Wil ik een kruipertje?

Gestart door Moppers, oktober 02, 2007, 22:03:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Daar weet ik eigenlijk het antwoord al op, en dat is ja. De vraag is meer: weet ik dat zeker?

Op dit moment zit er bij de dierenambulance een kruipertje (even allemaal: aaaaaahhhhh). De kans dat die geplaatst wordt is vrij klein, als niet nihil, want zo'n diertje heeft toch speciale verzorging nodig, en niet iedereen kan die bieden.
Ik denk dat ik het wel kan bieden. Ik heb een grote kooi over, en als ik ergens de nodige informatie over kruipers vandaan heb gehaald en nog kan halen, dan is het hier wel. En wat nog veel belangrijker is: het lijkt me heel erg leuk. Je hebt van die mensen die een zwak hebben voor 'mislukkelingetjes': katten met 3 pootjes of een halve staart, dove konijnen, etc. Ik ben zo'n mens, ik smelt ervoor. Het lijkt me geweldig om een speciale kooi voor dit diertje in te richten, om een speelboompje voor gehandicapten te bouwen, om een band op te bouwen met het arme schepseltje.

Ik weet dan wel wat af van de kruipersziekte, ik heb er verder geen ervaring mee. Dus ik zit nog met wat vraagjes, vooral om mijn beslissing, welke kant dan ook op, te onderbouwen. Beter te veel dan te weinig voorbereid.
Hoe kan je de kooi het beste inrichten? Meer horizontale stokjes, meer diagonaal, of een 50/50 verhouding? Extra veel speeltjes, of juist meer ruimte om te klauteren?
De kooi zal naast mijn voliere komen te staan. De kans is dus groot dat de 2 grasjes (en mogelijk de 2 valkjes) die ik al heb, drager zullen worden van het virus. Met mijn vogeltjes zal niet gekweekt gaan worden, dus wat dat betreft is het geen risico. En als ik het goed heb begrepen, heeft het geen invloed op hun gezondheid als ze drager zijn, klopt dat? En dat een kruipertje een kruipertje is, hoeft op zich niet te beteken dat de gezondheid verder ook zwakker is, toch?

Ik wil het nieuwe parkietje niet alleen laten zitten. Er vlak naast zitten dan wel 2 soortgenootjes, maar dat is toch heel anders dan een maatje om mee te kroelen, poetsen en kibbelen. In principe wil ik er best nog een kruipertje bij. De kans ik klein dat er binnenkort nog een kruipertje binnenkomt bij de ambulance. De kans dat ik aan een tweede kruipertje kan komen lijkt me sowieso vrij klein. Maar ik wil het nieuwe parkietje niet jaren alleen laten zitten om maar op een tweede kruipertje te wachten. Dus dan zou ik er een 'gewoon' parkietje bij kunnen nemen. Zou die het dan wel naar zijn/haar zin hebben in de aangepaste kooi? Aan de andere kant denk ik dan 'stel dat ik er een gewone bij neem, en drie weken later komt er een ander kruipertje op mijn pad die een nieuw baasje zoekt, wat doe ik dan?' Het is niet de bedoeling dat ik in een soort kruiperopvang verander. Misschien een idee voor later (als ik groot ben ;)), maar nu kan dat niet. Een dilemma dus.

Het zou mij ook erg helpen om te zien hoe anderen met een kruipertje hun kooi hebben ingericht. Misschien kan ik aan de hand daarvan wat ideeen opdoen, en een beter beeld krijgen.

Antwoorden, tips, ervaringen, alles wordt gewaardeerd!

snowwhite

Wat is een kruipertje?
Een parkietje die alleen kan lopen en niet kan vliegen?
alvast bedankt

Caradow

@ Snowwhite: Typ kruiper in bij de zoekfunctie en er gaat een wereld voor je open....

Ik heb zelf geen ervaring met kruipers Moppers, maar ik denk dat het het belangrijkste is dat je de kooi zo inricht, dat de vogel al klimmend overal goed bij kan komen. Daarbij is dan dus breedte belangrijker dan hoogte in de kooi, zodat wanneer hij een keer naar beneden kukelt het niet al te ver is..

