coco is dood.

Gestart door bartje, januari 25, 2008, 08:08:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bartje

Hallo allemaal.

Ik had een parkietje en hij was sinds maandag bij mij, en ik vondt hem vanmorgen dood in zijn kooi.
het was zon leuk beestje als ik naar de kooi liep dan kwam hij er al aan.
ik weet niet wat er gebeurt is maar ik ben er wel verdrietig om.. wat mij wel op viel was dat hij veel aan het tjilpen was.

Groeten Bartje.

Mars

Och wat vervelend nu.

Als je terug denkt: zat hij ook wat bol? Hoe was zijn ontlasting? At hij wel goed (kon hij de zaadjes goed pellen).
Hoe oud was hij?

Heel veel sterkte er mee, dit is zo sneu. Arme Coco.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow


bartje

Hallo.

Coco was 4 a 5 week oud.
hij at wel. maar ik had niet het idee dat hij genog kreeg. maar ja mischien was het wennen? hoe oud moet eigelijks een vogel zijn voor dat je hem mee kan nemen?mischien is dat nu een domme vraag.
ik weet me eigelijks ook geen raad.

Bartje

Caradow

Een parkietje is pas zelfstandig met zon 6/7 weken. Het word dan ook aangeraden om geen parkietje jonger dan 7 weken te kopen. De eerste weken na het uitvliegen (uit het blok) worden ze nog bijgevoerd tot ze helemaal zelfstandig zijn.

En nee, geen domme vraag.. je hebt helaas op een harde manier geleerd dat Coco eigenlijk toch te jong was..

Hoe is het met het andere parkietje, je had er 2 gekocht toch?
Als je bij deze ook het idee hebt dat hij niet genoeg zaad binnen krijgt, kun je deze voor nu bijvoeren met wat voorgeplet trosgierst, dit is makkelijker te pellen. Of je zou hem terug moeten brengen naar de kweker, maar ik neem aan dat je al teveel aan het beestje gehecht bent. Houd hem in ieder geval goed in de gaten. Het zou zonde zijn als deze het ook niet zou redden.

bartje

Hallo,

nou dat zal dan ook wat zijn . als hij van de honger is gestorven. ik dacht dat ik hem wel zag eten, die van mijn dochter zit ook wat inelkaar en is ook niet actief.
degen waar ik deze vogels weg heb .heb ik ook al ingelicht over deze situatie.
ik laat je horen hoe het afloopt...ik heb deze vogel via marktplaats.

Groeten Dineke,

Annika

Heel veel sterkte met dit verlies. Vreselijk dat je er op deze manier achter moet komen dat 4/5 weken echt nog te jong is.
Schandalig van de kweker dat ze deze vogels al hebben meegegeven, maar helaas gebeurt het erg vaak.
Heb je ei/krachtvoer in huis? En trosgierst? Dit kun je aanbieden aan het andere kleintje in de hoop dat hij/zij genoeg voeding binnen krijgt. Verder kun je proberen de zaadjes met de bolle kant van een lepel wat te pletten, zodat ze makkelijker te pellen zijn.
Succes!

Groetjes Annika

bartje

Hallo Allemaal.
bedankt voor jullie reactie's ik heb hem een mail gestuurd , maar hij staat nu oook niet meer op marktplaats. vindt dat alleen al een beetje raar. maar mischien ben ik te achterdochtig... het was zo'n leuk beestje en hij kwam steeds weer bij mij.ik heb er behoorlijk last van met vooral het idee dat hij micschien verhongert is.
die van mijn dochter zijn we nu mee bezig....ik wil heel graag weer een parkiet hebben en zal eens goed rond gaan ijken. hebben jullie nog tips voor mij.

Groeten Bartje.

Mars

#8
Misschien heeft hij inmiddels geen jongen meer. Kwekers geven wel vaker jonge parkietjes mee met als reden dat ze dan mooi tam worden, maar dat helpt weinig. Juist een vogel die veel naar mensen toe trekt en bijvoorbeeld ook de warmte van de nek op zoekt dat is geen goed teken.

