Milan ziek

Gestart door Mars, september 30, 2007, 15:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

#60
CiteerDe enzymen zijn de echinae, tenminste zoals ik het begrepen heb. (hij had het de hele tijd over echinae en over dosering daarvan en over de olie en tone kreeg ik dit mee, dus 1+1=2)

Nou moet ik ineens denken aan een voetbaltrainer van heel lang geleden. Zijn naam was Ernst Happel en hij was geboren en getogen in Oostenrijk. :)
In 1966 was hij trainer bij het Haagse ADO (jawel Mel, ADO!).
Volgens Happel had Feyenoord destijds al lang aan de Europese voetbaltop moeten staan. Happel vroeg zich af wat er mis was. Feyenoord reageerde verontwaardigd op deze "flirt", maar enkele jaren later kwam deze trainer toch naar "de Kuip".
Één jaar later had hij Feyenoord de Europacup en de Wereldbeker bezorgd.
De lijfspreuk van Ernst Happel luidde: "Kein Geloel, maar voetballen". (niet lullen, maar voetballen!). Met deze opmerking sloeg hij de spijker gewoon op zijn kop......

Verhalen over "olie, tone", en "echinacea-enzymen" hebben geen enkele wetenschappelijke basis: het is gewoon klinkklare onzin.
Mijn advies: laat je niet verleiden om (vaak dure) middeltjes te kopen waarvan wetenschappelijk niet is aangetoond dat ze werkzaam zijn.
De enige die er namelijk (financieel) beter van wordt, is de fabrikant.
Hou het (indien nodig) qua medicatie gewoon bij "evidence based medicine": allopathie* (ook niet altijd) en (soms) fytotherapie*. Laat de rest gewoon maar zitten.

Met andere woorden: Niet lullen, maar poetsen. Behandel de megabacterie met werkzame middelen, of behandel niet.

Citaat van: Caradow op oktober 09, 2007, 22:16:20
Ach... Net als bij mensen zit het gebruik van homeopathie misschien ook bij onze pietjes wel tussen de oortjes ;)

Is eigenlijk niet vergelijkbaar want dieren kunnen niet logisch redeneren.
Ik zeg altijd maar zo: met een homeopathische behandeling ben je in 1 week van je klachten af. Zonder therapie duurt het 7 dagen.
Met andere woorden: veel klachten gaan vanzelf over.
De werkzaamheid bij mensen zit 'm niet in de homeopatische middelen, maar in de aandacht die de mensen krijgen tijdens het veel langere en uitgebreidere consult.
en daarnaast speelt ook een stukje "geloven in..." mee. ;)

*allopathie = reguliere geneeskunde
*fytotherapie = medicinale behandeling met planten. (extracten, wortels van planten, blad etc.)



Meltjuh

Citaat van: Mars op oktober 09, 2007, 21:45:57
Of het dus ook bij Tika of Macho aanwezig was/is dus ook helemaal niet zeker, net zo zeker als dat het bij mijn parkieten aanwezig is (en zo ja, mogelijk was/is het niet te zien), maar misschien toch nog wel een ding om te laten controleren.

Ik vraag me dan echt af hoe ze er dan aan zouden komen :(. En ontlasting testen heeft weinig zin als ze het niet altijd kunnen vinden toch?

@Marcia
Misschien is het een idee om de ontlasting eens appart te bekijken. Want je weet nu dus eigenlijk niet zeker of het Milan wel is. Ik wil best aan de kosten mee betalen want ik wil het dus eigenlijk wel zeker weten.
De ontlasting verkleurd namelijk ook weleens door een bacteriele infectie, niet bij een schimmel zover ik weet (corrigeer me als ik dat fout heb)??

Safrena

Citaat van: Meltjuh op oktober 10, 2007, 14:47:28

De ontlasting verkleurd namelijk ook weleens door een bacteriele infectie, niet bij een schimmel zover ik weet (corrigeer me als ik dat fout heb)??

