hoe zaden wellen

Gestart door Annika, november 23, 2007, 09:42:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

ik heb dit onder de zoekknop ingevuld en op google maar ik kom niet verder.

Net probeerde ik de kleine parkietjes weer met de spuit te voeren, maar ze hebben er niet veel zin meer in. Ze zaten aan het trosgierst toen ik boven kwam, dus ik denk dat ze misschien al genoeg hadden (voelen of krop vol of leeg is vind ik heel erg moeilijk)
Nu denk ik dat ze het op zich wel kunnen gaan redden zonder pap, aangezien ze met z'n drieen niet hoeven vechten voor voedsel, maar alleen trosgierst kan natuurlijk niet gezond zijn.

Ik heb hier wel eens gelezen over het wellen? van zaden en ze dan stuk drukken met een lepel, zodat ze makkelijker te pellen zijn.
doe ik dit met gekookt water? hoelang moeten ze erin liggen? of zit ik nou helemaal in de verkeerde hoek?


Hopelijk kan iemand me helpen!

Groetjes Annika

Mars

Volgens mij moet je dan de zaden laten kiemen. Niet met hele plantjes dus, maar in een eerder stadium dat ze wat zachter worden. Dat is wel een heel gedoe en duurt een paar dagen.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=8260.0

Je moet de zaadjes steeds goed omspoelen, want anders krijg je last van schimmelvorming.

Succes!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

owh daar heb ik dus niets aan, heb ik me waarschijnlijk vergist. Misschien moet je dan wel gewoon op de droge zaden drukken met de lepel om ze stuk te krijgen  :-[

Mars

Ja, dat klopt, nu jij het zegt. Dan zijn de hulsjes kapot en is het wat gemakkelijker.
Maar een beetje zaden kiemen is misschien wel heel voedzaam voor ze voor over een paar dagen, kun je altijd ook even doen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik denk dat je inderdaad 2 dingen door elkaar haalt. je kunt droge zaden met een lepel een beetje pletten, zodat de hulsjes makkelijker loslaten, je kunt  de zaden ook laten kiemen voor een gezonde snack ;)

Annika

dank jullie wel voor de antwoorden!

karin v h

Ik kiem wel vaak de zaden omdat het erg gezond is en lichtverteerbaar maar ik begrijp dat je dat niet bedoeld!
Als je wilt weten hoe dat moet hoor ik het wel.
Groetjes karin

Tinus ly

ik denk dat ze er wel genoeg van hebben gegeten?

Hoe oud zijn ze? ku je misschien op internet kijken vnaf wanneer ze gewoon zaad mogen..

Suc 6:)

Annika

#8
dit topic mag gesloten worden  ;)  (zie topic veel te jonge of zieke parkieten bij dierenwinkel, onder mededelingen Tinus, dan begrijp je mijn vraag waarschijnlijk)

Op verzoek een slotje. ;)
Groetjes, Sonja.