Pap voeren

Gestart door Gerrit, februari 06, 2007, 12:51:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerrit

Voor de goede orde,... ik vind jullie niet overbezorgd dat vind de kweker,...
Ik ben net zo bezorgd en behoorlijk geschrokken van alle reacties.

Maar het voorals nog goed met Gerrit.
Vanmorgen pap gegeten en is met een volle krop weer zijn kooi in gegaan, het zijn geen bergen die hij eet maar hij snoept nog steeds van de trosgierst en krijgt genoeg binnen.
Hij zit nu al een tijdje op een stok (daar heb ik hem opgezet) en poetst zichzelf uitgebreid.
Wanneer zitten ze volledig op een stok (of zouden hij daar moeten zitten)?
Wanneer slapen ze op stok en 1 poot?

Stuur de foto, maar Karin vind ik wel leuk,...
Ik zou het op prijs stellen op tekenen waar ik op moet letten  (gedrag van Gerrit).
Gezien er in de boeken gesproken wordt over volwassen vogels en geen kleintjes,.....
Hij zit weel een stil in een hoekje maar dan dut hij een beetje en ja hij is niet de hele dag aktief,..
Na het eten is hij het stilst maar nalang hij heeft uitgebuikt wordt hij aktiever.


Het leuke nu is dat hij, als ik fluit geluidjes maak, dan reageerd hij direct.
Ook als hij tijden het eten in nek gaat kruipen en daar blijft zitten en gaat praten,....

Ik hou jullie op de hoogte wat ik wil hem niet kwijt,.....

Sonja

#21
Hoi Dennis,

Als je parkietje net pap heeft gegeten, voelt hij zich lekker voldaan en gaat dan een beetje zitten soezen. Dat is normaal. ;)
Na verloop van tijd zakt het eten, en zul je hem weer aktiever zien worden. (dat schrijf je zelf ook)

En jonge parkietjes slapen gewoon nog veel. ;)

Zelf bevestigde ik een laag stokje in het begin. Als ze eraan toe zijn, gaan ze er vanzelf op zitten. Maar meestal niet als ze net hebben gegeten, dan kruipen ze vaak nog graag weg in een zacht doekje of washandje oid.

Zo te horen doet hij het prima. :)

Nog even een vraagje: Om de hoeveel uur voer je hem nu? Het is belangrijk dat je pas een nieuwe voeding geeft, als de krop helemaal leeg is, niet eerder.

Groetjes, Sonja.

Gerrit

#22
Hoi Sonja,

Dat had ik gelezen,... geven hem om de 5 uur voeding.
Ik vind het wel lastig om het in te schatten of het dan nodig is gezien hij ook veel trosgierst eet.
Ik heb maandag twee strengen in gelegd en deze zijn vrijwel op. Ook knabbelt hij uit zijn voerbakje dat ik op de grond in zijn kooi heb gezet.
Zijn klop is dus nooit leeg,.....
We geven dan ook niet meer dan 3 a 4 ml pap wat eigenlijk niet wil,.....

Ook zijn eerste vlieg ervaring gehad,... van de bank tot naar zijn kooi, ongeveer 5 meter.

Doe ik het goed?



[verwijderd door de beheerder]

Sonja

#23
Hoi Dennis,

Als je ziet dat je parkietje zoveel trosgierst eet, kun je nu beter wat minder trosgierst geven, en (geleidelijk) wat meer gewoon parkietenzaad.

Je kunt aan zijn krop voelen (heel voorzichtig, niet knijpen!) of hij zaadjes heeft gegeten.
Je kunt het ook aan zijn ontlasting zien, die is dan vaster van vorm.

Ik bedoelde dat je niet pap moet geven, terwijl er nog (oude) pap in de krop zit. ;)
Hoe meer zaadjes je parkietje eet, hoe beter het is.

Zelf zou ik je parkietje nog niet laten vliegen. Hij heeft zijn energie nu hard nodig om groter te groeien. Vliegen komt later. ;)

Ga nu nog maar even door zoals je nu doet, want zo te horen doet jullie kleine Gerrit het goed. Gaat hij meer zaadjes eten, geef hem dan eens een (klein!) drinkbakje, en bv. 3 keer daags pap.
Merk je dat dat goed gaat, dan 2 keer daags. (de voeding van 's middags het eerste weglaten) En zo verder.

Groetjes, Sonja.

Edit//
Ik zou een kleinere drinkbak neerzetten, zo'n grote is minder geschikt voor jonge parkietjes.
Als je een zachte doek op de bodem vd kooi legt, met daar bovenop keukenpapier, kun je beter zien wat en hoeveel je parkietje gegeten heeft, en je ziet beter hoe de ontlasting eruit ziet. ;)

Zodra je parkietje goed uit het voerbakje eet, dan stoppen met het voeren op de bodem. Je hangt het voerbakje eerst zo laag mogelijk, en gaat dat goed, dan hang je het iedere dag een tralie of 2 hoger. ;) Pas uiteraard daar dan ook de zitstokjes op aan.

