Pap voeren

Gestart door Gerrit, februari 06, 2007, 12:51:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerrit

Ik heb van een hobbie kweker een zeer jong parkietje gekregen.
Deze moet ik nog met pap bij voeren.
Ik kan mij alleen niets voorstellen bij de hoeveelheid die hij nodig heeft omdat ik het nog nooit gedaan heb.
Enig advies over het voeren gezien hoe en hoeveel gezien het erg moeizaam gaat en er hij niet veel zin in heeft.
Ik krijg er hoogstens 1 theelepel in soms iets meer,.. heeft hij dan genoeg?

Hij eet al wel tros giest en probeerd al te vliegen.
En waneer moet ik ander voer in de kooi zetten?

Mars

Beste Gerrit,

Het beste kun je het vogeltje nog even terug brengen naar de kweker. Parkietjes met de hand voeren is echt niet aan te raden, tenzij het echt niet anders kan. En dan moet iemand het je leren, want het is niet gemakkelijk. Je moet aan het kropje kunnen voelen dat het vol is.
Als je dat niet kunt is er een grote kans dat je parkietje het niet haalt.
De ouders, en als die er niet meer zijn andere parkietjes, leren je parkietje vanzelf zaadjes eten. Vanaf een week of 6 oud kun je hem mee naar huis nemen.

Ik weet dat ik je geen antwoord geef op je vraag (dat heb ik niet, misschien iemand anders wel?), maar wel een dringend advies:
Breng het parkietje terug!

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Gerrit,

Welkom op het forum. :)

Mag ik vragen wat de reden is dat je zo'n jong parkietje hebt gekozen?
Want voor het tam maken hoef je het echt niet te doen, hoor. Een parkietje van ca. 6 a 7 weekjes is zelfstandig, en evengoed net zo tam te maken.

Ik sluit me dan ook aan bij het advies van Marcia: probeer alsjeblieft dit kleine lieverdje nog terug bij de ouders te zetten. Hoe oud is het parkietje? (ik vermoed dat het diertje amper 4 weekjes is) Hij heeft zijn ouders nu nog echt nodig, dus breng hem alsjeblieft terug.....Er zijn al veel te veel parkietjes onnodig gestorven doordat ze te vroeg bij de ouders zijn weggehaald... :(

Ik heb zelf vaak jonge vogeltjes met de hand grootgebracht, vanwege het werk wat ik destijds deed en ik verzeker je: er komt behoorlijk veel bij kijken, het kost heel veel tijd, en als je het niet goed doet, sterft het vogeltje.... :'(

Groetjes, Sonja.

Gerrit

Ik heb me,.. naar ik dacht goed voorbereid en diverse boeken aangschaft.
Het leek ons, gezien hij alleen zal zijn  snel aan ons gezin te wennen door hem te voeden.
Dit stond ook in het boek , want zo went hij sneller aan je.
Op zich vind ik het voeden geen probleem en het ziet er naar uit dat hij het wel naar zijn zin heeft.
Terug brengen lijkt mijn nu geen optie omdat hij net gewent is en weer vervoerd zou moeten worden.
Ook vraag ik mij af of hij daar beter bij gebaat is gezien de kweker hem makkelijk weg deed.

Een parkiet uit de dierenwinkel leek ons al helemaal geen goed idee gezien ik daar allen gestreste parkieten zag,...
Maar als het werkelijk zo moeilijk is hoop ik snel goed advies te krijgen,...

Sonja

#4
Hoi Gerrit,

Het is echt een fabeltje, dat je parkietje op deze manier sneller aan je went.
Tam maken doe je met heel veel liefde en geduld, een parkietje van een paar weekjes ouder wordt net zo lief, tam en aanhankelijk als je er veel mee bezig bent.

Wat er in boeken staat is, jammergenoeg, niet altijd de waarheid.

Je schrijft nu dat je het voeden geen probleem vindt.
Dit vind ik nogal tegenstrijdig in vergelijking met je 1e berichtje. ???
Daarin schrijf je namelijk om advies hoe e.e.a. in zijn werk gaat, omdat je nog nooit een
jong parkietje gevoerd hebt....

Je kunt altijd eerst naar de kweker toegaan, of bellen, en zeggen dat je het, bij nader inzien, toch beter vindt om het parkietje nog een poosje bij de ouders terug te zetten tot hij/zij zelfstandig is.

Ik vind het overigens heel kwalijk van de kweker dat hij een dergelijk jong parkietje zo gemakkelijk verkoopt. >:(

Ik hoop dat je de juiste beslissiing gaat nemen..

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Gerrit

Mijn intentie is altijd geweest om het zo verantwoord mogelijk te doen en zeker geen impulsieve keus.
Wij hadden hem gereserveerd in als hij weg mocht van de kweker wij hem pas op konden halen.
Deze belde ons een week eerder dat hij goed in de veren zat en als wij hem zelf wilde bijvoeren hem konden ophalen.
Hij zei dat wij dat 3/ 4keer moesten doen,... wij hebben er zelf vrij voor genomen om dit zo goed mogelijk te doen.

