Tijdens de rui veren verzamelen van je parkietje, als herinnering voor later.

Gestart door budgie, oktober 13, 2006, 00:08:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scotty - Keecko

Off topic:
Citaat van: budgie op oktober 13, 2006, 18:12:42
Dat had ze even nodig!

Ja, even afkoelen!  >:(

On topic:
Liesbeth, ik vind het helemaal geen gek idee. Het is een mooie manier om iets van je lieve vriend te bewaren. Zelf heb ik ook een bakje met veren van Scotty en Keeckko's eerste rui. Ik had ze eerst verzameld vanwege hun jeugdrui. Maar nu wil ik ze bewaren, voor later, maar ook om de mooie kleurtjes.

Ik hoop dat Sjakie nog lang bij u is. Ik vind Sjakie een mooi, lief en grappig beestje en u hebt echt een hart voor dieren. Dat is me wel gebleken zolang ik op dit forum kom! ;D

Groetjes Ilse

budgie

Citaat van: Scotty&Keecko op oktober 13, 2006, 18:21:44
Ik hoop dat Sjakie nog lang bij u is. Ik vind Sjakie een mooi, lief en grappig beestje en u hebt echt een hart voor dieren. Dat is me wel gebleken zolang ik op dit forum kom! ;D
Groetjes Ilse

Dankjewel, Ilse. Ik heb bijna te veel hart voor dieren en dat nekt me nogal eens. Sjakie is een zeldzame clown en een goedzak. Ik hoop dat zijn lichaampje het voorlopig nog niet begeeft. Maar helaas heb ik er geen zeggenschap over. Ik kan alleen maar zijn veertjes oprapen en in een doosje leggen.
Als ik de macht daartoe had, zou ik al heel wat parkietjes van forumleden hebben genezen! Ik heb al zo veel diep ontroerende verhalen van mensen gelezen en gehoord ...... Het is niet alleen het lot van de besproken parkietjes dat mij raakt, maar ook de manier waarop mensen dit verwoorden! Daarin ligt ontzettend veel gevoel!

Idske

Citaat van: Safrena op oktober 13, 2006, 17:20:06

Ik heb geen tuin om mijn lieverdje in te begraven en heb dan ook ervoor gekozen om haar te laten cremeren, toen ze gestorven was.
Zo heb ik haar nog steeds bij me, samen met haar veertjes die ze ooit verloren was tijdens de rui

vele groetjes


Dit is een mooie gedachte, het gaat erom dat hoe je het ook doet dat je jezelf in kan vinden en dat is goed voor de verwerking van het verdriet.

En inderdaad Budgie, ik heb het ook. Door de verhalen die ik hier lees zit ik soms jankend achter de computer. Hoe liefdevol mensen hier schrijven over hun huisdier is erg mooi.

De veertjes en een aantal mooie foto's kun je een prachtige collage van maken. Of wat je dan ook wil.
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Joske

Ik vind het ook helemaal niet gek! Mooi juist.

Wij hebben ook een doosje met mooie veertjes van Pino en Kiwi, die overleden zijn. Van Gigi (en straks ook van Swiffer) verzamelen we ook veertjes. Hartstikke mooi, vooral die lange staartpennen :) (die vind je alleen niet zo vaak)

Qwerty

#24
On Topic:

Parkietenveren zijn mooi, en daarom verzamel ik ze.Ik ben net een weekje gebanned geweest en moet zo beetje alles inhalen. ;)

(Off Topic: Ik ben misschien een tikketje donminant, net als mijn vader.En dringerig, maar ja, daar kan ik niets aan doen.Sorry!)

Qwerty de Heer

Je hoeft niet alles in te halen, dat is onbegonnen werk lijkt me.
gr pf

budgie

Citaat van: Qwerty op oktober 21, 2006, 09:28:54
(Off Topic: Ik ben misschien een tikketje donminant, net als mijn vader.En dringerig, maar ja, daar kan ik niets aan doen.Sorry!)
Qwerty de Heer

Off topic: daar kun je wél iets aan doen. Je hoeft het, om te beginnen, niet zo overduidelijk te laten blijken op dit forum.
En moet dat nu steeds, je 'verschuilen' achter die 'moeilijke' vader van je?

