtzaadjes, dat eten ze allemaal op.

roha

Citaat van: Marielle14 op november 06, 2008, 16:57:02
Hij eet ook nog steeds geen groente en fruit


Moet ik hem geen extra dingen geven omdat hij niet alles op eet.

Gewoon allerlei groentes en fruit blijven aanbieden, je kan ook net doen of jij het eet en het erg lekker vindt ;)
De aanhouder wint.

Wat bedoel je precies met extra dingen?
Want fruit en groentes kun je gewoon blijven aanbieden, alleen zou ik geen snoeperijen als snoepstokken aanbieden. Een klein stukje (bolletje)van de gierststrengel mag je ook aanbieden.

Misschien dat je kan nadenken om over te gaan op pellets?

Marielle14

Met extra dingen bedoel ik extra vitamine geven. Of iets anders waarmee je je parkietje gezond houd. :)
Ik zat er ook al aan pellets te denken.


Milo-Pixel

Als hij alleen dit laat liggen, heeft hij alsnog een goed gevarieerde voeding.
Toen ik hier nog Xtravital gaf, werd dit met groot plezier uit de bakjes gemikkerd. Alleen Milo at die graantjes op, Pixel keek er niet eens naar. Als ik het nu als extra'tje geef, wordt het ook niet gegeten.
Je hoeft dus geen extra vitamines etc. te geven. Wel is het goed groente en fruit te blijven aanbieden, uiteindelijk overwint de nieuwschierigheid de angst ;).

Het is goed dat je Xtravital blijft voeren. Ookal blijft dit in het bakje liggen en eet hij dit niet op, in Xtravital zitten heel veel verschillende soorten zaden (dus wat hij wél opeet). Een ander voer is veel eenzijdiger, en maar een stuk of 5/6 verschillende soorten zaden, in Xtravital zijn dat er een stuk meer.

Ook zou je appelazijn in het water kunnen doen, dit is erg gezond voor je parkietje.
http://parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php

Groetjes,
Marit

Marielle14

Hij eet fruit!!:D:D:D
Ik had appel, manderijn en wortel heel klein gesneden in een bakje gedaan en een beetje voer erbij gedaan.
Later ging ik bij hem kijken en had hij een nat snoetje :-*.  En toen ging hij manderijn eten. ;D
Over ongeveer een maand komt er een soort-genootje bij. Als we geen kweker in de buurt kunnen vinden dan gaan we hem/haar bij de vogelkelder kopen :)
Hij is trouwens afgevallen toen ik hem geen eten gaf omdat hij z'n bakje leeg moest eten.
Hij weegt nu 29 gram en is ongeveer 13 weken jong.