Aanleren van pellets, hoe ver mag je gaan?'

Gestart door Safrena, december 02, 2006, 12:54:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Safrena

Dit topic is gesplitst van rui klachten? gestart door Mars ;).

Hey Mars

Even off-topic :-X

Ik weet niet of je deze tip ooit al gekregen hebt, maar het is er eentje van mijn vogelarts

Leg een beetje pellets op een spiegeltje. Ze gaan in het spiegeltje pikken en zien dan het "andere" vogeltje ook pikken en zo gaan ze meestal sneller pellets beginnen eten, omdat ze denken dat het andere parkietje dan ook pellets eet ;)

Vele groetjes

roha

#1
Hoi, ja deze tip had ik ook al eens gegeven, van de spiegel. Op deze manier heb ik onze 4 deugnietjes binnen korte tijd overgezet op de pellets.
Ik raad het absoluut aan om te proberen.

Hanneke

Mars

#2
Off-topic
Probleem is alleen dat Jim het niet zo op spiegels heeft... Of eigenlijk niet op het vogeltje in de spiegel. Maar ach... Ik kan het even proberen.
Hij heeft zojuist na een dag weigeren uit mijn hand wat (een stuk of drie) pellets gekraakt... Dat is een hele vooruitgang, tot nu toe speelde hij er alleen maar mee. Ik was zelfs in de veronderstelling dat ze misschien te groot/te hard waren voor hem en had dus ook al een deel geplet.
Ik laat hem nog even aanrommelen en kijk een uur of acht wel even of ik er dan niet wel een papje inkrijg. Vanochtend niet... hij zal toch echt iets moeten eten! Ook moet hij nog even geweegd worden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

#3
Vanavond als hij nog steeds niet heeft gegeten van de pellets dan geef je hem ongeveer een halve portie zaad. Geef hem sowieso wat zaad, ook als hij wel pap accepteerd straks)Laat Jim het uit de hand eten en laat geen zaad in de kooi achter. Morgen krijgt hij dan weer alleen maar pellets aangeboden.

Jim mag zoals je weet 3 gram afvallen tijden het omzetten, maar laat je niet gek maken door 1 keer wegen ;)

Ow en nog 1 tip, als Jim zielig gaat zitten doen, troost hem dan niet met lieve woordjes (en al helemaal niet met een zaadje) Hoe meer je hem bevestigd in zijn gevole dat hij zielig is, hoe moeilijker het word om hem om te zetten :)

Je doet het hartstikke goed! Mocht deze manier van omzetten niet gaan werken, dan kun je altijd nog overstappen op een omzetschema met percentages.

(moet dit topic misschien gesplitst worden? :P)

Mars

#4
Ja, misschien handig als het topic gesplitst mag worden. En dan titel van het volgende topic: 'Aanleren van pellets, hoe ver mag je gaan?' ik wil ook zelf wel een topic starten hoor! Maar aangezien dit er al een beetje over gaat...

Want Jim heeft gister nauwelijks gegeten. Ik heb hem daarom om 10 uur gisteravond wat zaad uit mijn hand laten eten. Het lijkt er op dat hij liever niet eet, dan pellets. Ook pellet papjes (van poeder) en zachtere pellets (ook van poeder, maar dan met een beetje water) neemt hij niet. Hij is net even heel kwaad geworden op mij toen ik toch het papje tegen zijn snaveltje smeerde. Haha...

Maar zucht... wat moet ik nu doen? Hij is zijn tien procent gewicht (hij woog 33 gram, nu 30) al kwijt, maar als ik nu weer opgeef...

Ook een omzetschema met percentages helpt niet, dat heb ik de vorige keer al geprobeerd.. hij eet gewoon alle zaad er tussen uit en de pellets laat hij stug liggen.

Iemand nog tips?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

#5
je hebt een pb ;)

Mars

Dat is beter zo, anders gaan we zo vreselijk off topic... Dank je wel voor dit gesplitste topic.
En ik lees meteen de spiegel tip nog een keer. Dus ik zal even op zoek naar een spiegel, dat is nog een heel karwei hier... Ik ben niet zo ijdel en ik kan moeilijk de badkamerspiegel van de wand plukken...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Citaat van: Mars op december 03, 2006, 11:11:20
Ik ben niet zo ijdel en ik kan moeilijk de badkamerspiegel van de wand plukken...

Alles kan ;)

Even wat tips op een rijtje:

*een kleine stukje van het lievelingsfruit mengen/onderdompelen met pellets of poeder (gestampte pellets kan ook)
*Zelf een hapje mee eten
* geef niet te snel toe, hij zal daar misbruik van maken

En wat misschien wel het moeilijkste is van alles... Laat niet merken aan je vogel dat het iets bijzonders is... Dat zal alleen maar meer "angst" opleveren. Wanneer de eigenaar doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan zal de vogel dat ook onderkennen. Het is net als met angsten... Als je er te veel aandacht aan schenkt gaat het niet over. Een nieuw speeltje? hang dat met veel bombarie en aandacht in de kooi, dan zal het langer duren voor de vogel het accpeteerd dan wanner je het er gewoon in hangt en er geen aandacht aan besteed.

