Aico en Sky

Gestart door *wendy*, juni 14, 2008, 08:28:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Vandaag ga ik Aico en Sky halen! Het zijn (hoogstwaarschijnlijk) twee mannen. Een hemelsblauwe en een grijze!

De kooi staat klaar, met een laagje schelpenzand (hoe dik moet deze laag zijn???). Voer en water doe ik er zo dadelijk in, en dan ga ik mijn birdies halen! Voer zal ik ook een beetje over de bodem strooien en ik hang een trosgierstje op voor de kleintjes. Ze zijn overigens 7 à 8 weken!!

Ik heb ook een badje voor ze, is het aan te raden om deze er al in te zetten of zal ik ze eerst laten wennen?

Meer tips zijn altijd welkom!

Mandy

Eerst rustig laten wennen.... Stel je voor dat je eerst bij mams, broers en zussen lekker warm en geborgen zit en daar abrupt wordt weggehaald, dan moet je nog reizen en dan wordt je weer in een vreemde kooi en omgeving gezet.

Dat badje komt wel als zo eenmaal echt goed gewend zijn en jou ook hebben leren kennen.

*wendy*

Oké, dank je voor je reactie. Ze zijn inmiddels in hun kooi. Ze zijn al druk aan het kletsen en van de trosgierst hebben ze net ook al lekker zitten eten, zelfs als ik het met mijn hand voor ze hield! Af en toe al een half pootje op mijn vinger!  ;D Oh, en Aico heeft al op mijn hand gepoept  ::)

Kan ik een foto'tje plaatsen eigenlijk? Even proberen  :P


Annika

van harte proficiat met je nieuwe vriendjes. Ze zijn echt ontzettend mooi.
Ik denk trouwens dat de linker een popje is  ;)

Groetjes Annika

chrikske

wat een mooie parkietjes!  :)

ik denk ook dat de linker een popje is en het zou mij niet verwonderen moest de rechter een mannetje zijn  :)

groetjes Christophe

*wendy*

De neusdopjes zien er toch wel vrij hetzelfde uit, zo van dichtbij.. Maar volgens mij hebben jullie op het forum wel vaak gelijk  :P Ik wacht het rustig af.. Ze maken wel bende als mannen  ::)

Ze eten van de trosgierst, van de grond, van de eivoer, én van de zaadjes uit het voerbakje.. Wat zijn ze goed!!  ;D Mijn hand vinden ze al minder eng, ik mag gewoon de kooi en en - vooral met trosgierst in de hand - al vrij dichtbij komen (soms zelfs totaan de pootjes!)

Het zijn wel kletskousen  8)

hillie

Hoi Wendy,

Het zijn 2 mooie parkietjes die je heb.
Veel plezier er mee gewenst.

groetjes hilde

Mandy

#7
Mooi zijn ze zeker!

Volgens mij heb je de zelfde kooi als ik, voor dwerg papagaaien. Iets meer speeltjes zou ook niet verkeerd zijn...
Ik zag op de foto alleen een spiegeltje. Of heb je er nog meer in hangen wat op de foto niet te zien is?!
Er is zoveel voor ze te krijgen... BV: De Vogelkelder maar natuurlijk ook wel bij de "gewone" dierenwinkel....

Veel plezier met ze! Maar dat gaat wel lukken denk ik!

*wendy*

Deze kooi heb ik bij de Discus Dierenwinkel vandaan. Aico is helemaal verzot op het spiegeltje.. Of ehh voornamelijk het belletje dat eronder hangt  :P Er hangt nog een speeltje in, en daarnaast bij elkaar 5 stokjes, 2 over de hele lengte en 3 korte. Als ze eenmaal tam zijn, staat er in mijn kamer nog een speeltuin met schommel, trappetje, spiegeltje, belletjes en nog een speeltje. Ook staat er een grasplantje voor ze klaar!

