Mijn geplande Kooi

Gestart door SteelTitan, november 11, 2007, 22:53:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SteelTitan

hallo allen,

ik wil binnenkort toch echt de stap zetten, om eindelijk een parkiet te kopen (en een aantal weken nog één). En ik heb de volgende kooi op het oog (dus voor 2 parkieten):






Hier hebben de kleinere vogels veel ruimte om te klimmen, draaien ,spelen en zich goed te voelen. Kompleet met: Zitstokken, buitenwaards draaiende voerbakjes van rvs, aanvliegklep en variodak, evenals een los onderstel met stevige wielen. Kunstofbak met schuiflade en rooster.

Deze kooi is zeer geschikt voor grotere parkieten- en kleinere papegaaien soorten.

Tralieafstand: 13 mm
Traliedikte: 2 mm

Vogels zijn zeer gevoelig voor allerhande soorten metalen, lood en verven.
De Montana kooien zijn uitgevoerd in niet-giftige Avilon © Poedercoating.
(metallic "hamerslag", kleur antic / grijs)
De Originele Montana Cages zijn ; zeer degelijk, duurzaam en zorgvuldig afgewerkt. De kooien zijn goed doordacht en met oog voor details afgewerkt en uitgebreid getest voordat ze in produktie zijn genomen
De bovenvermeldegegevens zijn slechts indicatief! Aanpassingen of afwijkingen zijn ivm de produktie mogelijk.Helaas is een exacte opgave van de gegevens niet mogelijk.

Geschikt voor alle parkietachtigen

De afmeting van deze kooi is 66x45x154cm.



Onder het motto van "het kost dan wel 150 euro maar dan heb je ook wat"  ;D


Is deze kooi geschikt voor 2 vogels?

Willemien

Hoi

Lijkt mij prima ..superrr;D


Groeten Willemien

Sara

#2
Leuk dat je parkietjes gaat aanschaffen. :)
Over de kooi: Ik persoonlijk zou hem niet nemen, het lijkt me eigenlijk erg onhandig met zo'n grote kooideuren.
Ook zijn er zo te zien vooral verticale spijlen wat niet goed is voor parkietjes.
Buiten dat ziet de kooi er wel erg leuk uit, misschien dus nog even de reacties van anderen afwachten.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Caradow

Een hele mooie kooi, maar wel de aandachtspuntjes die Baasje van Arno ook al geeft. Montana zijn kwalitatief zeker goede kooien, maar ik zou persoonlijk voor grasjes toch voor een meer praktische kooi kiezen.

Zeker wanneer je grasjes straks nog niet goed tam zijn, is de grote duer erg onhandig. Ze zullen heel makkleijk kunnen ontsnappen, wanneer jij om te oefenen je hand in de kooi steekt. Ook hadden de horizontale traliekanten beteer voor en achter kunnen zitten ipv van aan de zijkanten, omdat aan de zijkanten de panelen voor de voerbakken ertussen zitten.

Tralieafstand is prima

SteelTitan

dank jullie wel voor jullie reacties! zelf maakt het mij niet zoveel uit of de kooi mooi is of niet :)

deze leek mij juist erg praktisch:
***van buitenaf te vullen/uit te halen bakjes zodat je niet met je hand in de kooi hoeft elke keer als je iets uit zijn voerbakje moet halen bijvoorbeeld.
***een grote opening zodat je nooit je parkiet naar binnen hoeft te "proppen" door zo'n klein deurtje, altijd genoeg ruimte voor hand EN parkiet. In de 'standaard' kooien heb je vaak zo'n deurtje wat vast zit aan de tralies (wat uiteindelijk gaat beschadigen door het sluitsysteem) met zo'n klemmetje, en dat is volgens mij nog geen eens 15x15 cm, erg krap als zo'n vogel op je vinger zit, niet?
***handige aanvlieg "zone" bovenop, fijn voor de vogel leek mij.
***goed degelijk materiaal. van wat ik gelezen heb op mijn zoektoch naar grasparkieten info raakt een 'mindere' kooi snel beschadigd door het geknaag en geklouter van de vogel. Met de coating van deze kooi heb je dat niet. Zo blijft de kooi dus mooi en veilig (ivm roestplekken die mss naar verloop van tijd onstaan op de beschadigde plekken?)

