voeding

Gestart door pinootje, oktober 21, 2007, 17:20:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Hoi, Ik moest laatst met mijn parkiet Pino naar de dierenarts, hij had een te lange snavel. nu zei de dierenarts dat ik het eens met ander eten moest proberen. Ik heb speciaal zaad gekocht, maar dit eet hij niet, als ik het meng met zijn oude zaad, xtravital, eet hij de xtravital eruit en laat de nieuwe zaadjes liggen, wat kan ik hieraan doen?
Ook lees ik vaak dat ze roosvicee lekker vinden, maar is dit wel gezond en ik hoeveel moet je dan geven?
Groetjes Pinootje

Parkieten-Freak

Wat voor zaadmengsel geef je nu?
Roosvicee mag je gerust af en toe geven, tijdens de rui bijvoobeeld. Gewoon een klein beetje door het drinkwater doen.


pinootje

#2
nu geef ik xtravital
maar wil nutribird gaan geven
berichtjes samengevoegd,
GR PF

pinootje

pellets, eerst hadden we iets gekocht wat hij niet at, allerlei kleurtjes had dat voer en nu hebben we dus nutribird wat hij ook niet eet, maar zijn oude voer, xtravital eet hij wel

Scotty - Keecko

#4
Hoi pinootje,

In een ander topic las ik dat je het voerbakje van je parkietje helemaal vult, dus je geeft hem niet de dagelijkse hoeveelheid voer. Als dit nog steeds zo is, zou het daarom kunnen zijn dat je parkietje het nieuwe ('vreemde') zaad laat staan en alleen het oude ('bekende') voer opeet (in dit geval de XtraVital).

Wat voor ander voer heb je gekregen van de dierenarts? Hoe heet het? Of bedoel je misschien pellets? ???

Je mag af en toe een heel klein beetje Roosvicee aan het drinkwater toevoegen. De dosering is net alsof je het zelf zou drinken, maar niet te zoet maken. Roosvicee (met de gele dop!) bevat vruchtensuikers (de andere soorten Roosvicee niet!) en dit mogen parkietjes dus hebben. Roosvicee met de gele dop bevat ook vitamientjes.
Ik zelf geef het niet zo heel vaak. Ik denk ongeveer 2 tot 4 x per maand (en dan per keer maar 1/2 dag).

Tegen een te lange snavel kun je nog meer doen, namelijk voldoende knaagmateriaal geven. Takken van onbespoten fruitbomen en wilgentakken kun je geven (goed schoonmaken met warm water van te voren) en een jodiumsteen (mineralensteen) helpt om de snavel kort te houden.

Groetjes, Ilse


Edit:
Nutribird zijn inderdaad pellets en daar zit volgens mij een bepaald omzetschema bij, geloof ik ??? Net als bij de andere soort pellets, de Harrisons. Gebruik de zoekfunctie en volgens mij zul je dat dan wel vinden. Verder zijn er een aantal leden van dit forum die veel verstand van pellets hebben, zij zullen ook wel reactie geven denk ik ;)
Succes!

Parkieten-Freak

Nutribird zijn pellets, geen zaadjes.
Vogels moet je langzaam overzetten op pellets.
http://www.parkietenfreak.nl/a-pellets.php
Ook op het forum zelf vind je veel informatie over pellets.


Caradow

Je had het in je eerste post over speciaal zaad, Nutribird zijn dus zeker geen zaad...

Nutribird is een pellet en een parkietje moet een pellet LEREN eten. Wil je Pino overzetten op Nutribird, dan moet je even goed rondkijken op de website en het forum, dan kom je veel tips tegen en ook dingen waarop je heel goed moet letten. Verdiep je hier even goed in, in het belang van zowel Pino als jezelf. Je kunt tot die tijd (tot je echt gaat proberen Pino over te zetten op pellets, en je je dus goed ingelezen hebt hierin)wel gewoon wat nutribitd dor het zaad mengen, dan went hij er in ieder geval wel vats aan dat er iets door zijn voer zit. Hij zal het dan alleen nog niet eten.


(en we reageren allemaal tegelijk ;))

pinootje

#7
Ik vul het bakje nog steeds helemaal, maar zal hem dan vanaf nu maar twee schepjes geven (kan hij er dan wel bij?)
De dierenarts zei dat ik pellets moest kopen, vandaar eerst de gekleurde die hij niet at, nu de nutribird, die eet hij ook niet, hij pakt ze van mijn vinger en gooit ze weg...
Ik zal morgen is roosvicee met de gele dop gaan kopen, hij is nu in de rui, dus misschien is dat wel goed voor hem. Is het ook gewoon van het merk roosvicee?
Hij heeft in zijn kooi van die hulsjes om zijn stokjes heen voor zijn snavel/nagels, ook hangt er zon witte schelp, maar hier gaat hij alleen maar met zijn pootje op staan omdat dat een leuk geluid maakt, hij snapt niet dat dit is om van te eten voor zijn snavel...
Ik wacht op nog meer goede tips.

