Quint eet niet

Gestart door Mars, maart 21, 2007, 11:44:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Beste mensen,

Quint eet niet. Ik heb hem maandag 17.00 uur opgehaald, sindsdien heeft hij gistermiddag onder dwang wat trosgierstzaadjes gepeuzeld (tegen zijn snaveltje gehouden tot twee keer toe een stuk of tien), en gisteravond een paar zaadjes en wat hapjes harrison (met de anderen, waarschijnlijk al poedervorm) gegeten.

Hij heeft trosgierst in de kooi hangen (naast de stok waar hij zit), een etensbakje gevuld met zaadjes, een schaaltje op de grond met zaadjes en sinds een half uur daar ook vermalen harrison en eivoer bij.

Maar de kleine zit bevroren op zijn stokkie. Ook een van de andere parkietjes erbij zetten helpt niet veel: Jim is te blij met Quint (lees ook andere topic) en Layla heeft net even lekker zaadjes zitten snacken, maar toen Quint op het bakje op de bodem ging zitten terwijl Layla uit het etensbakje at, at hij een paar zaadjes en ging weer naar de stok. Verder was er geen dreiging van Layla, maar hij ging gewoon terug op de stok.

Ik heb zelf Quint niet gehaald, maar zoals ik begreep zat hij al minstens een week zonder zijn ouders samen met zijn broertje in een voliere. Dus zou hij wel moeten kunnen eten toch? De kweker schatte hem op een week of zeven/acht.

Ik twijfel de hele tijd of ik hem een voeding juvenile met wat trosgierstzaadjes moet geven. Maar ik denk dat Quint gewoon wat in shock is en dan helpt het niet om hem beet te pakken en met een spuitje te voeden. Bovendien heb ik daar geen ervaring mee, dus liever niet.

De kweker kan ik niet bereiken, dus ik kan niet navragen of er een mogelijkheid is dat Quint nog niet goed zelf kan eten.

Wat zouden jullie doen? Zijn ontalsting is zwart, dus hij moet nu echt wel wat binnenkrijgen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Mars,

Als de ontlasting van Quint zwart is, en teerachtig, betekent dat dat hij al te lang geen eten heeft binnen gekregen.

Hoe moeilijk ook, ik denk dat er weinig anders op zit dan hem toch met de hand voeding te geven....

Heb je al een brintapapje geprobeerd?

Veel sterkte,

groetjes, Sonja.

Mars

Nee, ik heb nog geen brintapapje geprobeerd. Zelfde probleem dat ik hem nog niet wilde vastpakken. Maar ik heb net al besloten dat dat nu toch wel snel moet gebeuren...

Wat denk je, kan ik beter een brintapapje maken (even kopen) of een juvinilepapje (harrison) geven (heb ik in huis)? Of maakt het niet zoveel uit? Brinta is lekkerder misschien?

En hoeveel moet hij hebben van de brinta? Van juvenile wordt 2,5 ml voorgeschreven.

groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Mars,

Omdat er toch snel actie ondernomen moet worden, zou ik Juvenile geven.

Hou Quint rechtop als je het geeft, en geef hem het papje voorzichtig (met hele kleine beetjes) vanaf de zijkant van zijn snaveltje in.

Als je, naast de Juvenile, toch ook wilt kijken of hij een brintapapje wil hebben, kun je dat ook eens proberen, begin met een paar ml.

Maar het belangrijkste is nu, dat hij voedsel binnen krijgt!

Succes, en sterkte.

Groetjes, Sonja.

Caradow

ik zou de Juvenile doen. Daar zit alles in wat hij nodig heeft en ook qua smaak ligt dit blijkbaar goed bij vogels...

Sterkte meid, het zit je weer niet mee he...

liefs, Renate

lief-hebber

Hoi Mars.

Waren zijn ouders nog in de voliere aanwezig, want als dat zo is en de kweker niet goed opgelet heeft, kan het zo zijn dat hij toch nog door zijn ouders gevoerd werd.
Dat kan beteken en dat hij mischien eerder dan dat de bedoeling was uit het nest is gekomen(gevallen).
En dat de kwekers hem daarom op 8 a 9 weken hebben geschat.
Dat hij dus in werkelijkheid veel jonger is.
Ik geloof niet dat je bij mij in de buurt woont, anders zou ik even naar je toe komen.
Succes en sterkte ermee.
     Groetjes lief-hebber.

Mars

#6
Hey,

Hij is keurig uitgevlogen uit het nest. Ouders waren niet meer in dezelfde voliere. Mijn vader heeft hem opgehaald en zei dat ze met zijn tweeen in een hele grote voliere zaten. De andere parkietjes zaten in een andere voliere. En ik woon in Leeuwarden anders had ik graag gebruik gemaakt van je aanbod om langs te komen.

In ieder geval: Quint heeft net ongeveer 1 ml brintapap gehad. Het viel erg in de smaak, maar meer kreeg ik er niet in.

