In de kooi broeden of bij kweker???

Gestart door ***anita***, oktober 21, 2007, 16:18:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

***anita***

hey hey...
ik heb een vraag...
in veel website van grasparkieten lees je dat je je grasparkieten naar een kweker moet brengen ???
alleen ik heb 2 grasparkieten (pop en een mannetje) ik heb ze apart van een dierenwinkel gekocht...eerst had ik de mannetje en pas na een maand had ik de vrouwtje...ze zitten al 1 jaar bij elkaar
mijn vraag is : kunnen hun niet gewoon in de kooi broeden of moeten ze echt bij een kweker ?
ik hoop dat jullie snappen wat mijn vraag is als het niet duidelijk is hoor ik het graag hoor ;D

MUCH LOVE ANITA :-*

Titel aangepast. Graag ivm de duidelijkheid bij een onderwerptitel niet alleen maar leestekens invullen ;). Gr. Ingrid

Milo-Pixel

ik heb niet zoveel verstand van broeden, maar je kan geloof je gewoon een broedblokje in de kooi hangen. ik zou alleen wel wachten tot begin april, want nu zijn de omstandig heden helemaal niet goed om te broeden. denk maar aan korte dagen en luchtvochtigheid...

Meltjuh

Hallo Anita,

Kweken kan je het best thuis doen waar de omgeving bekend voor je parkietjes is. Ineens een andere omgeving brengt te veel stress met zich mee.

Als ik jou was zou ik eerst nog maar goed nadenken voordat je gaat kweken. Je moet ten eerste een hoop lezen voordat je daar mee kan beginnen. Dingen als luchtvochtigheid zijn bij het broeden erg belangrijk. Daarnaast moeten je parkietjes ook goed voorbereid worden.

Hoe dat allemaal in zijn werk gaat kan je op de site en het forum lezen. Jongen zijn heel leuk maar denk eerst goed na! ;)

***anita***

bedankt...dus als het goed is kunnen mijn parkieten in april gaan broeden???

:P :P :P :P :P

Meltjuh

Ik zou niet zomaar beginnen met broeden  ???. Je parkietjes moeten goed voorbereid zijn maar jij ook. Je kan niet zomaar een blok ophangen en verwachten dat het allemaal goed gaat. Er kunnen vreselijke dingen mis gaan. Niet alleen met de jongen maar ook met je popje :-\.
Denk je zelf dat je van broeden voldoende af weet?

***anita***

nou niet echt... ???
ik denk toch dat ik tot april wacht en daarna hang ik de blok weer in de kooi...
dit zomer had ik de blok ook in de kooi gehangen allen ze gingen er niet in :(
de pop wel maar 3 keer of zo...
:P

Milo-Pixel

Citaat van: ***anita*** op oktober 22, 2007, 16:26:38
nou niet echt... ???
ik denk toch dat ik tot april wacht en daarna hang ik de blok weer in de kooi...
dit zomer had ik de blok ook in de kooi gehangen allen ze gingen er niet in :(
de pop wel maar 3 keer of zo...
:P

eehm, je zegt geloof ik zelf dat je niet genoeg van broeden af weet toch? ga je je dan wel goed inlezen voor je het blok er in hangt, in april?? je kan er gewoon niet vanuit gaan dat alles goed gaat.

Meltjuh

Hang nooit zomaar een blok in de kooi. Wat ik al eerder zei: veel dingen kunnen er mis gaan.
Daarnaast zeg je dat je parkietjes nu 1 jaar bij elkaar zitten. Ik neem aan dat je ze van jongs af aan had. Dan was je popje in de zomer misschien net of nog geen 1 jaar??

