duur voer

Gestart door liesanne, mei 04, 2007, 19:32:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

liesanne

Ik heb bij de dierenarts nieuw voer gekocht. Harrisons bird feed. Dit zou super voer zijn en hier krijgen ze een supervacht en leven ze langer met minder ziekten.
Het voer kost enorm veel. Ik betaal dan 18,50 euro voor 4 a 6 weken.
Het is voer dat in de ijskast bewaard moet worden en dat beperkt houdbaar is. Het is vers voer.
Wie heeft hier ervaring mee en is zulk duur voer nu echt veel beter. Ik vind het veel geld voor een parkietje.
(Niet dat ik niks voor hem over heb)

Liesanne haar moeder, Daphne

Ik vroeg mij af hoe het overschakelen in zijn werk gaat. Ik moest volgends de dierenarts het voer mengen met het zaadvoer. Langzaam aan moest ik dan het zaadvoer minderen. Hoe weet ik of ze genoeg eet?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

moeder van Liesnne, Daphne

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Caradow

Hoi Daphne, (en Liesanne)

Harrisons is in mijn ogen het beste dat je je parkietje kunt geven. Ik zweer er al 3 jaar bij...

Je hoeft het voer niet in de ijskast te bewaren, alleen als je langer met een zak doet dan 6 weken inderdaad. (wanneer je in de toekomst misschien 5 lB zakken koopt, voordeliger)
Harrisons is prijzig, maar ik he hier zelf de omslag gezein van een redelijk dof, rommelig verenkleed, naar een mooi glanzend strak verenkleed. Dit kan wel een half jaar duren voor je de resultaten echt ziet.

ik wil je aanraden om de website en het forum even na te pluizen met Pellets als zoekfunctie, dan kom je al een heleboel informatie en tips tegen. Je moet het omzetten niet onderschatten, het zal zowel jullie als de parkiet tijd en energie kosten. Wanneer je nog vragen hebt mag je mij ook altijd PB'en of mailen, zowel voor vragen als voor morele steun ;)

Wanneer het je gelukt is om de parkiet helemaal over te hebben op de Harrisons, zul je ook merken dat het op zich best nog meevalt met de kosten. Als ik het uitreken kom ik op ongeveer 5 euro per parkiet per maand uit. (Ik heb 4 Harrisonseters en doe minimaal 3 maanden met een zak van 5 lB (pound) van 50 euro) Toen ik nog maar 1 parkiet had deed ik ongeveer 6 weken met een pak Xtravital van 5 euro...

Als jou parkietje (sorry ben de naam kwijt) verder helemaal gezond is, zou ik het asl je er de tijd voor hebt eerst een paar dagen op de harde manier proberen, voor je ene omzetschema gaat gebruiken. Maar dat is persoonlijk. De harde manier is overdag geen zaad aanbieden en alleen pellets en voor het slapen gaan wat zaad. Deze manier staat elders ook beschreven :)

Lees ze! en succes!


Mars

Hallo Liesanne en Liesanne's mama ;)

Ook mijn parkietjes krijgen pellets van Harisson. Het kan even lastig zijn om ze over te zetten, maar daarna zie je dat je parkietjes bijvoorbeeld veel mooier gekleurde veertjes krijgen. Het bevat alle voedingsstoffen die een parkiet nodig heeft, hoewel het natuurlijk altijd goed is om groente en fruit er naast te geven.

Ook ik raad jullie aan eerst de harde overstap te proberen:
Weeg je parkietje voor je begint (electronisch keukenweegschaaltje). Het parkietje mag maximaal 10% gewicht verliezen. Als je alleen pellets geeft, zorg dan wel dat je veel thuis bent: dan kun je je parkietje goed in de gaten houden. 's avonds een klein beetje zaad voor het naar bed gaan: dan heeft het parkietje voor de nacht wat te eten. Sommige parkietjes doen niet moeilijk en gaan het al vrij snel proberen, anderen weigeren het te eten, eerst. Als je steeds tussendoor je parkietje weegt en hij niet meer dan 10% lichaamsgewicht verliest, gaat alles goed. Weegt hij minder dan kun je even wat extra zaad geven.

Met het langzaam afbouwen van de hoeveelheid zaad heb ik persoonlijk geen goede ervaring: dat werkte bij mijn koppige dame echt niet! Maar bij andere mensen schijnt het uiteindelijk wle gelukt te zijn.

Er zijn al eerder allelei tips gegeven om het eten te bevorderen, dus zoek vooral even op 'pellets'.

Ook mij mogen jullie natuurlijk PB'en.