Mars

Korte update:

- appel is niet lekker als er vies pelletpoeder omheen zit  >:(
- de spiegel ligt onder in de kooi, Jim zit stil op zijn stok. Hij heeft het niet zo op andere vogeltjes  :)
- Marcia gaat maar even een stukje wandelen en laat haar dwarse parkietje alleen (hoewel alleen: Met zijn nieuwe vriendje, naast zich in een andere kooi)

Haha... Marcia zit thuis met twee depressieve vogeltjes...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Voor depressieve vogeltjes helpt lichttherapie wellicht ook  ???  :P.
Alle gekheid op een stokje, kromsnaveltjes kunnen nu eenmaal zeer eigenwijs zijn.
En als je wat roosvicee bij het pelletpoeder doet? Of lust Jim dat ook niet?

Mars

Roosvicee? Dat plakt...

En geen plaksel aan Jims snavel!
(ik heb het al eens uitgeprobeerd, een paar maanden geleden)

Hij houdt alleen van vast voedsel, liefst knapperig: komkommer, appel, paprika. Dingen als druiven en tomaten vormen daar dan al een grensgeval in: de ene keer eet hij het wel, de andere niet.
Dus ik snap ook niet zo goed wat er mis is met de pellets: die zijn lekker krokant en maken geluid als je ze eet.  :)

Het enige alternatief dat ik nog kan verzinnen is een harrissonpapje in zijn bekje 'spuiten' als opvokvoer dus. Hij is met de hand gevoed en ik denk dat ie dat wel lekker vindt. Maar goed, ik heb geen spuitje bij de hand, dus dat wordt het ook niet (vandaag).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Citaat van: Mars op december 03, 2006, 12:16:54
Maar goed, ik heb geen spuitje bij de hand, dus dat wordt het ook niet (vandaag).

JA die was ik vergeten :(
(lag wel klaar...)

Mars

Dan verwacht ik die dinsdag, haha...

Dat is een grapje hoor! Ik haal morgen wel even, mochten ze hier niet alsnog gaan eten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Citaat van: Mars op december 03, 2006, 12:34:51
Dan verwacht ik die dinsdag, haha...

Dat is een grapje hoor! Ik haal morgen wel even, mochten ze hier niet alsnog gaan eten.

Groeten Marcia

Ik ga vanavond de nachtdienst in lieffie, dus naar het postkantoor ga ik niet meer :P

roha

Hoi,

Wij gaven 's morgens de parkieten 2 uur de zaadvorm te eten. Dit ging er dan uit en werden de bakken gevuld met de mash fine vorm (poeder vorm) en op de bodem een spiegel (16 cm x 10 cm (HEMA)) met daarop stukjes aardbei/komkommer o.d. met daarop ook de mash. 's Avonds kregen ze weer 2 uur de zaadvorm aangeboden en daarna weer de mash. Dit hebben we 1 week gedaan. De tweede week hetzelfde, maar dan 1 uur de zaadvorm in de voerbak aanbieden, 's morgens en 's avonds. Op de spiegel de mash en pellets aanbieden.
Als je goed observeert kun je bepalen hoe ver de parkieten zijn met het eten van de pellets. Wij hebben de derde week nog zoals de tweede week gedaan, maar toen waren ze toch echt wel overgezet naar de pellets. Maar wij hebben het idee dat de spiegel zijn werking heeft gehad, dat ze daar in zijn getrapt.
Op deze manier krijgen ze toch steeds wel eten binnen, maar tussendoor moeten ze "roeien met de riemen die ze hebben". Hier is het gelukkig gelukt, maar dat wil niet zeggen dat dit met elke parkiet lukt, want ze hebben allemaal hun eigen karaktertje!

Hanneke

Mars

@ caradow... heeft het postkantoor bij jou dan ook Sint-opening vandaag?

Morgen zal het hier waarschijnlijk ongeveer zo gaan: Ik zal ze morgenochtend eerst wat zaad uit mijn hand laten eten, zodat ze een bodempje hebben. Dan moet ik werken en rond een uur of acht 's avonds zal ik wel wat zaad aanbieden: het bodempje voor de nacht.
Jim twee keer een uur of twee uur de tijd geven werkt niet. Dat heb ik stiekem ook al een beetje geprobeerd. Dan stelt hij zijn eetmomenten net zolang uit en binnen een uur krijgt hij genoeg binnen om de rest van de dag/nacht verder te gaan.

Ik geloof dat 'cold turkey' hier toch de enige methode gaat zijn. Uiteraard met een beetje zaad erbij. Maar langzaam afbouwen heb ik al geprobeerd en dan zie ik mijn vogeltje langzaam dunner worden.