Moppers

Ik werk sinds iets meer dan een maand bij de dierenambulance van Den Haag. We hebben ook een vogelkamer, met allerlei leuke en ook kleurige vogeltjes, die af en toe wel eens een mooi veertje loslaten en er dan niet op poepen (de allermooiste zitten altijd onder, doen ze vast express). Die worden dan altijd achter een van de A4tjes aan de muur gestoken. Het resultaat is een collectie van veren in allerlei kleuren en maten, een erg leuk gezicht.

Trippy

Budgie,Heel leuk idee van die veertjes,
wat erg om te weten dat je parkietjes dood zal gaan alleen het idee al brrrb.
ik vindt cremeren juist goed sommige mensen gooien hun dier zo hups de prullenbak in :'( :'(
hopenlijk gebeurt er een wonder en overleeft sjaak het  :(


gr.ursula

Moppers

Citeersommige mensen gooien hun dier zo hups de prullenbak in
Dat mag ieder toch zelf bepalen, dus wat is daar mis mee? Sommige mensen hebben er behoefte aan hun dier te begraven op een dierenbegraafplaats, sommigen kiezen voor crematie, sommigen voor begraven in de tuin, en sommigen weer voor de vuilnisbak of de 'destructieton'. Dat is de keuze van de eigenaar alleen, niemand anders heeft daar iets mee te maken.

Trippy

zo bedoel ik het niet ik bedoel beter cremeren dan zo weg gooien ???

Moppers

Das precies mijn punt. Waarom is dat beter?
Een crematie kost geld, en het is niet in het belang van het dier, want die is dan dood en merkt er niets van. Het is puur iets voor de eigenaar, en sommigen hebben geen behoefte aan het dier cremeren, dus waarom zou je daar dan geld aan uitgeven, plus dan zit je met een urn die je niet wil. Je doet er niemand kwaad mee als je je overleden vogeltje in je eigen vuilnisbak gooit, dus ik zie niet hoe de ene manier beter kan zijn dan de andere, ongeacht welke manier dat is.
Dat jij liever een dier cremeert na het overlijden, dat is jouw keuze. Niets meer, niets minder.

Safrena

Citaat van: Moppers op oktober 21, 2006, 14:18:04
.... Je doet er niemand kwaad mee als je je overleden vogeltje in je eigen vuilnisbak gooit, dus ik zie niet hoe de ene manier beter kan zijn dan de andere, ongeacht welke manier dat is.
...

Hey Mopers

Met dat idee ben ik het totaal niet eens
Idereen doet inderdaad wat hij wil als zijn diertje overleden is, dat is waar.

Maar in de vuilnisbak gooien vind ik heel oneerbiedig voor het diertje, waar je jaren zoveel lief en vriendschap van hebt gekeren.
Het diertje verdient gewoon dat laatste eerbied en respect en dat geef je niet als je het gewoon in de vuilnisbak gooit.
In de vuilbak gooien, het lijkt dan net wel of je gewoon vuil weggooit  >:(  en dat is het diertje totaal niet. Het is geen ding maar een levende wezentje geweest. :'(

vele groetjes

Ps het lijkt me inderdaad heel mooi allemaal die verschillende mooi gekleurde veertjes aan de muur ;D

budgie

Ik ben het helemaal met Safrena eens. Je gooit geen dier in de vuilnisbak nadat het zijn leventje helemaal 'in jouw dienst heeft gesteld'. Je hebt er, als het goed is, plezier van gehad. Alleen dáárom al heeft ook een dier recht op een béétje respect na zijn dood. Natuurlijk, het dier weet niets meer als het overleden is. Een mens ook niet, maar die gooi je toch óók niet in de vuilniscontainer? Ik ben nogal van mijn stuk gebracht door deze kille opmerking van Moppers. Moppers is een realist, dat weet ik en dat mag; ben ik ook, maar deze opmerking vind ik te cru.