Ik denk dat het je zal verbazen hoeveel kruipers je in dierenwinkels tegen zult komen. Veel dierenwinkels verkopen juist graag kruipers, omdat deze "zo makkelijk tam te maken zijn..." en omdat er zo veel mensen zijn die het zielige beestje willen helpen. Mede hierdoor zal het veel kwekers ook niet zo uitmaken of ze het virus nu wel of niet in stand houden. Ik zou dus als je een tweede kruipertje wilt, gewoon eens gaan rondkijken in de dierenwinkels in de buurt en dan vind je er vast wel een paar... (anders kom je hier maar naartoe, hier ken ik zo al 2 zaken waar ze vaak kruipers hebben...) (waar ik dus ook geen pietjes meer zal aanschaffen)


Trippy

Hoihoi... ;)

Zelf heb ik ook een kruipertje, Frummel. Misschien dat ik wat tips heb.

Tja meer of minder speelgoed... zorg gewoon dat je maatje genoeg klim ruimte overhoudt, maar dat hij ook kan spelen. Frummeltje speelt, ookal is ze gehandicapt, heel graag.

Ik heb 7 parkieten waar Frummel er 1 van is, zei zit ook bij hun in de voliere en is de leider. Ze wordt niet in de steek gelaten, nee hoor. Ze heeft genoeg vriendjes en vermaakt zich prima en red zich goed. Als ik haar pak, om te kroelen roepen ze naar haar... mijn kleine dictator  :-*. Ook zijn de andere beestjes kerngezond. Ik heb zo veel mogenlijk stokken in de kooi zodat ze gewoon meer zitplaatsen heeft. Zij zal niet zo gauw in een speeltje hangen omdat de kans erg klein is dat ze niet valt. Zorg dat je kruipertje goed bij de etensbak kan en verder merk je vanzelf wel dingen die je aan moet passen. Maar pas niet te veel aan. Kruipertjes kunnen super goed en snel rennen en zijn een kei in klimmen. Mijne is helemaal via het gordijn omhoog geklommen om bij de andere op de railing te kunnen zitten, of om op de lamp te komen. Help hem/haar dus niet te veel (wat vaak heel verlijdelijk is) want ze kunnen zichzelf ook prima redden.

Verder is een kruipertje echt genieten. Een beestje dat gewoon lekker bij je zit, een vriendje waarmee je, als het mooi weer is, lekker een wandeling kunt maken buiten, super !! Ik zal het zelf wel weten...  ::) :P

Meltjuh

Citaat van: Milo-Pixel op oktober 04, 2007, 16:30:52
ik weet niet of ik het goed heb, maar ik kijk weleens op marktplaats om te kijken wat er aangeboden stond en
er staat dit lutinootje op, het lijkt mij een kruipertje

Ik weet niet of dit een kruipertje is. De foto kan een beetje raar genomen zijn maar het kan ook zijn dat zijn staart bv nog niet helemaal lang is gegroeid.
Jonge parkietjes hebben vaak nog een wat kortere staart.

Milo-Pixel

ik wist inderdaad wel dat ze een kortere staart hadden, maar als ik naar andere foto's kijk van jonge parkietjes vond ik deze toch anders. maar ik kan het zeker mis hebben hoor, ik heb daar geen ervaring mee.

groetjes

Caradow

het lutinootje ziet er meer uit alsof het inderdaad pas uit het blok is en de staart en vleugels daardoor nog wat verfomfaaid eruit zien.

Mars

#8
Ik ben het wel wat met de strekking van Trippy's verhaal eens: probeer niet te veel aanpassingen te maken. Een kruipertje red zich wel! De stokken moeten op spring of klauterafstand van elkaar zitten en een tak/touw/ladder van kooi naar grond is heel handig, maar verder niet veel anders. Een kooi is wel handiger dan een voliere, want dan is de afstand naar de bodem veel kleiner.
Ik heb zelf geen ervaring met kuipertjes, maar ik neem aan dat ze met hun vleugeltjes best nog wel een beetje sturingsvermogen hebben en dus niet zo hulpeloos zijn als aangenomen wordt? Enne, mijn Timo kon ook echt niet vliegen, maar liet zich daardoor niet tegenhouden hoor!

Of het ook echt een knuffelparkietje wordt, zoals Trippy schrijft dat verschilt natuurlijk per parkiet en heeft nauwelijks iets te maken met kruiper-zijn. Maar dat zal Moppers wel weten!