Maar ik moet zeggen dat Jim zo juist even op het etensbakje zat en er wel wat van at. Zaadjes zitten er nu eigenlijk niet meer in, dus zou hij dan toch? Hij is daar nu ook even van opgeknapt en is nu bezig Timo in de andere kooi te pesten en als een gek over de twee kooien heen te rennen/ te knabbelen, te rinkelen met de speeltjes enz...

Dus nu begin ik me meer zorgen om Timo te maken.
Ik heb Timo gistermiddag gekocht en hij heeft gisteravond een stukje trosgierst gegeten. En vanochtend heel eventjes best gulzig harrissons uit het bakje. Hij leek het best te lusten. Maar er zit gewoon van de stress geen leven in het arme beestje, hij is bang voor mij (logisch) en voor Jim. Hij zit dus eigenlijk alleen maar voor zich uit te staren op het schommeltje (ja, caradow, er is iemand die wel weet wat je met een schommeltje moet doen!)... Ik zal hem zo nog een stukje trosgierst geven, dan krijgt hij in ieder geval iets binnen.
Hij heeft overigens gistermiddag zijn vleugeltje in de dierenwinkel beschadigd: bij de aanzet zit wat bloed  :(
Ik weet het... ik moet hem lekker laten wennen. En wat met rust laten. Maar het even van mij af schrijven helpt wel!

Bedankt en groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Timo moet zeker wennen maar wat Jim betreft is dan zeker goed nieuws.. En als JIM het eet, helpt dat ook zeker voor Timo. Je moet je al met al niet TE veel zorgen gaan maken, gezonde bezorgdheid is goed, maar jij moet hier niet overspannen van raken.

Enne wie schrijft die blijft ;)

Nee, het postkantoor is niet open, maar morgen slaap ik de hele dag :P

Mars

Goed nieuws: na mijn zorgen van vanochtend over Jimmy die al 1,5 dag nauwelijks had gegeten kan ik melden dat er hier een vogeltje driftig zit te eten: Jim dus. En dat terwijl ik dus al een paar overzetpogingen gedaan had. Maar goed, hij ziet er erg verwilderd (door de rui) uit en dat vertekend het beeld een beetje. Dom dat ik niet gewacht heb...hoewel het ruien al erg lang duurt. De rui neemt al genoeg energie. Maar Jim lijkt gewoon over te zijn. Zijn gewicht is oke en hij eet lekker.

Wel moet ik zeggen dat Timo nog steeds erg stil en teruggetrokken is en nauwelijks gegeten heeft. De laatste keer bij het etensbakje was vanochtend. Sindsdien heeft hij alleen wat trosgierst (in totaal een cm of 4) gehad. Maar goed, hij zal zijn vriendjes wel missen en bovendien lijkt hij last van zijn vleugeltje te hebben.

Overspannen ben ik niet hoor. Maar je maakt je toch gewoon wel zorgen. Je weet niet hoe ver je iets door moet zetten: waar de grens ligt. En ik moet zeggen dat ik met Jim mee heb gemaakt dat parkietjes voor je gevoel van het ene op het andere moment doodziek kunnen zijn. En dus weet ik nu niet of Timo erg last van zijn vleugeltje heeft en of hij erg honger heeft...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Je bedoeld met goed nieuws dat hij Harrisons eet? :D

Wat Timo betreft: Hij heeft trosgierst gegeten dat is in ieder geval wat. Als je echt denkt dat hij last van zijn vleugeltje heeft, dan weet je wat je moet doen.

Als je het nu even niet ziet zitten met Timo, geef hem dan gewoon zaad en laat hem even een paar dagen wennen. Ze hebben beide nog een eigen kooi toch? (je moet Jim niet de kans geven om nu zaad te eten, als hij nu aan de harrisons zit, hij mag eigenlijk de komende weken alleen maar harrisons dat hij er goed aan kan wennen, anders val je net zo terug als toen Jim bij je ouders was)

Mars

Yep, ik lees het nu na: Jim zit Harrisson te eten en niet uit 1, maar uit wel drie bakjes tegelijk: het gras is altijd groener...

Morgen zitten Jim en Timo overdag apart in een kooi. Dan zal Timo zeker wat zaad in zijn bakje krijgen. Ik heb zojuist ook een bordje met zaadjes op de grond gelegd in Timo's kooi. In de hoop dat als hij de Harrissons niet aantrekkelijk vindt, hij dan de zaadjes neemt. Maar het lijkt meer het op avontuur uitgaan te zijn dat Timo tegen houdt.

Over zijn vleugeltje. Timo heeft vanmiddag een tijdje bij ons gezeten buiten de kooi: het viel mij op dat hij op een gegeven moment zijn linker vleugeltje een beetje (een paar mm) van zich af hield en zijn rechter (beschadigde) vleugeltje strak tegen zijn lichaampje. Hij heeft er dus een beetje last van, wat wel logisch is: het heeft wat gebloed. Ik was eigenlijk van plan morgen even af te wachten, maar je hebt wel gelijk: ik maak maar gewoon een afspraak.

