2 nestjes

Gestart door chrikske, mei 03, 2008, 10:12:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonja

Wat een prachtige parkietjes, schattig hoor..... :-*

Groetjes, Sonja.

hillie

Zijn zeker mooie vogeltjes.
Vooral die laatste

groeten hilde

chrikske

bedankt voor de toffe reacties :)
maar nu maak ik me echt ongelofelijk veel zorgen  :(

het parkietje dat als eerste is uitgevlogen (zo een 5 dagen geleden) zit nog altijd op de grond of klimt langs het gaas eens naar boven maar heeft nog niet gevlogen (het is verder wel gezond en de vader zorgt er goed voor)
het oudste parkietje van het andere nest kon al vliegen van de eerste dag dat hij uit het broedblok was!

nu heb ik dat eerste parkietje eens goed bekeken en ik denk dat er iets mis is met zijn vleugels, hij ontbreekt een paar slagpennen, kan dat?  :o ik heb een paar foto's genomen, zou het een kruipertje kunnen zijn? of zijn er gewoon een paar veren afgebeten door andere parkieten in de volière want op de foto's hierboven zien de vleugels er toch wel een stuk normaler uit? (36 dagen):


van zijn nestgenootje heb ik ook eens goed de vleugels bekeken (deze is nog niet uigevlogen), die zien er toch ook niet echt normaal uit hé?:


nu maak ik me daar echt zorgen over omdat het koppel dat deze jongen grootgebracht heeft al eerder bij iemand anders ook al kleintjes grootgebracht die allen heel gezond waren.

hier zijn 2 foto's van parkietjes uit het andere nest, daarbij zie ik echt duidelijk verschil tegenover de jongen met de (volgens mij) niet echt normale vleugeltjes; deze zijn echt heel mooi.
hier het jong dat al is uitgevlogen en dat van de eerste dag direct kon vliegen (34 dagen):


en hier een jong dat nog in het blok zit:


groeten Christophe

Mars

Ja, dat ziet er niet echt goed uit...

Ik ben bang dat ik me alleen maar aan kan sluiten bij je vermoedens.

Hoe weet je overigens dat dit koppel eerder wel gezonde kleintjes had?

Het kan heel goed zijn dat een van je andere vogels besmet was met het virus en het zo in je voliere terecht is gekomen. Parkieten kunnen immers ook op latere leeftijd nog drager worden en na een eerste rui kunnen de vogels er na een lichte variant van het virus weer gezond uitzien.

In principe wordt geadviseerd om in een voliere waar kruipertjes geboren zijn, niet meer met de huidige bewoners te broeden. Dat een deel nu waarschijnlijk wel kruiper is en een ander deel niet, kan puur toeval zijn. Ook zit er een verband met zwakkere vogels of bijvoorbeeld met voeding bij kruipers. Maar die verbanden zijn eigenlijk nooit echt helder geworden tot nu. Een duidelijke omschrijving van wat hetvirus nu precies is en hoe wel en hoe het niet besmettelijk is, bestaat eigenlijk niet.

In ieder geval: wil je het zeker weten, laat een van de kleintjes testen. Daarnaast, als je ze verkoopt, druk mensen dan op het hart dat  er nooit mee gekweekt mag worden en het een gevaar vormt voor hun andere vogels (als in dat hier dan ook niet mee gekweekt mag worden).

Sterkte er mee! Ik hoop dat je er wijs mee om gaat en je verantwoordelijkheid neemt.

Groetjes marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chrikske

bedankt voor uw antwoord.

mijn vaste volièrebewoners komen van een gepensioneerde man die te oud/te weinig tijd had om nog voor zijn parkietjes te zorgen.
bij hem hebben ze allemaal gezonde nestjes gehad (1 van de kleintjes van een vorig nest van het koppel die nu misschien 2 kruipertjes heeft is tam en zit binnen in huis, deze is perfect gezond)

ik vind het echt verschrikkelijk dat deze 2 misschien kruipertjes zijn :( ik voel me wat schuldig tegenover hen omdat ik nooit dacht dat 1 van m'n vogels het virus in zich had.

kan het bijvoorbeeld dat een gezond, niet-kruiper-parkietje waarvan de moeder wel een kruiper was maar de vader niet het kruipervirus kan doorgeven aan helemaal gezonde parkietjes?

ik zou echt niet weten vanwaar het virus zou komen  :o, al mijn parkietjes zijn heel gezond.
maar wat als deze 2 jongen na de rui perfect kunnen vliegen? hebben ze dan het kruipervirus niet in zich? en mag er dan verder gebroed worden? of is dat toch geen goed idee?

groeten Christophe

Mars

Dat is dus het lastige... Vogeltjes kunnen er na de rui prima uit zien, maar toch kruipers zijn.
Ze kunnen dan dus het virus doorgeven.

En vogels die bij vogels met kruipersvirus hebben gezeten, kunnen ook het virus doorgeven (ook aan volwassenen). Die vogels zijn dan dragers van het virus: ze hebben er zelf geen last van (gehad), maar kunnen het wel doorgeven.