Je kunt best even op marktplaats rond kijken, maar als je dan contact hebt met een kweker vraag hoe oud de parkietjes zijn en neem nooit een parkietje onder de zes weken mee. Kies er ook eentje uit die lekker druk is, dat is vaak een teken van gezondheid.

Misschien kun je ook nog even vermelden waar je woont (of in welke omgeving), mogelijk zijn er nog mensen met tips (en er is zelfs een enkel forumlid met eitjes).

Ik denk dat het eerst belangrijk is dat je goed in de gaten houdt dat de andere het goed maakt. Eet deze goed en zie je veel lege velletjes in zijn bakje? Geef hem ook maar dagelijks wat trosgierst (eventueel geplet).  Kijk ook eens naar zijn ontlasting: deze moet mooi rond zijn, wat groenig, stevig met een wit bolletje. Als je het niet vertrouwd kun je eventueel wat handopfok bij de dierenwinkel halen en dit gaan geven, zeker aangezien de kweker nu niet reageert.


Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

bartje

hallo.

ik ga voor deze vogel maar even  nutriburd halen..... zal dat nog lukken???

hij zit zo inelkaar in zijn kooi.....ik heb trouwens ook een reactie gehad hoor...ik moest maar even langs komen met de vogel.

Groeten Bartje.

Mars

#10
Ja, je kunt dus nu kiezen. Je kunt dit vogeltje terug brengen en hopen dat de ouders het weer gaan voeren. Je kunt ook handopfok halen (zoals nutribird) en dit voorzichtig gaan voeren. Handopfok doe je liever niet als het niet nodig is, maar ik vraag me af wat er met de vogel gebeurt als je hem terug brengt: of hij dan weer gevoederd wordt en zo. Bovendien kun je er van uit gaan dat een parkietje van vijf weken zelf ook wel wat met zaadjes en trosgierst binnen krijgt (hopelijk) dus is bijvoeden met handopfok een mogelijkheid.

Je kunt het hem bijvoorbeeld op een lepeltje aanbieden of het in een spuitje voorzichtig in zijn bekje druppel voor druppel. Over het algemeen zullen ze als ze het eenmaal geproefd hebben wel snel gaan eten, maar je zult hem waarschijnlijk wle even vast moeten houden. Ik geef toe, het is een heel gedoe, dus je moet daar zelf een keuze in maken.

Misschien kan iemand anders nog even laten weten wat hij/zij er van vind om het parkietje bij te voeden met handopfok? Ik ben wel nieuwsgierig wat jullie adviseren.

Groeten Marcia

Hmmm... verder geen experts online... dus ik zou gewoon wel even in huis halen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Bartje,

Wat eem verdrietig verhaal.... :'(
Allereerst wens ik je veel sterkte met het verlies van je kleine parkietenvriendje.... :(

Zoals al gezegd is, kan een parkietje van 4 a 5 weekjes nog niet zelfstandig eten. Je kunt altijd proberen of het diertje nog geaccepteerd wordt door de parkietenouders.
Maar omdat je dat niet zeker weet, zou ik in ieder geval iets in huis halen om hem met de hand te kunnen voeden. Bij de dierenarts kun je spuitjes halen. Ik hoop dat je e.e.a. inmiddels in huis hebt?

Voer pletten en op de bodem strooien is ook een goed idee, want instinctief gaan vogels op de bodem naar voedsel zoeken.
Trosgierst pelt makkelijker dan gewoon zaad, dus geef dat in ieder geval ook, net als eivoer wat helemaal niet gepeld hoeft te worden.

Van een lepeltje eten doen ze niet zomaar, hoe jonger het vogeltje is, hoe eerder ze zich daaraan aanpassen, dat is tenminste mijn ervaring.

Je kunt het in het begin het beste met een spuitje proberen, dan kun je ook goed zien hoeveel je geeft.

