Een plan om de verloren vuurvliegjes van Bali te redden

BALI-Indonesië. Wayan Wardika zag als kind ‘wolken van vuurvliegjes’ die opgroeiden tussen de rijstvelden van Bali, Indonesië. Maar veertig jaar later realiseerde hij zich dat de vuurvliegjes in zijn dorp vrijwel verdwenen waren.

Vuurvliegjes in Zuidoost-Azië verdwijnen als gevolg van verlies van leefgebied, lichtvervuiling, gebruik van pesticiden en klimaatverandering – en hetzelfde gebeurt op het zich snel ontwikkelende Bali.

Dat is een verlies voor ons allemaal, aangezien vuurvliegjes zowel ecologisch als cultureel belangrijk zijn.

In 2020 besloot Wayan de vuurvliegjes terug te brengen door het enige initiatief voor het behoud van vuurvliegjes in Indonesië te lanceren, genaamd Bring Back the Light. Hij en zijn kleine team van wetenschappers richten zich op het kweken van vuurvliegjes om terug te keren naar het wild.

Maar door dit werk heeft Wayan ook het belang van habitatbescherming onderkend – alleen door dit te doen zullen de aantallen vuurvliegjes duurzaam kunnen groeien. Hij richt zich nu op het aanmoedigen van omliggende boeren om de chemicaliën achterwege te laten en biologisch te gaan werken, om zo het aantal vuurvliegjes te vergroten.

Het videoteam van Mongabay wil vragen en onderwerpen behandelen die er toe doen aan jou. Zijn er inspirerende mensen, urgente kwesties of lokale verhalen die u graag door ons wilt laten bespreken? Wij willen van u horen. Maak deel uit van ons rapportageproces:neem hier contact met ons op!

Bannerafbeelding: Vuurvlieg over het landschap van Bali, collage. ©Rizky Maulana Yanuar

Opmerking: transcripties worden door machines en mensen gegenereerd en lichtjes aangepast voor nauwkeurigheid. Ze kunnen fouten bevatten.

Deze kleine vuurvliegjes hebben een grote taak. Ze worden weer vrijgelaten in het wild.

Een kleine daad die een enorme impact kan hebben op het eiland Bali en zijn bevolking.

Maak kennis met Wayan. Hij is een grote fan van vuurvliegjes. Toen ik klein was, hadden we geen elektriciteit.

Ik herinner me dat ik wolken vuurvliegjes zag. Normaal gesproken verzamelde ik de vuurvliegjes en gebruikte ze als verlichting.

Maar veertig jaar later realiseerde Wayan zich dat de vuurvliegjes in zijn dorp vrijwel verdwenen waren.

Deze insecten gloeien in het donker om partners aan te trekken en roofdieren af ​​te weren. Maar zoals Bali blijft doen

ontwikkelen, verliezen ze de nacht. Te veel licht verstoort hun communicatie.

Dorpen en rijstvelden nemen de bossen en beken over waar ze broeden.

En de chemische meststoffen en pesticiden die door boeren worden gebruikt, verslechteren hun leefgebied.

Ten minste vier soorten in Zuidoost-Azië zijn met uitsterven bedreigd, wat slecht nieuws is. Vuurvliegjes

bestuiven van lokale planten en gewassen. Sommige soorten voeden zich zelfs met slakken die rijstplanten vernietigen,

fungeert als natuurlijke ongediertebestrijding. Dus ik probeer de bevolking terug te brengen. In 2020, Wayan

zette Bring Back the Light op, het enige programma voor het behoud van vuurvliegjes in Indonesië, op zijn familieboerderij.

Samen met drie andere wetenschappers zorgt Cindy voor de vuurvliegjes van ei tot volwassen exemplaar.

Het duurt slechts een paar weken voordat de eieren van vuurvliegjes uitkomen. De larve voedt zich en groeit maximaal 2 jaar,

ontwikkelen zich dan tot poppen. Deze veranderen binnen een paar weken in een volwassen vuurvliegje,

die zich slechts 3 weken voedt en paart voordat hij sterft. Het is nauwgezet werk.

Zodra de vuurvliegjes hun eieren leggen, vinden en tellen de wetenschappers ze eerst, zorgen ze voor de larve,

verzorg de poppen,

en laat de volwassenen vrij.

