tam bij niet-tam, hoe gaat dat?

Gestart door lidy64, maart 04, 2007, 23:09:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lidy64

Wij hebben 2, redelijk, tamme parkieten. Nu krijgen we binnenkort er 2 niet-tamme parkieten bij. De huidige eigenares moet er helaas afstand van doen. Nu vraag ik me af: worden de niet-tamme parkieten wat tammer door onze eigen parkieten of juist andersom? Dus dat onze parkieten weer schuwer zullen worden.
Ik ben van plan ze eerst nog apart te houden en dan proberen de " wilde" parkieten wat tammer te krijgen. Ze zijn een jaar of 3, dus zal niet makkelijk gaan. Maar we zouden al blij zijn als ze handtam worden.
Heeft er iemand hier ervaring mee?

Groetjes,
Lidy


Mars

Als je eigen parkieten al goed tam zijn, dan zullen ze er niet minder tam door worden. Ook hier merk ik geen verschil aan Jim nu er drie nog niet tamme parkietjes bij hem zitten. Het kan zijn dat je tamme parkietjes de nieuwe parkietjes zo spannend vinden, dat ze daar alleen even aandacht voor hebben, maar dat zal hooguit een paar dagen zo zijn.

Andersom helpt het natuurlijk met tam maken dat je al wat tamme parkieten hebt: die laten zien dat de andere twee niet bang hoeven te zijn voor mensen. Ik zou me niet te veel zorgen maken over de leeftijd van je nieuwe parkieten, maar ik geloof dat ik dat advies je al eerder heb gegeven. Je zult zien dat ze met veel oefenen best behoorlijk tam worden, gewoon het tam maakschema volgen met veel geduld.

Groeten Marcia

En kijk ook vooral op de links van Cropje  ;) haha we waren tegelijk...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lidy64

Bedankt voor jullie reacties!
Ik had al het e.e.a. opgezocht op dit forum. Maar meestal gaat dat over een 2e, jonge parkiet erbij. Ook over het tammaken heb ik al een hoop gelezen en natuurlijk toegepast bij mijn eigen vogeltjes. Nu gaat het om 2 oudere parkieten erbij. Die van ons zijn nu bijna 4 maanden en dus nog jong.

Nee, Marcia, ik kan me niet herinneren dat je mij dat al had laten weten, maar ik heb het wel elders van jou gelezen :D. Ik maak me ook niet zorgen om de leeftijd hoor, met geduld kom je best ver. Ik ben gewoon erg benieuwd naar de wisselwerking tussen jong en tam, samen met "oud" en niet-tam. Maar blijkbaar maakt dat weinig verschil, als ik het zo lees.