Bedankt en groeten...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik zei niets!!!!!!! (ok ik gaf een hintAls het nu niet bloed, en hij gebruikt zijn vleugeltje verder wel gewoon (voor zover een geknipt vleugeltje zijn vleugeltjes gebruikt) laat hem dan een paar daagjes met rust. Als je morgen gelijk naar de DA rent terwijl het niet echt nodig is, is het alleen maar meer stress voor hem. Heb je zelf al het vleugeltje gestrekt en gekeken hoe groot de schade is? (het lijkt mij trouwens dat hij eerder zijn zere vleugletje van zijn lijfje af zou houden...?)

(irritant he soms, dat we zo overbezorgd zijn ;))

Mars

Hmm, nog even en we moeten het gesplitste topic weer splitsen  :-X

Of hij zijn vleugeltje gewoon gebruikt? Hij is er vanmiddag wel even mee wezen 'vliegen' (of moet je dat vluchten noemen). Toen zagen we geen afwijkingen, behalve dan dat hij erg ver kwam in vergelijking met Jim, die toch echt al wat meer vleugel heeft.
Maar het kan natuurlijk een reden zijn waarom hij niet naar beneden kruipt en vrij weinig onderneemt: als het zeer doet mijd je alle beweging. Wel springt hij af en toe van stok naar schommel en weer terug: toch ook een actie waar je wel je evenwicht en vleugeltje wat bij nodig hebt.
Ik heb zijn vleugel niet gestrekt: ik ben bang dat het wondje dan juist open gaat. Het heeft eigenlijk alleen in de winkel gebloed: 2 minuten laten thuis was het bloed al aan het opdrogen.
Daar komt nog bij dat ik nogal moeite heb om hem te pakken te krijgen: het oorspronkelijke plan was dan ook om Jim in de grote en Timo in de kleinere kooi te zetten, zodat dat wat gemakkelijker gaat. Maar Jim kruipt de kleinere kooi steeds in en dan kan ik wel heel erg moeilijk gaan doen...

Citeerhet lijkt mij trouwens dat hij eerder zijn zere vleugletje van zijn lijfje af zou houden...?
Hij heeft beide vleugeltjes gewoon op zijn lijfje liggen. Het was de lichte 'aircostand' dan wel 'op zijn hoede stand' dat het opviel...

Nou ja... Ik bedenk morgenochtend wel even wat ik doe. Dan kan ik even kijken of hij wel goed eet als hij wakker wordt. Ik geef hem zo nog wel een stukje trosgierst, iets anders wil hij nog niet hebben: leve de dierenwinkel die zijn parkietjes in ieder geval een stukje trosgierst leert eten! Hij kan er nu nog even van genieten, het wordt hier maar spaarzaam verstrekt  ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mars

Beste mensen,
Even een update, want ik ben me vanmiddag rot geschrokken!

Mijn enthousiastme over het eten van Jim bleek gezichtsbedrog. Ik heb Jim eind gistermiddag, begin van de avond driftig zien eten bij drie verschillende etensbakjes. Hij bleef er lang zitten, bewoog zijn hoofdje heen en weer... En leek na het eten weer wat actiever te worden.

Dus vol 'gemoedsrust' ging ik vanochtend naar mijn werk. Jim zou zich wel redden, alleen Timo maakte ik mij zorgen over. Het leek alsof deze sinds zaterdagmiddag vastgeroest aan zijn stokje zit: hij komt er maar niet af en eet nauwelijks. Om het eten te bevorderen heb ik gisteravond een schaaltje met zaad op de bodem gelegd en in de etensbakjes zaad bijgevuld. Ook heb ik hem nog een stukje trosgierst gegeven. Dat eet hij smakelijk op. Even nam hij gisteravond de moeite om omlaag te komen, na een paar happen zaad, is hij snel weer naar boven geklommen. Vanochtend heb ik het zaad bijgevuld. En Timo had vandaag dan ook behoorlijk gegeten, hoe weet ik niet: want na 17.30 (mijn thuiskomst) is hij zijn stokje niet meer afgeweest (behalve dan om mijn hand te ontwijken).

Toen ik thuis kwam begon er een parkietje heel erg te schreeuwen. Dat doet Jim wel vaker: hij hoort de sleutel in het slot of de tussendeur. Toen ik naar hem toeliep om me te laten zien schrok ik me helemaal rot: Hij was bijna rond: zijn veertjes stonden helemaal bol! Ik heb meteen zijn etensbakje gecontroleerd: hij heeft niets gegeten!!! Snel heb ik hem wat trosgierst gegeven. Maar dit was niet genoeg: hij had moeite om zijn oogjes open te houden. Mijn zus heeft hem even in de hand en kan hem gewoon aaien! Wat dus echt nooit mag: maar hij reageerde helemaal niet. En dus heb ik hem boven op een schaaltje met zaad gezet! Hij heeft flink gegeten. Maar was blijkbaar behoorlijk verzwakt: zo'n 1,5 uur zat er nauwelijks beweging in hem. Pas rond 19.30 uur werd hij wat minder bol... en een beetje actiever. Beste mensen, wat ben ik geschrokken... Ik neem het mijzelf zo kwalijk! Hoe kon ik nu midden in Jims rui aan pellets beginnen, hoe kon ik nu niet even twee weekjes wachten tot ik overdag thuis was...!