De spijlen waren mij ook al opgevallen, maar in mijn zoektocht naar een mooie (en grote!) kooi kwam ik toch vooral kooien tegen met aan twee zijden (voor en achterkant OF de twee zijkanten) horizontale spijlen. Alleen van die kleine kooitjes hadden rondom deze spijlen. Dus werd het uiteindelijk de afweging: horizontaal all the way vs grote kooi.

Heeft iemand misschien wat informatie over "door jullie aangeraden" kooien? Ik wil natuurlijk goed beginnen en wil alleen de beste kooi (mits het budget het toelaat) voor mijn toekomstige vriendje.

Ik wilde de kooi vandaag eigenlijk gaan kopen, maar ik wacht graag nog even jullie reacties af, en aanbevelingen van andere kooien. Naar de superstore (pet's place rotterdam alexander) hadden ze echt veel kooien staan, maar ook vooral heel veel kooien van montana.
Daarnaast hadden ze veel te kleine kooien.

Eén kooi was een grote maat, stuk breder dan deze montana kooi (84cm geloof ik) maar een stuk minder hoog (rond de 60cm). Deze kooi was ook van dat dunne traliewerk wat je makkelijk kon buigen. Bakjes konden niet vanaf buiten worden verwijderd en de kooideurtjes waren van hetzelfde traliewerk met zo'n klemmetje. Hij was te vergelijken met deze (alleen had de kooi in de winkel geen lades aan de onderkant):


roha

Hai,

Wij hebben 6 parkieten en deze voliere:



[verwijderd door de beheerder]

SteelTitan

:) ja die heb ik ook zien staan, maar dat gaat niet passen  ::) en voor 2 vogels lijkt me dat een beetje...over the top  :P maar ik zie mezelf (als mijn woonsituatie het toelaat) ooit overstappen op zo'n kooi.

de afmetingen van bovenstaande kooi is trouwens  87 x 46 x 67 cm.
"Twee handige laatjes maken het reinigen makkelijker. Rekord 6 kan naar voren, links en rechts geopend worden. De afstand tussen de tralies is 1 cm."

Is deze kooi beter?

Caradow

Bovenstaande (rekord 6) is super!  Heb zelf de Rekord4 staan voor 2 grasjes ( nu alleen nog in gebruik als met-mooi-weer-naar-buiten-kooi)

SteelTitan

ok super  ;D beter EN goedkoper...dat je dat nog mag tegen komen in de huidige materialistische samenleving  ::)

nu moet ik alleen nog, zo lang na het einde van het broedseizoen, een jonge parkiet zien te vinden  ???

bedankt voor de feedback ;)

Willemien

Hoi  ;)

Mijn kooi heeft ook niet rondom horizontale spijlen en de tralieafstand is bijna 2 cm en het gaat prima ze zitten er een jaar in..
Ze klimmen ook op verticale spijlen .. dus ik zie het probleem niet.
De deur is groot en geen probleem..
Die kooi die je liet zien is superr...kan prima...
Andere kooien zijn vaak veel kleiner..
Zo'n voliere met dak is prima maar als ze los vliegen kunnen ze niet op de bovenkant landen..
Bij mijn kooi kan dat wel ..
Zie de foto..

Groeten Willemien




[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Willemien:

Tralieafstand word maximaal 13 mm aangeraden. Parkietjes KUNNEN bij een grotere afstand vast komen te zitten met alle gevolgen van dien.
Een grote deur, heb je meer kans dat parkietjes die nog niet tam zijn ontsnappen, dit is een gemakskwestie.
wanneer parkietjes alleen maar op verticale tralies kunnen klimmen, loop je een vergroot risico op snavelvervormingen..

Dat het bij jou werkt, wil niet zeggen dat het vanzelfsprekend goed is. Jij hebt ook aan 2 kanten horizontale tralies, dayt is prima. Je vind niet veel kooien met aan alle kanten horiontale tralies. Alleen bij de Montana zitten de horizontale tralies aan de kanten van de etensbakken, waar dus ws minder geklommen word dan aan de andere kanten.

