Milo, Pixel en Binkie op pellets.

Gestart door Milo-Pixel, juni 08, 2008, 17:48:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Milo-Pixel

Hoi allemaal :)

Na lang nadenken, en de voor en nadelen goed bekeken te hebben, heb ik besloten mijn schatjes op pellets over te zetten. Dit worden de pellets van nutribird (B14). En ik doe dit absoluut niet om een of andere "rage", maar omdat ik het beste met mijn lieverds voor heb!!

De reden dat ik het doe, is vooral om Milo. De da heeft mij sterk aangeraden om Milo op pellets te zetten, door haar ziek zijn, en ik heb daardoor de pellet in serieuze overweging genomen. Ik wilde wachten tot Milo helemaal hersteld was, maar ik heb nu eindelijk een beetje geaccepteerd dat Milo een beetje mijn zorgenkindje is.. En dat haar gezondheid met vlagen gaat. Ik hoop dat dit haar gezondheid ten goede komt. Tja, en als Milo over gaat, gaat de rest ook meteen.

Ik heb nu net een warm papje van de pellets gemaakt, met trosgierst en zaadjes er doorheen gemengd. Pixel zag ik meteen het bakje in duiken, en met een besmeerd vies gezichtje eruit komen (goed teken lijkt mij??). Moet ik ze nu morgenochtend alleen droge pellets geven?

Het belangrijkste voor mij, is dat Milo niet al haar energie verliest met het overzetten op pellets! Het moet juist voor haar gezondheid. Hebben jullie tips hoe je een zieke, maar wel stabiele vogel overzet op pellets?

Groetjes, Marit

Caradow

Milo is stabiel, dus wanneer je de bekende observatie punten in de gaten houd (gewicht, ontlasting, algemeen welbevinden) dan moet dat prima gaan.
Toen Moppie anderhalf jaar geleden bij ons kwam en gelijk ziek bleek, was ze alles behalve stabiel. Ze heeft wel langer extra zaadjes gekregen en toen ze wat stabieler was is ze gewoo gelijk over gegaan. Het zal daarbij zeker in je voordeel werken als Pixel haar snavel er al lekker in zet, dat zal Milo wel helpen.

Je moet voral goed bedenken dat jij Milo het beste kent en als je het gevoel hebt dat het echt niet gaat, dan geef je haar extra zaad. (houd wel rekening met enige mate van aanstellerij ;))

Het gaat helemaal goed komen!

Milo-Pixel

Citaat van: Caradow op juni 08, 2008, 18:31:00
(houd wel rekening met enige mate van aanstellerij ;))

En zij is daar zoo goed in  ::) ... En ik ben echt iemand die alles wil geven aan ze wat ze maar willen hebben... Even inhouden dus ;) , hahaha.

Ik heb nu het papje verwisseld voor de gewone pellets, omdat ik niet wil dat het bederfd. Ook heb ik het op de grond gestrooid. Ik vind de brokjes best hard. Ik hoop dat het gaat lukken..

Kan ik ze tijdens het overzetten wel groente en fruit aanbieden, of gaan ze hier dan op 'leven'?

Caradow

Beter is om groente en fruit nu even weg te laten.

Je kunt de pellets wel een beetje pletten, zodat ze wat kleiner zijn en ze makkelijker wennen aan het harde voer.

Milo-Pixel

Okee. Dus geen groente, geen fruit, geen trosgierst. Alleen in de ochtend een beetje zaad en in de avond.

Ik ga gewoon kijken hoe het loopt, lukt het niet, probeer ik het gewoon over een week weer.

Mars

Houd er rekening mee dat een beetje zaad 's ochtends en 's avonds heel lang goed geneog kan zijn om de dag mee door te komen. Zie het dus even een paar dagen aan, maar als er weinig voortuitgang in zit zou ik liever alleen 's avonds geven (en zelfs dat... niet te veel). Vind je het dan echt moeilijk geef dan wel een stukje fruit 's ochtends. Dat is dan al minder 'normale' voeding dan zaad.

Succes! Mocht je vragen hebben, dan kun je ze uiteraard hier of per PB stellen :)
Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Zou je ook zo hard zijn bij een vogel met zo'n zwakke gezondheid als Milo, Marcia? Ik vind het namenlijk heel moeilijk om hard tegen ze te zijn, zeker tegen Milo.. Gewoon omdat ik bang ben haar dan te verliezen. Misschien heel raar omdat ze nu een vrij goede periode heeft, maar die angst heb ik wel..  :-\ Maar als dat de manier is, dan ga ik dat wel proberen.