Nog een vraag, de pellets hebben verschillende kleuren, pino is ook zo dat hij dan bijvoorbeeld alleen de groene pakt, zit wel overal hetzelfde in? en waarom zijn de pellets eigenlijk beter, is dat voor de snavel of hoe zit dat? ik denk over de snavel omdat de dierenarts ons dat na het knippen van zijn snavel heeft aangeraden.

berichtjes samengevoegd.
Gr pf

Scotty - Keecko

Citaat van: pinootje op oktober 21, 2007, 17:44:57
1.   Ik vul het bakje nog steeds helemaal, maar zal hem dan vanaf nu maar twee schepjes geven (kan hij er dan wel bij?)

2.   Ik zal morgen is roosvicee met de gele dop gaan kopen, hij is nu in de rui, dus misshcien is dat wel goed voor hem. Is het ook gewoon van het merk roosvicee?

3.   Hij heeft in zijn kooi van die hulsjes om zijn stokjes heen voor zijn snavel/nagels, ook hangt er zon witte schelp, maar hier gaat hij alleen maar met zijn pootje op staan omdat dat een leuk geluid maakt, hij snapt niet dat dit is om van te eten voor zijn snavel...

1.   Zie dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=15548.msg79523;topicseen#msg79523
2.   Ja, gewoon van het merk Roosvicee. Inderdaad met de gele dop ;)
3.   Bedoel je zandhulsjes? Deze zijn niet goed voor de pootjes, dit is te ruw en kan de zooltjes beschadigen. Beter kun je houten stokken geven van verschillende dikten. De witte schelp is een sepia, ook deze zou ik persoonlijk niet geven omdat het erg veel zout bevat. Beter kun je een mineralensteen kopen (meestal roze of groen), te koop in de dierenwinkel. Ook deze moet je niet te vaak/lang in de kooi hangen, omdat sommigen hem gebruiken om te slopen en dan kunnen ze teveel mineralen binnenkrijgen (geloof me, ik heb zo een hier thuis in het kooitje zitten ;) :D)

Groetjes, Ilse

O ja, over de pellets... Daar weet ik niet zoveel over helaas :( Je zult moeten wachten op de reacties van de experts.

Parkieten-Freak

De gekleurde pellets bevatten dezelfde stoffen. Groen, rood of geel....het maakt niet uit.


Mars

Volgens mij heeft nurtribird juist drie kleuren, maar ik kan me vergissen?  ;)

Pellets zijn goed omdat je parkietje zo met elke hap voldoende voedingsstoffen binnen krijgt: dat kun je ook zo krijgen door een gevarieerd zaadmengsel, niet te veel zaad (waardoor ze alles op moeten eten en niet alleen het lekkerste), eivoer en fruit en groente.

Het doorgroeien van een snavel kan o.a. met voedingsproblemen of met problemen aan de lever te maken hebben.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Citaat van: Mars op oktober 21, 2007, 22:09:03
Volgens mij heeft nurtribird juist drie kleuren, maar ik kan me vergissen?  ;)

...

Nutribird heeft inderdaad drie kleuren ;)

Vele groetjes

Caradow

Citaat van: Safrena op oktober 21, 2007, 22:33:00
Nutribird heeft inderdaad drie kleuren ;)

Nutribird heeft 2 smaken:
Original, hiervan zijnalle brokjes bruin

Tropical, hiervan zijn de brokjes gekleurd ;)

wat ik al vaker gehoord heb, is dat sommige vogels de gekleurde niet willen eten maar de bruine wel...

Safrena

#13
Citaat van: Caradow op oktober 22, 2007, 16:09:43
Nutribird heeft 2 smaken:
Original, hiervan zijnalle brokjes bruin

Tropical, hiervan zijn de brokjes gekleurd ;)
....

Hey Renate

Zelf heb ik hier nutribird B14 en deze zijn gekleurd
Rode, groene en bruine

http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?fam=138&ani=-1&ran=265&pro=5070

Vele groetjes

Editt
Hier krijgen ze pellets niet als hoofdvoeding
Deze staan wel altijd ter beschikking

Caradow

Safrena,. je hebt helemaal gelijk...
De B serie (dus voor de grasjes) zijn allemaal gekleurd.
Voor de grotere parkieten en papegaaien kun je wle kiezen uit de tropical en de original...

roha

Je dierenarts heeft je pellets aangeraden, omdat dat een voeding is waarin alle mogelijke voedingsstoffen zitten verwerkt, die van belang zijn voor een parkiet, een volledige voeding.
Hij gaat er van uit dat je parkiet een tekort heeft aan bepaalde vitaminen en/of mineralen, waardoor de snavel van je parkiet niet normaal groeit.

pj_duffel

je kunt ook een half schepje 'oud' zaad doen en dan een anderhalf schepje 'nieuw' zaad erbij doen,dan zal ie na een tijd geen keuze meer hebben.

Caradow

Citaat van: pj_duffel op oktober 22, 2007, 20:10:18
je kunt ook een half schepje 'oud' zaad doen en dan een anderhalf schepje 'nieuw' zaad erbij doen,dan zal ie na een tijd geen keuze meer hebben.

Als je gelezen had PJ, dan had je ook gelezen dat het nieuwe voer gene zaad is maar een pellet.
En dan had je ook gelezen dat het wennen aan pellets iets heel anders is dan het wennen aan ander zaad...

pinootje

Bedankt voor alle tips, ik ga t proberen als de rui over is, nu even zorgen dat hij goed eet...