Ze zitten lekker tegen elkaar te kletsen, al willen ze ook wel eens een beetje "boos" zijn op elkaar, dan schreeuwen ze en pikken ze met de snavels naar elkaar  :-\

Ze hoeven alleen maar hun waterbakje nog te vinden.. Aico heb ik al een paar keer over zijn buik en rug kunnen aaien, Sky slechts 1 keer heel voorzichtig over zijn buikje.. Hij heeft de grootste mond, maar is ook de grootste schijterd  :-*

Annika

Citaat van: *wendy* op juni 14, 2008, 15:41:17
De neusdopjes zien er toch wel vrij hetzelfde uit, zo van dichtbij.. Maar volgens mij hebben jullie op het forum wel vaak gelijk

het kan best zijn dat de foto vertekend, bijv door flits. Maar zo op de foto lijkt de linker dus een veel lichtere neusdop te hebben, vandaar dat ik zeg pop. Maar in het echt kan het dus heel anders lijken, dat kan ik niet beoordelen  ;)

*wendy*

Ik wacht het rustig af tot na de eerste rui  :) Dierenwinkel zei dat het waarschijnlijk twee mannetjes zijn.. Het maakt me niet uit wat het wordt!

Sky springt al op mijn hand zonder moeite - zolang er voer op ligt dan! Aico is nog wat terughoudender, hij heeft wel al op mijn hand gezeten, maar het gaat nog niet van zelf bij hem, Sky springt zonder aarzelen op m'n hand om van de trosgierst te eten  ;D

Ze zijn allebei heel "vocaal", Aico kletst honderduit tegen het spiegeltje  :P En Sky lijkt te reageren op mijn fluiten en het fluiten van de vogels buiten  8) Echt lief  :-*

Is het trouwens normaal dat ze elkaar af en toe aanvliegen?  ??? Nu zitten ze trouwens weer heel lief naast elkaar en soms voeren ze elkaar ook.. Maar af en toe horen we ze beneden zelfs krijzen en fladderen door de kooi (die op de slaapkamer boven staat)!! Ik geef ze dan geen aandacht .. Pas als ze weer normaal doen  :)

*wendy*

Is het erg als ze de eerste periode wat meer trosgierst eten dan een halve per parkiet per week ivm het tam maken? Fruit en groente willen ze namelijk nog niet eten en op de gewone zaadjes komen ze niet af, wel op de trosgierst.. Maar de eerste trosgierst is na 4 dagen al bijna op! Sky komt wel al netjes op mijn hand zitten als er trosgierst op ligt. Aico niet, maar goed, ik heb ze pas sinds zaterdag, haha!

Als ik dit trouwens vol blijf houden, met trosgierst op mijn hand lokken, gaan ze dan ook vanzelf op mijn hand zitten als er geen trosgierst in ligt? Of moet ik het daarvoor anders aanpakken?

:)

Mandy

Trosgierst moet een traktatie zijn voo je parkietjes. En nu denken ze: Krijg toch wel lekkers dus laat dat gewone voer maar zitten...

Ik las hier straks een uitspraak van iemand bij een dierenarts: Trosgierst voor parkieten is als patat voor mensen.
Dus niet verstandig.
Geduld hebben, je hebt ze pas net... En een favoriet spelletje? Als ze helemaal gek van een spiegeltje of belletje zijn dan hou je die even vast ga je er zelf mee spelen en maak je ze van zelf nieuwsgierig.

Sonja

Hoi Wendy,

Zeker niet teveel trosgierst geven. Als je teveel geeft gaan ze nooit aan de gewone zaadjes beginnen en maak je er - ongewild - kleine lekkerbekjes van. ;)

Je kunt een stengel trosgierst in hele kleine deeltjes knippen en telkens bv. 1 zo'n 'bolletje' gebruiken als beloning bij het tam maken. Je hoeft niet veel te geven, het gaat maar om het idee dat je parkietjes iets krijgen.
Je hoeft ze overigens niet altijd met trosgierst te belonen, lieve woordjes en overdreven prijzen vinden ze ook geweldig. ;)

Als je parkietjes met trosgierst zonder aarzelen op je hand komen zitten, kun je het ook eens proberen zonder.
Gewoon op dezelfde manier als je nu doet, en beloon ze dan met veel lieve woordjes als ze op je hand zijn komen zitten.

