Na De 2e Parkiet Niet Meer Tam

Gestart door Arosa, februari 25, 2006, 10:16:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arosa

Wij kochten een paar maanden geleden een jonge parkiet en hij was in 4 dagen tam,hij zat altijd bij ons en wilde altijd onze aandacht en was gewoon heel erg gezellig.Opeens kreeg ik een andere baan en zat die parkiet hele dagen alleen en dat vond ik zo zielig dat ik er (speciaal voor hem) maar eentje bij kocht.
Die tweede was ook erg jong en was de eerste weken ook erg tam.Maar eigenlijk van dag tot dag werden ze beide  minder tam aan het worden en hadden het te druk met elkaar.Natuurlijk vind ik het erg leuk om te zien hoe gek ze op elkaar zijn en hoe ze tegen elkaar doen en ben ik blij dat hij niet eenzaam is,maar toch baal ik ervan dat ze beide nauwelijks nog tam zijn!
We krijgen ze zelf haast niet meer te pakken als we ze los laten vliegen,terwijl hij eerst haast niet bij ons vandaan vloog.
Kan het toch nog een beetje goedkomen met hem tam zijn en heeft iemand dan tips ???

Maur@

#1
Zover ik weet, en experts verbeter me als ik het fout zeg, als je twee parkieten bij elkaar zet dan hebben ze elkaar en gaat het tamme er een beetje af. Maar je moet gewoon door blijven gaan met ze pakken en tam houden. Ook wij hebben 4 tamme en 3 niet zulke tamme parkieten. De tamme zijn niet meer zo tam als eerst maar nog altijd komen ze bij je, kan je ze pakken en zijn ze niet bang van ons.

Aanvulling:

met pakken bedoel ik niet "pakken", daarmee bedoel ik op je vinger stappen.

Sonja

#2
Hoi Arosa,

Welkom op het forum. :)

Als je er een tweede parkietje bij haalt, willen ze ook graag met elkaar spelen e.d. Maar als je zelf ook veel met ze bezig blijft, zullen ze jou ook zeker op blijven zoeken en tam blijven.

Het feit dat jouw parkietjes nu minder naar jou toe trekken, heeft dan misschien ook wel een beetje te maken met het feit dat ze (vanwege je werk) vaak alleen thuis zijn, en dus meer op elkaar aangewezen zijn.

Probeer zoveel mogelijk tijd aan je gevleugelde vriendjes te besteden, dan zullen ze ook weer meer naar jou trekken. ;)

Tot slot: uit je berichtje begrijp ik dat je je parkietjes ook vastpakt? Dat is uiteraard niet bevorderlijk voor het tam maken.

Groetjes, Sonja.

Arosa

nou eerst hoefde dat niet,dan kwam hij zelf
maar ja,als ze losvliegen en na een kwartier hebben we ze nog niet in de kooi gekregen dan moet we ze wel vastpakken,want anders hebben we ze na een uur nog niet.Ik wil niet dat ze losvliegen als wij niet in de woonkamer zijn,want wij hebben 2 vissenkommen,straks verdrinken ze.
Misschien moet ik ze er niet meer tegelijk uit halen ??
Heb ik al 1x eerder gedaan,maar toen gingen ze elkaar constant "roepen" en bleef hij op de kooi zitten van de ander die er nog in zat  :rolleyes:

Sonja

#4
Hoi Arosa,

Het is inderdaad gevaarlijk om je parkietjes los te laten vliegen als je er niet bij bent om op ze te letten.
Misschien kun je de vissenkommen ergens anders neerzetten, als je parkietjes rondvliegen?

Het vastpakken en achter ze aan jagen is wel de reden dat ze steeds minder tam worden, ze gaan je hand nu als iets engs beschouwen, ipv iets leuks.
Als je graag wilt dat ze weer bij je komen zitten, is het van belang om iets anders te verzinnen om ze terug in de kooi te krijgen als het nodig is.
Probeer ze eens met iets lekkers te lokken bijvoorbeeld.
Dat zal in het begin niet meteen lukken, omdat ze nu denken dat je ze weer gaat pakken, maar de aanhouder wint!
Hoe meer positieve ervaringen ze met je hand hebben, hoe beter het is.

Wel zou ik ze lekker samen laten rondvliegen, dat is voor je parkietjes toch het leukste. Ze willen immers graag bij elkaar zijn.

Succes.

Groetjes, Sonja.

Arosa

ik laat ze er ook elke avond uit om te vliegen,maar als ik naar bed ga dan moeten ze er weer in.
En het gekke is,ooit waren ze niet bang van mijn hand en toen kwamen ze wel altijd,het is steeds minder geworden en nou komen ze nog nauwelijks vrijwilllig op mijn hand en daar baal ik wel van!
Als ze nou altijd al bang waren oke,maar het was het tegenovergestelde!

Gabri

Hallo Arosa,

Ik wil graag reageren op jou vraag over het tam blijven/houden met 2 parkieten.
Sinds 4 maanden heb ik ook een tweede parkiet erbij genomen. Eerst had ik Spiky (nu 9 mnd) van jongs af aan en hij is erg tam (zit op hand, hoofd, schouder en geeft kusjes :D). Maar omdat ik ook werk en het zielig vond dat ie zo alleen zat heb ik er eentje bij gekocht en dat is Luna.
Luna was negen weken oud toen ie kwam en niet echt tam  <_< .
Sinds Luna bij Spiky in de kooi zit, is hij helemaal op Spiky gefocust. Hij doet ook letterlijk alles na wat Spiky doet. Als ze los vliegen vliegt Luna achter Spiky aan.
Maar ik bleef Spiky aandacht geven bv. met hem spelen en badderen onder de kraan als ze los waren, ook riep ik Luna er steeds bij.
Nu na 4 maanden komt Luna ook bij mij op de schouder zitten, maar is nog steeds bang voor mijn handen. Alleen jawel als Spiky op mijn hand zit, komt Luna ook.
Dus blijf aandacht geven aan je parkieten, het komt dan wel weer terug.

Wat je eventueel kunt doen als ze los vliegen is een uur van te voren het voer uit de kooi halen en pas weer terug doen als ze de kooi in moeten. Of lokken met trosgierst, dat lukt meestal ook. En 's avonds los laten vliegen als het buiten donker is, dan zijn ze ook sneller geneigd om terug in de kooi te gaan om te slapen. En als je ze echt niet in de kooi krijgt, niet met je handen pakken, maar gooi een theedoek over ze heen om te pakken dat wil ook wel.

Succes,
Gabri.

Sonja

#7
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om het voer uit de kooi te halen, om ervoor te zorgen dat de parkietjes weer naar binnen gaan.

Ook een doek over ze heen gooien om ze te pakken vind ik geen goede manier om ze naar binnen te krijgen.
Je jaagt de parkietjes zo heel veel angst aan. Van nature komt 'gevaar' voor hen van bovenaf (roofvogels). Ze worden hier erg bang van.

Ik ben van mening dat je met heel veel liefde en geduld zo verschrikkelijk veel kunt bereiken. Het kan soms best even tijd kosten, maar des te leuker als je merkt dat je vooruitgang boekt, toch?
Op deze manier zul je een hechte vertrouwensband op kunnen bouwen met je kleine kromsnaveltje.  ;)

Hier vind je heel veel tips hoe je je parkietje het beste tam kunt maken:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Groetjes, Sonja.