3 nestjes achter elkaar...

Gestart door Susanne32, juli 16, 2007, 20:14:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Susanne32

Hallo,

Vlak voordat wij op vakantie gingen, zijn de babyparkieten uit het 2e nestje van mijn stelletje Belle & Pipo opgehaald door hun nieuwe huisgenoten.

Op het moment dat ik het nestkastje wilde weghalen, omdat de kleintjes groot genoeg waren, liep Belle met een dikke onderbuik... Nee, niet weer he...? Toen ik het kastje weggehaald was, werd ze heel nerveus, het was gewoon zielig... Ik heb toen het kastje toch maar weer opgehangen en een paar uur later was het 1e ei een feit...

Dit was natuurlijk helemaal niet de bedoeling, omdat Belle al 2 nestjes achter elkaar had gehad, 1 met 3 jongen en 1 met 5. Er wordt niet voor niets een max. van 2 nestjes per jaar geadviseerd... Uiteindelijk hebben we toch maar besloten om het eitje te laten liggen en het nestkastje te laten hangen, want stel je voor dat er iets zou voorvallen tijdens de vakantie en wij er niet zouden zijn...

Uiteindelijk heeft Belle 5 eitjes gelegd waarvan er 3 uit zijn gekomen (2 kleintjes overleden in het ei...  :( ). Toen we terug kwamen van vakantie was het 1e kleintje net 2 dagen oud. Met de 3 babyparkieten gaat het erg goed: ze worden goed gevoed en groeien als kool... Belle ziet er erg tevreden en gelukkig uit met haar kroost, ondanks dat haar veren wel een beetje verfomfaaid zijn... Ze vertoont absoluut geen tekenen van uitputting, ziekte o.i.d....

Aan de ene kant denk ik 'laat de natuur z'n gang maar gaan', maar aan de andere kant had ik de eitjes misschien toch moeten weghalen... Maar weggooien kan ik echt niet over m'n hart verkrijgen, want ik weet wat voor mooie diertjes eruit kruipen die weer opgroeien tot prachtige parkieten...

Ik wil koste wat het kost voorkomen dat er nog een nestje komt, maar ik kan Pipo onmogelijk uit de kooi halen, want dan wordt Belle gek en Pipo trouwens ook... Ook kan ik het nestkastje niet eerder weghalen, omdat de jongste vogeltjes hier vaak nog in overnachten...

Heeft iemand een goed advies, want ik vind dit ECHT heel moeilijk...  :-\

Hier nog een foto van het kleintje wat eigenlijk niet geboren had mogen worden...:

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Suzanne

Kijk eerst eens even hoe mams het maakt ;)

Als zij voldoende energie heeft, sterk genoeg en totaal niet uitgeput is, kun je haar dit nestje nog wel laten krijgen.
Maar let wel dat dit dan toch echt het allerlaatste is voor dit jaar

Merk je echter dat ze het moeilijk krijgt, en verzwakt dan zul je toch even een moeiljke keuzen moeten maken en de eitjes moeten weghalen

Vele groetjes

Susanne32

Hoi Safrena,

Bedankt voor je reactie. Met Belle gaat het heel goed: zoals ik al zei, maakt ze een heel tevreden & gelukkige indruk en lijkt ze totaal niet uitgeput te zijn... Ik denk dat ze juist heel ongelukkig en gestresst had geweest als ik het nestkastje niet had terug gehangen en ze letterlijk en figuurlijk haar ei niet kwijt had gekund...

Zoals gezegd, zijn 3 v/d 5 eitjes uitgekomen en deze kuikens maken het heel goed (zie foto); de oudste is nu 2,5 week en de jongste 1,5 week oud.

Maar... hoe kan ik een eventueel 4e nestje voorkomen?!? Gelukkig maken Pipo en Belle nog geen aanstalten, als je begrijpt wat ik bedoel, maar stel je voor...

Safrena

Hey Suzanne

Mocht ze ooit toch aan een vierde nestje willen beginnen, dan vrees ik dat er maar een ding op zit, haar alle eitjes laten leggen, en dan het blok toch echt weghalen
Preventief kun je er vrees ik niet veel meer tegen doen, omdat de kleintjes zoals je zelf weet, tot ze helemaal uitvliegen, het broedblok nodig hebben en gebruiken  ;)

De kans is klein dat ze nog een vierde wil gaan beginnen, maar zoals we allemaal weten zijn er altijd uitzonderingen. ;)

Vele groetjes

Susanne32

#4
Ok, Safrena, bedankt...  :)

Weet je dan of er evt. een plek / kweker is waar ik de eitjes heen zou kunnen brengen, zodat ik mijn schuldgevoel enigszins kan afkopen?