Een parkietje dat niet anders weet, zal zich aardig goed kunnen redden. kijk het gewoon aan, daarna kun je altijd nog besluiten aanpassingen te maken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Oh, vandaag en gister heb ik hem weer gezien, en het is zo'n schatje! Morgenmiddag ga ik hem ophalen, ik had vandaag de kooi nog niet klaar. Nu ik erover nadenk, ik heb weer niet gekeken of het nou een ventje of een meisje is! Geeft wel aan hoe belangrijk dat voor me is  :D

Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon ga beginnen met een bepaalde indeling van de kooi (heb gister al wat zitten schetsen), en dan kijk hoe hij zich redt. Ik heb allemaal dingen ingeslagen, 3 trappen van verschillende groottes, nieuwe speeltjes, een badje. Stokjes heb ik nog zat (om nog op maat te zagen).
Hij kan van het ene stokje naar het andere stokje op 20 cm afstand hupsen, maar bij grotere afstanden gaat hij richting bodem. Ik wil hem ook absoluut niet in de voliere. Die is bijna 2 meter hoog. En stel dat hij dan lekker op de bodem bezig zou zijn, dan moet hij steeds allemaal poepjes ontwijken. En meer stokjes voor hem betekent minder vliegruimte voor de anderen. Dit kleintje krijgt gewoon zijn eigen kooi.
Ik weet ook al een naam voor hem: Eeden. Het was de naam van een kat bij de ambulance die na een heftige periode met medicatie toch ge-eut moest worden. Het was zo'n leuk beest, en de naam is ook best leuk, dus in ere van kat Eeden komt er nu parkietje Eeden.

Moppers

Daar issie dan, de lieve kleine Eeden!


Om 6 uur kwamen we thuis en heb ik hem gelijk in de kooi gedaan. Hij keek even om zich heen, klom naar boven, en ging naar valkje Schumi zitten kijken, die voor de gelegenheid in de voliere naar beneden was geklommen tot dezelfde hoogte. Allebei met een blik van 'wat is dat in hemelsnaam voor beest?'
Onderweg naar huis was hij stil, maar eenmaal thuis reageerde hij binnen enkele seconden al op de andere vogeltjes. Ik heb ze vervolgens alleen gelaten, ben gaan eten. Toen ik een kwartiertje geleden weer boven kwam, zat hij pienter uit zijn oogjes te kijken. Hij klautert er nu al een heel eind op weg, hij komt heel snel los! Hij kan zijn vleugeltjes net zo gebruiken dat hij ook hier van het ene naar het andere stokje kan 'hupsen', want hij gebruikt de vleugeltjes daar wel bij. Heel af en toe verrekent hij zich, en kukelt hij naar beneden. Bijna voordat hij de bodem van de kooi echt geraakt heeft, is hij al weer onderweg ergens anders heen. Hij heeft ook gelijk de drie trappetjes al ontdekt en trippelt gauw naar boven. Ook zonder trap komt hij snel weer omhoog, zijn vleugeltjes zijn sterk genoeg om hem net die 10 centimeter hoogte van de bodembak mee te geven, zodat hij gelijk in het traliewerk hangt. En met dat traliewerk kan hij heel goed uit de voeten.
Het voer heeft hij ook al ontdekt, er liggen wat schilletjes onder het bakje.
Binky, mijn mannetjesgrasje, is al even van wat dichterbij komen kijken naar zijn nieuwe buur. Deuntje heeft nog geen interesse getoond, tenminste, niet in de tijd dat ik erbij ben geweest (wie weet waar ze allemaal al over geroddeld hebben terwijl ik weg was  ;)) Ook valkje Omikron lijkt niet onder de indruk.

Oh ik ben zo blij met de kleine! Hij heeft ook weer hele andere geluidjes dan Binky en Deuntje. Op dit moment begint hij een beetje in te dutten. En dat is het allerschattigste wat ik ooit heb gezien  :-*

Idske

Wat een schatje! :-*

Veel plezier met je nieuwe grote vriend!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Milo-Pixel

wat een poepie zeg..!! echt superleuk beestje. heel veel plezier gewenst met hem!!

groetjes, Marit

Moppers

Ja leuk issie he? Ik ben helemaal in de wolken van hem. Of haar, kan mij het schelen. Dus dat veel plezier hebben gaat helemaal in orde komen!  :D

Mars

Mooi hoor! Fijn dat hij meteen al zijn weg kon vinden en zich al thuis voelt!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Hey Ingrid,
Wat geweldig weer, zeg! Hij is echt wel  :-*

Veel plezier met z'n allen!!

