Het beste van 2024: de 5 favoriete berichten van Dr. Karyn

Hallo, ik ben dokter Karyn! Lees mijn inleiding voor meer informatie over mij en mijn vijf grappige honden, Poppy, Bailey, Kodah, Ned en Fred.

Nu we die wazige, verwarrende periode tussen Kerstmis en Nieuwjaar ingaan, dacht ik dat ik deze kans zou aangrijpen om terug te blikken op de hoogtepunten van mijn jaar waarin ik de verschillende capriolen en inspiratie heb gedocumenteerd die mijn honden hebben gegeven en waarmee we ons hebben vermaakt. Nou, ik heb me vermaakt – ik hoop jij ook!

Het lijkt op een van die afleveringen van een tv-programma waarin de schrijvers duidelijk een week vrij wilden nemen, dus we worden getrakteerd op een flashback-aflevering! Bovendien is het een geweldige kans voor jou om op de hoogte te blijven van enkele van mijn favoriete verhalen van het jaar.

Dus, zonder verder oponthoud, hier zijn mijn 5 favoriete berichten van 2024:

Ned’s Weepy Peepers – De gevaren van een klein hoofd

Lees het hier: Ned’s Weepy Peepers: het probleem van het geven van oogdruppels aan honden oplossen (met video)

Wat ik zo leuk vond aan dit bericht, was dat ik hierdoor mijn praktijkervaring van worstelen kon gebruiken om de tranende ogen van een onwillig wezen met een klein hoofdje te behandelen. Hoewel Ned in alle opzichten wonderbaarlijk perfect is, maakte hij het leven erg moeilijk als het ging om het schoonmaken en het aanbrengen van druppels op zijn huilerige ogen, waardoor ik met een aantal creatieve oplossingen op de proppen kwam. Het zijn kleine stukjes wijsheid die voortkomen uit persoonlijke ervaringen en die het veel gemakkelijker maken om je in te leven in de moeilijkheden die veel eigenaren van gezelschapsdieren ervaren en die een aantal mogelijke oplossingen bieden.

Onverwachte ondersteuning voor mijn chronische vermoeidheid

Slaapfeestje

Lees het hier: Onverwachte ondersteuning voor mijn chronische vermoeidheid: hoe mijn honden zich aanpasten aan een dutje

Omdat ik wist hoeveel mensen met een ziekte leven, was het fijn om mijn ervaring met chronische vermoeidheid te kunnen delen, en hoe mijn huisdieren het vaak makkelijker hebben gemaakt, en niet moeilijker, om door moeilijke dagen heen te komen. Veel mensen voelen zich misschien ontmoedigd bij het idee om huisdieren te hebben als ze niet over het vermogen of de energie beschikken om de ultramarathonlopers en de powerwalkers van 5 uur ’s ochtends bij te houden, omdat ze denken dat ze een hond niet alles kunnen geven wat hij nodig heeft.

Ik heb echter geleerd dat honden zich veel beter kunnen aanpassen en emotioneel intelligenter zijn dan we misschien denken, en in plaats van gefrustreerd en angstig te worden als ik een ongeluk meemaak, lijkt mijn roedel honden (en de katten) te genieten van de tijd die we doorbrengen. gewoon chillen of slapen. Zo erg zelfs dat ik nu gewoon het woord ‘dutje’ kan zeggen en de honden naar boven komen rennen om hun plekje op het bed op te eisen.

Wie is de baas?

Ondanks dat hij een tiende van zijn grootte heeft, heeft Fred er geen moeite mee om Kodah op zijn plaats te zetten!

Lees het hier: Wie is de baas? De dominantietheorie ontkrachten (met video)

Ik houd van de uitdrukking ‘elke dag is een schooldag’, omdat deze goed weergeeft hoe ik over mijn persoonlijke en professionele leven denk. Net als je denkt dat je alles onder de knie hebt, leer je iets nieuws dat alles omdraait. Dat is wat er gebeurde toen ik ontdekte dat wat ik wist over hondendominantie en roedelgedrag werd in twijfel getrokken en opnieuw gedefinieerd door dierengedragsdeskundigen en hondentrainers.