Groetjes, Sonja.

*wendy*

Mandy en Sonja, bedankt voor jullie reacties! Gelukkig eten ze ook genoeg van de zaadjes.. Ze aten al binnen 5 minuten na hun aankomst afgelopen zaterdag  ;D Dat knippen in kleine bolletjes is dan inderdaad wel een goed idee, want zo gaat die trosgierst wel heel erg hard, haha  :o Ik had inderdaad al gelezen dat het een traktatie voor ze is, daarom heeft het alleen de eerste paar uur (gewenning) in de kooi gehangen, daarna heb ik het eruit gehaald om het te gebruiken om ze tam te maken.

Zojuist hebben ze geproefd van de appel: ze zijn er verzot op! Dus dit kan ik ook gebruiken om ze tam te maken. Dat met die speeltjes zal ik ook eens uit proberen, misschien werkt dit bij Aico, want die is verzot op de speeltjes, vooral het spiegeltje is favoriet!

Daarnet had ik wat stukjes appel óp het badje gelegd, hier is een filmpje van dit schitterende tafereel "hoe kom ik bij de appel": http://smurfin86.hyves.nl/fotos/273013661/0/Fp-Y/

Meer tips voor het tam maken en het aanleren van nieuwe groentes en fruit zijn welkom!


Groetjes Wendy

chrikske

wat leuk om ze zo bezig te zien zeg!  :D

mijn parkietjes buiten eten heel graag witloof  :)

groeten

*wendy*

Wortel vinden ze bij mij maar eng. Appel zijn ze inmiddels achter dat ze dat wel lekker vinden. Tomaat moeten ze ook (nog) niks van hebben. Morgen krijgen ze andijvie, ben benieuwd!  :)

Wel een vraagje.. Ik vind het gekwetter heel gezellig, maar ze kunnen ook onwijs schreeuwen. Hoe leer ik ze dit af? Ik kan ze wel negeren, en dat doe ik ook, maar ze lijken het niet door te hebben  ???

Caradow

Schreeuwuurtjes horen er ook bij....

Helemaal afleren kun je ze dat niet. Je kunt het wel negeren, waarop het mogelijk minder word.

*wendy*

Een schreeuwuurtje vind ik ook helemaal niet erg  :P Ze moeten natuurlijk wel aanwezig zijn.. Maar het kan ook té  ??? Ik heb verschillende manieren op het forum gelezen, het corrigeren met een "boze" stem werkt!

Sky gaat nog steeds op mijn hand zitten, zolang er (lekker) eten op ligt. Appel en andijvie, en trosgierst niet te vergeten.. Dat zijn nog wel de absolute favorieten. Als ik gewone zaadjes op mijn hand leg, dan kijken ze mij aan alsof ik gestoord geworden ben  :P De schatjes!
Aico is nog steeds wat huiverig voor mijn hand, maar goed, vandaag is pas de 8ste dag dat ik ze heb! Zo dadelijk ga ik weg, en dan mogen ze lekker naar Langs De Lijn (Radio 1) luisteren: live voetbal verslag  8)

..en als ik terugkom..zingen ze het Nederlandse volkslied  ;D

*wendy*

#19
Ik heb je nieuw gestarte topic samengevoegd met dit al lopende topic, omdat je hier ook al vragen stelt over het schreeuwen. Gr. Ingrid

Op het forum heb ik diverse tips gelezen om parkietjes het schreeuwen af te leren. Ik heb helaas al van alles geprobeerd, maar het werkt allemaal averechts. Met de stem corrigeren zorgt er bijvoorbeeld voor dat ze boven me uit gaan schreeuwen! Ze zijn met z'n tweetjes en vinden het spelletje "schreeuwen om het hardst" buitengewoon geweldig. Ik vind het echter wat minder.

Graag jullie eigen ervaringen met het afleren van dit geschreeuw!