Hey Mel

Inderdaad bij de megabacterie blijven de poepjes gewoon netjes groen, zijn er geen verkleurde poepjes.
Verkleurde poepjes komt meestal door een bacteriele infectie

Megabacterie kan niet altijd gezien worden, maar dit komt omdat ze er ook niet meteen naar zoeken en met een gewoon onderzoek van de poepjes word het inderdaad niet altijd gezien.
Als je er zelf naar vraagt kan dit wel gecontroleerd worden. Dan doen ze de gram kleuring test , of gaan ze de poepjes op kweek zetten, waar ze het in kunnen zien dan. Maar dan moeten ze echt wel de gram kleuring gebruiken of kweek van de poepjes doen, maar soms hebben sommige dierenartsen daar gewoon geen zin in of vinden ze het niet nodig . :-\

Vele groetjes



Caradow

Mel, ik denk dat jij je helemaal niet druk moet maken over waar het vandaan komt...  Als ik het even heel nuchter bekijk zie ik het zo...

Mars heeft Quint en Layla van een ander overgenomen, beide waren er toen niet al te best aan toe. Quint heeft het heel veel moeite gekost om er overheen te komen. Als je alles wel beschouwd, is de kans dat Milan het van Quintje heeft gekregen vele malen groter dan dat het bij jou weg komt. Milan heeft een verminderde weerstand, heeft pas een kuur achter de rug (wat ook weerstandverlagend werkt) en op die manier dus erg kwetsbaar voor Megabacterie. Ja, Macho is ziek geweest en heeft het helaas niet gered.. Maar Tika mankeerd niets en ook haar weerstand zal aangeslagen zijn na dit broedseizoen.

Wat mij heel erg is opgevallen, is dat mijn eigen arts geen Megabacterie heeft geconstateerd bij mijn vogels, ook niet na Gramkleuring. Wel wat gisten(=schimmel) in het verleden, maar onder het aanzuren van het water is dit verdwenen. Ja, sporadisch zal er wel iets in zitten, maar de appelazijn doet hier goed zijn werk.  Ik lever poep in bij Hooimeijer nog zonder kleuring en bij de allereerste blik (echt binnen 20 seconden nadat hij het onder de microscoop heeft liggen) roept hij Megabacterie... Dit verbaasde mij toen al heel erg, omdat ik het er uitgebreid met mijn eigen dierenarts over had gehad. En ok, ze is dan wel geen officieel vogelarts maar ik vertrouw haar zeer zeker.
Bij Mars gebeurt precies hetzelfde.
Megabacterie is niet altijd even duidelijk aan te tonen, maar het toeval blijft dat Hooiimeijer het nu voor de tweede keer binnen enkele seconden ziet.
Waar een andere arts aangeeft dat een enkele gistcel helemaal niet zo'n kwaad kan, duwt hij je gelijk een A4tje in de hand met informatie over Megabacterie. Als je dan over Megabacterie in gesprek bent, lijkt het alsof hij het niet ernstig vind. Ofwel hij kiest er zelfs voor niet te behandelen met medicatie, maar probeerd de weerstand te verhogen.
Dus eerlijk gezegt, trek ik de diagnose van Hooimeijer enigszins in twijfel, wat betreft de ernst van de zaak. Ik vind het allemaal gewoon heel erg toevallig..


Safrena

Citaat van: Caradow op oktober 10, 2007, 15:55:00
....

Wat mij heel erg is opgevallen, is dat mijn eigen arts geen Megabacterie heeft geconstateerd bij mijn vogels, ook niet na Gramkleuring. Wel wat gisten(=schimmel) in het verleden, maar onder het aanzuren van het water is dit verdwenen. Ja, sporadisch zal er wel iets in zitten, maar de appelazijn doet hier goed zijn werk.  Ik lever poep in bij Hooimeijer nog zonder kleuring en bij de allereerste blik (echt binnen 20 seconden nadat hij het onder de microscoop heeft liggen) roept hij Megabacterie... Dit verbaasde mij toen al heel erg, omdat ik het er uitgebreid met mijn eigen dierenarts over had gehad. En ok, ze is dan wel geen officieel vogelarts maar ik vertrouw haar zeer zeker.
Bij Mars gebeurt precies hetzelfde.
Megabacterie is niet altijd even duidelijk aan te tonen, maar het toeval blijft dat Hooiimeijer het nu voor de tweede keer binnen enkele seconden ziet.
Waar een andere arts aangeeft dat een enkele gistcel helemaal niet zo'n kwaad kan, duwt hij je gelijk een A4tje in de hand met informatie over Megabacterie. Als je dan over Megabacterie in gesprek bent, lijkt het alsof hij het niet ernstig vind. Ofwel hij kiest er zelfs voor niet te behandelen met medicatie, maar probeerd de weerstand te verhogen.
Dus eerlijk gezegt, trek ik de diagnose van Hooimeijer enigszins in twijfel, wat betreft de ernst van de zaak. Ik vind het allemaal gewoon heel erg toevallig..