Er is niet veel bekend over vuurvliegjes en hun voortplantingsproces in Indonesië.

Het team van Wayan betreedt dus nieuwe wegen. Ze hebben bijna 20.000 larven en volwassenen vrijgelaten,

en de lokale vuurvliegpopulaties verbeteren geleidelijk. Het is een langzame stijging. Terwijl we groeien

Met onze kennis kunnen we meer bijdragen aan het herbevolkingsprogramma voor vuurvliegjes. Maar,

Er is één probleem. Vuurvliegjes zijn zeer gevoelig voor hun omgeving. Als de lucht,

water en bodem zijn niet gezond, ze overleven niet. Als we geen vuurvliegjes zien,

Er is iets mis met het ecosysteem. Dus vier jaar geleden droomde Wayan groter. Mijn doel is nu

niet alleen om de vuurvliegjes te beschermen en te redden, maar ook om het ecosysteem te regenereren. En het begint allemaal

met koeienpoep. We zijn bij de heilige witte koeienbescherming, waar we de mest verzamelen.

Wayan verwerkt deze kak tot compost. Het is een alternatief voor chemische meststoffen,

een van de grootste bedreigingen voor vuurvliegjes en hun ecosysteem.

Vroeger kozen we koeienmest om kunstmest te maken, omdat er al regenwormen in zitten.

miljoenen micro-organismen die leven en dat is waar de planten behoefte aan hebben. Ons hoofddoel is eigenlijk

om de bodem te regenereren zodat de planten alle mineralen en voeding krijgen die ze nodig hebben.

En dat is nog niet alles.

Dus op dit moment maken we eco-enzymen. Om synthetische pesticiden te vervangen, bedenkt Wayan een formule

dat ongedierte afschrikt en tegelijkertijd voedingsstoffen levert voor gewassen en bodem. Het is gemaakt van voedselafval.

Daarom verzamelen we het afgewezen fruit op de lokale markten en gebruiken het vervolgens als eco-enzym.

Dit is onze biologische boerderij. Hier laten wij onze gewassen zien. We moeten het goede voorbeeld geven, dus dat moeten we ook doen

onze eigen boerderij laten groeien als andere boeren bereid zijn te volgen, we hoeven ze niet te overtuigen.

Naarmate de bodemkwaliteit verbetert, worden gewassen gezonder en kunnen ze meer worden verkocht. De winst gaat omhoog. Eventueel,

zowel boeren als vuurvliegjes profiteren ervan. Wayan wil de overige 35 boeren in dit gebied overtuigen om te gaan

biologisch, waardoor een pesticidevrije zone voor vuurvliegjes wordt gegarandeerd. Maar het veranderen van menselijk gedrag is nu

een van zijn grootste uitdagingen. Deze transitie is niet eenvoudig, vooral niet als we met boeren samenwerken.

Wayan deelt zijn organische mest en pesticiden gratis uit aan boeren. Hij betaalt ook

de boeren vergoeden eventuele verliezen die zij hebben geleden tijdens de transitie van chemicaliën.

Wat ik probeer te doen is een circulair ecosysteem creëren

waar we alle materialen leveren die de boeren nodig hebben voor het verbouwen van gewassen. Wayan-fondsen

deze inspanning met inkomsten uit vuurvliegbeschermingstochten en de verkoop van biologische producten van zijn boerderij.

Het ecotoerisme is bedoeld om het project te ondersteunen en vervolgens ook om de boeren te ondersteunen.

Momenteel zijn vier boeren bij het plan betrokken. Pak Nyoman is er één van.

Eerst probeerde ik hun hart te raken. Nu ben ik omgekeerd. Ik moet de zakken vullen,

dan veranderen we de harten.

In het begin was het mijn persoonlijke reis om weer vuurvliegjes te zien.

Maar Wayans missie heeft zich sindsdien uitgebreid naar zijn gemeenschap en de natuurlijke wereld waarin we leven.

Wij mensen leven niet alleen op deze aarde. Wij handhaven de duurzaamheid van de natuur,

niet alleen voor onze generatie, maar ook voor onze toekomstige generatie.

Niet alleen voor onze soort, maar ook voor de overige biodiversiteit.