Of zou ik evt. toekomstige eitjes bij mijn andere popje in het blok kunnen leggen?

Ik weet het, het is gelukkig nog niet zover en ik hoop ook niet dat het tot een 4e nestje gaat komen, maar toch... Je wil niet weten hoe fanatiek het er bij die 2 aan toe kan gaan... ;)

Safrena

Hey Suzanne

Een plekje of kweker in je buurt, daar kan ik je niet mee helpen jammer genoeg, maar dat is wel een goed idee op zich
Wel moet dit dan toch in je buurt zijn, omdat de eitjes niet te lang kou mogen hebben.

Of je kan ze inderdaad probreren bij een ander popje te leggen, die nog niet zoveel gebroed heeft, en die wel wil gaan broeden ;)

Vele groetjes

Susanne32

#6
Hallo Parkietenfreaks,

Even een update: Belle's 3e nestje is geslaagd, 3 mooie kleintjes geboren en tot nog toe voorspoedig opgegroeid. Komend weekend worden 2 kleintjes opgehaald en binnenkort ga ik het 3e parkietje wegbrengen naar Andrea, zodra zij de buitenvoliere klaar heeft. So far so good dus...

Mijn plannetje was om evt. toekomstige eitjes van Belle bij Kiki (mijn andere vrouwtje) in het nestkastje te leggen, in de hoop dat zij ze verder gaat uitbroeden, zodat ik Belle kan ontzien (eitjes weggooien kan ik ECHT niet... :() Kiki is volgens mij wel in de stemming voor een nestje, zit ook regelmatig in haar nestkastje en heeft 'het' een week of wat geleden met Koko gedaan, dus... Zo te zien heeft ze al een paar dagen 'ontsluiting' (weet niet of dit de juiste benaming is, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel  ;)), dus zou er eerdaags een ei moeten komen...

Althans, dat hoop ik wel, want inmiddels heeft Belle alweer haar 4e ei gelegd en is ze vrolijk aan het broeden, alsolf het haar 1e nestje is... Ik merk ook niets aan haar: ze ziet er goed uit, is energiek, niet mager, eet & drinkt goed... en 'praat' 's avonds in het nestkastje tegen haar eitjes, heel zachtjes...

Dus... Kiki moet wel heel hard opschieten met haar ei, want over een week of 2 zou Belle's 1e ei uit moeten komen...

Opzet was dus goed, maar plannetje helaas (nog??) niet geslaagd...  :-\ Wordt vervolgd...

Hier nog een foto van de 3 kleintjes uit het 3e nestje, gisteren gemaakt, toen ze met z'n allen op het schommeltje zaten:

[verwijderd door de beheerder]

ashley

hallo,
gelukkig dat alles goed gegaan is, maar susanne ook al leg je de eitjes bij een ander nestje
is het alsnog niet goed als ze elke keer legt want dat kost ook heel erg veel inspannig, want
als dat te vaak gebeurt kan ze ook legnood krijgen omdat ze uitgeput raakt.
kun je haar broedhok niet even voor een tijdje weghalen want dit lijkt me echt niet goed voor
haar.

groetjes ashley

Susanne32

Hoi Ashley,

Het probleem is dat de kleintjes nog maar 2-3 weken zijn als Pipo & Belle weer aan het seksen slaan... Ik kan Pipo niet weghalen uit de kooi, omdat hij Belle moet voeren. En ik kan het nestkastje niet weghalen, omdat daar nog kleintjes inzitten... Dat is dus het probleem...

Nee, ik had zelf natuurlijk ook allang het nestkastje weg willen halen, maar iedere keer worden er nieuwe eitjes gelegd, terwijl er nog kleintjes inzitten... Dus dat is helaas geen optie. Dus had ik bedacht om de eitjes van Belle bij Kiki te leggen en dan gauw het nestkastje weg te halen en... problem solved... Maar dat plannetje is dus nog niet geslaagd...  :-\

Zo te zien zijn in ieder geval 2 van de 4 eitjes bevrucht, dus weghalen / weggooien is nu helemaal geen optie meer. Ik begrijp ook wel dat het lichamelijk niet prettig is voor Belle, maar ik merk aan alles dat ze helemaal gelukkig is...