Maar het ging zo goed... en ik dacht dat ik beter mijn nieuwe parkietje meteen aan pellets kon laten wennen, dan hem pas later over te zetten...

Ik heb om acht uur de doek over de kooi gehangen. Beide parkietjes kunnen hun rust wel gebruiken (Timo is nog dierenwinkelsluitingstijd gewend). De verwarming staat hier wat hoger en de bakjes zijn goed gevuld. Jim ziet er inmiddels al weer een beetje beter uit...

En ik had nog wel als titel van dit topic: hoe ver mag je gaan? Bovendien was het verhaal met Moppie al een waarschuwing: ook al denk je dat er gegeten wordt, je weet het niet zeker...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Ja Marcia, dat heb je god opgemerkt. Onze Silvester, deed ook net of hij at. Deed het in z'n bekkie, maar liet het ook heel slim weer vallen en dat bleef hij een hele tijd doen, ik dacht zelf toen dat de brok te groot was en heb zo'n middenmaatpellet nog opgehaald, super fine. Dit at ie wel, later konden we ook weer naar de fine toe. Helaas is meneer te hard tegen de televisie, die uit stond, gevlogen en daar uiteindelijk aan is overleden, maar dat is een ande verhaal.
Maar ze zijn ook nog eens meesters in voor de gek houden!!
Heel veel succes, ik hoop dat het uiteindelijk goed gaat.
De eerste keer dat we de vogels hebben geprobeerd over te zetten op de pellets ging ook totaal niet. We waren dan ook aangenaam verrast dat ze in de spiegel zijn getrapt!

Mars

Toch begin ik steeds meer te twijfelen of hij niet wel heeft gegeten. Omdat het spelen met de pellets eerst veel korter duurde en veel duidelijker was. Ook leek ze zondag steeds duidelijk actiever te worden als ze even 'gegeten' had. Ook mijn ouders, die zondag op visite waren, waren overtuigd dat ze echt gegeten heeft...

Maandagochtend heb ik Jim even los gelaten. Ze heeft een rondje over zijn kooi gedaan en daarna over Timo's kooi (die dicht was, omdat Jim anders de bakjes met zaad zou plunderen). Toen heeft ze ook een tijdje zitten tikken aan de buitenkant van de voerbakjes van Timo. Dit doet ze overigens heel vaak ook bij zijn eigen bakjes vanaf de buitenkant, als ze er wel bij kan (door om te lopen). Het zou natuurlijk kunnen dat Jim jaloers was en daarom niet gegeten heeft van de pellets: ze heeft waarschijnlijk wel gezien dat Timo wel zaadjes in zijn kooi had. Overigens had ik de bakjes van Timo met zaad gevuld omdat Timo het hele weekend weinig gegeten had en dan zou het in ieder geval niet aan de pellets liggen. En die jaloerse bui zou niet de eerste zijn. Met Jim op je vinger hoef je maar 'Timo' te zeggen of naar Timo te wijzen of 'mevrouw' laat even duidelijk weten dat zij ook aanwezig is!

Nou ja, beide vogeltjes vandaag eerst maar weer op zaad. En dan over een paar weken nog een keer proberen...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Knorrepot

Ik heb hier al een en ander gelezen over hoe problematisch het is om grasparkieten 'over te zetten' op pelletvoeding.
Ik heb een 4 jarige mannelijke grasparkiet, Knorrepot, die altijd 'gewone' zaadmengsels at.
Hij kreeg het laatste jaar XtraVital. Omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat pellets de meest volwaardige voeding vormen voor kromsnavels in gevangenschap, heb ik besloten Knorrepot pelletvoeding te gaan geven. Ik heb Harrison's Super Fine gekocht.
Tot mijn verbazing at hij de korreltjes meteen! Ik vraag me af of er andere parkietenbezitters zijn die een soortgelijke ervaring hebben!
Inmiddels eet Knorrepot de pellets alsof hij nooit anders heeft gedaan. Hij is er goed aan toe, is vrolijk, speelt, drinkt en poept goed, enz. Dus we gaan maar op deze voet verder. Natuurlijk houd ik goed in de gaten of hij geen lichaamsgewicht verliest.
Ik weeg hem elke dag op een elektronische brievenweger, waar hij graag op zit!

Mars

Hoi,

We proberen ook mensen te vertellen dat het helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn. Volgens mijn DA is er maar een klein percentage dat het gewoon weigert te eten. Maar zelfs deze zijn over te zetten. Bij de rest van de parkietjes is het drie dagen doorpakken en geen problemen meer met het eten van pellets.