Hey Renate

Wel omdat jij het nu zelf zegt, zal ik hier over ook even heel eerlijk zijn. Ik twijfel zelf ook heel hard aan de diagnose van Hooimeijer (ook al ben ik zelf geen arts)
Vind het helemaal gek dat ie zo plots kan zeggen, en inderdaad toeval dat dat zowel bij jou parkietje als bij mars,  megabacterie zou gevonden zijn.
Tenzij in een erge vorm, kan het zonder gramkleuring of kweek niet gezien worden.
Bovendien moet megabacterie echt wel behandeld worden.

Nog een reden waarom ik twijfel aan die diagnose is omdat zowel jouw parkietjes als die van Mars appelazijn krijgen in hun drinkwater. En schimmel kan niet leven in een verzurde omgeving. Daarnaast versterkt appelazijn de weerstand van je diertjes.

Van de schimmel zelf overlijden parietjes inderdaad niet, maar wel van wat de schimmel doet met het kliermaagje.
Megabacterie tast namelijk de kliermaag aan, die zich helemaal gaat uitzetten, zodat er geen eten meer kan verteerd worden, met alle gevolgen vandien.

Vele groetjes

Mars

Nee, Mel, maak je alsjeblieft geen zorgen. Zoals Renate al schrijft: ik heb nog drie andere parkieten (en wel meer gehad) die mogelijk de 'stichter' hiervan zijn. Winky en Layla waren destijds in een erge conditie en Milan zit altijd bij Layla (heen en weer eten geven, ed). Quint was overigens wel in goede conditie ;) En ook bij de gezondheid van Jimmy kun je wel eens vraagtekens zetten (vanwege de rui). Milan's slechte weerstand is een gevolg van ziekte in combinatie met een hevige rui (dat heb je zelf gezien) en het is nu belangrijk dat dat snel verbeterd. Dan maakt de megabacterie geen kans (volgens H's theorie, hij heeft het aan de hand van schimmels bij mensen uitgelegd).

Ik heb zelf niet opgelet waar welke ontlasting vandaan kwam, zag alleen dat er verschil in zat, omdat die ene ontlasting iets bruiniger was dan die van de rest. Hooimeijer zei dat het waarschijnlijk van Milan afkomstig was, maar ik heb er niet opgelet, het verschil was alleen te zien. Pelletspoepjes zijn altijd iets grijziger dan zaadpoepjes en iedere vogel heeft een ander poepje. Het bacterie-evenwicht van alle poepjes was uitstekend, leek ook niet verstoord door de baytril en daarom is er ook geen teken van een aanwezige ziekte als gevolg van slechte bacterien. Je kunt heel mooi met hem meekijken op een monitor en hij liet mij zien dat er een miniem aantal schimmeldeeltjes (megabacterie) aanwezig waren. Waren het er meer geweest, dan had hij wel besloten om me wel iets mee te geven. ik ben zelf wel iemand die graag gebruik maakt van het zelfhelend vermogen en ik denk dat het goed is dat we even kijken of dat werkt.

Over drie weken laat ik de ontlasting opnieuw testen, van alle vier gescheiden. Dan zien we wel weer, ok?
Maak je verder ook niet al te veel zorgen over Milan: geen van mijn parkietjes heeft onverteerde zaadjes in de ontlasting als ze zaad hebben gegeten. En Milan is samen met Quint de boel op stelten aan het zetten, dus voelt hij zich aardig goed. Ik zal hem goed in de gaten houden en als er iets is, dan zal ik het je laten weten, Mel.

