Piepend ei?!

Gestart door Susanne32, maart 08, 2007, 13:46:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Susanne32

Hallo parkietenfreaks...

Het is een heel tijdje geleden sinds ik on-line was... Ik hoop dat het met jullie en jullie parkietjes allemaal goed gaat  ;D

Inmiddels hebben Pipo en Belle weer een nestje met 5 eitjes... Al sinds december waren ze driftig aan het seksen; eind januari heb ik toen toch maar een nestkastje aangeschaft. Omdat het vorig jaar 2x goed is gegaan en de kleintjes voorspoedig zijn opgegroeid, durfde ik het wel aan. Maar dat is natuurlijk geen garantie dat het ook nu weer goed zal gaan. We hopen er het beste van...

Ik heb via de zoekfunctie gezocht op 'piepend ei', maar kon niets vinden. Ik wist vanmorgen 100% zeker dat ik een kleintje hoorde piepen, tot 2x toe, maar toen ik ging kijken, lagen er alleen maar 5 eitjes... Er moet dus een piepend ei in het nestje liggen.

Mijn vraag: als het kleintje heeft gepiept, betekent dit dat het z.s.m. uit het ei moet kruipen, of kan het dan nog een paar dagen duren? Of piept het uit ademnood en kan het niet zelfstandig de schaal breken? (morgen is het exact 3 weken geleden dat het eerste ei is gelegd) Zal Belle het kleintje helpen als het niet zelfstandig ui het ei kan komen? Of... maak ik mij druk om niets?

Graag jullie reacties! Alvast bedankt!  ::)

Safrena

Hey Susanne

Als je een eitje hoort piepen wil dit zeggen dat er snel een kleintje geboren word.
Laat ons zeggen tussen de 12 en 24 uur ongeveer ;)

Als een mams merkt dat het kleintje het moeilijk heeft, zal zijn wel helpen. Let ook op de luchtvochtigheid goed is, want ook dat is belangrijk voor het uitkomen van de eitjes ;)

Kijjk maar even op onderstaande link  ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7036.0

Vele groetjes


Annika

van harte gefeliciteerd alvast met dit nieuwe nestje!

Een piepend ei is inderdaad mogelijk, zelf heb ik twee maal mogen meemaken. De eerste keer had ik het niet eens door, ik dacht dat het uit het blok kwam (daar waren al jongen in) maar het kwam echt uit het eitje dat ik vast had. Er zat in die ook al een gaatje, een aantal uur later was het jong geboren.
De tweede keer was volgens mij het eitje nog heel maar dat weet ik niet meer zeker. Ik denk wel dat het eitje zeer spoedig uit zal komen.

Groetjes Annika

Susanne32

Hoi Safrena & Annika,

Bedankt voor jullie reacties  ;D

Safrena, die link was ik precies naar op zoek, ik wist dat er vorig jaar een topic over 'piepend ei' was, maar kon hem via de zoekfunctie niet vinden...

Wat de luchtvochtigheid betreft: zouden jullie adviseren om de eitjes te besproeien??

Ik hoor het graag!

Safrena

Citaat van: Susanne32 op maart 08, 2007, 14:05:45


Wat de luchtvochtigheid betreft: zouden jullie adviseren om de eitjes te besproeien??


Hey Susanne

De eitjes zou ik zeker niet besproeien.  ;)
Beste kun je gewoon even controleren of de luchtvochtigheid goed is, (55%-60%). Als deze goed is hoef je niks te doen ;)
Mocht hij toch onder de 50% zijn, kun je een bakje met water in de buurt zetten. Eventueel een tijdelijk bakje met dampend water ;)

Maar voor je dat doet controleer je beste even de vochtigheid ;)

Vele groetjes

Meltjuh

Wat Safrena al zei: de luchtvochtigheid is heel belangrijk.
Een goede tip: als je broedblok buiten de kooi hangt kan je een vochtige spons op de boven kant leggen. ;)

Susanne32

Hallo!

