Alsmaar trappelen op zitstokje: is dit normaal ?

Gestart door Jannetje, oktober 17, 2007, 22:00:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jannetje

Beste forumleden,

Namens mijn ouders, die sinds een paar maanden een paartje parkieten hebben, wil ik jullie het volgende voorleggen en vragen of dit herkenbaar/normaal is:

Het vrouwtje (van ongeveer 6 maanden oud) zit sinds enkele weken met regelmaat tijdenlang op het zitstokje te trappelen. Is dit een teken van frustratie of zou het met "broedsheid" te maken kunnen hebben? Ze maakt geen zieke indruk en eet en drinkt goed. Een paar keer per week zijn ze uit de kooi en mogen ze rondvliegen.

Het mannetje heeft nergens last van, zit gewoon op het stokje. Zijn pootjes zien er wel lichter van kleur uit als het vrouwtje. Mijn ouder weten niet wat ze ervan moeten denken en hopen op reacties.

Bedankt alvast.

Groet,
Janet


ani

Ik heb er niet veel verstand van, hoe mannetjes en vrouwtjes
parkieten samen zich gedragen. Ik kan me voorstellen dat het
vrouwtje broedideeën heeft en daardoor ongeduldig gedrag vertoond,
dmv trappelen op haar stokje.
Misschien is het zo dat het mannetje geen 'match' voelt bij de pop?
En dat zij een beetje opvallend reageert daarop? Ik denk dat je ouders
zich geen zorgen hoeven maken, w.s. gaat dit gedrag wel weer voorbij..

groet van Ani.

Safrena

#2
Hey Jannetje

Welkom op het forum

Het heen en weer lopen, heeft op zich niet zoveel met broeden te maken, jouw parkietjes zijn nog te jong om te broeden.

Kijk maar eens op onderstaande links over het heen en weer lopen  ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=15288.0

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=15612.0

Vele groetjes

Jannetje

Bedankt voor de reacties. De links hebben we bekeken en er valt op deze leuke site genoeg te lezen. Alleen het gedrag wat ik beschreef is niet zo zeer heen en weer lopen. Ze trekt afwisselend snel haar linker en rechterpootje op wanneer ze stil zit, ook wanneer ze zit te dutten. Het lijkt wel of het stokje "te heet" is om stil te zitten.

Groet,
Janet

roha

Bedoel je misschien dat ze haar voorste teentjes afwisselend naar voren strekt, of dat de hele voetjes, alle teentjes meegaan omhoog?

Jannetje