Op een voliere met dank kunnen ze ook bovenop landen. Je moest eens weten hoeveel plezier ze hier soms hebben et glijbaantje spelen, op de nok landen en dan over het dak naar beneden glijden...

lien

#11
hallo steeltitan.
ik heb ook een montana kooi gehad ze zijn erg mooi.
nu jaren later heb ik een nieuwe kooi ,dit is een kooi van ferplast.
als ik jou was zou ik ook eens op de site van ferplast kijken ,zij hebben hele mooie kooien en als er eens iets stuk gaat is het zo bij te bestelen.
ik had laatst de onderbak van mijn vakantie kooi stuk,de dierenwinkel gebeld en ja hoor die konden ze wel bestelen kosten maar 17,00 euro .
o ja ik had wel met de montana kooi dat hij wat ging roesten op de dragers van de bak,door dat daar wel eens wat water op lekte .

          veel succes met je aanstaande parkietjes.
                      groetjes lien

Willemien

Hoi

Nou moet niet..maar die  vogels van mij landen altijd bovenop de kooi daar heb ik ook van die buigbare takken gedaan..
Ja.. ik denk dat de ruimte prioriteit nummer 1 is.. en dat er minstens aan één kant horizontale spijlen zitten..
De traliewijdte is bij mij geen probleem..
Nou zijn mijn parkieten half Engels iets forser maar dat scheelt weinig..
Ja als je het zekere voor het onzekere wild nemen is dat misschien een risico..maar het is niet slecht of zo..

Groeten Willemien

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Citaat van: Willemien op november 12, 2007, 17:30:44

Ja als je het zekere voor het onzekere wild nemen is dat misschien een risico..

Zo denk je er over tot er WEL een keer een parkietje met het koppie klem tussen de tralies dood ligt...
We bedenken deze adviezen niet zomaar Willemien... We hebben hier al zo veel dergelijke gevallen gehad...

lien

#14
he steeltiten
hier nog even een foto van mijn kooi . (even snel gemaakt )
dit is de ferplast gemma voor valkparkieten .
hij bevalt mij heel erg goed en de afstand van de tralies is ook prima voor grasparkietjes .

groetjes lien  (sorry weer twee fotos weet niet hoe dit kan )
ik heb ook eerst advies via het forum gevraagt heel goed van jou.
zij weten het echt .

Aangepast ;)
gr Safrena


[verwijderd door de beheerder]

Willemien

Hallo Caradow


Het risico neem ik hoor het gaat al jaren prima zo dus.. no problemos ;)
Ze zijn trouwens meer uit de kooi dan erin en dat scheelt ook denk ik ze vervelen zich niet ..
Ik heb al jaren parkieten en nooit geen probleem geweest ??

Groeten Willemien

Scotty - Keecko

Hoi Willemien,

Ook al gaat het bij jou (tot nu toe :-\) goed, dan nog moet je NIET aanraden dat jouw kooi geschikt is.
Ten eerste ;)
Je zegt zelf al dat jouw parkietjes kruising met Engelse zij, dus iets forser qua bouw.
En ten tweede:
Jouw parkietjes zijn meer uit de kooi dan in, dan hebben ze dus ook minder kans om klem komen te zitten tussen de tralies. Misschien koopt iemand straks net zo'n kooi als die jij hebt, maar laat ze niet zoveel vliegen... Dan hebben de parkietjes wel veel meer kans om klem komen te zitten, als ze zo graag uit de kooi willen. Snap je?

Je mag best zeggen dat het tot nu toe al die jaren goed is gegaan, maar dat wil nog niet zeggen dat het bij iedereen zo goed gaat verlopen.

Groetjes, Ilse

Willemien

Hoi

Right..discussie gesloten...


Succes verder ..Steeltitan met de kooi..en wat je kiest is jouw keuze..


Groeten Willemien

Scotty - Keecko

(Sorry beheerders, ik wou graag eventjes wat rechtzetten...:-\, als het niet mag, mag dit berichtje verwijderd worden)

Off-topic:
Sorry Willemien...
Ik wou niet hard over komen :(
Het spijt me als dat wel zo is gebeurd...
Ik wou alleen duidelijk zijn, omdat ik hetzelf toch wel wat riskant vindt...
Nogmaals sorry!

Groetjes, Ilse

On-topic:
Citaat van: Willemien op november 12, 2007, 18:11:26en wat je kiest is jouw keuze..
Hier ben ik het mee eens!
Succes bij het kiezen van de kooi!

Willemien

Hoi

Hoi is ok hoor..je hebt wel gelijk wat betreft de kooi, ik heb mazzle dat het goed gaat denk ik..
Sorry hoeft niet hoor en je kwam niet hard over..sorry van mijn kant als ik dit idee heb gewekt..

Groetjes Willemien :D