Het diertje zal het niet meteen willen, maar de aanhouder wint.

Hou de ontlasting goed in de gaten, daaraan kun je zien of het parkietje gegeten heeft of niet.
Als de ontlasting zwart/teerachtig is, betekent dat dat het parkietje te lang niets heeft gegeten, en dat moet je zeker voorkomen!

Ook als je bv ziet dat het diertje wel iets eet van de zaadjes, is het nog noodzakelijk dat je blijft bijvoeren met pap de eerste tijd. Zaadjes pellen moeten ze leren, en in het begin kunnen ze dat nog niet zo snel, dat ze genoeg naar binnen krijgen om hun buikje lekker rond te eten.

Als je nog vragen hebt, kun je ze natuurlijk altijd stellen!

Veel sterkte,
Groetjes, Sonja.

bartje

Hallo Allemaal,

Ik heb voor de vogel van mijn dochter nutribird op gehaald. en hij heeft er 4 thee leppeltjes van binnen gekregen hij heeft het zelf opgegeten. dus hoop ik dat hij weer helemaal bij komt om hem warm te hiuden ligt hij onder mijn trui voor de nacht leg ik hem er een kruik bin en rol hem in een hand doek. ik hoop zo dat ik chico wel kan redden..

Groeten bartje

Milo-Pixel

Ik hoop voor je dat alles lukt. Je moet maar zo denken: nu weet je het voor de volgende keer..

Sterkte met het verlies van je eigen parkietje en succes met die van je dochter. Lees veel sites en boeken over parkietjes, vooral www.parkietenfreak.nl , zo zal je steeds meer van ze te weten komen!

Groetjes, Marit

Sonja

Hoi Bartje,

Fijn om te horen dat het parkietje zelf zo goed heeft willen eten van het theelepeltje. :)
Het diertje moet wel veel honger gehad hebben.

Heb je al gekeken hoe de ontlasting eruit ziet? Je kunt voorzichtig (niet knijpen!) aan de krop voelen of die voldoende gevuld is. Hij moet niet leeg zijn, maar mag ook niet heel strak aanvoelen.

Het is ook belangrijk dat je telkens als je voert, nieuwe pap maakt. Geen oude restjes opwarmen.
De pap maak je aan met gekookt, afgekoeld (tot lauwwarm) water.

Hierbij nog een link waarop je kunt zien hoe je je parkietje warm kunt houden:
http://parkietenfreak.nl/ziekten.php

Een kruik vind ik persoonlijk toch een beetje link, het diertje zou zich daar aan kunnen bezeren...

Veel sterkte, hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

bartje

hallo allemaal,

Ik heb chico weer eten gegeven. hij ligt nu te slapen maar ik heb er geen goed gevoel bij.
ik heb gedaan wat ik kon en nu is het afwachten...

Groeten Bartje

Sonja

Hoi Bartje,

Kun je vertellen waarom je er geen goed gevoel bij hebt?
Hoe gedraagt Chico zich, hoe ziet de ontlasting eruit?

Groetjes, Sonja.

bartje

Hij heeft nog geen ontlasting gehad en is heel suf hij ligt nu te slapen,

Groeten Bartje

Hetty


Sonja

Hoi Bartje,

Oei dat klinkt inderdaad niet goed... :(

Hoeveel pap heb je hem gegeven, en wat heb je precies gegeven?
Heb je voorzichtig gevoeld of er wel voldoende voeding in zijn kropje zit?

En zit hij lekker warm?

Misschien kun je nog een vogelarts raadplegen, ik weet niet of er eentje dienst heeft, je kunt het even proberen:
http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Maar heel eerlijk gezegd heb ik er een akelig gevoel bij, zoals je de toestand van Chico beschrijft...

Wens je veel sterkte, hou je ons op de hoogte?
En schroom niet om dingen te vragen als je ergens mee zit.

Groetjes, Sonja.