Het zijn levende wezens waar je het over hebt heh... Geen dingen :(

***anita***

nee nee !!! ;) ze zijn mijn schatjes :P
bedankt ik ga veel boeken lezen over broeden en ik kijk ook op alle andere website...ik denk toch dat het niet verstandig is om ze te kweeken want zo te zien is het erg moeilijk!!! :-*

Meltjuh

Juist, het is ook niet makkelijk ;). Een goede beslissing om er eerst over te lezen. Daarna kan je kijken of je het doet of niet ;)

***anita***

bedankt allemaal!!! ;D
hier kan wel een slotje op denk ik :P

flowertje

Allemaal dikke zever
wat zou er nu kunnen misgaan bij kweken van jongen...
het enige waarvoor je moet zorgen is:
- een nestkassie met uigeholde bodem
- genoeg eten
- eventueel wat eivoer
paar weken laten doen zodat ze het nest ok vinden.
ideale omstandigheden om te broeden is natuurlijk op een warme plaats en een beetje van de drukte weg.
kheb al vele nesten jongen gehad NOOIT is er een ouder gestorven.
slechts enkele jongen zijn gestorven (dit te wijten aan slechte ouders)

mvg
michiel

Milo-Pixel

Citaat van: flowertje op oktober 25, 2007, 19:59:46
Allemaal dikke zever
wat zou er nu kunnen misgaan bij kweken van jongen...
het enige waarvoor je moet zorgen is:
- een nestkassie met uigeholde bodem
- genoeg eten
- eventueel wat eivoer
paar weken laten doen zodat ze het nest ok vinden.
ideale omstandigheden om te broeden is natuurlijk op een warme plaats en een beetje van de drukte weg.
kheb al vele nesten jongen gehad NOOIT is er een ouder gestorven.
slechts enkele jongen zijn gestorven (dit te wijten aan slechte ouders)

mvg
michiel

dat het bij jou vogeltjes goed is gegaan betekend het niet dat je niet de juiste voorbereidingen zou moeten treffen. een stel zonder enige voorbereiding laten broeden is gewoon niet verstandig! ze moeten lichamelijk sterk zijn en een goede omgeving is ook belangrijk, zoals luchtvochtigheid en temperatuur! het is niet zomaar even broeden en leuk kleine parkietjes, je moet er over nadenken, je inlezen en je voorbereiden!

Caradow

- de ouders krijgen niet genoeg kalk> eierschalen zijn niet dik geneog, eieren sneuvelen

- jong met spreidpoten, hoe ga je daar mee om

- slechte ouders, hoe vang je de jongen op

- gevolgen van te jonge of te oude oudervogels

- andere aanwezige vogels zijn agressief naar vbroedend koppel/jongen

- ouders zijn in slechte conditie, wat zijn de gevolgen

- pop heeft legnood, wat te doen

Moet ik nog doorgaan? Het is fijn dat het bij jou altijd goed is gegaan (behalve dan de keren dat je slechte ouders hebt en dit niet hebt opgevangen en de jongen zijn gestorven)
Het werkt heel bemoedigend om ene dergelijke tekst hier neer te storten, dat jij geluk hebt gehad, wil niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt. Wij wijzen hier graag op de risico's en de dingen die mis kunnen gaan, zodat je je daarop kunt voorbereiden.

Het ios tegenwoordig helaas zo dat ene heleboel mensen maar onbezonnen aan kweken willen beginnen, zonder de risico's te kennen en die dan hier weer hard om hulp roeen als er iets mis gaat. Nu willen wij altijd graag helpen, maar wij zien liever dat men zich terdege voorbereid is.
Er word door sommige mensen veel temakkelijk gedacht, het zijn tenslotte maar goedkope pietjes die zo te vervangen zijn, het is een speelgoedje.. toch? Niet dus..  Wij zijn verantwoordelijk voor onze dieren en zullen wanneer WIJ besluiten om ze zich te laten voortplanten, de verantwoording moeten nemen en ervoor moeten zorgen dat alles goed gat. Gaat er wat mis, dan zijn WIJ verantwoordelijk om in te grijpen wanneer dat nodig is.
En dat houd in dat daar eventueel ook kosten aan verbonden zijn voor bijvoorbeeld een vogelarts of materialen om dingen recht te breien.

Michiel, als je ergens anders over denkt, is dat prima, maar breng het inet zo dat wij "dikke zever" verkopen. Post dan gewoon ene sutkje, waarin je aangeeft dat het ook allemaal gewoon goed kan gaan.