Daarom is dus in principe een hele voliere opgegeven als er kruipertjes in geboren worden. De kans op meer dragers dan de kruipers en de ouders daarvan is vrij groot en zij kunnen het virus dus weer doorgeven.

Over het vogeltje dat binnen zit en van dezelfde ouders komt: tenzij jij het hebt gekend voor zijn eerste rui (en er toen al kennis van had), kun je daar dus weinig over zeggen. Zoals op de foto's al te zien is, lijkt het een vrij milde vorm bij de kleintjes (nog niet alle slagveren missen)..

Wil je zekerheid, laat het dan testen.

Groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chrikske

ik heb geprobeerd foto's te maken van de vleugeltjes, daar is misschien al meer aan te zien.

het uigevlogen jong:



op de foto lijkt het toch niet dat er slagpennen zijn uitgevallen?, kan het dan toch een normaal jong zijn?

het jong dat nog in het nestblok zit (wel een beetje een onduidelijke foto):


hier zie je wel een paar ontbrekende veren.

ik laat de jongen zowiezo zo vlug mogelijk onderzoeken.
zou ik eigenlijk alle vogels in de volière moeten laten onderzoeken?
als 1 van de jongen zou besmet zijn, kan deze het virus ook overdragen op volwassen vogels, zou ik de 2 jongen dan niet beter binnen zetten en een stukje met de spuit opvoeden?
wanneer laat ik ze best onderzoeken? nu al, of wanneer ze zelfstandig zijn?

groeten Christophe

chrikske

wat denken jullie ervan om bij 1 kg eivoer; 75 gr sojabloem en 200 gr boekweitmeel aan toe te voegen?
nadat ik dit stukje had gelezen kan het toch zijn dat het een heel stuk zou kunnen verbeteren ? :):

"Nadat hij geconfronteerd werd met een pop, die in twee ronden negen kruipers voortbracht en niet één gezond jong, kreeg hij van een ervaren kweker het advies om aan zijn eivoer de aminozuren Arginine*, Cystine* en Lysine-mono-hydrochloride* toe te voegen. Met als reden dat deze aminozuren te weinig in onze zaadmengsels voor komen. Het resultaat na toevoeging van de betreffende aminozuren was dat de pop die 100% kruipers gaf, geen kruipers meer kreeg. Toen hij de aminozuur-toevoeging staakte kreeg de pop weer 100% kruipers. Toen de bewuste aminozuren vervolgens weer in de voeding werden verstrekt, bracht zij weer een nest gezonde jongen groot.
* Met de toediening van pure aminozuren moeten we oppassen.

De betreffende aminozuren kunnen het beste gegeven worden via een natuurprodukt. Om bovenstaand effect te krijgen kan aan een kilo ei-krachtvoer, 75 gram sojabloem en 200 gram boekweitmeel toegevoegd worden."

wat is jullie mening hierover? en kunnen julie antwoorden op de vraagjes van m'n bericht hierboven?
alvast bedankt :)

groeten Christophe

Caradow

En waarop baseerd deze persoon dan dat hij gezonde vogels had? Heeft hij de jongen allemaal laten testen?

Er is een verschil tussen het besmet zijn met het virus en het daadwerkelijk hebben van ziekteverschijnselen.

Aangezien geen van de artikelen die door vogelartsen zijn geschreven over Polyoma, aangeven dat dmv het toevoegen van aminozuren besmetting voorkomen zou kunnen worden, lijkt me dit eerder een broodje aap verhaal, stom toeval of besmetting zonder ziekteverschijnselen en daarmee dus nog steeds risicovol.

over het testen, wacht tot ze uitgevlogen en zelfstandig zijn. Eerder testen heeft geen zin, omdat je er toch niets meer aan kunt doen. Worden ze positief getest, dan is de besmetting er al en heb je al polyoma in je bestand en kun je dus met je huidige groep vogels al niet verder kweken.

chrikske

Citaat van: Caradow op juni 08, 2008, 14:22:48
En waarop baseerd deze persoon dan dat hij gezonde vogels had? Heeft hij de jongen allemaal laten testen?

hij heeft ze nooit laten testen omdat hij nog nooit een vogeltje had die uiterlijke verschijnselen vertoonde van het polyoma virus.

kunnen wilde vogels ook het polyoma virus in zich hebben?
er zitten namelijk veel vogels in de tuin, misschien zijn er huidschilfers of uitwerpselen van hen in de volière terecht gekomen?
ik zou anders niet weten vanwaar het virus zou komen.
ik vind het echt jammer dat het in m'n volière zit  :( maar niets aan te doen..

groeten

Caradow

Nee, polyoma komt alleen voor bij kromsnavels...

En waar hetvandaan komt? Waarschijnlijk heeft 1 van jou vogels het toch bij zich en zo anderen drager gemaatk. Het komt nu bij het kweken naar boven.