Even voor de duidelijkheid: als ik eerder in had moeten grijpen had ik dat gedaan hoor! Ik heb Quint goed in de gaten gehouden en hoopte dat hij het kleine beetje eten van gisteravond door zou zetten.
Overingens moet ik zeggen dat Quint het vasthouden blijkbaar niet heel erg vond. Hij zit nu liever op mijn hand dan op de stok.

Ik hoop dat hij nu vanmiddag wel gaat eten want anders wordt het vanavond weer een voedinkje. Ik zal hem goed in de gaten houden..

groeten en voorlopig bedankt. Ik houd jullie op de hoogte.

Marcia

@ Caradow: ik was inmiddels met brinta begonnen. Dacht dat de juvenile niet erg lekker was. Maar mocht hij weer nodig hebben dan zal het een voeding Juvenile worden: het kan allemaal niet alleen maar lekker zijn he?

Ow, toch nog een vraagje: had ik het langer moeten proberen, het voeden? Ik bedoel, hij hoefde niet meer, had ik het ddor moeten zetten of bijvoorbeeld nu 5 minuten later nog wat geven?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Met dwingen bereik je in mijn ogen niet veel, als hij zelf aangeeft dat het even geneog is. Je kan het over ee paar uur misschien weer proberen, maar het zou het mooiste zijn als hij toch zelf zou gaan eten (uiteraard). Misschien dat omdat hij nu graag op je hand zit, dat hij wat zaadjes uit de hand wil peuzelen?

lief-hebber

#8
Ik denk dat je het voede toch even vol moet houden, en hem voor de avond nog wat moet geven.
Je weet niet hoe lang hij al niet gegeten heeft, en als je hem voedt komt de spijsvertering ook weer goed op gang.
Dan zal hij des te eerder weer zelf aangeven dat hij honger heeft, en ook eerder weer proberen zelf zaden te kraken.
      Groetjes lief-hebber.

Sorry Caradow, ik had jou berichtje nog niet gelezen.
In principe ben ik er ook op tegen om tegen zijn wil in te voeren, maar ik denk dat het nu belangrijk is om eerst de spijsvertering weerop gang te brengen.
      Groetjes lief-hebber.

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Mars,

Je kunt het beste meerdere keren, dus om de paar uur, een klein beetje geven.
Gelukkig vindt Quint het niet zo erg om gepakt te worden, dus zal het niet zoveel stress opleveren voor hem.

Hopelijk gaat hij snel zelf zaadjes eten!

Als hij het brintapapje erg lekker vindt, kun je ook eens proberen of hij zelf wat van dat papje wil eten als je het in een laag bakje voor hem houdt.

Succes.

Groetjes, Sonja.

Scotty - Keecko

Hoi Marcia,

Wat erg dat Quint (nog) niet heeft gegeten...
Met de hand voeden zal wel een hele klus zijn :-\ Succes hiermee...
Gelukkig dat hij het vastpakken niet zo erg vind...

Ook ik hoopte dat hij nog zou eten...
Hopenlijk gaat je lieve vriendje snel zelf weer eten.

Sterkte!

Groetjes, Ilse

Mars

Hmm...ik vind dat Caradow en lie-hebber allebei gelijk hebben...

Ik laat het eerst maar even zo, in de hoop dat de kleine toch even op onderzoek uit gaat en zaadjes/harrison/trosgierst gaat eten.

@ Sonja... De site van Harrison geeft aan dat je 2 a 3 voedingen per dag kunt geven bij iets oudere parkietjes. Het is natuurlijk erg belangrijk dat het kropje leeg gaat... hoe voel je of het kropje leeg is? Of is dat niet uit te leggen.
Want mij gevoel gaat met jou mee: dat ik rond een uur of vijf/zes nog een beetje geeft en dan tien uur weer. Maar maak ik het hem dan ook niet te gemakelijk? Ik bedoel, hij moet wel honger krijgen en op zoek naar zaadjes. Want ik ga er nog steeds van uit dat dit vogeltje wel al kan eten!

Bedankt voor jullie hulp en meedenken. En nee Renate, het zit niet echt mee met die vogeltjes van mij, maar vooralsnog maak ik me geen zorgen om Quint. Hij is gewoon wat overstuur... als dat alles is ;) Ik heb ergere dingen meegemaakt met mijn parkietjes  :-X

Maar ik moet wel zeggen dat ik dit erg vervelend vind...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Marcia,

Eigenlijk zou ik je vraag om willen draaien.  ;)
Als de krop goed gevuld is, zie en voel je (nooit knijpen) een bolling, zeg maar. (beetje moeilijk uit te leggen)
Ik zal anders eens kijken of ik een foto heb van Joepie met een volle krop, zodat je kunt vergelijken.