Op wie moet je af gaan,..

Sonja

#6
Hoi Gerrit,

Ik begrijp je goede bedoelingen. ;)

Maar zelf bijvoeren is echt niet nodig om een tam parkietje te krijgen. Vele mensen hier op het forum zullen dat bevestigen.
Drie a vier keer voeren is echt niet genoeg...Normaal gesproken voert de vaderparkiet de jongen, na het uitvliegen, nog ca. 2 weken bij. Daarnaast leert hij ze zelf zaadjes te eten. Als je zelf een parkietje gaat voeren, moet je dat meerdere keren per dag doen, en daarna komt de periode dat je hem moet leren zelf zaadjes te eten. Dat is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Want op een gegeven moment eet het kleintje wel iets, maar nog niet genoeg, dus moet je nog bijvoeren. Je moet dan weten en aanvoelen hoeveel, en hoe je moet minderen met voeren etc.etc.

Daarom wil ik je toch nogmaals aanraden het kleintje tijdelijk terug te zetten bij de ouders.
Mocht je het nu, ondanks deze raad, zelf willen proberen, lees dan deze link aandachtig door:
http://www.neophema.nl/ (klik op "handopfok")
en deze:
http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm

Als je toch nog vragen hebt, schroom dan niet ze te stellen!

Groetjes, Sonja.

Gerrit

Bedankt Sonja, voor de goed tips,..

Ik besef me goed dat ik met een levend wezen te maken heb en wat ik al zeg ik neem het behoorlijk serieus (alsof het mijn kind is)

De site die je me gegeven hebt geven mij goede houvast en vertrouwen.
Ook deze sites vermelden dat handopfok het "best na 3/4 weken te beginnen wat natuurlijk tegenstrijdig is.
Ze waarschuwen wel dat het een serieuze aangelegenheid is wat ik mij zeer goed besef.
Ook een secretaris van een vogelvereniging gesproken en deze gaf mij ook een goed gevoel al keurde hij de jonge aanschaf wel af.
Ik ga er alles aan doen op het beestje zo goed mogelijk op te voeden,..

Ik hou je op de hoogte,..

ps. als ik de buurt van de fokker had gewoond had ik hem terug gebracht,...


Mars

Houd ons op de hoogte!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Hetty

Wat zielig dat je al zo'n jong parkietje hebt! Hij zou nog bij z'n moeder moeten zijn. Ik hoop dat je het redt met het vogeltje. Je hebt ook al geen ervaring. Jammer!!

karin v h

Hallo Gerrit,
De vraag is trouwens als Gerrit het parkietje terugbrengt naar de kweker of zijn 'moeder' hem nog wel zal voeden. Hier heb ik mijn twijfels over. Als een parkietje al een paar dagen weg is bij zijn moeder vrees ik daarvoor het ergste.
Als het niet lukt kun je dan niet beter contact op nemen met een vogel/dierenarts om te kijken of hij een advies heeft?
Hou je ons op de hoogte hoe het gaat - ik ben wel benieuwd.
groetjes karin

Safrena

Hey Gerrit

Welkom op het forum

Ik vind het heel jammer dat je bij je beslissing blijft om het parkietje met de hand groot te brengen
Je doet daar je parkietje heel veel tekort mee (Bv vitamine tekort). Parkietjes moeten normaal tot minstens 6 weken bij de ouders blijven.
Ze worden tot dan bij gevoerd door paps en mams en leren door hun zelfstandig eten en vliegen enz..

De sites die Sonja heeft meegegeven zijn hele goede sites om te helpen bij handopfok
Let wel de ene site waar jij naar verwijst over handopfok vanaf een vier weken, daar gaat het wel over grote papegaaien

De andere site (http://www.neophema.nl/nl/dept_5.html) die sonja heeft meegegeven is voor iedere vogeltje een ook daar word aangeraden om het toch niet te doen als het echt niet nodig is

Vele groetjes

Gerrit

Als ik het idee had dat hij het niet naar zijn zin heeft was hij vanmiddag meteenl terug gegaan,..
De fokker heb ik gesproken en hij vindt dat jullie (dit is in het algemeen) overbezorgd zijn. Dit zegt wat over de fokker of over jullie.
Begrijp mij goed ik ben jullie zeer dankbaar voor jullie reacties,....
Als ik had gezegt dat hij was verstoten hadden jullie mij dan anders geholpen?

Pap geven gaat moeizaam (zoals al is gewaarschuwd) maar ik weet nu hoeveel hij ongeveer nodig heeft. Het lijkt gewoon of hij geen echte trek heeft.
Zij krop zit al vlug goed vol,..dit is een goed teken,...
Hij krijgt speciale voeding voor jonge vogels waar rekening gehouden is met vitamines. Geen bambix!

Hij probeerd al te vliegen,.. eet al trosgierst en knabbeld al wat van gewone parkieten voer.
Het water heeft hij ook al gevonden.

Wat wel apart is is dat hij 's avonds pas echt to leven komt.
Dan komt hij bij mij zitten en kruipt hij in mijn haar hen hebben we een gesprek op niveau,.
Eenmaal weer in zijn kooi klimt dan helemaal naar boven fladderd als een gek of knabbeld aan de kooi en zijn knuffel.


