RTÉ Onderzoekt uitgezonden “Live export: op de hoef”, een slopende documentaire over misbruik in een verzamelcentrum in Ierland, maar ook over het lijden tijdens de export buiten de EU. Op beelden was te zien dat kalveren herhaaldelijk werden geslagen met peddels en hooivorken, en dat ze aan hun oren en staart werden gesleept terwijl ze uit vrachtwagens werden gelost. Het toonde ook aan dat dode kalveren in verschillende staten van verval achterbleven rond levende dieren, wat een aanzienlijk ziekterisico met zich meebracht.
Het programma onderzocht ook het lot van degenen die naar derde landen werden geëxporteerd. Terwijl duizenden rechtstreeks vanuit Ierland worden geëxporteerd naar onder meer Marokko en Israël, worden sommigen naar Spanje, Hongarije en Roemenië gestuurd, waarna ze verdere reizen naar Noord-Afrika en het Midden-Oosten moeten doorstaan. Deze reizen kunnen ongelooflijk lang duren, waardoor de jonge dieren flink onder druk komen te staan. Wanneer ze uiteindelijk van de schepen worden gelost, worden ze geslacht in een land waar ze niet worden beschermd door de EU-wetgeving inzake dierenwelzijn.
De Ierse kalverexportindustrie in de schijnwerpers zetten
Hoewel het programma voor veel opschudding zorgde, is het niet de eerste keer dat dierenbeschermingsorganisaties van dit soort misstanden tegen kalveren horen. In maart 2024 volgden Ethical Farming Ireland, Dier&Recht, L214 en Eyes on Animals vrachtwagens die vanuit Ierland naar kalverhouderijen in Nederland en daarbuiten reden, waar ze getuige waren van meerdere gevallen van misbruik.
Het was niet alleen duidelijk dat de jonge dieren schade opliepen toen ze werden voorbereid op transport over lange afstanden, maar ook tijdens de reis hebben rapporten herhaaldelijk aangetoond dat de kalveren te maken kregen met aanzienlijke uitdroging, honger, stress en verwaarlozing. De omstandigheden in deze veewagens zijn slecht, aangezien tot wel 300 kalveren in één vrachtwagen over drie niveaus worden gepropt, zonder hoofdruimte en nauwelijks genoeg ruimte om te gaan liggen. Deze reizen kunnen doorgaan tot aan Roemenië en Polen, wat meerdere dagen duurt. Bovendien kunnen kalveren die niet op de kalverhouderij terechtkomen, worden vetgemest nog langere reizen per veeschip naar landen ver buiten de EU gestuurd.
Tot nu toe zijn dit jaar ruim 160.000 ongespeende kalveren jonger dan zes weken vanuit Ierland geëxporteerd. Het merendeel komt terecht op kalverhouderijen in Nederland, waar ze te maken krijgen met “een afschuwelijk bestaan, opeengepakt in overvolle hokken op harde roostervloeren, (waar ze zijn) nooit buiten en binnen een jaar naar de slacht gestuurd”, aldus Frederieke Schouten, directeur van Stichting Dier&Recht.
Deze jonge, kwetsbare kalveren worden onderworpen aan ruwe behandeling en mishandeling… langdurige hongersnood en verschrikkelijk lange reizen in overvolle vrachtwagens. RTÉ Onderzoekt heeft een grote exporteur blootgelegd en we hebben actie nodig. Het wordt tijd dat de sector zijn verantwoordelijkheid neemt voor deze dieren.
Caroline Rowley, directeur ethische landbouw Ierland
Terwijl het ene onderzoek na het andere het immense lijden blijft benadrukken dat miljoenen dieren elk jaar ondergaan in de transportsector voor levende dieren, is het duidelijk dat er dringend iets moet veranderen. Eurogroep voor Dieren roept op tot een een veel krachtiger herziening van de vervoersverordeningevenals voor een verschuiving naar een vlees- en karkassenhandelwat het einde zou kunnen betekenen van het transport van levende dieren naar landen buiten de EU.