2 nestjes

Gestart door chrikske, mei 03, 2008, 10:12:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chrikske

beste parkietenfreaks   ;D

ik heb dus buiten een volière met m'n lievelingsvogeltjes (grasparkietjes natuurlijk) van in september ongeveer.

nu had ik 2 vrouwtjes met eitjes (mijn 2 eerste nestjes).

gisteren keek ik in het broedblok (doe ik elke dag voor controle) en ik zag dat er al een eitje aangepikt was !!

en jaa.. deze morgen was het zover, het eerste jonkie is geboren  :-*. de eierschalen waren wel al weg .. volgens mij heeft de moeder die verpulverd.

ik ben echt ontzettend blij, morgen komen er fotos (ik had daarstrax bij mijn controle geen fototoestel mee en ik stoor het liefst niet meer dan 1 keer per dag)

groeten Christophe  ;) ;D :-*

Caradow

Als jou parkietje van september zijn... dan zijn ze net 8 maanden, dat is wel heel erg op het randje en ik hoop maar dat alles goed blijft gaan dan...

Waarom ben je in hemelsnaam nu al gaan broeden...

chrikske

neeneen  :D m'n volière is van september, de parkietjes zijn ouder. ;) (voor hun 1 jaar laat ik ze niet broeden hoor!)
Ik had er al 3 binnen zitten en heb er nog gaan halen bij een kweker van 2 jarige leeftijd (ik wou volwassenen parkietjes)

groeten Christophe

Caradow

dan is het goed ;)

Veel plezier met je nestjes :)

chrikske

dankjewel  ;D

toen ik deze morgen m'n eerste kleintje gezien had had ik dus geen fototoestel bij de hand maar wel een gsm  :P het is misschien niet zo een goede kwaliteit maar je kan het jonkie wel zien  :-*



[verwijderd door de beheerder]

Mars

Leuk hoor!
Geniet er van en verwen je mama's maar goed (met groente en fruit, beetje eivoer, kalk enzo bedoel ik he!).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chrikske

haha  :D hebben ze allemaal in overvloed! ik heb het beste voor met de trotse mama's  ;)

Ilse*

Citaat van: chrikske op mei 03, 2008, 12:15:44
...hebben ze allemaal in overvloed!...

Pas op met eivoer.
Teveel eivoer is schadelijk voor de niertjes op lange termijn...

Mars

Mooi zo! Het hakt er aardig in zo'n nestje, dus de mama's hier kregen lekker wat extra's (en wat vaker een stukje trosgierst als beloning natuurlijk he!).

Dus verwen ze maar lekker, dat kunnen ze wel gebruiken!

Te veel eivoer is niet goed, maar zolang de parkietjes het niet overdrijven, mogen ze in broedtijd wle wat extra hebben. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ze het hier naast de pellets echt niet wil(d/l)en hebben, ook niet in broedtijd.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chrikske

Citaat van: Ilse* op mei 03, 2008, 13:11:15
Pas op met eivoer.
Teveel eivoer is schadelijk voor de niertjes op lange termijn...


ik geef alleen maar eivoer tijdens de broedperiode  :) daarna krijgen ze nog maar heel af en toe eivoer.  ;)

groeten Christophe xx

chrikske

btw: zien julie de foto van mijn gsm enkele berichten hoger ?  :) (er is iemand die ze niet ziet ..)

Mars

Ja, hoor, geen probleem! hij is ook al 13x bekeken!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie

gefeliciteerd met het eerste jong.
geniet er maar volop van.

groetjes hilde

chrikske

deze morgen nog eens gaan controleren ;D
het jonkie krijgt goed eten en groeid als kool  :-X :-*

maar..

je kan op de vorige foto zien dat er 1 jonkie was en nog 3 eitjes (het waren 100% zeker 4 bevruchte eieren)
nu.. deze morgen waren er nog maar 2 eieren,
de moeder heeft 1 eitje kapot gemaakt waar toch nog een jonkie in zat .. het jongkie lag levenloos en helemaal ineengekrompen in het broedblok  :'( :( (het was "bruinachtig" en het maagje lag open..), sorry voor de details maar misschien kunnen julie zo achterhalen waarom het met dat jonkie misgelopen is of waarom de moeder dat eitje stuk zou gemaakt hebben ?? :(

groeten christophe
hieronder nog een foto van het gezonde jonkie  :-* het probeert al op zijn poepje te blijven zitten en z'n hoofdje recht te houden :D