Groetjes Hanneke

Moppers

Pfff, ik geef het op. Ik heb ongeveer alle vogelasiels en -opvangen van Nederland afgebeld. De meesten blijken alleen wilde vogels te hebben. Sommigen hebben wel grasjes, maar geen kruipertjes. Marktplaats en andere veilingsites hebben tot nu toe ook niks opgeleverd.
En Eeden is best eenzaam. Ik vind het zo zielig voor haar. Ze vindt het gezelschap van Binky erg prettig, maar Binky kan en wil nou eenmaal niet de hele dag los. Ik wil gewoon zo snel mogelijk een tweede kruipertje, een écht vriendje.
Dus.... Ik zet mijn principes opzij, en ik ga straks alle dierenwinkels van Den Haag langs. Ik kan wel gaan wachten tot ik een adoptantje vind, maar dat komt kleine Eeden niet ten goede, en haar belang staat voorop. Ik zal met het schaamrood op mijn wangen die winkels inlopen, maar ik hoef maar even naar Eeden te kijken en ik weet dat het de juiste beslissing is.
Waartoe liefde ons toch allemaal in staat stelt.  :-*

Caradow

Citaat van: Moppers op oktober 19, 2007, 12:26:49
Ik zet mijn principes opzij, en ik ga straks alle dierenwinkels van Den Haag langs.

Succes!!!!!!! (en sla dennis over ;))

Trippy

Citaat van: Moppers op oktober 19, 2007, 12:26:49
Pfff, ik geef het op. Ik heb ongeveer alle vogelasiels en -opvangen van Nederland afgebeld. De meesten blijken alleen wilde vogels te hebben. Sommigen hebben wel grasjes, maar geen kruipertjes. Marktplaats en andere veilingsites hebben tot nu toe ook niks opgeleverd.
En Eeden is best eenzaam. Ik vind het zo zielig voor haar. Ze vindt het gezelschap van Binky erg prettig, maar Binky kan en wil nou eenmaal niet de hele dag los. Ik wil gewoon zo snel mogelijk een tweede kruipertje, een écht vriendje.
Dus.... Ik zet mijn principes opzij, en ik ga straks alle dierenwinkels van Den Haag langs. Ik kan wel gaan wachten tot ik een adoptantje vind, maar dat komt kleine Eeden niet ten goede, en haar belang staat voorop. Ik zal met het schaamrood op mijn wangen die winkels inlopen, maar ik hoef maar even naar Eeden te kijken en ik weet dat het de juiste beslissing is.
Waartoe liefde ons toch allemaal in staat stelt.  :-*

Toen ik in de dierenwinkel was voor Fay keek ik zoals gewoonlijk bij de andere vogels, daar zaten 2 bloedmooie kruipertje bij, een blauw,wit bruine en een witte met geel en blauw...  ;) 't Guppy in Ede, als je wil ga ik binnekort (donderdag;))  even kijken of er nog kruipertjes zijn moet donderdag namenlijk toch mijn bestelling ophalen  :-\

Moppers

Citeer't Guppy in Ede, als je wil ga ik binnekort (donderdag;))  even kijken of er nog kruipertjes zijn moet donderdag namenlijk toch mijn bestelling ophalen 
Ik vind het erg lief van je dat je meedenkt. Ik vindt Ede alleen een beetje ver (ik woon in Den Haag). Kijk, voor een parkietje dat in een opvang op een nieuw baasje zit te wachten, wil ik het hele land wel afreizen. Maar als ik er dan toch eentje ga kópen, dan vind ik wat dichter in de buurt vast ook wel iets. Maar ik zal het in gedachte houden voor het geval dat niet lukt, dankjewel  :)

Ik ben dus 10 zaken in Den Haag afgegaan. Twee hadden er geen vogels, de rest wel, maar geen kruipertjes. Op zich een goed punt, maar voor mij wel jammer. Wel waren sommige omstandigheden wel erg zielig. Niet buiten de regels, maar wel zielig.
Ik ben dus ook Bij Dennis geweest Caradow, ik las het na afloop pas. Het viel me daar best mee. Maar ze zijn daar in de veronderstelling dat 'kruipertje' de benaming is voor een erg jong parkietje.
"Hebben jullie ook grasparkieten?" "Ja" "Hebben jullie dan toevallig ook een kruipertje?" "Ja hoor, loop maar even mee." .... "Maar dit zijn allemaal geen kruipertjes." "Eh, tja, jonger dan dit hebben we ze niet."  ???
Maar goed, mijn zoektocht is nog niet ten einde. Caradow, jij had het over zaakjes bij jou in de buurt, jij woont in Vlaardingen toch? Dat is volgens mij nog best te doen. Heb je de namen en adressen van die zaakjes voor mij? Of weet je toevallig nog iets in Rotterdam?

Allemaal hardstikke bedankt voor het meedenken, stel ik erg op prijs (en kleine Eeden ook  ;) )