Als je ziet hoe verschillende individuen met elkaar omgaan, is het zoveel logischer dat je hebt geleerd over de aangeboren rollen die honden op zich nemen in een roedel of groepsomgeving. Door met een roedel van vijf honden te leven, heb ik uit de eerste hand kunnen ervaren hoe hondenrelaties veel complexer zijn dan een lineaire dominantiehiërarchie, en het herkennen van hun rollen binnen de groep heeft me geholpen mijn benadering van interactie en training aan te passen en te verbeteren.

Ned de hulpeloze

Ned op zijn warmwaterkruik

Lees het hier: Ned the Helpless: Dr. Karyn’s typische chihuahua (met video)

Ned is het heerlijkste, meest squishable wezen dat ik ooit heb gekend, en ik hou zoveel van hem dat het me eigenlijk verdrietig maakt, omdat ik weet dat we misschien nog maar vijftien jaar samen hebben. Heeft u ooit zo over een huisdier gedacht? Ik heb nooit kinderen willen hebben, maar met Ned in mijn leven kan ik de aantrekkingskracht op je hart ten volle waarderen wanneer je niet bij hen bent, de voortdurende zorg dat er iets met hen zou kunnen gebeuren, en het warme, donzige gevoel van nodig zijn. Vóór Ned had ik nog nooit een huisdier gehad dat mij zo duidelijk ‘nodig’ had. Geduldig wachtend tot hij in mijn armen springt om hem op de bank te tillen of naar bed te dragen, en na het eten tegen me keft tot ik zijn warmwaterkruik klaarmaak, zijn hulpeloosheid is zo vertederend.

Dr. Karyn’s 10 geboden voor succesvol puppy-ouderschap – deel één en deel twee

Ned en Fred zijn zeer goed getraind in het wachten op hun eten

Lees ze hier:

• Dr. Karyn’s 10 geboden voor succesvol puppy-ouderschap (deel 1)
  • Dr. Karyn’s 10 geboden voor succesvol puppy-ouderschap (deel 2)

De afgelopen tien jaar heb ik veel geleerd over het gedrag van honden, training, gehoorzaamheid en respect. Ik heb gezien wat werkt, wat niet, en hoeveel ouders van huisdieren hun honden een slechte dienst bewijzen door inconsistent en vaag te zijn in hun benadering van puppy-opvoeding. Ik ben zeker geen perfecte hondenbezitter, en mijn methoden zijn misschien niet voor iedereen geschikt, maar ik vond het leuk om wat tips te kunnen geven die de eerste paar maanden een beetje gemakkelijker kunnen maken, en je hond klaar kunnen maken voor succes (klik hier om lees deel 1 en deel 2). Honden zijn het gelukkigst als we duidelijk en consistent zijn over wat we van ze willen. Het is stressvol en verwarrend voor hen als ze als volwassenen worden uitgescholden voor dingen waar ze mee wegkwamen toen ze jong waren, en geen enkele puppy-eigenaar zou de woorden moeten zeggen: ‘Hij/zij laat me dat niet doen.’ ”

Vooruitkijken

Terwijl we vooruitkijken naar meer chaos en plezier in 2025, horen we graag van je. Wat – of wie – doen Jij meer weten over? Heb je brandende vragen over Kodah’s innerlijke gedachten of Fred’s voortdurende zindelijkheidstraining (ik zou graag een week zonder stiekeme binnenpoep willen!). Misschien wil je dat ik iets demonstreer dat je in de war brengt of je ontgaat.

Stuur me een bericht in de opmerkingen hieronder, en ik zal zien wat de bende en ik voor je kunnen doen.

Ik wens jullie allemaal een 2025 vol plezier en bont, namens Ned, Fred, Poppy, Bailey, Kodah en mijzelf.

Van links: Bailey, Kodah, Fred, Ned en Poppy