[verwijderd door de beheerder]

chrikske

weet niemand een antwoord op m'n vraag ? ::)
sorry dat ik zo ongeduldig ben maar ik ben redelijk ongerust over het voorval ..

groetjes

Mars

Nee, dat is moeilijk te zeggen. Houd het wel in de gaten, als er meer eitjes sneuvelen, kun je er misschien 1 of 2 overleggen naar het andere koppel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Citaat van: Ilse* op mei 03, 2008, 13:11:15
Pas op met eivoer.
Teveel eivoer is schadelijk voor de niertjes op lange termijn...


Hey Ilse

Teveel aan eivoer is inderdaad niet goed voor de niertjes tijdens de periodes dat ze het niet nodig hebben
Tijdens de broedperiode hebben ze dat eivoer wel nodig omdat ze dit ook aan hun kleintjes geven en mag het iedere dag gegeven worden.

@ Chriske

Was het het eerste kleintje of al een tweede kleintje?
Het is best mogelijk dat je popje het eitje en kleintje dood geeft gedaan omdat het niet levensvatbaar was, of ziek of te zwak. Dat doen ze in de vrije natuur ook.

Vele groetjes

chrikske

Citaat van: Safrena op mei 04, 2008, 23:56:49
@ Chriske

Was het het eerste kleintje of al een tweede kleintje?
Het is best mogelijk dat je popje het eitje en kleintje dood geeft gedaan omdat het niet levensvatbaar was, of ziek of te zwak. Dat doen ze in de vrije natuur ook.

Vele groetjes

*het was het 2de kleintje al .. en ik heb nog slechter nieuws .. nu heeft ze het 3de kleintje dat zelf uit het ei is gekropen ook gedood  :'( :(
het eerste jong echter wordt heel goed verzorgt  :)
zou ze misschien maar 1 jong willen opvoeden en dood ze daarom de rest ?  :(

*ik had al gedacht om het laatste eitje (ook bevrucht) bij het ander popje te zetten maar deze heeft al 3 bevruchte eieren en het is maar haar 1ste nest .. als ze dan 4 jongen heeft wordt ze misschien overbelast? ???

*zou het kunnen dat jong 2 en 3 niet opzettelijk gestorven zijn ?
het 3de jong zag er allesinds wel goed uit, er manqueerde niets aan .. maar het was ook niet bebloed dus de moeder heeft het niet dood gebeten ?

*het andere vrouwtje (nest 2) heeft vandaag haar eerste kleintje gekregen  ;D, het ziet er heel goed uit.. ik verwacht dat ze het jong de beste zorgen zal geven  ;)

groeten Christophe

de foto's zijn allebij van het nieuwe jong uit nest 2, nest 1 heb ik vandaag niet gefotografeerd.. ik was teveel van slag toen ik weer een dood jonkie vond  :(


[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey chrikske

Het is best mogelijk dat ze gewoon haar eerste kleintje wil beschermen en groot brengen
Maar het kan inderdaad ook zijn dat het door ziekte of zwakte gestorven is, ook al zie je er niks aan  ;)
Maar vanop een afstand blijft dit allemaal maar een gokje  ;)

Je kan het laatste eitje wel bij jouw ander broedend parkietje leggen
Zij heeft er drie en ook al is het een eerste nestje, zij kan dat samen met haar mannetje prima aan om er vier groot te brengen  ;)

Persoonlijk zou ik het eitje bij het andere popje leggen en haar het ene kleintje gewoon  verder laten groot brengen vermits ze het eerste kleintje wel heel goed verzorgd ;)

Vele groetjes

chrikske

als dit de beste oplossing is doe ik het  :)

ik ben alleen nog aan het twijfelen omdat ik bij het 1ste kleintje van nest 2 een lege krop zag..
deze heeft dus nog geen kropmelk gekregen.
wanneer ik zie dat het kleintje kropmelk heeft gekregen leg ik het eitje erbij omdat ik zeker wil zijn dat het een goede moeder zal zijn   ;)

groeten