Als Quint nu slechts 1 ml. pap op heeft, is de krop bij lange na nog niet vol, hoor.
Dus die is zo weer leeg. ;)
Daarom zul je waarschijnlijk ook niet zoveel voelen.
Je kunt hem wel ietsje meer geven, bijv. 2 ml. (proberen) per keer. Dan houdt hij echt nog wel voldoende trek over om het zelf te gaan proberen. ;)

En vaak, zo niet meestal, is het zo dat ze op een gegeven moment zelf de zaadjes verkiezen boven de pap. Ik heb het meermalen meegemaakt, hoewel ze daar ook weer niet allemaal hetzelfde in zijn.

Veel succes, hopelijk gaat Quint snel zelf zaadjes eten.

Groetjes, Sonja.

P.S. Op de foto is Joepie's krop nog niet eens helemaal gevuld, maar al wel behoorlijk. :-*

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Wow...  ???
Ok... dan moet hij dus meer hebben! Maar betekent dat dat volwassen parkietjes nooit hun krop vol hebben?
Sorry voor alle vragen, maar ben wat bang voor kropontasteking, zou ik hem te vaak geven.

Ik heb wat gezocht op internet, maar kan niet echt iets duidelijks vinden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Marcia,

Volwassen parkietjes eten verdeeld over de dag kleine beetjes, dus de krop is wel degelijk gevuld. Maar niet zo uitgesproken als bij jonge vogeltjes, die voer je om de paar uur (in het begin vaker uiteraard), en dan is het ineens een heel groot verschil natuurlijk. ;)

Als jij daarnet Quint maar 1 ml. pap hebt gegeven, en dat eind van de middag weer doet, hoef je je absoluut geen zorgen te maken dat de krop nog niet leeg is, hoor. ;)
Zelf zou ik hem ietsje meer geven, vooral omdat hij zwarte ontlasting had. Dat betekent toch dat hij al ca. 24 u. niets meer heeft gegeten....

Hou sowieso zijn ontlasting goed in de gaten, je kunt er ook aan zien of hij inmiddels zaadjes heeft gegeten (behalve dan alleen aan de lege zaaddopjes)

Groetjes, Sonja.

lief-hebber

Hoi Mars.

Voor een kroponsteking hoef je niet zo gauw bang te zijn, want het gaat immers om voer.
En zolang dat niet bedorven is heb je weinig kans op kropontsteking.
Ik moet zeggen dat je wel het goeie onderwerp hebt, want vanavond om 17.50 moet ik met 1 van de vogels naar de dierenarts, want ik denk dat deze kropontsteking heeft.
Maar wat ik net al zei je hoeft er niet zo gauw bang voor te zijn.
      Groetjes lief-hebber.

Sonja

Citaat van: lief-hebber op maart 21, 2007, 14:37:15
Hoi Mars.

Voor een kroponsteking hoef je niet zo gauw bang te zijn, want het gaat immers om voer.
En zolang dat niet bedorven is heb je weinig kans op kropontsteking.
Ik moet zeggen dat je wel het goeie onderwerp hebt, want vanavond om 17.50 moet ik met 1 van de vogels naar de dierenarts, want ik denk dat deze kropontsteking heeft.
Maar wat ik net al zei je hoeft er niet zo gauw bang voor te zijn.
      Groetjes lief-hebber.

Dit klopt niet!

Als er nog oude pap in de krop zit, kan die gaan verzuren, waardoor kropontsteking kan ontstaan.
Zie deze link, klik op "handopfok":
http://www.neophema.nl/

Groetjes, Sonja.

Mars

Hmm. Ik dacht dat het niet goed legen van een krop, juist vaak met handopfok, zorgt voor kropontsteking. In de natuur schijnen ouders dat aan te voelen, maar met handopfok kan het wel eens voor problemen zorgen, heb ik net gelezen. Maar dat valt dus mee.

Ik moet even weg, maar geef hem om half vier wel wat meer.

groeten Marcia

* Sonja was me voor...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

maartje

hoi mars,
ik wil je ook even sterkte wensen en voornamelijk vanwege de zwarte poepjes. Iso heeft dat heeelemaal in het begin ook gehad, naar de VA en die zei dat het zeker niet best was, wellicht dat er ook meerdere zaken mee speelde.
Niet dat ik je angst in wil boezemen, maar... ach, dat doe je al.. de boel in de gaten moet houden.
succes

lief-hebber

#19
Oke, oke ik geef me gewonnen.

Ik moet zeggen ik kon het zo gauw even niet vinden(de jongste is net wakker geworden vandaar)
Maar het klinkt heel aannemelijk, sorry voor mijn fout.
Ach ja, wat ik gisteren al zei ik doe niet aan handopfok.
En natuurlijk ben je nooit te oud om te leren, dat zie je maar weer.
In elk geval bedankt.
     Groetjes lief-hebber.



Mensen
let op dat dit hier geen chatten word
gr Safrena