CiteerMocht je vragen hebben, dan kun je ze uiteraard hier of per PB stellen :)

Zal ik zeker doen ;) , dankjewel! :)

Mars

Nou, weet je... Ik heb Jim toen in haar eentje over proberen te zetten, die heeft gewoon een maand lang volgehouden op 1 theelepeltje zaad in de avond. Overdag at ze dan gewoon niets.
Ook zo'n overzet schema vond de dame prima: zit er steeds minder zaad tussen de pellets? Dan eet ik toch gewoon ook steeds minder? In principe is die manier bij koppige parkietjes wat mij betreft dan harder, omdat hij langduriger is. Dit soort ervaringen hebben meer mensen hier, maar ja je kunt het altijd proberen.

Tja, zoals Renate al schrijft, het gaat nu best goed met Milo. Je kent Milo goed en als ze stil of rustig wordt, dan weet je dat ze moet eten. Als je haar goed in de gaten kunt houden (dus 's middags thuis bent, een paar uur weg is geen ramp hoor!) dan zou ik er voor kiezen om het eerst eens een paar dagen 'hard' te proberen. Lukt dat na een dag of drie niet ('s avonds beetje zaad, evt beetje groente/fruit), las dan een zaaddag in om bij te tanken en begin dan opnieuw. Meestal is het zo dat als er meerdere parkietjes in een kooi zitten er van zelf wel eentje het wel gaat eten en de rest dan wel meedoet.

Wel moet ik je vertellen dat ze hier echt de pellets van Nutribird niet willen eten. Dus mocht dat niet lukken (uiteraard na 2 weken proberen), geef dan niet meteen de moed op en probeer dan Harrisons eens. Nutribird staat overigens qua kwaliteit wel even hoog aangeschreven, dus het is zeker een goede pellet.

Sterkte er mee, zul je nodig hebben. Het vergt niet alleen doorzettingsvermogen van onze parkietjes, maar ook van ons, hihi.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Je kan wel wat geplette pellets aan het fruit plakken, met een beetje geluk proeven ze de pellets dan ook. Niet te lang laten liggen natuurlijk, maar dat weet je wel  ;)

Succes!!

Milo-Pixel

Heel raar, maar ik zag Pixel net een pellet verpulveren... Zou ze het zo snel door hebben ??  :-*
Volgens mij at ze het nog niet echt op, maar ze moet toch wat binnen gekregen hebben met het verpulveren.

Citaat van: Mars op juni 08, 2008, 21:14:43
Tja, zoals Renate al schrijft, het gaat nu best goed met Milo. Je kent Milo goed en als ze stil of rustig wordt, dan weet je dat ze moet eten. Als je haar goed in de gaten kunt houden (dus 's middags thuis bent, een paar uur weg is geen ramp hoor!) dan zou ik er voor kiezen om het eerst eens een paar dagen 'hard' te proberen. Lukt dat na een dag of drie niet ('s avonds beetje zaad, evt beetje groente/fruit), las dan een zaaddag in om bij te tanken en begin dan opnieuw. Meestal is het zo dat als er meerdere parkietjes in een kooi zitten er van zelf wel eentje het wel gaat eten en de rest dan wel meedoet.

...

Sterkte er mee, zul je nodig hebben. Het vergt niet alleen doorzettingsvermogen van onze parkietjes, maar ook van ons, hihi.

Ik heb nu een paar dagen dat ik ze goed in de gaten kan houden. Morgenmiddag ben ik gewoon weer om 3 uur thuis, en dinsdag ook. Woensdag kan ik van 12 tot half 2 thuis zijn. Alleen donderdag is een probleem als ze nog niet over zijn (ik verwacht niet van ze dat ze dan al over zijn).

Ben benieuwd hoeveel doorzettingsvermogen ik moet hebben voor mijn drie draken :P ...