Groeten en succes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

 ;D
Parka krijgt nog geen pellets, maar een soort poeder. Het is Harrissons , mar Prka is nog te jong voor pellets. Dit kreeg ik van mijn DA. Ze heeft vandaag alleen de poeder in haar bakje gekregen en ze pikt er de hele tijd in. Volgens ons eet ze ervan. Kan ze eigenlijk constant op dit poeder blijven, of moet ze dan weer een keer wennen aan pellets?
Ik heb haar op een weegschaal gezet en ze weegt 34 gram. Kan ik nu geen zaad geven, of moet ik vanavond nog wel wat zaad geven? Ze eet nog geen fruit of groenten.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik heb met mijn man gesproken en als Parka het voer eet, dan mag ik het blijven kopen, ookl is het wel duur. Ik heb het voer in de ijskast staan want dat staat op de verpakking. Er staat ook op dat het maar zes weken houdbaar is. Gebruiken jullie het dan wel langer? Wanneer is het dan niet meer goed?
Ik kon alleen een pak van een pond krijgen en niet kleiner. Ik heb maar 1 parkiet.

Groetjes van Daphne (moeder van Liesanne)

Caradow

ik begrijp niet helemaal waarom Parka te jong zou zijn voor pellets... Hier eten ze het vanaf het moment dat ze hier zijn, dus zeg maar vanaf 8 weken. Het nadeel van het poeder vind ik dat je niet goed kunt inschatten of Parka het wel eet. Wanneer je pellets geeft, zie je het verschil tussen of ze alleen verpulveren of dat ze het ook echt eten. Ik zou zo meteen vor de zekerheid wel een klein beetje zaad geven en dan morgen weer alleen de Harrisons. En je moet er heel zeker van zijn dat Parka wel eet, zonder eten kunnen ze nu eenmaal niet.

Ook de pellets zijn na opening van de verpakking 6 weken houdbaar. Ikzelf bewaar de pellets in de vriezer en geef dagelijkse porties vanuit de vriezer. Zo is het wel langer houdbaar.

Ik weet van de Harrisons dat de poeder(heel fijn poeder)  echt voor hele jonge en of zieke vogels is en dat je dus na verloop van tijd wel overstapt op de pellet. Je hebt ook de Harrisons Mash, dat is een heel grof poeder wat ze wel altijd kunnen eten, ik weet niet welke jij hebt meegekregen.  Wanneer je de Mash hebt meegekregen kun je die altijd blijven geven. mogelijk alleen overstappen op een iets andere samenstelling. Dat zou na een half jaar ongeveer zijn, dan stap je over op de Adult Lifetime.

Weeg Parka dagelijks, om een goed overzicht te houden van het wel of niet afvallen. Parka mag zeker niet lichter worden dan 30 gram.

De pondsverpakking is inderdaad de kleinste..

liesanne

Beste Caradow,

Heb je net een mailtje gestuurd. Ik heb Adult lifetime Mash. Is dit wel goed?
Ik ga haar dadelijk wel even wat zaad geven, voor de zekerheid. Ik zie haar soms al wel eten van het poeder.
Ga haar morgen weer wegen. Bedankt, want het is lekker om advies te krijgen van iemand met kennis.

Daphne. (moeder van Liesanne)

Caradow

Citaat van: liesanne op mei 05, 2007, 21:51:35
Beste Caradow,

Heb je net een mailtje gestuurd. Ik heb Adult lifetime Mash. Is dit wel goed?
Ik ga haar dadelijk wel even wat zaad geven, voor de zekerheid. Ik zie haar soms al wel eten van het poeder.
Ga haar morgen weer wegen. Bedankt, want het is lekker om advies te krijgen van iemand met kennis.

Daphne. (moeder van Liesanne)

je hebt mail ;)

liesanne

 ;D
Bedankt voor je mailtje! Je hoort nog van mij.

Groetjes Daphne

Mars

Zoals Caradow je vast inmiddels verteld heeft, is de ontlasting ook een goede raadgever: is de ontlasting zwart, dan betekent dat dat er weinig gegeten is. In ieder geval vanavond wat zaad is een goed idee, mocht morgen het poeder wat uit het bakje verdwijnen gedurende de dag dan kun je aan de hand van de weegschaal besluiten om het zaad achterwege te laten. Maar dan zul je wel regelmatig moeten wegen.

Ik ben het met Caradow eens, dat je gerust over kunt gaan op pellets: harisson high potency fine. Deze zijn meer in brokjes vorm, de smaak zal hetzelfde zijn als het poeder, dus dat is dan al een voordeel als je daar straks een zak van haalt. Eventueel kun je die dan eerst een beetje pletten, zodat Parka langzaam aan wat grovere stukken went. Quint heb ik hier onlangs ook op over gezet, hij zal 7 a 8 weken oud zijn geweest toen ik daarmee begon.

Vooralsnog is het een goed teken dat Parka lekker in het bakje omroerd/eet  ;D. Quint keek er hier eens in en haalde zijn snaveltje op  :P

Dus ga zo door! Succes!

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Citaat van: Mars op mei 05, 2007, 23:27:43
Zoals Caradow je vast inmiddels verteld heeft, is de ontlasting ook een goede raadgever: is de ontlasting zwart, dan betekent dat dat er weinig gegeten is.

