weesjes

Gestart door tinepeere, september 02, 2008, 13:08:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tinepeere

hallo,ik heb buiten een voiluere met 10_tal parkietjes in.er is onlangs 1 van de moeders gestorven.zij zat met een nest van enkele dagen oud.ik heb de 5 jongen binnen genomen en ben ze nu met de hand aan het opkweken.zaterdag zullen ze 2 weken oud zijn.het is wel niet te onderschatten,de eerste week om de 2uren papje geven,s´nachts ook.nu kan ik al 3a4uren wachten.ze zijn nog alle 5 in leven en stellen het zeer goed,ze groeien aan hoog tempo en hebben al donsjes.er is nu 1 die de ogen begint te openen.ze reageren al op mijn stem en krijsen enorm als ik terug wegga na het eten geven.nu is mijn vraag,zullen deze parkietjes gemakkelijker tam te krijgen zijn?ik denk van wel zeker?en als je een parkietje echt heel tam wil krijgen en wil leren spreken is het dan niet beter om maar 1 parkietje te houden,anders hebben ze toch meer aandacht voor elkaar en niet voor de verzorger?heb je anders nog tips die ik goed kan gebruiken in mijn situatie?alvast bedankt

Dolce

hm.. ik zou je nog niet druk maken over hoe je ze tam kunt krijgen :-\

prioriteit 1 is toch echt om ze in leven te houden, daarna kan je kijken of je ze weer terug in de voilere krijgt, misschien stoten de andere ze af en worden ze dood gepikt. als dat het geval is zou ik op tijd een nieuw huisje voor ze vinden, of ze apart laten.

en daarna of je er een houd om hem tam te maken.


tinepeere

hallo dank u voor het snelle antwoord.normaal is het grootste gevaar voorbij zei de dierenarts en zouden ze moeten blijven leven.mits verdere goede verzorging natuurlijk.ik zou ze liever niet terug in het buitenhok steken omdat ik er nu al zoveel mee bezig ben geweest.ik heb al voor 3 van de 5 een goede thuis gevonden bij vrienden en ik zou er zelf 1 van houden om verder tam te kweken.wat ik ook nog wilde vragen.ik heb eens gehoord dat je ze zou kunnen aanleren om hun behoeft op een bepaalde plaats te doen.is dit zo?en zo ja,hoe leer je ze dit aan?

Dolce

Hey,

dat is heel goed van je  :)
dan hoeven ze EN niet meer terug naar het buiten hok, en hebben ze een fijne thuis bij vrienden van je !
super,

en je kan er dan makkelijk eentje zelf houden die je tam maakt enzo. hij wend nu al aan je dus er is inderdaad een grote kans dat hij sneller tam word.
Nou raad ik het af om handopfok te gebruiken voor het sneller tam maken, maar in jou geval is het natuurlijk anders. jij moest wel om ze in leven te houden.

hoe het met zindelijkheid van parkieten zit, tja ik heb geen idee. maarja ik vind het niet zo erg, de poepjes zijn makkelijk te verwijderen

roha

Over zindelijkheid is net een topic geweest, misschien dat je de zoekfunctie kan gebruiken?

Caradow

Wanneer ze net 2 weken zijn, is het cruciale punt zeker nog niet voorbij. Ik weet van gelijke situaties waar alles heel goed leek te gaan en na een week of 4 toch nog ineens alle jongen zijn overleden. Niet om je enthousiasme en positieve instelling nu helemaal de grond in te boren, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Het recente topic over zindelijkheid vind je hier


Als tip voor in de toekomst zou ik je willen meegeven, dat wanneer er nog meerdere nestjes zijn met jongen in ongeveer dezelfde leeftijd, dan kun je de jongen ook onderbrengen bij een ander nestje (of zelfs verdelen).

Succes met de kleintjes!

Mars

Voor het tam maken maakt het overigens niet uit of je de kleintjes met de hand voedt, of gewoon vanaf het moment dat ze donsjes hebben steeds even dagelijks uit het blok haalt en aait.

Parkietjes die met zijn tweeen zijn zullen over het algemeen minder snel gaan praten. Maar ook een parkietje alleen hoeft helemaal niet te gaan praten. En verder zijn twee parkietjes even tam te krijgen als 1.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tinepeere

hallo iedereen,ben eventjes niet op site geweest want pc was kapot.spijtig genoeg hebben mijn vogeltjes het niet overleeft.de eerste zijn gestorven voor ze pluimen begonnen te krijgen en 1 had ik nog langer.havanna is 2 weken geleden gestorven,ze was juist aan het overstappen op zaadjes eten en plots was ze dood.ik was 3 kwartier weggeweest en het noodlot had toegeslaan.voor ik vertrok was er niets mee aan de hand.ze was actief en zaadjes aan het eten,ook gaf ik nog 3 maal pap bij op een dag.ik ben er echt nie goed van geweest,2 maanden heb ik ze opgekweekt en khad mij al enorm gehecht aan haaar.havanna was zo lief,ze was supertam,zat constant aan op mijn schouder en ging overal mee in huis.ik zie er nog enorm van af maar troost me met het gedacht dat ik alles gedaan heb wat ik kon.ik heb nu een parkietje gekregen van een vriend,hij komt uit een voilere en begon juist uit te vliegen.ik mag hem al strelen en hij vliegt al rond.hij komt zelf uit de kooi maar wil er niet terug in.tog is dit niet te vergelijken met havanna;ik zal haar missen

Mars

Een parkietje dat net begint uit te vliegen is nog niet oud genoeg.

het moet eerst minstens een week zelf eten. Het beste laat je ze minimaal tot 6 weken bij de moeder. Anders krijg je straks hetzelfde probleem weer: een parkietje dat zich heel erg aan je hecht en jouw wartme opzoekt, maar eigenlijk gewoon ziek of hongerig is.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..