Gerrit

Hoi Sonja,

Zij ontlasting is denk ik wel goed, een donkerbruin drolletje met wat doorzichtig vocht,..
Ik schrijf alles zodat je kan bepalen of het echt goed gaat.

We gaan vandag over op 3x daags pap van zijn krop zit nog vol en ligt lekker te dutten.
mijn vrouw geef hem om16.00 uur zijn volgende voeding en 22.00 uur zijn laatste.
De laatste voeding nemen wij het serieust gezien hij de nacht door moet,...

Meteen nog even een foto van mijn zoon met gerrit,..

[verwijderd door de beheerder]

Sonja

#25
Hoi Dennis,

Wat een prachtig parkietje is Gerrit! :-*
Hij is zo te zien toch wel tussen de 5 en 6 weekjes oud.
Wat betreft de ontlasting: het kan wat meer vocht bevatten, dat komt door de pap.
Hoe meer zaadjes hij eet, hoe vaster de ontlasting zou moeten worden.

De voeding 's morgens EN de voeding 's avonds zijn beiden belangrijk. 's Avonds om de reden die je zelf al aangaf, maar na de nacht heeft Gerrit ook een reuzehonger. ;)

Gerrit ziet er zo, op de foto, goed uit.
Hou hem echter heel goed in de gaten.
(maar dat doe je vast en zeker al  ;))

Groetjes, en hou je ons op de hoogte?
Sonja.

Gerrit

Met Gerrit,. gaat het nog steeds goed,..
Hij fladdert als een gek en komt dan al halverwege zijn kooi. Hij wil echt vliegen,..

Het eten geven vind ik absoluut geen pretje en Gerrit ook niet.

Ik had bij eten geven gedacht dat hij het wel lekker vind en met veel geduld het zelf wel weg werkt,.... Niet dus,.. ik moet hem goed vast houden en beetje bij beetje in zijn bekje spuiten.
Tussen elke hap laat ik hem rustig door slikken maar naarmate zijn krop vol raakt gaat hij meer tegen sputteren. (Ik dacht dat mijn kinderen slecht aten,..)
Na een half uur zit er net 4 ml in, maar ik denk dan dat hij echt genoeg heeft. De kweker vertelde mij dat hij toch wel 6 tot 8 ml mag maar aan zijn krop te zien zit hij lekker vol dus stop ik bij 4.

Op advies van Karin ben ik nu zaden aan het weken en hoop dat hij dat lekker vind en zelf gaat opeten.
Mochten er meer mensen suggesties hebben wat een jonge Parkiet lekker vind hou ik mij aanbevolen,...

Hetty

Ik heb hierover een vraagje. Hoe kan het dat Gerrit pap moet hebben, als hij al 5 a 6 weken oud is? Mijn eerste parkiet was ook 5 weken toen ik haar kreeg en ze kan toch al wel zelf zaadjes eten/ Niemand heeft mij verteld dat ze pap moest!

karin v h

Zolang een parkietje niet helemaal zelfstandig eet moet hij worden bijgevoerd.
Aangezien Gerrit ook trosgierst eet kan het best zijn dat hij aan de 4ml. genoeg heeft. Hij zal ook steeds minder nodig hebben omdat hij zelf al begint te eten.

@ Hetty weet jij zeker dat jouw parkietje 5/6 weken oud was. Normaal gaan ze met 7/8 weken weg uit het nest, 5/6 weken is echt zeer ongewoon en kunnen ze nog niet zelfstandig eten.
Groetjes karin

Hetty

Mij was verteld dat de parkiewt 5 weken was. Ze kon ook nog niet vliegen, ze zat nog op de grond, maar kon wel zelf eten, ik wist toen nog niks van parkieten. dus ik vond het normaal,

Gerrit

Het is duidelijk dat het meekrijgen van parkietjes afhang van de kweker,.. Ze kunnen je van alles wijsmaken en vertellen meestal wat de klant wil horen.
Ik ben nog even naar de dierenwinkel geweest en mijn verhaal verteld.
Deze keek niet vreemd op,.... en gegreep dit wel als je hem tam wilt maken....maar zij verkochten deze niet gezien zij de aandacht niet aan konden geven.
Zelf kweken ze papagaaien en had wel ervaring met het voeren.


Gerrit eet nu ook eikrachtvoer en als het goed gaat krijgt hij steeds minder pap.
Dit is een zeer stressvolle bezigheid en dat is natuurlijk ook niet goed.

Het is wel leuk om mee te maken wat voor ontwikkeling het beestje maakt en het gaat allemaal zo snel,..

Annika

ik zie dit topic nu pas en wil even reageren, als eerste :

schande over het handelen van de kweker  >:(

ten tweede : fantastisch zoals jullie de voedingen etc op jullie nemen hoor!  ;D

Wat ik me wel afvraag, misschien is het al ergens besproken, maar de kooi die ik op de foto's zie lijkt me niet geschikt voor grasparkietjes, hebben jullie al een echte parkietenkooi?