Jimmetje gaat binnenkort uit logeren bij een kennis van mij (van wie ik niet wist dat ze parkietjes had), kwam haar bij de DA tegen en zij en dierenarts riepen vol enthousiastme dat even uit logeren gaan bij haar al vele parkietjes overgezet had. Dus ook bij worden binnenkort pellets gegeten ;)

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Hier had ik 3 van de 4 binnen 4 dagen over, eentje duurde wat langer doordat ze ziek werd.
De eerste is vaak het moeilijkste en daarna is het vaak zien eten doet eten, dus dat logeerpartijtje is zeker een hele goede oplossing Mars!

Knorrepot

Citaat van: Mars op december 04, 2006, 23:14:06
Hij was bijna rond: zijn veertjes stonden helemaal bol! Ik heb meteen zijn etensbakje gecontroleerd: hij heeft niets gegeten!!! Snel heb ik hem wat trosgierst gegeven. Maar dit was niet genoeg: hij had moeite om zijn oogjes open te houden. Mijn zus heeft hem even in de hand en kan hem gewoon aaien! Wat dus echt nooit mag: maar hij reageerde helemaal niet.

Een (gras)parkiet mag tijdens het overzetten naar pelletvoeding maximaal 10 % van zijn lichaamsgewicht verliezen. Verliest hij 12,5 %, dan wordt de situatie uiterst kritiek en moet men niet vreemd opkijken als de hulp van een vogelarts bijzonder snel moet worden ingeroepen omdat de vogel dan al té apathisch is, om nog zelf te kunnen gaan eten (van zijn 'oude' voer).
Bij 10% gewichtsverlies, zou ik weer overgaan op het voer dat de parkiet is gewend.
Mars heeft 'geluk' gehad. Vóór je begint aan het overzetten naar pellets, MOET de parkiet worden gewogen.
Daarna is het erg belangrijk om dit ELKE DAG, op hetzelfde tijdstip te blijven doen. Wegen is de enige concrete manier om een vinger aan de pols te houden!
Verder moet je de vogel natuurlijk blijven observeren tijdens de 'uithongering'.
Het kan nuttig zijn om de parkiet tijdelijk wat extra warmte van een speciaal hiervoor geschikte lamp te geven (met uitwijkmogelijkheid naar een koeler gedeelte van de kooi).
Er zijn grasparkieten die je écht absoluut nooit aan de pellets krijgt. Die sterven letterlijk liever van de honger. Het is verstandig om hiermee rekening te houden.
Over hoe je een al dan niet handtamme grasparkiet het beste kunt wegen zal ik binnenkort wat schrijven.

Mars

Hey Knorrepot,
Je wekt nu de indruk alsof ik niet goed nagedacht heb over wat ik deed. Dat is zeker niet het geval hier hoor!

Je hebt kleine electronische keukenweegschaaltjes, die vrij nauwkeurig wegen. Met wat trosgierstzaadjes heb je een beetje tam parkietje er zo opgelokt. Voor het geval dat het niet duidelijk was: ik heb Jim natuurlijk steeds wel gewogen.

Overigens: knorrepot schrijft dat je niet iedere parkiet over krijgt. Mijn vogelarts bestrijdt dat. Zij heeft meerdere malen, tot 15 keer toe, parkietjes in huis genomen die echt geen pellets wilden eten. Ze heeft ze allemaal over gekregen, maar dan wel via de langzame afbouwmethode. De parkiet zes weken zaad gemengd met pellets geven en dan per week een klein beetje minder zaad, met een afbouw over acht weken. Wel natuurlijk je parkietje blijven wegen.
Daarnaast schiijnt het te werken om parkietjes bij andere parkieten te zetten die wel pellets eten.  maar dat zal ik binnenkort uitproberen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Zo zwart/wit als jij het stelt is het niet Knorrepot. Jim is 1 van die parkietjes bij wie het overzetten meer moeite kost. En Mars weet dondersgoed hoe close het was met Jim, dat hoef jij haar niet nog eens extra in te peperen. Wegen is een handig hulpmiddel om het gewicht te observeren, maar een MUST met vetgedrukte letters zoals jij het stelt is het niet.

Daarnaast ben ik het absoluut niet met jou eens dat er parkieten zijn die NOOIT pellets zullen leren eten. Ook de moeilijkste parkieten zijn over te zetten. Maar daar komt ook veel wilskracht van de baas bij kijken.

En sorry, misschien ligt het aan mij, maar jou manier van schrijven van het laatste stukje van jou komt op mij erg agresseif en betweterig over. Alsof we hier allemaal leken zijn en jij het ons wel even zult vertellen. Ik zeg al, dat ligt misschien aan mij, maar je kan in ieder geval het vetdrukken van de letters achterwege laten, dat komt al minder agressief over.

Nog een laatste opmerking van mij groot pelletsvoorstander over het geven van pellets: Pellets is inderdaad een volwaardige voeding, mits er voldoende groente en fruit naast gegeven wordt. Ook Mag een zaadje (bijv in de vorm van een schep zaad of een stukje trosgierst op zijn tijd) gerust gegeven worden. er word zelfs onderzocht of dat niet sowieso beter is om er naast te blijven geven ivm de functie van de maag.