Citaat van: roha op juni 08, 2008, 22:00:02
Je kan wel wat geplette pellets aan het fruit plakken, met een beetje geluk proeven ze de pellets dan ook. Niet te lang laten liggen natuurlijk, maar dat weet je wel  ;)

Ze zijn hier gek op appel, dus dat ga ik zeker proberen! Tanks voor de tip :)

Liefs, Marit

Moppers

CiteerHeel raar, maar ik zag Pixel net een pellet verpulveren... Zou ze het zo snel door hebben ??
Kan best hoor. Mijn Eeden was binnen een uur over (maar die eet dan ook echt álles).
Zodra ze er aan zitten zullen ze het ook eten, al helemaal als ze het verpulvert. Toen ze bij mij er nog niet van aten maar er wel aan zaten kreeg ik de tip om hard te zijn (enkele dagen totaal geen zaad of iets anders aanbieden), en binnen 2 dagen aten ze het toen ook echt.

Milo-Pixel

Ik weet niet wat Milo en Pixel hebben, maar het lijkt alsof ze op alle mogelijke manieren aandacht proberen te trekken. Echt van: Geef ons nou eens te eten!!. Ze zijn verschrikkelijk aan het draken.. De bank slopen, op de konijnenkooi zitten en vervolgens het konijn pesten (wat dus niet mag van mij  :-\ ), aan het snoer van de lamp zitten, de voerbak deurtjes vanaf de buitenkant open maken (dat kan Pixel dus blijkbaar ook  ??? ).. En ook aan elkaars staart trekken..

Ik lach me kapot om ze, op het moment!  ::)

Mars

Dan hebben ze in ieder geval nog energie genoeg  ;D

Heel herkenbaar...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Ik kan trots zijn op Pixel! Ze is over op de pellets  ;D Ze heeft het nog niet helemaal onder de knie, maar ik zie haar duidelijk de brokjes pakken en eten. Moet ik haar nu morgenochtend zaadjes aanbieden? Of beter van niet.. Ik denk wel dat ze me morgenochtend bestormd om wat zaadjes, zowiezo omdat Milo dat doet.


Moppers

Als Pixel de pellets nu eet, moet je doorzetten, zonder zaadjes. Als je haar weer zaadjes gaat geven, heb je kans dat ze daarna de pellets weer laat liggen. Als ze geen zaadjes krijgt, gaat ze waarschijnlijk in plaats van mondjesmaat eten over naar volledig eten.

Milo-Pixel

Volgens mij beginnen Milo en Binkie er nu ook langzaam van te eten  ;D Pixel eet het al volop, dus ik weet niet goed of Pixel nu beide bakjes leeg gegeten heeft, of dat Milo ook gegeten heeft. Ik hoop het wel.

Wat ik wel heel grappig vind, is dat Milo en Pixel heeel ondernemend zijn geworden door de pellets.. Ze hebben ieder hoekje van mijn kamer afgezocht voor zaadjes. Ook komen ze ineens op het randje van de laptop zitten, en kijken me dan met die mooie amandeloogjes aan...  :-* Daar smelt ik gewoon van... Ook zitten ze op mijn bed, bank, raamkozijn, schouw etc. Ook komen ze ineens spontaan bij me zitten. En nu loopt Milo te rennen over de vloer  :D

Ik denk dat het wel goed komt  ;D

Milo-Pixel

Het gaat hier erg goed met de pellets! Milo & Pixel zijn nu beide helemaal over  ;D . Nu alleen Binkie nog, en dat gaat wat moeizamer. Maar ik weet zeker dat hij er ook wel komt!

Ik ben blij dat de grasjes zowiezo over zijn. Het is natuurlijk voor Milo, en ik hoop echt dat dit haar goed doet!

Milo-Pixel

En ook Binkie heeft pellets gegeten  ;D
Dankzij Milo en Pixel! Ik heb ze tijdens de etenstijden bij Bink in de kooi gedaan, en vandaag had ik een groot bord op de grond gezet met pellets een drie kleine bolletjes trosgierst. Milo en Pixel hadden nog honger na de trosgierst, en gingen verder met de pellets, en Bink volgde hun voorbeeld!!!

Ik ben supertrost op ze, en blij.

hillie

Geweldig marit dat ze alle drie over zijn.
Je heb eer van je werk.
En nu hopen dat milo er beter van wordt.

groeten hilde

Milo-Pixel

Seppe zit nu bij de dames, gaat hij dan meteen pellets eten?? Of moet ik hem bijvoeren. Ik weet niet of hij groente en fruit lust, trosgierst al wel.