Nogmaals: ik hoop dat Kiki bezig is een eitje te produceren, gaat leggen en meteen gaat broeden, zodat ik Belle's eitjes hier onder kan brengen, voordat ze uitkomen, en het nestkastje EINDELIJK weg kan halen...

Wat ik me wel eens afvraag: hoe gaat dat eigenlijk in de vrije natuur?!? Zou het niet zo zijn dat als de omstandigheden perfect zijn, er ook meerdere nestjes zullen volgen?

Groetjes,

Susanne

ashley

ohja dat is waar, raar dat ze dan alweer eitjes gaat leggen terwijl ze nog jongen heeft, en ja
weggooien zou ik ook moeilijk vinden maarja dit kan ik tenkoste gaan van je parkietje, moeilijke
keuze dus, nou ik hoop voor je dat dat andere parkietje snel eitjes krijgt zodat je haar nestkastje
weg kan halen.
en ja in de natuur zal het ook wel eens zo gaan maarja dan is het net zo erg denk alleen kun je er
dan niets aan doen en nu wel.

groetjes ashley en succes ermee.

Safrena

Hey Suzanne

Parkietjes in de vrije natuur mag je nooit vergelijken met onze parkietjes in huis of voilere

Parkietjes in de vrije natuur, leggen per jaar zelf maar twee tot drie keer eitjes.
Dit komt, omdat ze naast broeden ook eten en drinken moeten gaan zoeken, oppassen voor vijanden, enz
Bovendien broeden deze parkietjes alleen na een regenseizoen, omdat er dan voldoende eten enz... aanwezig is. Zoals je ook wel zult weten blijft daar dat voldoende aan eten niet. Na een tijdje moeten ze weer opzoek.
Daarnaast passen ze zich ook aan, aan de lichturen enz...

Parkietjes hier hebben  alles wat ze moeten hebben, hun eten en drinken, goede luchtvochtigheid, temperartuur, licht, geen natuurlijke vijanden, enz......
Hier moeten ze totaal geen inspanningen doen, vandaar dat je hier als parkietenvriend zelf een beetje moet zorgen dat ze niet te veel nestjes gaan leggen, want bij parkietjes binnenhuis zijn de broedomstandigheden altijd heel goed voor ze ;)

Vele groetjes

Susanne32

#11
Goedemorgen,

Toen ik vanmorgen het doek van de voliere haalde, zat Belle tot mijn verbazing in de kooi, wat normaalgesproken niet het geval is, omdat ze zit te broeden. Toen ik in het kastje keek, lagen de eitjes verspreid en waren ijskoud... :-\

Wil dit zeggen dat Belle de broed onderbroken heeft? Als doorgekleurde eitjes eenmaal koud zijn, mag ik aannemen dat ze dan ook niet meer zullen uitkomen? Wat raden jullie aan: nog even een dag wachten wat Belle gaat doen, of beter gelijk het kastje met de eitjes weghalen?

Ik vind dit heel erg, omdat het kennelijk toch allemaal teveel is geweest voor Belle. Maar had het op dit punt totaal niet verwacht of zien aankomen: zag geen tekenen van uitputting bij haar en komende week zou het 1e eitje uitkomen...

Voel me natuurlijk heel erg schuldig, omdat het uiteindelijk dan toch beter & makkelijker had geweest voor iedereen om de eitjes gelijk na het leggen 1 voor 1 weg te halen en weg te gooien, dan hoe het nu is gelopen, want hier zitten 100% zeker dode kuikentjes in en dat is een vreselijke gedachte...  :'(  :'(  :'(

Heb de eitjes helaas niet meer bij mijn andere vrouwtje Kiki kunnen onderbrengen, omdat zij zelf nog geen ei heeft gelegd...

Het enige wat ik wil weten, is hoe ik het nu het beste kan aanpakken: kastje met de koude eitjes nog een dag laten hangen en kijken wat Belle doet, maar broeden lijkt weinig zin meer te hebben nu de eitjes al koud zijn...? Of nu gelijk het kastje weghalen?

