ZINDELIJKE PARKIET

Gestart door Tarkoman, augustus 22, 2008, 01:12:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tarkoman

hoi ik ben nieuw op deze form en zal me voorstellen:
mijn naam is Tarko ben 26 jaar en woonachtig in rotterdam

ik had 10 jaar geleden in het buitenland een jonge grasparkiet gekocht die nog maar net (niet) leerde vliegen,
binnen 3 weken had ik hem handtam gemaakt heb trucjes geleerd (gooide een lucifer een paar meter verder en hij bracht hem weleenswaar vliegend naar mij terug )
en heb ervoor gezorgd dat hij alleen maar in zijn kooi zijn behoefte deed dus niet meer links en rechts in het woonkamer waar het hem goed uitkomt, elke keer als hij zijn behoefte moest doen vloog hij naar zijn kooi en deed het daar en kwam daarna weer terug.

nu heb ik 2 weken geleden weer een jonge grasparkiet van de zelfde stad gekocht en heb 'm naar Nederland gebracht. het zindelijk laten maken zal met deze heel moeilijk zijn omdat er 3 kinderen thuis zijn die de gehele dag met de parkiet bezig zijn, en omdat ik weinig thuis ben.

Nu mijn vraag : DAT ZINDELIJK LATEN MAKEN IS DAT OOK OOIT IEMAND GELUKT / weet iemand daar wat van ?
en graag normale reacties aub want alles wat ik hier heb geschreven is waar



Chicowen

Het zinderlijk maken van een parkiet is vrij lastig, maar er zullen vast uitzonderingen zijn, waarbij het gewoon goed lukt. Ik merk hier dat ze niet echt zinderlijk zijn, maar wel dat wanneer ze op mij zitten (hand/schouder/hoofd) soms inderdaad even wegvliegen, bovenop de kooi hun behoefte doen en daarna weer terugvliegen naar mij. Dat is ook een stap naar zinderlijkheid naar mijn idee, alleen is het me nooit gelukt om ze dat altijd te laten doen. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Een kromsnavel (Papegaai/parkiet) zindelijk maken kan, maar is levensgevaarlijk voor de vogel.

Er zijn meerdere voorbeelden van papegaaien en parkieten die in de problemen zijn gekomen hierdoor.

* Zo word de vogel beloond wanneer hij op een goede plaatst poept. De vogel wil zijn baasje plezieren en blijft extra persen om nog een keer te kunnen poepen. Uiteindelijk perst hij vanuit zijn enthousiasme en de drang om een beloning te willen ontvangen zijn darmpjes eruit.

* De vogel heeft geleerd om alleen BUITEN de kooi te poepen, anders moet de kooi zo vaak verschoond worden (Ja, echt gebeurd!) Zodra baasje smorgens uit bed komt, gaat de kooi open, mag vogel eruit en laat dan een enorme poep vallen, hij heeft het tenslotte de hele nacht opgespaard. Door omstandigheden kan de vogel een andere ochtend niet uit de kooi. Bijvoorbeeld baasje verslaapt zich of wat dan ook. Vogel blijft het ophouden en overlijd later aan een flinke verstopping.

Dit zijn voorbeelden die erg extreem klinken, maar die veelvuldig voorkomen. Zowel bij de grote papegaaien en parkieten als bij de kleinere soorten (zoals onze grasparkiet) Het word dan ook ten strengste afgeraden om echt aktief met zindelijkheidstraining van de vogels bezig te gaan. Als de vogel uit zichzelf even wegvliegen en weer terugkomen, dan is dat prima, maar je moet hier zeker niet bewust op oefenen.

Wouter

Als de vogel poept, kun je het daarna meteen opruimen, en dan is het zo weg zonder echt sporen achter te laten. Ik persoonlijk vind het niet erg als mijn parkietjes poepen op de meubels in huis, omdat het erg makkelijk schoon te maken is, en de parkieten kunnen er problemen mee krijgen als ze zindelijk zijn, zoals hierboven door Caradow ook al is gezegd... Dus ik raad het af, maar ik kan je niet tegenhouden.

Audrey

Meestal is Croky zijn eerste werk als ik hem 's ochtends wakker maak en uit zijn kooitje haal, een ploepje te laten vallen op mijn hand  :P ik beschouw het als een teken dat hij me vertrouwt, soort van genegenheid.  :)
Zet gewoon een doos papieren zakdoekjes (of een rol toiletpapier is ook handig) in de woonkamer, keuken, andere plaatsen waar de parkiet vaak komt.

IceParkiet

Citaat van: Tarkoman op augustus 22, 2008, 01:12:35
hoi ik ben nieuw op deze form en zal me voorstellen:
mijn naam is Tarko ben 26 jaar en woonachtig in rotterdam

ik had 10 jaar geleden in het buitenland een jonge grasparkiet gekocht die nog maar net (niet) leerde vliegen,
binnen 3 weken had ik hem handtam gemaakt heb trucjes geleerd (gooide een lucifer een paar meter verder en hij bracht hem weleenswaar vliegend naar mij terug )
en heb ervoor gezorgd dat hij alleen maar in zijn kooi zijn behoefte deed dus niet meer links en rechts in het woonkamer waar het hem goed uitkomt, elke keer als hij zijn behoefte moest doen vloog hij naar zijn kooi en deed het daar en kwam daarna weer terug.

nu heb ik 2 weken geleden weer een jonge grasparkiet van de zelfde stad gekocht en heb 'm naar Nederland gebracht. het zindelijk laten maken zal met deze heel moeilijk zijn omdat er 3 kinderen thuis zijn die de gehele dag met de parkiet bezig zijn, en omdat ik weinig thuis ben.

Nu mijn vraag : DAT ZINDELIJK LATEN MAKEN IS DAT OOK OOIT IEMAND GELUKT / weet iemand daar wat van ?
en graag normale reacties aub want alles wat ik hier heb geschreven is waar




Vraagje : Hoe is het je gelukt om hem ze behoefte in ze kooi te laten doen? Hoe heb je hem dat geleerd?

Caradow

@ Iceparkiet:

Lees mijn berichtje een stukje naar boven nog eens door...

Het moedwillig trainen van een vogel om hem zindelijk te maken kan dodelijke gevolgen hebben.
Het lijkt me dan ook niet dat we hier gaan vertellen HOE je een vogel zindelijk maakt.

IceParkiet

Oke, Dank je voor de uitleg  :o