Diana's Nestje

Gestart door Diana, februari 08, 2008, 21:18:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Diana

Hallo allemaal,

sinds 31 januari zijn mijn koppeltje Prunus en Qwibus flink aan het paren gegaan. Nou heb ik haar een nestblok toch maar aangeboden en jawel ze zit er nu al zeker 5 dagen steeds in. Ze komt de laatste 2 dagen alleen maar naar buiten om te ontlasten en om even de kroelen met Qwibus en eten de vragen aan hem en anders pak ze zelf een beetje.

Zodra ik maar voor de kooi gaat staan en ze is eruit vliegt ze als een gek gelijk haar nestblok in :-*

Nou is mijn vraag kunnen jullie wat aan haar zien waardoor je kan opmerken of ze evt een eitje draagt want ik vind haar poepert wel wat dikker dan normaal.

Zal even een 1 of 2 foto's plaatsen misschien we zien de mensen met meer ervaring van de kweek het beter.

Foto's verkleind.
Groetjes, Sonja.




[verwijderd door de beheerder]

Diana

#1
Ilse

Jaaaaaaaa mijn wensen worden wel heel snel vervult haha :-* :-* Ik ga na jou bericht kijken omdat zoals ik al zei dat onze parkietjes op dezelfde dag hebben gepaard en tot mijn grote verrassing heb ik ook een ei liggen. We lopen helemaal gelijk is dat wat humor dit.

Formaat foto aangepast. ;)
Groetjes, Sonja.


[verwijderd door de beheerder]

Diana

#2
nu het eerste eitje een feit is ben ik wel een beetje benieuwd welke kansen we zullen hebben kwa kleur mochten er baby parkietjes komen. Is er hier iemand op het forum die daar een idee van heeft of welke kleuren denken jullie waar we weinig kans op zullen hebben.

Sorry voor al mijn vragen vanavond maar het is natuurlijk best wel spannend allemaal.

Ik zal even een foto van mijn koppeltje geven die gele is dus het mannetje Qwibus en die geel met groene dus het popje Prunus.

Formaat foto verkleind.
Groetjes, Sonja.


[verwijderd door de beheerder]

Ilse*

Hoi Diana,

Jij ook (nogmaals ;) ) gefeliciteerd met je eerste eitje ;D
De foto is best groot, dus dan is het moeilijk te zien wat voor kleuren ze nu hebben (omdat het sterk wordt uitvergroot).

Is Qwibus een lutino?

Ik denk dat sowieso alle parkietjes geel in de veertjes hebben. En als Qwibus dus een lutino is, dat er ook een lutino tussen kan zitten (aangezien dit toch dominant is). Ook is er kans dat er geel met groene parkietjes uitkomen (bont recessief als ik het goed heb ;)). Bovendien heb je ook nog kans dat beide parkietjes een recessief gen bij zich dragen (bijvoorbeeld blauw) en dat dit ook nog tot uiting zou komen. De kans hierop is echter zeer klein... De kansen op de kleuren weet ik zo niet, maar op geel heb je zeer veel kans.

Er is iemand op het forum die veel weet over kleurslagen en misschien ook wel weet hoe dat zit met overerving (toch, Mars? ::)) Misschien kan zij je verder helpen.

Groetjes, Ilse

Demelza

Het lijkt alsof er een groene glans over het lichaam zit. Dan zou het ook nog recessief dominant kunnen zijn (die gele dan)

Als je weet hoe de kleuren van je vogels in het engels heten (en bij voorkeur ook nog weet hoe de ouders er uit zagen, ivm het split voor iets zijn), dan kan je het hier uitzoeken: http://www.gencalc.com/gen/eng_genc.php?sp=0Budg

Mars

Hmmm, als je ventje een lutino (geel met rode ogen) is, zullen alle popjes lutino (of albino) zijn. Je zult geen lutino mannetjes krijgen, wel zullen de mannetjes dan split voor lutino zijn (en voor lutino nageslacht kunnen zorgen). Leuk om te weten, want het geslacht staat dus bij geboorte dan al snel vast: je kunt namelijk meestal door de gesloten ooglidjes al snel zien of het parkietje lichte (rode) of donkere oogjes heeft.

Verder heeft je popje als hoofdkleur groen, met een geel masker, dus dat zijn kleuren die terug kunnen komen. Ook heb je nog een kans op blauwe parkietjes, aangezien je niet weet wat er nog als recessieve (en dus onderdrukte kleuren) in de genen zitten.

Groeten Marcia



Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

Hallo allemaal,

bedankt voor de snelle reactie echt geweldig dit forum.

Qwibus is dus geen Lutino want hij heeft zwarte ogen.Nou zeg jij Mars dat Prunus als hoofdkleur groen heeft maar ze is hoofdzakelijk geel,tenminste de gele kleur komt het meeste voor op haar lichaam dus dat snap ik dan niet helemaal ???