Knorrepot

Oeps... Ik bedoel het ècht niet betweterig hoor! Maar wat ik heb weergegeven waren de woorden van een gerespecteerd vogelarts. Een autoriteit op zijn vakgebied wiens adviezen ik zeker ter harte neem!

Caradow

Geeft niet,

Enne, de vogelartsen zijn het ook niet altijd eens hoor ;)

roha

Wij hebben 2 keer geprobeerd om onze vogels over te zetten op pellets. De 1e keer lukte het niet om alle parkieten over te zetten, dus maar terug op zaad.
Later nog een keer geprobeerd op een andere manier, deze staat beschreven, met een spiegel en toen werkte het wel. Daarom zeg ik ook zien eten, doet eten!!! Ik denk dan ook dat alle parkieten over te zetten zijn op pellets.
Een logeerpartij is misschien helemaal niet zo verkeerd.

Zeg Knorrepot, die vogelarts staat die al tussen de lijst 'vogelartsen' hier op het forum?

Knorrepot

Hallo roha,

Die vogelarts staat inderdaad in de lijst. Hij is verbonden aan de Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren in Utrecht (afdeling 'vogels en bijzondere dieren').

Groeten van Knorrepot!

amiga

hallo.. :P ik heb een vraagjj..wt is beter voor je parkietje.. pellets of zaad? of maakt het niet uit?, want ik dacht dat pellets gewoon in elkaar gedrukte zaadjes zonder hulsel waren.. maar ik las net wat op het internet en er stond dat pellets beter waren.. is dit waar of niet?

Caradow

Dat is haast een persoonlijke vraag. Maar als het mij vraagt, ik ben zelf groot voorstander van pellets. Wanneer de voeding van de parkiet uit pellets en vers groente en fruit bestaat, zijn de kans op tekorten heel gering. Uit een bak zaad zal de parkiet hoofdzakelijk de lekkerste dingen eten waardoor ze tekorten kunnen ontwikkelen.

Maar een zaadmengsel van bijv XtraVital doet niet onder voor pellets. Zolang je maar zorgt dat de parkiet alles opeet. en je dus afgepaste porties verstrekt, gebaseerd op de hoeveelheid die de vogel per dag opeet.

De afweging pellets op zaad heeft voor veel mensen met de prijs te maken. Pellets zijn over het algemeen toch wat duurder, hoewel je ook die afgepast geeft en het dan nog wel redleijk meevalt. Zeker als je grotere veroakkingen aanschaft.

Mijn conclusie: Pellets zijn beter, maar XtraVital is ook ene zeer goed zaadmengsel. Goedkopere mengsels of mengsels die men zelf moet scheppen en open en bloot aan alle gevaren en besmettingen in de winkel staan zijn af te raden.

smartie

Ook ik ben voorstander van pellet voer. Ons vorige parkietje was echt een schatje en net voor het moment dat hij ernstig ziek werd hoorde ik van een vriendin over Harrisons en dat het veel beter was voor vogels dan gewoon voer dat je bij de dierenwinkel haalde. Wij hadden voor die tijd altijd zo'n zaadmengsel met van die rode/groene en gele stukjes 'fruit' erin en voegde dan zelf eivoer aan het mengsel toe. En hij kreeg af en toe van alles wat dus ook niet goed voor hem was: trosgierst en snoepstokjes. Bovendien waren wij toen nog 'onwetend' in de zin dat we wel boekjes over parkieten hadden en naar de dierenarts gingen indien nodig, maar over dat het voer dat wij gaven helemaal niet goed voor parkieten was maar dat we hem eigenlijk dood voerden... nee, dat wisten we niet!

Voorheen kochten we onze vogels ook in de dierenwinkel of bij een hobby kweker, maar deze geven dus ook foute adviezen. Deze slechte adviezen worden nog steeds gegeven. Op mijn werk ben ik vorige week nog compleet uitgelachen. We hadden een vergadering wat men vergeten was aan mij door te geven waarop ik natuurlijk zei: goh, mijn parkieten hebben nog geen eten gehad! Want ik geef ze 2x per dag Harrisons. Toen ik uitlegde wat het was (soort brokjes voor parkieten waar alle essentiele voedingsstoffen inzitten) begon er al 1 collega enorm te lachen. WAT?? BROKJES ZIJN VOOR HONDEN!! En toen ik vertelde wat het kostte lagen ze al helemaal in een deuk. 2 van de collega's die erbij zaten hebben ook een parkietje thuis. Maar toen ik ging doorvragen schrok ik wel. Van collega 1 is het diertje niet tam en mag nooit zijn vleugels strekken. Krijgt een vol bakje voer voor de hele week (wel XtraVital) en ook maar 2x per week schoon water. Had het dier maar geen parkiet moeten worden was het antwoord! Ik heb geluld als brugman, maar zulk soort mensen kun je niet overtuigen. Collega 2 heeft een tam parkietje wat eruit mag maar ook deze krijgt niet elke dag schoon water en voer. Gewoon het bakkie volscheppen en klaar is kees! Heb trouwens ook nog een collega 3 met 2 parkietjes in een kamervoliere die op het BALKON BUITEN staan! Ook daar natuurlijk mijn zegje gedaan, maar ik geloof dat ik nu gezien word als betweter maar ja, als mensen niet om dieren geven, waarom hebben ze ze dan? Oja, deze collega heeft dus ook een aangevlogen agapornis in haar kamervoliere opgenomen. Uiteraard heb ik ook daar voor gewaarschuwd. De dieren staan wel redelijk beschut over 2 kanten maar de andere 2 heeft de wind vrij spel op! En ze hebben ook geen nachthok of een nestkastje. Want dan zouden ze wel eitjes kunnen krijgen en dat wilde ze nu niet! Echt om je over op te vreten van ergenis!