Ik sluit me trouwens bij Safrena aan toen ze reageerde op de leeftijd van Gerrit, de eerste foto's waren inderdaad geen 6 weken. Wel mooi in de veren, maar dat kan al vanaf 4 weken of iets meer.

In ieder geval : ga zo door met de verzorging, dan komt het vast goed met jullie schitterende gevleugelde vriend!

Groetjes Annika

Gerrit

Hoi Annika,

Ik heb de kooi als parkieten kooi gekocht,...
Vierkant en breed,..
Hij is groter omdat wij heb de ruimte willen geven.

Wat is er niet goed aan?

Annika

ik denk dat ik al weet wat het is ...  ::) ik denk dat doordat het parkietje zo klein is en de foto is ingezoomd het lijkt alsof de spijlen erg ver uit elkaar staan, maar het in werkelijkheid niet zo is. Het moet 1cm zijn tussen de spijlen als ik me niet vergis. Als ik je dus ten onrechte heb laten schrikken : sorry!  :'(
Ik dacht serieus na het zien van de foto even dat het een knaagdierenkooi was  8) mijn fout

Gerrit

Hoi Annika,.

Was inderdaad geschrokken, je denk je goed te hebben voorbereid, blijkt er toch het een en ander niet te kloppen.
De kooi is ook geschikt voor valk parkieten met horizontale en verticale spijlen ongeveer 10 a 12mm uit elkaar
de spijlenz ijn ook iets dikker,..waardoor het allemaal wat lomp eruit ziet.
De keus is erg moeilijk omdat ik niet zo'n glimmend ding in de kamer wilde.

Als ik piep geluidjes met mijn mond maak wordt Gerrit helemaal gek en fladderd dan door de kooi en probeer met zijn koppie door de kooi te komen, wat niet lukt,...
Als ik dan mijn pink door de kooi doe gaat hij erop zitten en piept hij terug,.....geweldig!
Ik denk dat de geluidjes hem aan hte nest doen denken..het zal wel een kroeler worden,.. hoop ik,..

Annika

ik weet het niet helemaal zeker (ik druk me wat voorzichtiger uit om je niet voor niets te laten schrikken), maar ik dacht dat valkparkieten meestal een andere kooi nodig hebben dan grasjes, omdat inderdaad de tralie wijdte zou schelen. Als je zin en tijd hebt moet je maar even hier de zoekfunctie gebruiken, dan zul je ongetwijfeld meer en betere info vinden.

Wel super dat Gerrit (echt grappig, zo heet de vriend van mijn tante) al zo goed reageert op geluidjes. Misschien wordt het straks wel een fantastisch pratertje. Ga zo door!

karin v h

Hallo Annika,
Waarom heb jij het nu over een valkparkiet. Het parkietje van Dennis is gewoon een grasparkiet!!! ;)
Dus waarom moet Dennis dan op internet kijken.
Groetjes karin

Annika

Citaat van: Gerrit op februari 08, 2007, 16:07:41
De kooi is ook geschikt voor valk parkieten met horizontale en verticale spijlen ongeveer 10 a 12mm uit elkaar
de spijlenz ijn ook iets dikker,..waardoor het allemaal wat lomp eruit ziet.

hierom

Sonja

Hoi Dennis,

Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat met Gerrit!
(ik was vandaag niet op het forum vanwege erge gezondheidsproblemen van 1 van mijn konijntjes-> heb mijn handen eraan vol)

Je doet het hartstikke goed. Het feit dat Gerrit steeds minder zin krijgt in de pap, is logisch, want als het goed is, gaat hij steeds meer zaadjes eten.
Heb je hem toevallig ook al zien drinken? (parkietjes drinken van nature heel weinig)
Hou wel in de gaten of hij dat doet, want nu krijgt hij nog vocht binnen samen met de pap, maar op een gegeven moment natuurlijk niet meer.

Je zou ook al eens een klein beetje schelpenzand op de bodem kunnen strooien, gewoon een klein beetje, en kijken of hij daar ook al wat van oppikt.

Veel succes verder, met jullie kleine kroelkontje. :-*

Groetjes, Sonja.

Mars

Fijn dat het zo goed gaat met je parkietje!
Zo te horen heeft hij het erg naar zijn zin en vindt hij jullie erg lief.

Dan nog wel 1 opmerking over de kooi: als je een kooi hebt die geschikt is voor valkparkieten dan zitten de spijlen te ver uit elkaar. Dat kan hele vervelende situaties opleveren: parkietjes die vastzitten met hun koppie bijvoorbeeld. Dus controleer even goed of je niet een te grote traliegrootte hebt. Als dat wel zo is, dan kun je hem beter omruilen en bij de dierenwinkel (als je hem daar gekocht hebt) aangeven dat ze je deze niet hadden moeten verkopen. Doe dat alsjeblieft wel, want niet lang geleden hadden we hier iemand waarbij het nog maar net goed afliep met haar parkietje.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..