Groetjes Marcia

EDIT:
Over jullie theorie: tja, misschien kijkt Hooimeijer heel goed? Ik weet het niet. Hij gaf ook aan dat heel veel parkietjes het bij zich dragen, maar dat heel veel er eigenlijk geen last van hebben en de doodsoorzaak vaak ergens anders ligt. Natuurlijk als megabacterie heel veel aanwezig is, is het heel gevaarlijk en ik wil echt niet (nog een keer) meemaken dat ik een parkietje langzaam steeds slechter zie worden. Maar megabacterie is ook een schimmel en een 'fit lichaam' kan schimmels afbreken, als het er maar een paar zijn.
Daarnaast: ik ben wel eens slordig met het aanzuren van het water (soms een paar weken niet) en gedurende de 10 dagen baytril van Milan is het water natuurlijk ook niet aangezuurd geweest. Hoe dan ook, laten we het allemaal even afwachten. Ik ga er van uit dat het in drie weken tijd niet slechter zal gaan en als dat wel het geval is, zal ik meteen in actie komen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Aangezien ik het homeopathie balletje heb opgegooid, nog even een reactie.
CiteerUit diverse wetenschappelijke onderzoek blijkt dat homeopathie even werkzaam is als een placebo.
En uit diverse net zo wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat het wel degelijk werkt.
En uit weet ik hoeveel ervaringen van weet ik hoeveel mensen (en dieren!) ook. Daar heeft lengte van consult niets mee te maken, want wat is het verschil tussen en consult van 10 minuten bij je huisarts en een consult van 10 minuten bij je huisarts?

Meltjuh

Citaat van: Mars op oktober 10, 2007, 16:36:09
1. Nee, Mel, maak je alsjeblieft geen zorgen. Zoals Renate al schrijft: ik heb nog drie andere parkieten (en wel meer gehad)

2. EDIT:
Over jullie theorie: tja, misschien kijkt Hooimeijer heel goed? Ik weet het niet. Hij gaf ook aan dat heel veel parkietjes het bij zich dragen, maar dat heel veel er eigenlijk geen last van hebben en de doodsoorzaak vaak ergens anders ligt. Natuurlijk als megabacterie heel veel aanwezig is, is het heel gevaarlijk en ik wil echt niet (nog een keer) meemaken dat ik een parkietje langzaam steeds slechter zie worden. Maar megabacterie is ook een schimmel en een 'fit lichaam' kan schimmels afbreken, als het er maar een paar zijn.
Daarnaast: ik ben wel eens slordig met het aanzuren van het water (soms een paar weken niet) en gedurende de 10 dagen baytril van Milan is het water natuurlijk ook niet aangezuurd geweest. Hoe dan ook, laten we het allemaal even afwachten. Ik ga er van uit dat het in drie weken tijd niet slechter zal gaan en als dat wel het geval is, zal ik meteen in actie komen.

1. Bedankt Marcia dat doet met goed :-\ :-X...

2. Het is bij mensen altijd het geval dat er schimmeltjes te vinden zijn. En dan heb ik het over de candida schimmel. Die zijn gewoon in de darmen te vinden. Aangezien ons lichaam een zuurgraad heeft zorgt die ervoor dat de schimmel weinig kans heeft om kwaad te doen. Raakt die zuurgraad verstoord,  of je een slechte weerstand heb, dan kan die schimmel ziekteverwekkend zijn.
Ik wil daarmee zeggen dat het dus inderdaad zo kan zijn dat Hooijmeijer een schimmel heeft gevonden. Maar of het dan ook meteen daadwerkelijk om de megabacterie gaat?


Parkieten-Freak

#68
Citaat van: Moppers op oktober 10, 2007, 17:12:02
Aangezien ik het homeopathie balletje heb opgegooid, nog even een reactie.En uit diverse net zo wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat het wel degelijk
Linkje?  :)

(Ik ga wel erg offtopic nu. Als er liefhebbers zijn om over homeopathie te discussieren, dan kan ik het bericht splitsen en gaan we in een ander draadje verder. Laat maar weten via pb als er iemand interesse in heeft).