Jullie zullen begrijpen dat ik nu al moeite heb om hem af te staan en denk dat als hij zelfstandig is ik er een leuk gezinslid bij heb.
En om hem weer in te laden en met een autorit op te zadelen zal hem zeker geen goed doen...

Ik hou jullie zeker op de hoogte,.....
En nog bedankt,...

Dennis (Gerrit is de parkiet)

Mars

Hoi Dennis (en Gerrit  :-X),

Dat wij over het algemeen op dit forum wat overbezorgd zijn is waar, maar in dit geval echt niet onnodig. Als je ons niet geloofd moet je maar eens even met de zoekfunctie gaan zoeken... je zult zien dat er best veel parkietjes te jong meegegeven zijn en het daardoor niet gered hebben.

In ieder geval doe je je uiterste best en ja... waarschijnlijk was je wel meteen geholpen als je gezegd had dat het vogeltje verstoten was, maar dan had je meteen als mededeling gekregen dat het heel veel moeite ging kosten om hem in leven te houden. En het is maar of je met zo'n leugen geholpen wilt worden.  :-X

Veel parkietjes komen 's avonds tot leven... daar is niets ergs aan, maar probeer je parkietje wel een ritme mee te geven: dus iedere avond rond dezelfde tijd op bed (liefst met een doek over de kooi, maar daar verschillen de meningen over).

En ja, we begrijpen als geen ander dat hij nu al onderdeel van jouw leven is...

Houd ons op de hoogte! Groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Dennis,
Misschien is het mij ontgaan maar hoeveel weken is Gerrit eigenlijk - dat kan ik nergens in het verhaal vinden. Als hij al trosgierst begint te eten en zaad moet hij toch wel 5 weken oud zijn? Tenminste uit eigen ervaring. Heb je dat aan de kweker gevraagd?
Groetjes karin

Gerrit

#15
Volgens de kweker zou hij van begin jan zijn,..
Maar of dit waar is? Hij vertelde mij ook dat hij parkietjes van rond de kerst.

Ik moest een keus maken van foto's, maar had aangegeven dat uiterlijk mij niet zo intreseerde.
Uiteindelijk na aandringen de keus gemaakt van die van begin januari,.....

Laten we hopen dat hij ouder is als wij doen vermoeden,..
Bijlage een foto, van Gerrit met mijn dochter,...(of was het nu andersom)


[verwijderd door de beheerder]

karin v h

Hallo Dennis,
Ik denk dat hij toch wel 5/6 weken is (zelfs eerder 6 weken dan 5).
Hij zit al goed in de veertjes. Wel een schatje.
Ik zal morgen is kijken bij mijn eigen foto's van mijn parkietje die stuur ik dan wel naar je pb toe - dan kun je het verschil van leeftijd ongeveer zien - als je dat wilt tenminste.
Groetjes karin

Hetty

Wat een schattig vogeltje. Zo superjong ziet hij er niet uit. Ik denk ook 5 a 6 weken!

Safrena

Hey Dennis

Naar mijn idee lijkt je parkietje nu zo een 4 à 5 weken (zeker nog geen 6 weken)
Nog steeds te jong, zoals duidelijk te zien is om bij de ouders weg te nemen. :-\

Jij vind ons overbezorgd, maar wij hebben hier al heel veel parkietjes weten sterven omdat ze gewoon veel te jong bij de ouders zijn weggehaald. Ook al werden ze net zo goed verzorgd. Ik hoop dat dit bij jou niet zo zal zijn. :-\

Vele groetjes

roha

Natuurlijk zijn wij overbezorgd, we willen allemaal het beste voor alle parkieten!!
We geven dan ook onze mening uit ervaring, maar ook advies voor het beste voor de parkiet!

Een kennis van mij had ook 2 parkieten te vroeg uit nest, zelfde verhaal als van jou Dennis, waarvan ik ook mijn mening had gegeven en hoopte dat ze het zouden halen.
Ik kreeg een opmerking (en een kwaaie blik) dat ze hun uiterste best deden en dat de kweker had gezegd dat het kon! Je kan dan praten als brugman, maar op dat moment kom je er toch niet door, want ik ben geen kweker, dus ik heb er niet zoveel verstand van  ::)
Na 2 weken vroeg ik er maar eens naar, er was er al 1 doodgegaan en juist degene waar ze het niet van hadden verwacht. En ook de andere is later gestorven.

Er komt zoveel bijkijken, ik krijg wel het idee dat het de goede kant op gaat bij jullie maar wees erg allert en voorzichtig met de kleine!!!

Maar onze eerste 2 parkieten (op de avator te zien) zijn ook met de hand gevoerd, niet door ons, maar door de kweker en zijn familie zelf!! We hebben ze pas gekregen toen ze allebei zelf goed aten van het zaad.

Ik wens je veel sterkte  en geluk toe en hoop dat Gerrit een mooie volwssen parkiet wordt!!

Hanneke