Bedankt voor de tips!

Jawel, gisteren eind van de middag is het piepende ei uitgekomen... Wat een klein frummeltje is het weer... ik was bijna vergeten hoe klein ze zijn als ze net ui 't ei zijn gekropen, echt vertederend...  :-*

Ik zal jullie op de hoogte houden over het verloop van ons 3e nestje.

Kleintjes

Gefeliciteerd met 't eerste kleintje  :-* ;D

Ik ben ook benieuwd naar de rest, dus ik blijf je topic volgen  :)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Marieke-Tommy

Hoi Susanne,
Wat leuk dat het eerste kleintje er is!!! ;D :-*
Ik ben ook benieuwd naar de anderen.

Heel veel liefs Marieke, Tommy en Bassie :-*

Josephine

Wat leuk dat de eerste er is!!! Beschuit met muisjes!!! Als ik goed heb gerekent komt vandaag het 2e eitje uit???

Susanne32

#10
Hallo!

We zijn inmiddels een klein weekje verder.

Zondag is het 2e eitje uitgekomen en toen we gisterenochtend gingen kijken, was het 3e eitje door de midden gebarsten en was het kleintje druk bezig zich de schaal van zich af te duwen, erg speciaal om te zien. De echte 'geboorte' hebben we helaas niet meegemaakt, want moeder Belle vond dat we haar en de kleintjes lang genoeg hadden gestoord...  :-X

Zoals jullie op de foto kunnen zien, zijn ze er best aan; m.n. de grootste heeft een vette krop  ;)

Er zijn nu nog 2 eitjes over, maar we vermoeden dat 1 ervan niet uit zal komen omdat het doorschijnend blijft...

Wordt vervolgd!  ;D

[verwijderd door de beheerder]

Idske

Hoi Susanne!

Echt ontzettend leuk! ;D :-*

Gefeliciteerd!

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Josephine

Wat leuk! Gefeliciteert! Je ziet inderdaad bij de onderste(op de foto) erg duidelijk de krop!!!!

Groetjes Josephine

Susanne32

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!

Hier nog 1 foto'tje waar ze alledrie op te zien zijn, vandaag genomen.

Ze bewaken met z'n allen het 4e ei...  :D

Ik houd jullie op de hoogte...

[verwijderd door de beheerder]

Scotty - Keecko

Hoi Suzanne,

Gefeliciteerd met de prachtige kleintjes! :)
Zo lief :-*

Ben benieuwd of er ook een vierde komt :)

Groetjes, Ilse

Mars

Wauw at een aliens he?  :-*

Houd ons op de hoogte! Ben wel nieuwsgierig of eitje nummer vier nog uit gaat komen.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Susanne,

Ik blijf het toch iedere keer weer een wondertje vinden hoor, die kleine kale, hulpeloze wezentjes.... :-*
Je kunt je nauwelijks voorstellen dat zo'n diertje straks rondvliegt, bij je komt zitten en (misschien) nog gaat praten ook.....
Geweldig om te zien!

Groetjes, Sonja.

karin v h

Hallo Suzanne,
Gefeliciteerd.... ;D ;D ;D
Ik heb ook zo weer zin om een broedblok op te hangen maar ja - ik heb al 6 parkietjes. Het is zo'n fantastische gebeurtenis.
Geniet er maar lekker van.
We wachten nr. 4 af.
Groetjes karin

Marieke-Tommy

Hallo Susanne,
Wat een schatjes!!! :-*
Ze zijn zo lief, klein en roze! :-*
Heel veel plezier met ze!

Heel veel liefs Marieke en Tommy

Danielle

Hoi Susanne,

Wat leuk dat je weer een nestje hebt. Ik ben benieuwd hoe mooi dit keer weer de kleintjes worden  :-*.
Krijgt Sammie weer heel wat broertjes/ zusjes erbij.
Ik blijf deze topic zeker volgen.

Groetjes Danielle

En een snavelkusje van Sammie