Ehh nee, dat had ik nog niet ;)

Mars

Zucht... :D... de leerling vult de informatie van de lerares aan?  :P

hihi... en nu maar weer on topic  ::)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

 :-X
Bedankt voor de tips. Gisterenavond heb ik Parka een beetje zaad gegeven. Ze nam er een klein beetje van en liet het links liggen. Vanochtend op de weegschaal en ze woog 36 gram! vanavond nog maar eens op dezelfde tijd als gisteren wegen.
Vanochtend het Harrison's voer erin gedaan. parka ging meteen weer zitten " eten". Het lijkt wel of ze eet.
Vanavond kan ik misschien het zaad wel achterwege laten? Hoor het graag van jullie.

groetjes Daphne

Caradow

Weeg haar vanavond, bied haar wat zaad aan en kijk wat ze doet. Zolang haar gewicht goed is en haar poepjes er ook goed uit zien gaat het zeker de goede kant op :)

Zoals Mars al zei, de ontlasting moet gewoon mooi gevormd zijn en een beetje groenbruin van kleur. (door de Harrisons kleurt de ontlasting wat bruiner dan "zaad-ontlasting" Zwart is niet goed.

Het klinkt alsof jij net zo'n makkelijke overstapper hebt als ik :) en wees daar maar blij mee!

liesanne

 ;D
de poepjes van parka zijn een beetje groen en zacht.
ze waren eerst zwartig.(voordat we van voer veranderden.)

liesanne  ;)

Caradow

Het klinkt alsof het allemaal de goede kant op gaat! Ga zo door Parka!

Meltjuh

Citaat van: liesanne op mei 05, 2007, 21:28:08
Parka krijgt nog geen pellets, maar een soort poeder. Het is Harrissons , mar Prka is nog te jong voor pellets.

Ik wil hier even op inhaken als jullie het niet erg vinden ::)

De Adult lifetime Mash word vaak gegeven met overschakelen van zaad naar pellets. Het schijnt dat ze de Mash eerder eten dan de pellets (of dat in de praktijk echt zo is weet ik niet). Nouja... mijn parkieten weigeren pellets te eten maar ik zet er ook geen druk achter. Ze eten de Mash dus ik vind het prima :P

Mars

#16
Enne, groene en zachte ontlasting lijkt goed te zijn: de ontlasting ziet er iets anders uit dan bij zaad. Vaak wordt er ook iets meer gedronken, waardoor het wat kleveriger wordt.

Dus het lijkt uitstekend te gaan! Gewicht prima, ontlasting goed, geen zin in zaad (ze vermoorden hier elkaar er voor, hoor!). Bij mij zijn alle parkietjes wat aangekomen van de harrison's: de twee zwaarsten van 33/32 naar 36 gram, dus dat is geen probleem.

Ik neem aan dat je ook wel wat mash hebt zien verdwijnen uit het voerbakje: dat is het echte bewijs dat er gegeten wordt.
Hoewel  ;) bij mij gingen ze onafhankelijk van elkaar uit protest in het etensbakje liggen en verdwenen de pellets daardoor ook... op de vloer.

Fijn dat het zo goed gaat. En dan straks (halverwege deze zak?) langzaam over op het echte werk (pellets)!
Of mash makkelijker eet weet ik nog niet: hier kregen de hele pellets voorrang boven het bakje met vermalen pellets.

groeten Marcia

Oja, in antwoord op je eerdere vraag: ook ik heb het in de vriezer. Ik haal er wel altijd even een beetje uit, voor een paar dagen (leg ik in de koelkast). Heb je het in de vriezer, dan blijft het houdbaar tot de datum die op de verpakking staat.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

Bedankt voor de tip van de diepvries. Ik ga dit ook doen, want dan kan ik er wat langer mee doen.
Parka eet nog steeds goed. Ik heb haar gisterenavond een klein beetje zaad gegeven vor het naar bed gaan.
Vanavond wil ik kijken of ik dit ook kan laten. Lijkt jullie dit ook een goed idee?
Wil niet dat ze honger heeft.

Groetjes Daphne

Caradow

Als je zeker weet dat ze voldoende gegeten heeft, haar gewicht goed is en de ontlasting ook mooi is, dan kun je vanavond best zonder zaad proberen. Kijk dan morgenochtend ook weer goed naar de poep, blijft deze mooi dan kun je je officieel als overgestapt beschouwen ;)

Mars

Sluit ik me helemaal bij aan.

Als ze al niet genoeg gegeten heeft, dan is er nog niets aan de hand: dan zie je het morgenochtend wel aan haar ontlasting. Maar alles lijkt zo goed te gaan, het lijkt me geen probleem.

Heel fijn dat het zo goed gaat. Een voorbeeldparkietje ipv die koppige Jim en Quint van mij.  :) Of misschien weten Jimmy en Quint mij te goed te bespelen, hihi...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..