Ik hoor het graag...

NaOmi_W

 :o Wat rot!  :( Gisteravond was ze er nog zo druk mee bezig...  :'(
2 kleintjes het huis uit en ook de eitjes misschien kwijt... in 1 weekend... Nou sterkte ermee meid!

Susanne32

Denk dat ik weet wat de oorzaak is dat ze het broeden onderbroken heeft: er zat een ei klem... Ik heb gelijk de dierenarts gebeld, waar ik zo langs kan gaan.

5 minuten later was het ei echter gelegd, een raar ei, anders dan de vorige...  Belle zit nu weer te broeden. Maar ik heb er geen goed gevoel over.

Wie kan mij adviseren wat ik nu moet doen: haar laten broeden? Hoe lang kunnen eitjes zonder warmte, voordat het embryo afsterft?

DarkWolf

Ik heb er eerlijk gezegt geen verstand van, dus op mijn redenering zou ik niet verder bouwen.
Maar als de eitjes al koud hadden denk ik niet dat de kleintjes nog zullen leven. Ik zou ze weggooien, want anders gaat ze misschien blijven broeden tot ze uitkomen (wat dus niet zal gebeuren).
Hoop dat er zo meteen iemand met meer ervaring ivm broeden een antwoord geeft.

ashley

Ik zou ze ook weggooien, het word denk nu echt een beetje te veel voor haar.
en dan kun je gelijk het broedhok weghalen zodat ze even rust krijgt.
wel rot dat de eitjes koud zijn anders had het nog wel wat kunnen worden,
maarja voor moeders is dit denk wel beter.

groetjes ashley

Susanne32

Ben net bij de dierenarts geweest. Die zei dat hij vond dat ze er op zich goed uit zag, geen tekenen van uitputting, niet mager, en dat ik haar z.s.m. weer in het nestje terug moest zetten, omdat er toch een aanzienlijke kans is dat de embryo's nog niet zijn overleden...

Ik ga nu eerst eens kijken hoe ze eraan toe is, want het dierenartsbezoek heeft haar veel stress bezorgd...

Safrena

Hey Suzanne

Als de eitjes heel koud zijn is de kans groot dat de embryo's afgestorven zijn

Hoelang heeft ze niet meer gebroed op de eitjes? ongeveer

Als de eitjes langer dan 12 uur geen warmte meer gehad hebben, is er maar een kleine kans dat de embryo's het overleeft hebben.

Vele groetjes

Corien

*Susanne ik denk dat je even je postvak moet legen*

Susanne32

Goedemorgen,

Voor / tijdens (?) het da-bezoek gisterenochtend heeft Belle haar linkervleugel en rechterpootje bezeerd, waardoor ze geen balans meer heeft en van de stok op de bodem van de voliere valt, waarna ze niet meer via de tralies omhoog kan klimmen en helemaal al niet kan vliegen...  :(

Toen ik het doek er vanmorgen afhaalde, zat ze weer op de bodem van kooi en toen heb ik gelijk een andere dierenarts gebeld, waar ik via een 0900-nr. terecht kwam. Ben hier met het nestkastje met Belle plus eitjes naar toe gereden, waarna een onderzoek plaatsvond. Er zit een verdikking op haar vleugel, die op een beschadiging (verstuikt, verrekt, gekneusd?) kan duiden. Het pootje is lastiger... De assistente vermoedt dat dit ook te maken kan hebben met het ei wat gisteren dwars heeft gezeten, waardoor soms spierfuncties (tijdelijk?) kunnen uitvallen.

Uiteindelijk heeft ze besloten het nestkastje met Belle en de eitjes ter observatie te houden, omdat zij daar meer mogelijkheden heeft en sneller kan ingrijpen dan ik hier kan. Belle + eitjes gaan in de couveuse voor extra warmte en moeders wordt indien nodig bijgevoerd...

Vanavond / morgen kan ik bellen hoe het gaat. Heb gelijk gevraagd of ze daar iemand weten waar de eitjes evt. kunnen worden ondergebracht. De assistente gaat dit morgen met de da bespreken.

Pipo zit Belle nu continu te roepen in de voliere: 'Belle waar ben je!?!?...'  :(

Wordt vervolgd...  :-\