Moppers

Het is maar hoe je er zelf tegen aan kijkt. Als je het diertje dood in de kooi vind en dan denkt 'Hm, hij is dood, nou ja, gelijk hop in de prullenbak ermee', ja dat is oneerbiedig. Maar met diezelfde instelling het dier laten cremeren ('zo, dat ook weer gedaan, zijn we ook weer van die klus af') is toch net zo oneerbiedig en respectloos?
Het gaat toch om hoe je denkt over je parkietje, ook als hij overleden is, en niet om hoe je het doet? Toen mijn vorige parkietje Moppie overleed, heb ik een uur met haar in mijn handen zitten huilen en ik heb haar al jankend in een keukenpapiertje gerold, in een zakje gedaan en die in de vuilnisbak. Als ik haar had laten cremeren, dan zou ik iedere seconde het idee hebben gehad dat er iets niet klopte, dat dit niet hoorde bij mij en bij haar, dat dit niet de juiste manier was om afscheid van haar te nemen. Dus het is echt niet altijd en bij iedereen beter en eerbiediger om een diertje te cremeren.
Eerbied en respect komt uit je hart, niet uit je portemonnee, ja toch?

Safrena

Citaat van: Moppers op oktober 21, 2006, 14:45:59
....
Eerbied en respect komt uit je hart, niet uit je portemonnee, ja toch?

hey Moppers

Eerbeid en respect komt inderdaad uit je hart en niet uit de portomonee
Maar ik kan er nog steeds niet bij dat iemand zomaar zijn/haar parkietje in de vuilnisbak gooit, ook al heb je je diertje altijd graag gezien en respecteer je het lieverdje. De gedachte alleen al brrrr....
Je kan het toch ook gewoon in de tuin, of ergens ander begraven uit respect en je hebt je portomonee ook niet nodig dan.

Zelf heb ik ook een paar uur met Winnie in mijn handen gezeten toen ze net overleden was en uren aan een stuk gehuild
Nu nog steeds huil ik regelmatig om haar. :'(
Ik heb dan ook de keus gemaakt dat ik haar steeds heel dicht bij me wil en niet alleen in mijn hart en herinneringen, want daar zal ze voor eeuwig zitten.

Het is natuurlijk wel zo, zoals je zei:
Citeer" Als je het diertje dood in de kooi vind en dan denkt 'Hm, hij is dood, nou ja, gelijk hop in de prullenbak ermee', ja dat is oneerbiedig. Maar met diezelfde instelling het dier laten cremeren ('zo, dat ook weer gedaan, zijn we ook weer van die klus af')"
Dat is inderdaad ook zonder enig eerbied of respect. Maar ik denk dat heel zelden mensen zo denken die hun diertje begraven of laten cremeren.
Ik denk dat mensen die hun diertje zo gewoon in de prullenbak dumpen, meer op deze manier denken (en dat is niet persoonlijk op jou bedoeld hoor)

Ieder zijn menig daarover maar ik blijf bij mijn standpunt en vind het oneerbiedig en respectloos om een diertje tussen de vuilnis te dumpen

vele groetjes

budgie

Er is ALTIJD wel een plekje te vinden om zo'n minuscuul parkietje met een klein beetje 'ceremonieel' gratis te begraven. Al is het maar tussen enkele rozen van de plantsoenendienst. Ik blijf erbij dat een vuilnisbak dient voor écht afval. En hierin hoort je overleden vriendje niet thuis. :( Maar als iemand zijn beestje tóch in de vuilnisbak wil gooien, mag hij/zij dat van mij gerust doen. Ik blijf het echter ongepast vinden.

Moppers

CiteerJe kan het toch ook gewoon in de tuin, of ergens ander begraven
In mijn tuin begraven was niet echt handig. De kat van de buren had haar zo opgegraven (hoe diep het graf ook) en was er dan mee aan de haal gegaan. Geen denken aan (lijkt me logisch).
Ergens anders begraven is niet alleen illegaal, maar ook dan had ze opgegraven kunnen worden door wie weet wat, ook geen optie dus.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niet de instelling: ik heb tijdens het leven genoeg voor het dier gedaan, nu issie dood en heb ik de verantwoordelijkheid niet meer.
Ook is geld niet de reden van mijn keuzes. En ik zie het houden van huisdieren niet alsof zij zich in mijn dienst stellen, eerder andersom, daarom koop ik geen dieren maar adopteer ik ze.
Ik doe waar ik me het prettigst bij voel en waar mijn dieren het meest bij gebaat zijn. Dat doen de meeste dierenliefhebbers lijkt me, maar het resultaat daarvan kan bij iedereen anders kan zijn, dat is nou eenmaal zo en is geen fout iets.
Ik probeer ook helemaal geen mensen over te halen van crematie af te zien, juist niet. Iedereen moet doen waar hij/zij een goed gevoel heeft, en bij velen zal dat crematie zijn. Ik kan me best voorstellen dat iemand graag een urn met de as van een parkietje heeft staan. Voor mijzelf heeft dat geen waarde, dus ik kies ervoor het dier niet te laten cremeren. Mocht ik die behoefte wel voelen als een dier overlijdt (misschien met mijn konijn, mijn band met hem is wat sterker), dan zal ik ook zeker voor crematie kiezen. Maar ik zal nooit zo'n beslissing maken 'omdat het moet' of 'omdat het netter staat' of 'omdat iedereen dat doet'.