Sorry voor mijn afwijking off topic maar deze collega's hadden het daarna over: sommige mensen gaan ook met hun parkietje naar de dierenarts! Net of dat iets bijzonders is. Dus ik reageerde erop: zo iemand ben ik dus! Voor ons zieke parkietje hebben we de dierenarts de 2e keer aan huis laten komen om hem de stress van vervoer te besparen en zodat we ons verdriet van eventueel laten inslapen (wat we stiekem al wisten maar gewoon niet aan wilden) thuis konden verwerken. Nou, dat scheen ook een zeer lachwekkend verhaal te zijn. Voor zo'n bezoekje aan huis had je wel 5 nieuwe parkieten kunnen kopen! Net of het een wegwerpartikel is! Echt, bij mij begon het te borrelen van binnen. Met haar hond zal ze toch ook naar de dierenarts gaan als ze die had? Of dan d'r baby dochter? Zeg ik toch ook niet: joh, ze is zo ziek, kost alleen maar geld om te behandelen. Ga gewoon oefenen voor een ander? Is helemaal gratis! :o

Maar goed, pelletvoer en XtraVital zijn dus beiden goed voer voor parkieten MITS je het afgepast geeft aan de vogels. Zeker bij Xtravital omdat ze anders het lekkere eruit halen en de rest lekker laten liggen.

Bij Pino ging het omzetten op pellets het moeilijkst omdat zij de eerste was. Daarna was het met Lucky zo gebeurd. Zien eten doet eten. En blijf gewoon je ogen goed gebruiken. Zorg dat ze wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Ze hoeven niet resoluut om te zijn. Je kan het ook in een paar weken doen. Dus rustig afbouwen gewoon voer en steeds meer Harrisons geven...

Mars

Beste mensen, dit topic werd in december gestart, nadat ik voor de derde (of vierde?) keer geprobeerd had mijn Jimmy over te zetten op pellets. Een van die keren heeft ze het netjes zitten eten (ik denk dat dat deze keer was) maar de volgende dag niet meer. Wat ik ook probeerde, het hielp niets!

Nou mensen, ik dacht dat ik Jim nooit over zou krijgen, maar het is me in twee dagen (!!!) toch gelukt! Aangezien mijn twee nieuwe parkietjes beide sterk ondervoed zijn, leek het mij beter om ze toch op pellets over te zetten. Daar ben ik woensdagmiddag mee begonnen. Jim die naast ze in de kooi zit, heb ik ook maar pellets gegeven, want anders zouden ze daar jaloers boven gaan hangen. Nou woensdagavond zaten Layla en Winky druk in de bakjes te zoeken/eten/knisperen en Jim hing tegen de kooi aan 'dat wil ik ook'. Dus ik heb de kooi open gedaan en Jim bij ze binnen gelaten, ze ging dus netjes een beetje eten! Om te zorgen dat ze toch iets binnenkregen (soms kauwen parkietjes de pellets alleen kapot) heb ik voor bedtijd een schaaltje met wat zaad boven op de kooi gezet, daar gingen ze lekker met zijn drieen smikkelen.

Donderdagochtend heb ik ze allemaal gewogen: Winky voor het eerst, Layla was 1/2 gram afgevallen en Jim 3 gram (iets minder dan 10 procent). Ik heb Jim weer wat zaadjes gegeven, maar Layla en Winky eerst niet. Opnieuw heb ik een bakje met pellets boven op de kooi gezet (want ze bleven maar spelen en slapen op de kooi) en Layla en Winky en Jim gingen daar gezellig zitten eten. Eind van de middag heb ik ze weer gewogen en ze waren keurig op gewicht. Ook de ontlasting zag er netjes uit.

Gisterochtend heb ik ze opnieuw gewogen en alleen jim was weer wat afgevallen, maar niet heel veel. De andere twee eten gewoon lekker pellets. Jim ook, maar ALLEEN uit het bakje boven op de kooi (of de bakjes uit de kooi van Winky en Layla). Die rotzooi die in haar bakjes zit, die hoeft ze niet  ;)

Dus ik kan jullie zeggen, hebben jullie een parkietje dat moeite heeft met pellets eten: zien eten is eten (alleen nog in het verkeerde bakje!).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..