Nou ben ik blij met alle kleuren als er maar gezonde parkietjes komen dus laat dat aub duidelijk zijn maar als er blauw in het nestje zal zitten ben ik daar wel zeer gelukkig mee want ik ben toch wel een beetje verliefd op de blauwe parkietjes geworden. (Vooral de kleutslag van Keecko van Ilse vind ik helemaal geweldig,weet jij precies welke dat is?) Ik heb het wel gevraagd aan Ilse maar zij dacht dat hij Bont dominat was kobalt blauw-wit dat weet jij vast wel zeker haha.

Nou ik ben wel erg benieuwd hoor ik dacht dat ik van bijna alleen geel kon uit gaan maar het blijft dus een grote verrassing leuk hoor.

Mars

Zonder de ervaring van meer nestjes of bijvoorbeeld de kennis hoe broers en zussen van de ouders er uit zien is er weinig over de uitkomst van een nestje te zeggen. Een lutino of albino is daar een uitzondering op, maar daar is dus geen sprake van. heb je eenmaal een nestje gehad dan kun je vaak globaal wel zeggen wat voor verschillende genen er nog aanwezig zijn.

In principe heeft een parkietje een bepalde 'grondkleur/basiskleur' om het zo maar even te noemen. Jouw Prunis heeft heel veel geel in zich, maar de hoofdkleur is de kleur die zo rond zijn buikje/staartbeentje terugkomt en die is groen. Dat kan bij de ene parkiet wat duidelijker zichtbaar zijn dan bij de andere: Jouw Prunis is bijvoorbeeld een dominant bont groene vogel.

En Ilses Keecko is inderdaad een dominant bont (wit) (kobalt)blauwe vogel. Natuurlijk bestaan er voor dit soort kleurslagen verschillende termen.
Zoals je ziet heeft de kleurslag van Keecko een hoop overeenkomsten met die van Prunis en zonder meer informatie of de verborgen genen van je koppel lijkt het zeker nog mogelijk om 'Keecko's' te krijgen. We hebben hier wel meer toverballennestjes gehad, de tijd zal het leren.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

Vandaag is de poeperd van Prunus weer wat meer opgezet dus ben benieuwd of het eitje er al aan komt?

Ik lees net dat Ilse eitje 2 heb dus waarschijnlijk komt Prunus dan vanavond of morgenochtend spannend :)

Diana

#9
 :-* Eitje 2 is er :-*

Prunus heb ik eindelijk een keer in het blok kunnen fotograveren. Ze is erg fel als ze in het hok zit en je moet ook zeker dan niet richting de eitjes gaan met je hand want dan is het net pac man hihi.

Oh wat ben ik toch blij en trots op me Prunus meisje ;D

Formaat foto's verkleind. ;)
Misschien wil je daar bij de volgende foto's wat rekening mee houden?
Groetjes, Sonja.


[verwijderd door de beheerder]

Milo-Pixel

Gefeliciteer Diana ;) Op naar nummer 3  ::)  ?

Ilse*

Hoi Diana,

Wat leuk zeg dat het tweede eitje is gelegd! :)
Schattig he, vooral als ze bevrucht zijn en uit het ei komen :-*
Succes!

Groetjes, Ilse

Siempke

Leuk dat het 2e eitje is gelegd ;D

roha

Spannend allemaal zeg!!

Ingsu

Ah wat leuk voor je zeg! Succes!

Diana

Prunus zit nu heel veel op de eitjes en als ze uit het nestblok komt is het maar voor korte duur. Ik verwacht eigenlijk vandaag wel weer een eitje want de poeperd is weer iets dikker en de vleugels hangen af dus duimen maar weer. Vandaag was de verjaardag van mijn oma dus zal het wel leuk vinden als er een eitje komt en deze hou ik dan zeer zeker mocht die ook uitkomen.

Zodra het derde eitje er is zal ik me zeker weer melden hier.

Annika

wat spannend hier ! en wat een mooie parkietjes! Ik ben heel benieuwd hoe de jonkies eruit gaan zien

Mars

Ik ben wel nieuwsgierig, is het derde eitje er al?

Spannend, he?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

Hoi Mars,

nee helaas is er hier nog geen derde eitje,ik heb net stiekem even gespiekt toen ze uit het blok kwam maar nog maar 2 dus even afwachten want ik loop iets later als Ilse dus met haar Scotty dus we zullen straks nog even kijken.

Leuk dat je zo meeleeft  ;D

Safrena

Citaat van: Diana op februari 12, 2008, 18:51:08
...
nee helaas is er hier nog geen derde eitje,ik heb net stiekem even gespiekt toen ze uit het blok kwam maar nog maar 2 dus even afwachten ..

Hey Diana

Als er een derde eitje komt zal dit wel nog voor vandaag laat of morgen heel vroeg kunnen zijn, dus nog even geduld enne liefst niet te vaak storen in het blok ;)

Vele groetjes