Jullie hoeven mijn keuzes ook niet te begrijpen, zolang jullie maar zien dat ik er echt wel over nadenk en niet klakkeloos voor de vuilniszak kies, en zolang jullie maar zien dat niet iedereen over een onderwerp als dit hetzelfde hoeft te denken.

Het was en is ook niet aanvallend naar jou bedoeld hoor
Ik heb er ook nooit aan gedacht dat je geen respect zou hebben voor je diertjes, integendeel.
We delen gewoon niet dezelfde mening wat berteft de vuilnisbak
maar we respecteren gewoon elkaars mening daarin. ;)

Dit gezegd zijnde kunnen we nu misschien toch weer on- topic gaan ;)
gr Safrena

KiimmBiimm_

Safrena 
een hele mooie gedachten dat je je vogeltje in een mooie urn hebt zitten
en je er een hangertje van hebt gemaakt
zo is je vogeltje toch altijd bij je
ik zou het niet kunnen verdragen als een van mijn schatjes zou overlijden
iedereen die een vriendje heeft verloren
GECONDOLEERT

smartie

Ik zie dit topic nu pas voor het eerst. Ook ik heb sinds ik een klein meisje was van elke parkiet wat mooie veren verzameld. Ik heb ze in een doosje zitten. Bij elkaar. Sommige met 'naamlabeltje' aan de 'pen' van de veer, sommige zonder. Toen Tommy heenging heb ik een foto waar ie klein opstond in een hartvorm geknipt en in een zilveren medaillon gedaan. Aangezien er plek was voor 2 foto's heb ik er ook een veertje bijgedaan. Klasgenoten waren vaak nieuwsgierig wat erin zat (nieuw vriendje ofzo?) en vaak snel bevooroordeeld (ala wat overdreven). Maar goed, ieder dus zijn eigen gevoel bij de dood van een huisdier. Ik had toen gewoon zo'n speciale band met het diertje, dat ik het zowiezo nooit zou zijn vergeten. Maar ik wilde gewoon vasthouden aan iets tastbaars. Lekker belangrijk wat anderen daarvan vinden/vonden! NOT!

Nog steeds verzamel ik de mooiste veren. Staartveren, mooie vleugelveren of mooie donsveertjes met de meest prachtige kleuren. Ik merk alleen wel dat ik er steeds minder apart hou omdat ik niet alles kan bewaren (anders kan ik binnenkort mijn eigen kussen vullen met mijn eigen parkietenveertjes, haha).

Offtopic: ik zou ook nooit mijn parkiet in de vuilnisbak kunnen gooien! Ook wij hadden weleens katten in de tuin van de buren. Maar we hebben onze parkietjes altijd in een sigarenkistje/gsm doosje begraven. Soms ook het favoriete speelgoed meegegeven. Tja, noem het maar sentimenteel...

budgie

Ik heb een plan dat menigeen macaber in de oren zal klinken. Als Sjakie overlijdt, leg ik hem respectvol in een mooi, goed afsluitbaar bakje in de vriezer tot aan de dag dat ik zelf afscheid van het leven moet nemen. Het is mijn wens dat Sjakie dan in mijn handen wordt gelegd en dat wij samen worden gecremeerd, waarna onze as in de vrije natuur wordt uitgestrooid. Misschien krijg ik nu allerlei kritiek over me heen, maar ik heb er goed over nagedacht en ik wil die laatste 'reis' samen met mijn geliefde, intelligente en waardevolle vriendje maken. Ik heb er respect voor als mensen dit sentimenteel en/of gek vinden, maar zo liggen mijn gevoelens nu eenmaal.