Safrena

Citaat van: flowertje op oktober 25, 2007, 19:59:46
Allemaal dikke zever
wat zou er nu kunnen misgaan bij kweken van jongen...
het enige waarvoor je moet zorgen is:
- een nestkassie met uigeholde bodem
- genoeg eten
- eventueel wat eivoer
paar weken laten doen zodat ze het nest ok vinden.
ideale omstandigheden om te broeden is natuurlijk op een warme plaats en een beetje van de drukte weg.
kheb al vele nesten jongen gehad NOOIT is er een ouder gestorven.
slechts enkele jongen zijn gestorven (dit te wijten aan slechte ouders)

mvg
michiel

Hey Michel

Nou als jij op deze manier je parkietjes hebt laten broeden, heb je gewoon heel veel gelukg gehad dat alles goed is gegaan
Naast een goede voeding en iedere dag eivoer is ook calcuim heel belangrijk

Als je dan tijdens de broedperiode je parkietjes laat broeden is het aanpassen van licht, warmte, luchtvochtigheid enz niet nodig omdat deze tijdens de broedperiode goed zijn.
Doe je het buiten de broedperiode dan is dat echt wel nodig

Als jij denkt dat alles zomaar zo gemakkelijk is, lijkt het me verstandig om een keer het forum goed door te lezen voor alle tips en ook de problemen die er kunnen zijn, als je geen goede voorbereidingen doet

Vele groetjes

Caradow

Ik lees net even terug en zie dat Michiel al zoooo veel ervaring heeft met kweken.. al wel sinds januari van dit jaar.. !
Dus zo heel erg ervaren kan je jezelf nu ook weer niet noemen..

Michiel, je had indertijd 4 parkietjes, hoeveel nestjes heb jij gehad afgelopen maanden? en zijn er in de tussentijd nog koppels bijgekomen?

flowertje

#16
ps ben al veel langer met kweken begonne en daarvoor heb ik bij mijn gebuur eerst nog een half jaar ofzo geholpen (kan je nagaan) en ik heb inderdaad nu ongeveer 6 a7 koppeltjes grasparkieten en een 30 tal vinken.
dusja..

pps januari dit jaar is zeker niet waar ben het effe nagegaan en ik ben er toch al een jaar en een half mee bezig

Milo-Pixel

het zou wel heel erg zijn als je de laatste maanden heel veel nestjes hebt gehad met maar 2 (!!!) koppels, hoevaak laat je ze dan wel niet broeden achter elkaar..!? ben wel heel benieuwd of er dus nog koppels bij gekomen zijn, of dat je zegt heel ervaren te zijn en maar 2 nestjes hebt gehad....

echt erg hoe sommige mensen doen met hun parkieten... het zijn dieren, geen dingen, heb er respect voor en neem je verantwoordelijkheid waar je voor gekozen heb toen je ze kocht!

flowertje

#18
ppps als jullie me niet geloven kijk maar naar datum van registratie Augustus 18, 2006, 02:10:50

tzijn nog altijd beesten he


Vogeltjes, en alle andere dieren zijn geen beesten
Beesten, dat zijn mensen die geen respect hebben voor de dieren
en de diertjes misbruiken, verwaarlozen en mishandelen.
Dus noem nooit een vogel of ieder ander dier een Beest
Heb respect voor ze en noem ze dieren.
gr Safrena

Caradow

#19
Laatste opmerking in deze zinloze discussie: datum van registratie zegt niks..
Kijk maar even je zelf geplaatste berichten na.. In Januari heb je nog vragen gesteld over bijv het blok, hoe je er een kuiltje in moest maken.. je verwachtte korte tijd daarna dat er een nestje zou komen.

Maar buiten dat alles..
JIJ hebt gewoon heel veel geluk gehad. En als jij zo superervaren bent, zou jij als geen ander moeten weten wat er WEL allemaal fout kan gaan.

Je allerlaatste opmerking: "het zijn maar beesten.." zal ik maar negeren...

En een quote uit Januari 2007:
Citaat van: flowertje op januari 04, 2007, 15:40:29
ik heb nu net gezien in mijn voliere dat er 2 vogels met elkaar goed op schieten en na een tydje kijken zie ik dat het mannetje af en aan vliegt met takjes en stro en dat het popje de hele tyd in het nest zit

dus bezinnen voor ik begin zit er niet meer in en ik kan ze moeilijk tegen houden aangezien het popje(waarschijnlijk) is bevrucht

dus w8ten tot ze eitjes leggen en uitkomen eh en ik zal wel zien :D ;D :D ;D
jeej leuk eh

groetjes michiel